אני רוצה לחדד נקודות מסוימות, שחשוב להדגיש כשפונים למי שיכול אולי לעזור.
כמובן שעיקר הפניה צריכה להיות הפסקה מיידית של הברוטליות של פקחים.
יש צורה חוקית ואנושית איך מפקחים, ואיך ומתי נותנים קנסות.
והצורה הזו צריכה להתקיים גם במקומות שלא מסריטים אותם!
דבר נוסף מאוד חשוב, לעגן בתקנות את ההתנהגות כלפי ילדים!
ילדים קטנים רבים נוסעים לבד באוטובוסים, וחשוב מאוד שהם ישלמו. אך אי אפשר שיתנהגו אליהם בצורה טראומטית!
בנוסף לעניין הפקחים, חשוב לציין שמתבקש שינוי בכל המערך.
כדי שנוכל לשלם תמיד כמו שצריך, מערך המכשירים והפיקוח על תקינותם, חייב להתייעל.
גם תקנות הקנס - מתי נותנים קנס ומתי לא - חייבות להשתנות ולהיות מותאמות והגיוניות עבור מי שאפשרות התשלום שלו תלויה במכשירי ההטענה והתיקוף!
מעשים שבכל יום: אדם עולה לאוטובוס עמוס לעייפה, אי אפשר כמעט לזוז. עושים מאמץ מתבקש להגיע למכשיר התיקוף, והוא מקולקל. המכשיר השני רחוק במרחק כחצי אוטובוס, ואין אפשרות - עם כל הרצון הטוב - להגיע אליו.
עד כמה שידוע לי, רק אם כל המכשירים באוטובוס מקולקלים - אין צורך לשלם.
אך במציאות, גם אם מכשיר אחד עובד, שליש ויותר מהעולים לאוטובוס לא יכולים להגיע אליו כשיש עומס רב.
חלקם יוכלו לשלם בהמשך הנסיעה. חלקם - ואני לגמרי בעד שיעשו זאת - ישלמו עבור הנסיעה הזאת בנסיעה אחרת. אך לדעתי לא ייתכן לתת קנס כשמכשיר מקולקל.
מאות אלפי משתמשים בתחבורה הציבורית - תלויים לצורך כך במכשירי ההטענה. מכשירים רבים תקולים ולא עובדים לעיתים יותר מידי קרובות. כמה פעמים קורה שאנשים הולכים להטעין, והמכשיר מקולקל. הולכים למכשיר אחר - וגם הוא מקולקל. אחרי תקופה הולכים שוב, והמצב אותו הדבר.
אם לשלם בתחבורה ציבורית בצורה שוטפת וקבועה הופך למבצע מאמץ עבור נוסעים - משהו לא תקין בבסיס.
כדי לשלם על נסיעות - כפי שרוב הציבור משתדל לעשות למרות הקשיים - צריכים שתהיה אפשרות לשלם.
והאפשרות הזו צריכה להיות סבירה ונוחה.
והיא צריכה להתאים גם למאות אלפי הנוסעים שאין להם טלפון "חכם".
אם אין פיתרון לתחזוק מכשירי ההטענה והתיקוף ברמה טובה - אולי לחזור לכרטיסיות הישנות והטובות...
או לחילופין - שהמערכת תשקיע חלק מהכספים שהיא משקיעה על קמפיינים לעידוד התשלום ומימון כמויות של פקחים אגרסביים - בשיפור המכשור, בשיפור הפריסה שלו, בשיפור התחזוק.
עניין הנסיעה בתחבורה ציבורית והתשלום על כך - לא אמורים להיות סיוט! גם לא מבצע מורכב!
אנחנו צריכים לדרוש את זה מלכתחילה, גם בלי עניין הפקחים.
אולי לצאת בקמפיין בסגנון: אפשרו לנו לשלם בצורה נוחה, נעימה ופשוטה!