השקעות הגמח המרכזי, מה היחס אליו פה?

מצב
הנושא נעול.

שלוומי

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
(תזכורת לכל המגיבים ,לוודא שההודעה שלכם מסתדרת עם ההלכות בספר של הרב ישראל מאיר מראדין, זה מאד חשוב!!! סוג הדיונים שאולי אסור בכלל להעלות בפורום )
 
נערך לאחרונה ב:

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מעתיק מאהבת חסד של החפץ חיים (פרק ראשון)
"מצות עשה מן התורה להלוות לעניי אחינו שנאמר אם כסף תלוה את עמי... ומצוה זו גדולה יותר ממצות הצדקה."
מצוות הלוואה גדולה מצדקה, כי בכספי ההלוואה העני מקים עסק ומעמיד את עצמו על הרגליים, ובמצוות צדקה העוני מונצח. (סוג של - אל תתנו להם דגים תנו להם חכות)
העיה שלנו שבימינו מוסד הגמ"חים בחלקו דווקא עוזר להנציח את העוני, ולא לחלץ אותנו משם.
ובכללי הגמ"ח המרכזי הוקם (דה פאקטו) כדי לאפשר את האבסורד שהורים קונים דירות לילדיהן במקום שכל זוג יקנה דירה אחת לעצמו.
 

יוסי123

משתמש סופר מקצוען
ובכללי הגמ"ח המרכזי הוקם (דה פאקטו) כדי לאפשר את האבסורד שהורים קונים דירות לילדיהן במקום שכל זוג יקנה דירה אחת לעצמו.
ההלוואה היא לזוג לא להורים!
אז איך זה שכל ילד מקבל הלווה של 240,000, מאפשר את האבסורד?
 

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ההלוואה היא לזוג לא להורים!
אז איך זה שכל ילד מקבל הלווה של 240,000, מאפשר את האבסורד?
הגמ"ח נפתר כדי לעזור במצוקת ההורים המחתנים שלא עומדים בנטל החובות הגבוהים, והציעו להם במקום לגלגל עשרות גמח"ים בואו ותגלגלו גמ"ח אחד גדול, אלא שיש מחיר לתענוג : תשלמו לנו כסף. והרבה. וכבר עכשיו. לפני שעוד נדבר על הלוואה.
כך שזה לא באמת משנה מי מקבל את ההלוואה,
מטרת ההלוואה היא לצורך רכישת דירה.
וכמו שכבר כתבו כאן רבים "ההורים הם אלו שמשלמים את ההחזרים לגמ"ח המרכזי, ומעבירים כסף לזוג בכל חודש".

זוגות רבים לוקחים את הגמ"ח המרכזי כתוספת למשכנתא ולא במקומה.
ואם לא היה את הגמ"ח המרכזי - הזוג היה "נאלץ" לגור בפריפריה, ולשלם הרבה פחות על הדירות.
נכון שלבוא לגור ראשון בטבריה לא נחמד, אבל אחרי 10 שנים יהיו מספיק זוגות שיבואו.
(ותפקיד העסקנים המפלגתיים הוא לעזור לכל התיישבות חרדית, ולא לנסות להפוך את בני ברק לעיר שמועט מחזיק את המרובה).

גילוי נאות: לכל ילדיי מעל גיל 3 יש יחידות בגמ"ח המרכזי. מהסיבה היחידה: זה יורד ממעשרות. וזו מצוות צדקה.
אך לו יורני רבי שאי אפשר להפריש לגמ"ח המרכזי ממעשרות, אמשוך משם את כל הכסף, ולא אפקיד ולו שקל.
אל תקרי "השקעה" בגמ"ח המרכזי, אלא "תשלומי ריבית מוקדמת".

אפשר גם ללכת לבנק למשכנתאות ולהציע להם את ההצעה הבאה - בואו ואשלם לכם עכשיו במשך 16 שנה רק את הריבית, בלי לקבל קרן.
וכשהילד שלי יתחתן (וזה יכול להיות עוד 20 שנה) תלוו לי את הקרן.
אני בטוח שהבנקאי יסרב לכם כי הוא יחשוב שמדובר בהונאה. איש שפוי לא מבין למה זה משתלם.

הנצחת עוני זו לא מצוות צדקה.
 
נערך לאחרונה ב:

יוסי123

משתמש סופר מקצוען
גילוי נאות: לכל ילדי מעל גיל 3 יש יחידות בגמ"ח המרכזי. מהסיבה היחידה: זה יורד ממעשרות. וזו מצוות צדקה.
אך לו יורני רבי שאי אפשר להפריש לגמ"ח המרכזי ממעשרות, אמשוך משם את כל הכסף, ולא אפקיד ולו שקל.
אל תקרי "השקעה" בגמ"ח המרכזי, אלא "תשלומי ריבית מוקדמת".
אתה עובר על איסור רבית גמורה!
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
ואם לא היה את הגמ"ח המרכזי - הזוג היה "נאלץ" לגור בפריפריה, ולשלם הרבה פחות על הדירות.
זו הנחה לא מוסמכת. והמציאות מורכבת פי 1.000.
אחת הראיות הגמ"ח המרכזי נהפך לנחלת הכלל לפני כ15 שנה לערך לערך. בעיית הדיור בת 70+.
ואף בימינו לדעתי אין 10% בציבור שמשתמשים בגמח המרכזי והבעיה מחריפה מיומליום...
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
כי זה רבית,
כל ההיתר בגמ"ח בנוי על זה שהורים תורמים כדי שהילדין יקבלו את ההלוואה.
תשאל רב
וכך הוא עושה.
מכיון לשהילד לווה וההורים מחזירים אי"ז ריבית מלווה למלווה.
מה שכן על ההורה לומר בשעת ההתחייבות שאינו מתחייב לתת כסף אלא לארגן לילדיו סכום X.
 

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כי זה רבית,
כל ההיתר בגמ"ח בנוי על זה שהורים תורמים כדי שהילדים יקבלו את ההלוואה.
תשאל רב
א - עדיין הילדים הם אלו שיקבלו את ההלוואה.
ב - זו ריבית מוקדמת, אותה אני משלם לפני ההלוואה . וזה איסור דרבנן ולא דאורייתא (כך שיש מקום לקולות גדולות)
ג - הגמ"ח לא מתחייב להעמיד לי את ההלוואה.
ד - ייתכן וכלל לא אקח את ההלוואה.
ה- יש מגדולי הפוסקים הסוברים שככל ואחד מהצדדים הוא "גוף" ולא "בנאדם" אין איסור ריבית. כי ריבית זה בין אנשים ולא בין אדם לחברה \ מכונה \ גוף כלכלי \ או עמותה ציבורית
ו - אחרי כל הטריקים ההלכתיים (המותרים. הערמה בדרבנן מותרת לכתחילה) עדיין בשוק המודרני קוראים לזה הלוואה בריבית. (כמו שלהגדיר את תשלומי הריביות לבנק כ"תרומה" או "מתנה" לא יהפוך את זה להלוואה מותרת לסוברים שצריך היתר עיסקה מעיקר הדין).
 
נערך לאחרונה ב:

גלינג

משתמש סופר מקצוען
ב - זו ריבית מוקדמת, אותה אני משלם לפני ההלוואה . וזה איסור דרבנן ולא דאורייתא (כך שיש מקום לקולות גדולות)
הוא לא אמר שזו ריבית דאורייתא אלא ריבית גמורה.
לא מכיר הרבה קולות על ריבית דרבנן וחצי מהאיסורים שלנו הם דרבנן...
 

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זו הנחה לא מוסמכת. והמציאות מורכבת פי 1.000.
אחת הראיות הגמ"ח המרכזי נהפך לנחלת הכלל לפני כ15 שנה לערך לערך. בעיית הדיור בת 70+.
ואף בימינו לדעתי אין 10% בציבור שמשתמשים בגמח המרכזי והבעיה מחריפה מיומליום...
לו ראשי הישיבות היו משקיעים את המאמץ להוריד קצת את אפם הגבוה של תלמידיהם - זה היה פותר הרבה מהבעיה.
עדיין:
הציבור העמיד מוסדות מכוונות טהורות, אבל הם עוזרים להנצחת העוני ,
כמו קופות צדקה שנותנות תמיכה חודשית למשפחות, במקום להעמיד אותם על רגליים כלכליות עצמאיות או לשלוח אותם לגור בפריפריה. (דירה ענקית בטבריה - רק 1,600 ש"ח לחודש שכירות).
וכן גמח"ים שזו מצווה חשובה מעין כמותה, אך הכסף הזמין והזול מזמין אנשים ליפול לבור של הלוואות ("כמו שכולם עושים" - טענה רווחת בפי המסובכים בהלוואות).
 

זר פרחים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הוא לא אמר שזו ריבית דאורייתא אלא ריבית גמורה.
לא מכיר הרבה קולות על ריבית דרבנן וחצי מהאיסורים שלנו הם דרבנן...
"ספק דרבנן לקולא"
"בדברי סופרים הלך אחר המיקל".

אבל הטענה העיקרית - שזה לא משנה איך תקרא לה, אם הכסף הולך לילדים אין בזה בעיה של ריבית.


הבעיה היא לקבל הלוואה בעבור תמורה,
ולקרוא לתמורה "תרומה" לא פותרת את הבעיה.
כי אז - היה מותר להורים לקבל את ההלוואה. כי זו תרומה !
אז לקרוא לילד בשמו, שהגמ"ח המרכזי זו הלוואה בריבית מוקדמת - לא מסבך את העניינים מבחינה הלכתית, וכן מסבך מבחינה כלכלית.

להתאמץ כל החיים, ולהרגיש שאתה "עושה" משהו לטובת נישואי הילדים, ואז לגלות בסוף שקיבלת הלוואה שצריך להחזיר.
ולך תדע מה יהיו מחירי הדירות בעוד 16 שנים.
ויכול להיות ש240K יספיק בקושי למטבח.
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
"ספק דרבנן לקולא"
"בדברי סופרים הלך אחר המיקל".
1. כל יודע ספר מבין שהיתר זה לא נפוץ בדברי הפוסקים לא בהלכות או"ה ולא בריבית, פסח ושאר אסורים חמורים.
2. חומרת איסור ריבית גדולה מאד ולכך לא מקילים בה כ"כ מהר.
עוד שנינו שם במדרש שם "מכאן אתה למד שכל מי שלוקח רבית אין ירא אלהים, וכן יחזקאל אומר בנשך נתן ותרבית לקח וחי לא יחיה, משל לאחד שהיה אילוגין שלו נקרא לפני הדיין אמר הדיין עד עכשיו הוא קיים כך אמר הקדוש ברוך הוא וחי לא יחיה נשך ותרבית לקח, ד"א אמר הקדוש ברוך הוא מי שחיה ברבית בעולם הזה לא יחיה בעולם הבא".
וכן שנינו בפרקי דר"א שמלוי ברבית אין קמים בתחיית המתים וראה תוספות ב"מ ע:.
 

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
1. כל יודע ספר מבין שהיתר זה לא נפוץ בדברי הפוסקים לא בהלכות או"ה ולא בריבית, פסח ושאר אסורים חמורים.
2. חומרת איסור ריבית גדולה מאד ולכך לא מקילים בה כ"כ מהר.
1. זה לא היתר זה הלכה.
2. חומרת איסור ריבית, היא על מה שאסור על פי ההלכה.
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
1. זה לא היתר זה הלכה.
לא כל מה שלא ברור או שאני לא יודע הינו ספק. ורחוק מכך.
הדבר ניכר באריכות הרבה של הפוסקים בכל דקדוקי איסורי ריבית ושאר הלכות חמורות.
2. חומרת איסור ריבית, היא על מה שאסור על פי ההלכה.
ברור. ועדיין, כמו שבהלכות פסח מקפידים מאד גם בדברים שאינם מעיקר הדין עקב חומרת החמץ (לא"ד במנהגים עלומי שם אלא בסיס דין 'משהו בחמץ' ומסתעפיו נגזרים מחומרת הדין). כך גם בשאר האיסורים אין ין כולם שווה ואין כאן המקום..
 
מצב
הנושא נעול.
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה