חרבות ברזל הנספח השבועי • שבוע 42

האם תהיה תגובה תימנית?

  • לא

  • תגובה חלשה

  • תגובה חזקה


תוצאות הסקר יוצגו רק לאחר הצבעתכם.
מצב
הנושא נעול.

סבא ישראל

משתמש מקצוען
צפירת הרגעה.... כל הפרסומים שרצים ברשת שהם כביכול ממקורות ערביים מקורם בערוצים ישראלים שדבריהם תורגמו לערבית. אף מקור ערבי לא העלה ידיעה על שיגורים לישראל. לכו לישון, אם יהיה משהו - בטוח תדעו.
ערן מלכא
 

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
להיט בדקות האחרונות בערוצים ערביים
לא יודע מאיפה קיבלו את הרעיון? מישהו באמת כתב ככה בתקשורת הישראלית או שזה פרשנות שלהם?
  • "תקשורת האויב: דיווחים על הפסקת חשמל בחלקים נרחבים של גבעה A ומספר רחובות בגבעה B בהתנחלות 'ביתר עילית'."
  • "תקשורת האויב: ניתוק החשמל באזורים נרחבים בהתנחלות 'ביתר עילית' מחשש למתקפה תימנית."
 

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
מישהו עלה על הכתב חידה שהחותים כתבו לנו?
או שסתם רצו להתעלל במשתמשי פרוג העייפים והשאירו אותם ערים?
לשואלים:

ההסבר לציוץ הזה הוא רמז ל"איחוד הזירות"

אחרי "שומר החומות" יחיא סינוואר הכריז שבמלחמה הבאה הם יפתחו במטח של:*1111* רקטות

זהו ככל הנראה ההסבר לציוץ
 

החכם מכולם החלופי

משתמש מקצוען
אלמוג מאיר ג'אן, אחד החטופים שחולץ מהשבי במסגרת 'מבצע ארנון', ממשיך לחשוף פרטים על 8 חודשי הסיוט בשבי החמאס.


"המוחמד שהיה איתנו, המרכזי, היה בן אדם באמת לא יציב. בן אדם פסיכי", סיפר ג'אן בראיון לתכנית עובדה בערוץ 12. "אתה לא יודע איך הוא קם בבוקר ואיך הוא הולך לישון בלילה, הוא לא מאוזן, כאילו היה אפשר לראות עליו הרבה פעמים שהוא מתחבט בתוך עצמו, ופעם הוא שמח, אחרי שעה פתאום הוא צועק, והיינו פשוט מפחדים, מתים מפחד פשוט ליפול על איזה יום שהוא עצבני, ומספיק משהו הכי קטן שקורה, אז פתאום בא לו רעיון לתת לך עונש.

כמו מה?

"לקחת מקל, ולקשור אותנו ככה למקל, ולשים לנו עט בפה, ולקשור לנו את הפה, ולא לדבר, ולא להישען על כלום. פעם ליום, פעם יומיים, פעם שבוע".

"היינו יכולים לדבר רגיל, לדבר בינינו, אני, שלומי ואנדרי מדברים. מדברים סתם על משהו, ואחרי שעה שאנחנו מדברים, הוא יגיד, מה, למה אתם מדברים? אמרתי לכם להיות בשקט, יאללה, לכו כל אחד למזרון, אין לכם שירותים, אין לכם ככה, אין לכם... כאילו, הוא היה חולה על השליטה הזאתי. זה היה ככה".

המחבל עליו מדבר ג'אן הוא עבדאללה אל ג'מאל, בעל הבית שבו הוחזקו, פעיל חמאס שעבד גם כ"עיתונאי" וצלם בערוץ התעמולה של חמאס בקטאר, רשת אל ג'זירה.

"הוא לא אהב את כולנו, אבל את אנדריי, הוא היה יותר משפיל אותו, והוא היה יותר מדבר עליו, והוא היה אומר, אותך נקבור בעזה, אותך נשים פה, אותך נביא לכלבים, שיאכלו אותך הם, אני אזרוק את הגופה שלך שמה.

בראיון נשאל ג'אן, מה היה אומר לראש הממשלה ברקע המגעים לעסקה: "אני חושב שהייתי שואל אותו - מה אתה רוצה. האם באמת המטרה הסופית שלך, לא משנה מה היא תהיה, שווה את הזמן שהם נמצאים שם? תסתכל לי רגע בעיניים ותגיד לי אם זה היה שווה את זה".
לא לבעלי לב חלש
 

משתמש משודרג

משתמש סופר מקצוען

מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות’ים, עם החוקרת לענייני תימן:​

בעקבות התקיפה העוצמתית של ישראל בתימן, אנו מביאים כאן מחדש את הראיון המרתק שערכנו לפני כחצי שנה עם ענבל נסים לובטון, חוקרת של תימן. ומרצה באוניברסיטה הפתוחה, עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית, בשיחה עם ישראל לוונטהל היא עונה על כל השאלות ומסבירה כמה נקודות חשובת שכדאי לדעת כשעוסקים בחות’ים.

1. למה הם כל כך מצחיקים את כולם, וקצת קשה לקחת אותם ברצינות, יש תחושה שהם מין גימיק לא כל כך מוצלח של האיראנים, עד כמה אנחנו טועים, ומדוע?

אחת הסיבות לכך שאנחנו נוטים לזלזל בהם, היא העובדה שאנחנו לא מכירים אותם, עד שהם התערבו במלחמה של ישראל עם חמאס לא כל כך נחשפנו לקיומם, נוסף לכך ישנם לא מעט סטריאוטיפים בקשר אליהם.

אנחנו כישראלים אוהבים לראות בהם כוח פרוקסי של איראן ותו לא, זה גורם לנו לא לראות אותם כשחקנים בפני עצמם, האמת היא הרבה יותר גדולה ומורכבת, לחות’ים יש אינטרסים עצמאיים, ולא פעם הם פעלו ישירות בניגוד לאינטרסים של איראן. החות’ים הם קבוצה מקומית בתימן, יש להם היסטוריה במקום, הם צומחים באזור ההררי של תימן, עוד לפני העזרה של איראן יש להם אינטרסים מול מרכז השלטון בתימן, והם נלחמים בו גם ללא התמיכה מטהרן. הם שונים מהמליציות בסוריה ועיראק, ואפילו מחיזבאללה שכן יש לו איזו שהיא מחויבות למדינת לבנון.

עם זאת לא ניתן להתעלם משיתוף הפעולה שלהם עם איראן, ומהעובדה שהם חלק ממה שמכונה ‘ציר ההתנגדות’, ולמרות זאת כשאיראן וסעודיה חידשו את הקשרים הדיפלומטיים ביניהם בשנת 2023, והיה אינטרס איראני להנמיך את גובה הלהבות מול הסעודים, ולמרות זאת החות’ים המשיכו בעימותים שלהם בגבול עם הסעודים. לסיכום הם משתפים פעולה עם האיראנים, אבל הם ממש לא עושי דברם.

2. על אלו שטחים בתימן החות’ים שולטים, וכמה מאוכלוסיה המקומית כפופה להם?

הם שולטים על רוב החלקים המיושבים של מה שהיה קרוי בשנות ה-60 של המאה הקודמת ‘הרפובליקה של תימן’ או מדינת צפון תימן, אבל הדבר החשוב הוא פחות השאלה של הטריטוריה, באזורים שלהם נמצאים רוב האזורים המיושבים של תימן, בין 70% ל-80% מהשטח המיושב נמצא בשליטתם, מה שאומר שכשלושים עד שלושים ושלושה מיליון (30,000,000) איש שוהים בחבל ארץ שבשליטתם.

3. כשמסתכלים על המפה, איפה הם ממוקמים בתימן, והאם יש לכך השפעה?

הם נמצאים בצפון המדינה באזור החוף אם כי לא כולו, באזור מרכז ההר, באזור של סעדה של עמרן, ובמזרח אזור ג’אוף, במערב הם מחזיקים ברצועת החוף בעיר הנמל אל-הודיאדה, שם יש מספר נמלים, והחשוב שבהם נקרא על שם המחוז ‘נמל אל-הודיאדה’, משם ככל הנראה מגיעים לא מעט מכלי הנשק שמגיעים מאיראן, חלקם בחלקים וחלקם מגיעים בשלמותם. גם על צנעא הבירה נמצאת בשליטתם.

WhatsApp-Image-2024-01-30-at-17.55.15-1-1024x808.jpeg
מפה של תימן. החות’ים שולטים באזור הצבוע בתכלת. קרדיט: פרסום לפי סעיף 27 א’ לחוק זכויות יוצרים

4. מה המצב הכלכלי במדינה ובפרט באזורים שבשליטת החות’ים?

יותר מ-90% ממוצרי המזון בתימן מיובאים, זו המדינה הענייה ביותר במזרח התיכון, הם נסמכים על סיוע הומניטרי, האו”ם ועוד ארגונים בין לאומיים מעבירים סיוע הומניטרי רב לתימן, וחלקו מגיע לידי החות’ים. הסיוע הזה התגבר כעת לנוכח המלחמה באזור, הם מקבלים סיוע מארגון המזון של האו”ם, וגם הסעודים מעבירים סיוע לתימן, וחלקו מגיע לידי החות’ים, במיוחד מאז הפסקת האש בין סעודיה לחות’ים בשנים האחרונות.

5. מה המאפיינים העיקריים של האוכלוסיה בתימן?

לפחות 2/3 מהאוכלוסיה הם מתחת לגיל 25, זה נתון בעל משמעות עצומה מבחינה כלכלית וחברתית, כמות הצעירים הזו יוצרת לחץ עצום על כל שירותי הרווחה והחינוך של הממשל במדינה. אין מים זורמים ושירותי תברואה מלאים בכל המקומות שבשליטתם, ומנגד המטר החות’י כן גובה מיסים והיטלים שונים מהאוכלוסיה הענייה גם כך.

6. מבחינת כוח אדם בצבא שלהם, מה הכוח והגודל שלהם?

אין לאף אחד מספרים מדויקים עליהם, ההערכות נעות בין 150,000 לוחמים עובר דרך הערכות שמדברות על סדר גודל של 200,000 ואפילו יש שמערכים את גודלם ביותר מ-250,000 חיילים.
בנוסף יש שבטים שמשתפים איתם פעולה, אין להם חיל אוויר, אבל הם השתלטו על מחסני נשק של צבא תימן, ולקחו משם טנקים ונשק מתקדם, ולמדו לתפעל את כל הנשק, בין השאר בהדרכה של האיראנים, הרבה מהנשק המתקדם שלהם הגיע מאיראן מורכב או מפורק, הם גם תפסו נשקים מהכוחות של הקואליציה הערבית שתקפו אותם. נשק קל יש שם במיליונים, כל ילד יכול להשיג שם קלצ’ניקוב.

7. איך הם שולטים על המעבר באזור אם הם לא נמצאים על מצרי באב אל מנדב?

זו באמת אחת הנקודות המרתקות בתקיפות שלהם, הם בכלל נמצאים הרחק מבאב אל מנדב, הם לא שולטים בעדן, ורוב המחוז שנמצא דרומית לאל-הודיאדה לא בשליטתם, כלומר השטח היבשתי הסמוך למצר לא בשליטתם, ובכל זאת הם מצליחים להטיל מצור על האזור, וזאת באמצעות טילים מתקדמים, או כטב”מים.

8. האם ישנה דרך נכונה לטפל באיום שהם מהווים לחופש השיט באזור?

קצת קשה לענות על זה, סעודיה יחד עם קואליציה של מדינות נוספות כמו איחוד האמירויות ועוד כבר שנים נלחמים בהם ללא הצלחה, גם כשפנו לאפיק של שיחות על מנת להגיע להסכם שלום איתם, זה נסחב ללא התקדמות משמעותית. המתקפות של האמריקנים כרגע על מוקדים של החות’ים בתימן הם עוד מאותו הדבר, לא נראה שזה מה שיצליח להכניע אותם, להפך בינתיים הם הצליחו להוריד את הסעודים על הברכיים, והם מתחננים להסכם איתם.

בשנת 2019 החות’ים תקפו מתקני נפט בסעודיה, זו הייתה פגיעה קשה מאוד לסעודיים, מלבד זאת היו עוד מספר תקיפות רציניות בתוך סעודיה, זאת מלבד העימותים המתמשכים על הגבול כל העת.

9. מה מגדיר את החות’ים כקבוצה, קבוצה אתנית או דתית?

המורדים החות’ים התחילו לפעול בתימן בשנות ה-90, הייתה להם הרבה ביקורת על השלטון, טענות להדרה וחוסר יחס שקיבלו, הם קבוצה שיעה זיידית, בשונה מהשיעים האיראנים, הם גם נגד האיסלאם הסוני.

נקודה מעניינת היא שהנשיא של תימן הוא שיעי זיידי, אבל השלטון עושה ניסיון לטשטש את ההשפעות של הדת הזו, הם מנסים להחזיר את תימן להיות מדינת הלכה קיצונית, שעושה הדרת נשים קיצונית, הם הכחישו בעבר את הכוונה להחזיר את הדת השיעית זיידית לשלוט ברחב, אבל הם כן הקימו משטרת צניעות דתית לפקח על קודים התנהגותיים במרחב הציבורי.

10. מה הסיבה שהם תוקפים את ישראל וכביכול מסייעים לפלסטינים וחמאס?

שתי סיבות עיקריות מניעים אותם לתקוף את ישראל, האחת היא הזדהות עם הפלסטינים, ורצון להביך את שאר מדינות ערב, שכולן באופן רשמי מביעות הזדהות עם הפלסטינים אבל לא פועלות מעשית וצבאית כדי לסייע להם. כך למשל מול סעודיה הם אומרים להם, תראו אנחנו מסייעים לחמאס למרות שהוא סוני, ואתם לא עושים כלום.

בנוסף, יש להם אינטרס פנימי פוליטי, הם מנסים לקבל נקודות בדעת הקהל התימני, המצב במדינה לא טוב מבחינת תשתיות ושירותים לאזרח, הם מתקשים אפילו לספק פינוי אשפה סדיר בערים השונות, המלחמה הזו נגד אויב משותף והזדהות עם הפלסטינים במאבקם מול המערב בהובלת ארה”ב וישראל, זה ‘מוכר’ ברחוב התימני ומביא להם הרבה תמיכה ואהדה, ובתוך כך להעלים את הביקורת על התנהלותם.

צריך לומר בהקשר הזה שהחות’ים עדיין לא השלימו את המעבר בין תנועת מחאה ולוחמת גרילה למדינה מסודרת עם מוסדות ממשל שדואגים לתפקוד שוטף ולאזרחים, זה גם מקשה את הלחימה בהם, כי הם לא באמת משלמים מחיר בתקיפות של ארה”ב והקואליציה. אפשר לומר שהם מקבלים רק גזרים (סיוע הומניטרי) ולא מקל.

לסיום בכל זאת קצת אופטימיות, איך בכל זאת אפשר לשים סוף לטרור של החות’ים?

זה לא דבר פשוט, יש מי שהעלה רעיון לחמש ולאמן את הכוחות של המשטר המרכזי של תימן שילחמו בהם, כמו גם לחמש את המליציות השונות שנלחמות בהן. אבל זה מצריך אורך רוח ומרחב נשימה כי זה סיפור של שנים, זה דבר שקורה מהיום להיום. מי שכבר עשה את זה זו איחוד האמירויות שהכשירה מליציות ששומרות ומגינות על האינטרסים שלהם.

הפעילות של ארה”ב נגד החות’ים כרגע נועדה להראות לעולם שתקיפות כמו שהחות’ים מבצעים על המרחב הימי לא יעברו בשתיקה, קשה לחשוב שזה באמת יועיל לעצור את התקיפות מצדם. ולסיום חושב לחוקרת של תימן להדגיש כי לישראל ממש לא כדאי לפעול וודאי לא בגלוי מול החות’ים, אף אחד בתימן לא ממש אוהב את ישראל, וגם אם בארץ חושבים להוציא מתקפות או אי אלו פעולות נגדם חשוב מאוד שהם יהיו מתחת לפני השטח ללא טביעת אצבע ישראלית.
 

משתמש משודרג

משתמש סופר מקצוען
עוד טור:

תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק”מ​

כיצד תופסים החות’ים את התקיפה של חיל האוויר על מטרות בלב נמל חודידה? האם סעודיה תאלץ לצאת שוב למלחמה בעקבות התקיפה? ואיך האיראנים רואים את התחממות הגזרה? המומחית לתימן עונה על כל השאלות | המושכים בחות’ים

לאחר התקיפה של חיל האוויר בנמל חודידה בה נפגעו מטרות טרור של המורדים החות’ים מתימן ביקשנו להבין את השלכות התקיפה על המורדים החות’ים ויתר אזרחי תימן. כיצד הצד השני רואה את פעילות ישראל במרחק של 1,800 ק”מ מגבולות ישראל.
על מנת לקבל תמונה מדויקת המשקפת את המבט של התימנים על התקיפה, שוחחנו עם ענבל ניסים-לובוטון, חוקרת לעניני תימן, מרצה באוניברסיטה הפתוחה ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית. יחד ניסנו לפרוש את התשובות לכל השאלות הכי מסקרנות על השלכות התקיפה בתימן וכיצד היא צפויה להשפיע על המשך הלחימה של ישראל.
כולנו ניזונים מהמידע שצה”ל מפרסם, איך האוכלוסיה התימנית בתימן עצמה רואה את עוצמת התקיפה?
“מתורי הענק שהשתרכו בתחנות הדלק בתימן, ניתן ללמוד שקיים חשש בקרב אזרחים ממחסור בתקופה הקרובה”, אומרת ענבל. “בנוסף, הייתה פגיעה לא רק במבנים וברכוש אלא בנפש. יש מספר הרוגים ועוד עשרות פצועים. בוודאי שקיים חשש מתגובה צבאית ישראלית נוספת אבל זה משהו שפחות יינתן לו ביטוי בתקשורת המקומית”.
המומחית טוענת כי “החות’ים מטפחים היטב את הנרטיב לפיו הם נושאי הדגל של המאבק למען הפלסטינים כעת, ואת העובדה שהם נלחמים בכוחות שדימויים השלילי מכשיר את המאבק בהם: ארה”ב, בת-בריתה ישראל ולמעשה כל מי שמסייע לישראל (במישרין או בעקיפין)”.
“לכן, קשה לצפות לביקורת מצד התושבים בתימן כאשר ההקשר הוא כזה. באתר של החות’ים, אל-מסירה נט, מובאים קטעי וידאו של פלסטינים שמודים לעם התימני, ושל תימנים שמוכנים לעמוד במתקפות נוספות עתידיות עליהם מישראל, למען העניין הפלסטיני. המסגור הזה הוא משהו שקשה לצאת נגדו. בשטחים שבשליטת החות’ים סביר להניח גם שיש פחד להתבטא נגד השלטון. ראינו ביקורת באזורי הדרום, מרחבי השליטה של הממשלה המודחת, שמאשימים את החות’ים בכך שהם גוררים את תימן לאסון הומניטרי מחדש ופותחים חזית לחימה שאזרחי תימן ישלמו עליה את המחיר”.

נמל חודידה הוא צינור החמצן של החות’ים

מה המשמעות המעשית של התקיפה על יכולות הצבא של המורדים החות’ים? נשללו מהם יכולות? תהיה לזה השפעה לטווח ארוך?
“אני לא חושבת שיש כאן פגיעה משמעותית בחות’ים או ביכולות הצבאיות שלהם”, אומרת המומחית. “זה בוודאי לא נראה טוב (תדמיתית) וגם משפיע במידה מסוימת מבחינה כלכלית, אבל זו לא פעולה שמשנה את מאזן הכוח. ייתכן שאם ישראל תמשיך לפגוע בצורה שיטתית בנמלים הנוספים החשובים ברצועת החוף של מחוז אל-חודידה, אז יהיה אפקט מצטבר ונזק משמעותי”.
“חשוב לזכור שנמלי אל-חודידה הם צינור החמצן של שטחי השליטה החות’ים. זה עורק ראשי של כניסת סחורות וייצוא של אחרות. תימן נשענת באופן מכריע על ייבוא, כולל של מוצרי מזון וצריכה בסיסיים גם בימים כתיקונם. החות’ים ניצבים בשבועות האחרונים בפני כמה משוכות כלכליות שקשורות לצמצום הפעילות הפיננסית בשטחיהם ולביקורת על ניסיונם להנפיק מטבע עצמאי”.
“הבנק המרכזי של תימן (שהועבר מצנעא לעיר דען בשנת 2016 על ידי הנשיא שהדיחו החות’ים בהפיכה צבאית) הודיע שלא יעבוד עם שש חברות בנקים שסניפיהם פרוסים גם בשטחי החות’ים. זו פעולה שהתפרשה על ידי החות’ים כלחץ שמפעילה סעודיה על המועצה הנשיאותית בתימן (של הממשל המודח) בשל דרישות אמריקאיות. זו אחת הסיבות לאיומים ששמענו לאחרונה מהחות’ים כי לא יהססו לתקוף מתקנים אסטרטגיים ברחבי סעודיה”.
התקיפה גרמה לשינוי תודעתי כלשהוא אצל החות’ים? הושגה הרתעה?
“קשה לבחון את זה, בוודאי כעת. יש ביקורת שעולה לא פעם דווקא בערוצים של הרשתות החברתיות או על ידי אמנים. אבל לא פעם יש לה מחיר והחות’ים עצרו פעילים ואמנים שהתבטאו נגדם, או שהאשימו אותם בפגיעה במשטר או בתמיכה בארה”ב”.
“יתרה מזו, בתחילת יולי החות’ים עצרו עשרות עובדים של ארגוני סיוע מקומיים ובינלאומיים שעבדו באישור רשמי במשך שנים, כולל מטעם האו”ם. בחלק מהמקרים נעצרו משפחות שלמות, כולל ילדים. החות’ים האשימו אותם בבגידה וכפו עליהם להופיע בתקשורת ו”להתוודות” על כך שעבודתם הפכה בן לילה למעשה בגידה. זאת ללא כתבי אישום רשמיים ולאחר ששרתו במשך שנים את המדינה והחברה בתימן. נדמה לי שזה לא עורר ביקורת אזרחית גדולה, בוודאי לא בסדר גודל של הפגנות הענק שנערכות מדי יום שישי בחסות החות’ים”.
איך התקיפה מתווכת בתקשורת הערבית בעולם, בדגש על איראן, עיראק ומדינות הציר?
“ממה שראיתי עד כה, התקיפה זוכה לתמיכה וזה כאמור, מקושר לפעולה הפרו-פלסטינית של החות’ים מצד אחד, ולתוקפנות של ישראל מצד שני. מענין לראות דווקא את התגובה של הסעודים, שלכודים בין ארה”ב לבין הרצון שלא לעורר מחדש לחימה מול החות’ים: הם מיהרו להתנער מכל קשר או ידיעה מוקדמת ביחס לפעולה”.
מדוע החות’ים הגיבו בירי של טיל בליסטי אחד בלבד יממה לאחר התקיפה? זה מלמד על הרתעה? על חוסר יכולת?
“נדמה לי שהיה זה ירי משמעותי יותר, כולל טיל קרקע-קרקע. עם זאת התגובה מצדם לא חייבת להיות מידית. לא נראה שזה מצביע על חוסר יכולת ובוודאי על חוסר רצון. הדובר הצבאי של החות’ים, יחיא סריע, יצא בהצהרה לאחר תקיפת ישראל שלפיה אזור תל אביב (יפו) אינו בטוחה”.
כיצד משפיעה התקיפה על היחסים בין איראן לחות’ים? האם האיראנים כועסים על החות’ים שהתערבו מידי חזק ועלולים לפגוע באחד המרכביבים החשובים של איראן כביטוח למקרה שישראל תתקוף באיראן?
“זו שאלה טובה, והיא קשורה גם לאופן שבו אנחנו מגדירים את יחסי איראן עם החות’ים ולהיפך. החות’ים טוענים שהם מתואמים עם איראן ופועלים בשיתוף פעולה, אולם בו זמנית הם מדגישים כי הם עצמאיים. זו נקודה חשובה. לטעמי אלו פחות יחסי פרוקסי ולכן ייתכן שהחות’ים יפעלו באופן שמשרת אותם היטב אבל פחות את איראן. יחד עם זאת, הם מחויבים לאיראן וגם תלויים בה לא מעט מבחינה צבאית”.

המושכים בחות’ים – כללי המשחק השתנו:

האם המסר שישראל מסוגלת לתקוף בתוך זמן קצר יחסית הרחק משטחה משנה משהו לאיראנים, או שכל האיומים והמסרים המרשימים של צה”ל זה רק בראש שלנו?
“לא בטוח שהמרחק או מהירות התגובה הם העניין. אם כי זה צריך להטריד את המשטר האיראני וזה לא ענין פעוט. איראן יודעת שישראל יכולה לתקוף בשטחה ועשתה זאת בעבר. העניין עם תימן הוא שיש כאן דחיקה של מה שהיה עד כה מעין קו אדום או גבול”.
“זה דומה במובן הזה גם לתקיפה של איראן על ישראל. המלחמה הזו דוחקת גבולות שהיו קיימים לפני כן: גם בפעולה העמוקה שלנו בעזה, גם בתקיפות של החות’ים עלינו והחזית הימית שהם פתחו, גם בתקיפה האיראנית על ישראל. יש כאן הגדרה מחדש של מרחבי הפעולה ואי אפשר לחזור בחזרה. מרגע שהקו הזה נחצה הוא יוצר מציאות וכללי משחק חדשים”.
הלחימה בעזה ובלבנון תושפע בצורה כל שהיא מהתקיפה בתימן?
“שאלה טובה, איני מומחית ללבנון או לפלסטינים. ההערכה שלי בעניין הזה אולי טובה כמו של כל אחד אחר. מה שכן, התקיפה שלנו באל-חודידה יכולה להשפיע פנימה על הלחימה בתימן וגם על היחסים בין החות’ים לבין סעודיה. כלומר, ייתכן שהיא תצית מחדש זירות לחימה ואזורי מריבה (עם נפט וגז למשל) בין הכוחות הלוחמים בתימן ושהיא תגרור שוב את סעודיה ללחימה בתוך תימן”.
האם בכלל מדובר בתקיפה משמעותית או שרק המרחק והמוזרות של החות’ים הפכו אותה לכל כך מסוקרת ומרתקת?
“צריך לשאול במה זה שונה מתקיפה של כל אזור אחר במדינת ישראל? פגיעה באילת או בצפון או ביישובי העוטף והדרום אינה שונה, ובכל זאת התגובה שלנו אחרת”.
“מדוע? אולי משום שתל אביב היא לא רק מטרופולין ועיר בלב המדינה אלא סמל. יש מסר גם מבחינת החות’ים בפגיעה בתל אביב, שהם יכולים לערער אותו. אני חושבת שצריך להתייחס ברצינות מרובה לחות’ים, ליכולות ולכוונות שלהם. בעיניי, הכטב”מ המתאבד שנפל בתל אביב וביתר שאת התקיפה האיראנית בלילה שבין ה-13 ל-14 באפריל השנה הם אירועים בעלי חשיבות מרובה וצריכים להטריד ולהעסיק את מי שאמונים על ביטחוננו”.
 

ליטאי פשוט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
'ערוץ 14': בעקבות הפיגוע בנתיב העשרה הבוקר, בישראל יחלו לערוך תחקור בטחוני לגברים לא יהודים שינחתו בנתב"ג, בגילאי 25 עד 45. ארה"ב, אנגליה, אוסטרליה וקנדה יוחרגו מהנוהל.
המחבל לא היה קנדי?
 

החכם מכולם החלופי

משתמש מקצוען
מדינת חלם
נבדק החשד שמדובר באזרח אמריקאי שבא לדקור חיילים

בשעה 11:13 הגיע אזרח אמריקאי לשער הראשי של מושב נתיב העשרה, לטענתו "אזרחים נהרגים בעזה על ידי צה"ל" ושלף סכין לעבר החיילים השומרים בשער היישוב.
החיילים פתחו באש ונטרלו אותו, אין נפגעים לכוחותינו.
כוחות צבא ומשטרה נמצאים בנק'

המחבל הדוקר בנתיב העשרה הוא אזרח קנדי ממוצא מוסלמי. אתמול הוא נכנס לארץ כתייר, שכר רכב, ויצא איתו בבוקר ככל הנראה מאזור אשדוד לנתיב העשרה. הוא חוסל בזירת הפיגוע.
על הדוקר אותר טלפון נייד, ומבדיקת גורמי הביטחון עולה כי מהטלפון לא בוצעו שיחות לארץ. כלומר ההבנה הראשונית בשלב זה היא שהדוקר פעל לבדו.

דורון קדוש

'ערוץ 14': בעקבות הפיגוע בנתיב העשרה הבוקר, בישראל יחלו לערוך תחקור בטחוני לגברים לא יהודים שינחתו בנתב"ג, בגילאי 25 עד 45. ארה"ב, אנגליה, אוסטרליה וקנדה יוחרגו מהנוהל.
 

יענקל בעל עגלה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
בניתי בוט שאוסף חדשות מערוצים ערביים שונים בטלגרם
ושומר הכל בקובץ אחד גדול אותו אני נותן לAI שיתן לי סיכום בעברית
החדשות מכל היום יוצא קצת ארוך וגם משמיט חלק מהידיעות אם מקבל מידי הרבה הודעות בבת אחת
צריך למצוא את הנוסחה הנכונה שיצא ברור ומדוייק
זה כשאני נותן לו כמה מאות הודעות מכמה שעות איסוף
נ.ב. הכל זה מערוצים ערביים אבל נראה שהם עוסקים יותר במה אמרו בתקשורת הישראלית מאשר מה קורה בצד שלהם

תרגום וסיכום חדשות מהטלגרם:

- פעילות מטוסים ללא טייס של האויב נצפתה מעל אזורי נאקורה, קאסמייה דרומית לנהר הליטני, ואזורי זרארייה, שקיף ובקעת המערבית צפונית לנהר הליטני בדרום לבנון.

- שר האוצר סמוטריץ' תקף את הרמטכ"ל וטען שהוא חורג מסמכותו כשהוא תומך בעסקה לשחרור שבויים. לדבריו, הרמטכ"ל צריך להתמקד בהמשך הלחימה במקום לתמוך בעסקה גרועה.

- צה"ל תקף את מגדל 9 במחנה הפליטים נוסייראת במרכז רצועת עזה.

- גדודי עז א-דין אל-קסאם דיווחו על פגיעה בטנק מרכבה 4 באמצעות טיל יאסין 105 ומטען "שואז'" בשכונת אל-פורקאן בתל א-סולטאן מערבית לרפיח.

- לוחמי הקסאם התעמתו עם כוח ישראלי בתוך מבנה בשכונת אל-פורקאן מטווח אפס.

- משרד הבריאות בעזה: 39,006 הרוגים ו-89,818 פצועים מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר.

- תקיפה אווירית על יאטר בדרום לבנון.

- תקיפות ישראליות נמשכות בכל רחבי רצועת עזה.

- לוחם של המפלגה הלאומית הסורית נהרג בתקיפה ישראלית על שיחין בדרום לבנון.

- התקפות רקטות מלבנון לעבר קריית שמונה וישובים נוספים בצפון.

- צה"ל דיווח על יירוט 7 כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו מלבנון.

- משרד הבריאות בעזה: למעלה מ-70 הרוגים ו-200 פצועים בתקיפות בח'אן יונס מאז הבוקר.

- הקסאם שיגר טיל נ"מ SA-7 לעבר מסוק אפאצ'י באזור המרכזי של הרצועה.

- מקורות איראניים: משמרות המהפכה תפסו מכלית דלק השייכת לחברה ממדינה שכנה בחשד להברחת דלק בכמות גדולה.

- הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לסיווג אונר"א כארגון טרור.

- חמאס וארגונים פלסטיניים נוספים גינו את ההחלטה לסווג את אונר"א כארגון טרור.

- מקורות ישראליים דיווחו על שריפה גדולה ליד התנחלות ברכה דרומית לשכם, המתקרבת לבסיס צבאי.

- אסיר משוחרר פלסטיני רצח סוהר ישראלי בהתנחלות גבעון החדשה.

- סוריה גינתה את התקיפה הישראלית על תימן.

- מקורות סוריים הכחישו דיווחים על פגישה מתוכננת בין נשיא סוריה אסד לנשיא טורקיה ארדואן במוסקבה.

- דיווחים על פגיעה במבנים במטולה כתוצאה משיגור טילים נ"ט מלבנון.

- הפלגים הפלסטיניים הגיעו להסכמות בסין על הצטרפות כל הפלגים לאש"ף.

- מקורות ישראליים: כ-250 אלף דונם נשרפו בצפון ישראל ובגולן מאז תחילת 2024 כתוצאה מפעולות ההתנגדות.

- דיווח על פגיעה במבנה במטולה וכניסת כוחות הצלה למקום.

- השב"כ חוקר שיחות טלפון מאיימות שהתקבלו אצל עיתונאים ישראלים.

- מקורות ישראליים: כל בכירי מערכת הביטחון תומכים בעסקה שתכלול נסיגת כוחות צה"ל מעזה.

- ארה"ב: צמצמנו משמעותית את הפערים במו"מ על הפסקת אש בעזה, נותרו מספר סוגיות תלויות ועומדות.


תרגום וסיכום חדשות מהטלגרם - פרשנויות ודעות:

1. שר האוצר סמוטריץ' ביקר את הרמטכ"ל:
- טען שהרמטכ"ל חורג מסמכותו בתמיכתו בעסקת שבויים.
- לדעתו, על הרמטכ"ל להתמקד בהמשך הלחימה ולא לתמוך ב"עסקה גרועה".

2. פרשנות על פעילות חמאס:
- מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש הזירה הפלסטינית באמ"ן, טען כי לאחר 9 חודשי לחימה, חמאס הוכיח שהוא עדיין פעיל בכל חלקי הרצועה.
- לדבריו, חמאס מסוגל לשנות את צורתו ומאפייניו בהתאם לנסיבות.

3. הנשיא הישראלי לשעבר ראובן ריבלין:
- ביקר את המצב הפנימי בישראל, אומר "השלטים אומרים שננצח ביחד, אבל אנחנו לא ביחד, אז איך ננצח?"
- טען שהצבא והשרים בממשלה מעליבים את צה"ל, מה שפוגע באחדות.

4. העיתונאי הלבנוני ח'ליל נסראללה:
- טען כי חל שינוי קל בצפון ישראל בעשרת הימים האחרונים, לאחר שחזבאללה הרחיב את טווח הפגיעה ליישובים חדשים.
- לדעתו, חזבאללה הרחיב במעט את "האזור החיץ".

5. פרשנות על המצב בצפון:
- לפי הפרשן, ישראלים רואים את החזית הצפונית כמשתרעת מראש הנקרה במערב ועד אל-בוקמאל במזרח, וצפונה עד חלב.
- במקרה של מלחמה כוללת, החזית הצפונית תהיה הקשה ביותר.

6. תגובות לסיווג אונר"א כארגון טרור:
- חמאס והג'יהאד האסלאמי גינו את ההחלטה, וראו בה צעד לחיסול הסוגיה הפלסטינית.
- ארגונים אלה קראו לקהילה הבינלאומית להתנגד להחלטה.

7. דעה על המצב ההומניטרי בעזה:
- מנהל בתי החולים השדה בעזה קרא לפתיחת המעברים, טוען שהרס התשתיות גרם להתפשטות מחלות ויראליות מסוכנות.

8. פרשנות על המו"מ:
- מקורות ישראליים טוענים כי לאחר דיונים ארוכים עם ארה"ב ומצרים, ישראל תגיש הצעה סופית לחמאס ביום חמישי.

אלו הן הפרשנויות והדעות העיקריות שהובאו בדיווחים.

וכשאני נותן לו רק כמה עשרות הודעות נותן פירוט הרבה יותר טוב
תרגום וסיכום חדשות מהטלגרם:

1. התפתחויות בגבול לבנון-ישראל:
- דווח על ירי מסיבי של לפחות 25 רקטות מלבנון לעבר הגליל המערבי.
- נשמעו אזעקות באזורים נרחבים בגליל המערבי, כולל באזור מעלות-תרשיחא.
- דווח על פיצוצים עזים בגליל המערבי, שהדיהם נשמעו עד חיפה והקריות.
- הופעלו מערכות ההגנה האווירית באזור עכו ונהריה.
- נשמע קול פיצוץ בין עכו לחיפה.
- דווח על פגיעת טיל נ"ט במבנה במושבה מטולה מוקדם יותר היום, שגרמה לשריפה ופגיעה בקו מתח גבוה.
- דווח על נפילת רקטה באזור "צוריאל" בגליל המערבי.
- היו דיווחים ראשוניים על פציעה קשה כתוצאה מנפילת רקטה באזור "צרייל" בצפון.
- דווח על פגיעות בהר מירון.

2. תגובה ישראלית:
- דובר צה"ל מסר כי שוגר טיל יירוט לעבר מטרה חשודה באזור חיפה, שהתברר בדיעבד כ"זיהוי שגוי".
- דווח על פעילות מוגברת של חיל האוויר הישראלי מעל גוש דן ואילת.
- דווח כי אחד מטילי כיפת ברזל חזר והתפוצץ על הקרקע ליד המשגר.

3. מצב בעזה:
- דווח על 77 הרוגים בחאן יונס מאז הבוקר כתוצאה מהפצצות ישראליות.
- בוצעו שתי תקיפות אוויריות ישראליות על שכונת אל-מחטה בחאן יונס.
- מנהל המשרד התקשורת הממשלתי בעזה מסר כי התקבלו 1,217 קריאות להצלת משפחות לכודות בבתיהן בחאן יונס.

4. התפתחויות מדיניות:
- מקור ביטחוני בכיר ישראלי מסר לערוץ 12 כי יש כעת אפשרות להחזרת 30 חטופים חיים, אך עם חלוף כל יום לא ברור מה יעלה בגורלם.
- משפחות החטופים מתחו ביקורת על החלטת נתניהו להמתין עד יום חמישי לשליחת משלחת לדוחה.
- פגישת ביידן-נתניהו נדחתה ליום רביעי, וייתכן שתידחה ליום חמישי בהתאם למצבו הבריאותי של הנשיא ביידן.
- נתניהו ביקש לקיים פגישה עם טראמפ במהלך ביקורו בארה"ב השבוע. טראמפ טרם הסכים, אך גם לא דחה את הרעיון לחלוטין.

5. פעילות אזורית:
- המשרד המדיני של אנצאר אללה (החות'ים) הצהיר כי הכוחות המזוינים התימניים ימשיכו בהסלמה, כנקמה על הדם הפלסטיני והתימני שנשפך.
- ממלא מקום שר החוץ האיראני, עלי באקרי כני, שוחח עם מוחמד עבד א-סלאם, ראש משלחת צנעא למשא ומתן, כדי להביע סולידריות עם תימן נגד "התוקפנות הישראלית".

6. התפתחויות פנים-פלסטיניות:
- הפלגים הפלסטיניים, כולל פתח וחמאס, הסכימו על הקמת ממשלת הסכמה לאומית זמנית שתפעל לאיחוד המוסדות הפלסטיניים, שיקום עזה והכנת הקרקע לבחירות כלליות.

7. פרשנויות וספקולציות:
- קולונל בדימוס בצבא ארה"ב טען כי ישראל הובסה בעזה, וכי נתניהו צריך לפנות ללבנון ולהמשיך את המלחמה. הוא הוסיף כי אם המלחמה תגיע לחיזבאללה, לישראל לא יישאר צבא.
- הועלתה השערה לגבי שיתוף פעולה אפשרי בין חיזבאללה לאנצאר אללה (החות'ים), לפיה חיזבאללה תוקף בצפון כדי לרוקן את מערכות ההגנה האוויריות, ואז ה"נשר התימני" מגיע לתקוף.

8. תגובות ומצב בישראל:
- דווח כי מתנחלים הביעו הלם מעוצמת הפיצוצים וכישלון היירוטים של מערכת ההגנה.
- דווח על התפרצות מחלת השעלת בישראל.
 

אליהו פ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מערכת הביטחון, ובכללה גם ראשי מערכת הביטחון, לא אמורים רק לבצע את הוראות הדרג המדיני?
והם לא אמורים בכלל להביע דעה בנושא מדיני?
או שהם למדו ממערכת המשפט - שמתוך שלושת הרשויות של הדמוקרטיה הישראלית (הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת, ומערכת המשפט - שעל זה מבוססת הדמוקרטיה ששלושתם שוות ואין לאחת כח נוסף על השניה) לרשות המחוקקת (קרי - הדרג המדיני שזה הממשלה והכנסת) יש הכי פחות כח (אם בכלל...) לאחריה הרשות המבצעת כלומר הצבא ושאר מערכות הביטחון (חוץ מהמשטרה כי היא מיליציה פרטית של בן גביר...) ומעל כולם למערכת המשפט שהיא בסיס הדמוקרטיה ועל פי היועמ”שית בהסכמת הבג”ץ יישק דבר!
 

דיאלוג

מהמשתמשים המובילים!

משתמש משודרג

משתמש סופר מקצוען
חמאס מפרסמים: "צמא שורר בעזה, תושבים החלו לשתות מי ים ולאסוף בדליים מי ביוב, כי לא נשאר מים במכלים של הסיוע".
ממש מסכנים, מישהו יכול לעזור להם????
רעיונות לסיוע:
1. תרימו דגל לבן.
2. תשחררו חטופים ללא תנאי.
3. תסגירו את כל ראשי החמאס וארגוני הטרור השונים
4. או שתמותו מצמא....- זה גם פתרון!
 

SHILATI

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
שגרירות שבדיה בביירות קוראת לאזרחיה לעזוב את לבנון: המצב מתוח ובלתי צפוי, ובתוך זמן קצר מאוד, העניין עלול להסלים למלחמה כוללת. מרדכי כ.
מרגיש מההודעות האחרונות שיש משהו שמתפתח קצת יותר מ"הרגיל", זה נכון?
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צז

א יי מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ יִשְׂמְחוּ אִיִּים רַבִּים:ב עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאוֹ:ג אֵשׁ לְפָנָיו תֵּלֵךְ וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו:ד הֵאִירוּ בְרָקָיו תֵּבֵל רָאֲתָה וַתָּחֵל הָאָרֶץ:ה הָרִים כַּדּוֹנַג נָמַסּוּ מִלִּפְנֵי יי מִלִּפְנֵי אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ:ו הִגִּידוּ הַשָּׁמַיִם צִדְקוֹ וְרָאוּ כָל הָעַמִּים כְּבוֹדוֹ:ז יֵבֹשׁוּ כָּל עֹבְדֵי פֶסֶל הַמִּתְהַלְלִים בָּאֱלִילִים הִשְׁתַּחֲווּ לוֹ כָּל אֱלֹהִים:ח שָׁמְעָה וַתִּשְׂמַח צִיּוֹן וַתָּגֵלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה לְמַעַן מִשְׁפָּטֶיךָ יי:ט כִּי אַתָּה יי עֶלְיוֹן עַל כָּל הָאָרֶץ מְאֹד נַעֲלֵיתָ עַל כָּל אֱלֹהִים:י אֹהֲבֵי יי שִׂנְאוּ רָע שֹׁמֵר נַפְשׁוֹת חֲסִידָיו מִיַּד רְשָׁעִים יַצִּילֵם:יא אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה:יב שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה