האם אתם שולטים בנגינה בקלידים מכל סולם?

יוסף יצחק פרקש

זמר ומוזיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
האם צריכים לדעת לנגן מכל הסולמות?
או מספיק לדעת לנגן מכל הסולמות בלבנים,
כי בסולמות כמו רה בימול, זה קצת יותר קשה, במיוחד לנגן סולו עם איצבוע נכון.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם תתאמן בנגינת כל הסולמות הקשים לך (כל יום רבע שעה סולם אחר) תשלוט בהם בלי בעיה ותוכל לעבור מסולם לסולם בעיניים עצומות ובלי להסתבך באצבעות. זה רק עניין של אימון מתמיד. אני למדתי פסנתר תשע שנים וניגנתי בכל יום עשר דקות סולם (בכל שבוע סולם אחר), ואפילו היום, לאחר שלא ניגנתי הרבה זמן (הפסנתר שלי חולה), אין לי בעיה לנגן בכל סולם שהוא.
 

options

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
שמעתי ממורה לפסנתר שעדיף להשקיע ל"חרוש"
2 סולמות מעולה - עם כל סוגי הליווים, מעברים, להטוטים ..ז"א צורת נגינה מעולה ומקצועית
מאשר ללמוד מלא סלומות

מה אומרים?
 

בודקת תוכנה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כדי לדעת לנגן לא צריך לדעת את כל הסולמות ואת כל התאוריה מסביב, צריך פשוט לשבת על האורגנית, לקחת שיר פשוט כמו יונתן הקטן ולנסות להתחיל , ואח"כ להמשיך עד הסוף, ואז לעבור לשירים מורכבים יותר ואהובים יותר, וככה להכיר את הטונים והקלידים.
אל תחשבי שזה קל - זה קשה, דורש הרבה זמן, אבל שווה!!
באורגנית שלי אני משתמשת בקלידים הלבנים והשחורים ביחד, כי הקלידים השחורים משלימים את הנגינה של הקלידים הלבנים - השחורים הם חצאי טונים.
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
מקצוען שולט בכל הסולמות.
(ברור רה במול, למשל, פחות שימושי)
חובבן משתמש בכפתור קטן ושמו טרנספוזיציה.
ומנגן רק דו מז'ור ולה מינור בגלל הפחד הנוראי מהשחורים.
(כנראה בגלל זה שמעתי במסיבה של בתי הקטנה את המנגנת בטון נמוך ולא מותאם בכלל לילדות צעירות. רק צרחו להן:"יותר בקול". והמסכנות גרדו במאמץ את הגרון בצלילים נמוכים לא תואמי גיל)
בכלי טבעי יש משמעות גדולה לבחירה בסולם מבחינת גובה ותחושת צליל.
בכלים אלקטרונים- הרבה פחות.
 

אלישבע אבר

מנהלת קהילת מוזיקה. סאונד. והפקות במה
מנהל
מנוי פרימיום
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
ברור שצריך לשלוט בכל הסולמות (טוב, לא באמת בכולם.. אבל ברובם..)
ואני בתור תלמידה הייתה לי מורה שאחזה ללמוד רק סולם אחד טוב,
ולקח לי המון המון זמן ומאמץ כדי לשבור את המיתוס הזה לעצמי.. וזה היה קשה!

כך שבאמת חבל לא לעשות את זה מההתחלה..

ואגב, ברגע ששולטים בעוד סולמות עולם ההרמוניה הרבה יותר נפתח,
לשילוב של אקורדים מסולמות אחרים,
וטרנספוזיציות מקוריות( משו קצת יותר מקצועי מעליה של חצי טון בדומנניטה חמישית:p)
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כמובן שהאופטימלי הוא לשלוט בכל הסולמות, אני לא מצליח להבין מורים שממליצים על סולם אחד. הענין בזה, שאפשר להבין את המוזיקה הרבה יותר מבחינת הדרגות, מעבר בין סולמות, מודלציות.
אני אישית חושב, שההסתכלות הנכונה על סולמות היא בסוגים מינורי מזורי פריגי וכו' וההבנה של הסולם צריכה להיות לפי הדרגות הרומיות המקובלות, וכשמבינים טוב את הסולם (כולל הסולמות שכבר שולטים בהם) וכמובן, מתאמנים על אצבוע - אז השליטה בזה היא קלה והרבה יותר מסודרת.
מה שאומר שהעבודה היא בעיקר בראש. אני למשל, לוקח שירים מורכבים מבחינת אקורדים (יונתן רזאל לדוגמא) מנתח אותם מבחינת דרגות, ומעביר אותם לסולמות אחרים.
מעבר לזה, שמי שמנגן על פסנתר במיוחד עם קהל, אין לו את הכפתור של הטרנספוזיציה...
 

דוד מרדכי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
שיטה ללימוד סולמות שאני המצאתי: לנגן בהם שירים רגילים נורא לאט. ככה זה המוח שלנו, מסבירים לו לאט הוא מבין מהר. העצה כמובן למנגנים ע"פ שמיעה שלא יודעים תוים.
שיטה שקיבלתי ממוזיקאי ידוע - לנגן את הסולם עצמו קדימה ואחורה באיצבוע נכון. כנ"ל לאט, טמפו 60
האם מוכרחים? תלוי מה רמת הנגינה ששואפים אליה. וגם יש שירים שא"א לנגן בלי לדעת יותר מסולם אחד.
בפסנתר מוכרחים, כמובן.
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא שיש הרבה מה להוסיף על מה שכבר אמרו, אבל גם אם נצא מתוך הנחה שמחפשים נוחות ולא התקדמות, יש שירים-חצאי יצירות שמחליפים סולמות - ולא בצורה פשוטה.
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י PBיסטית;2142579:
...טרנספוזיציות מקוריות - משו קצת יותר מקצועי מעליה של חצי טון בדומנניטה חמישית:p)
זוהי הצורה המקצועית שבה מגדירים את העליה מ-F ל-A#m (לדוגמה)?
 

album

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
אני יודעת 2 סולמות מצויין וכל השאר אני אפי' לא מנסה משום שהבעיה שלי היא הליווי.
 

אלישבע אבר

מנהלת קהילת מוזיקה. סאונד. והפקות במה
מנהל
מנוי פרימיום
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
נכתב ע"י dLive;2142781:
זוהי הצורה המקצועית שבה מגדירים את העליה מ-F ל-A#m (לדוגמה)?

בדיוק;)

וסתם דוגמא שהעלתי פה בערב, השיר "ישראל אשר בך."
שעיבד יואלי דיקמן- מלך במעברי סולמות ולא רק..

תאזינו-
 

קבצים מצורפים

  • ישראל אשר בך.mp3
    5.5 MB · צפיות: 31

אבא

משתמש רשום
אני יוסיף קצת על מה שאמרו פה.
בעיני להכיר את כל הסולמות זה פשוט הכירות בסיסית עם הכלי.
לדעת איפה הכל נמצא ולא רק בתאוריה אלא פשוט להכיר את הכלי בכל המקומות שלו.
והדברים אמורים לגבי כל כלי.

הדרך להכיר היא להפעיל מטרונום זה יכול להיות על tempo 60 ולתרגל את הסולמות ע"פ מעגל הקוינטות לעלות ולרדת כמו שאמרו כל יום 10 דק' פשוט לעשות את זה, זה נכנס.
ולמה זה כ"כ תורם?
כאמור דבר ראשון הכירות עם הכלי.
שנית, זה מפתח מאוד את השמיעה המוזיקלית.
 

גורם בכיר

משתמש רשום
לה במול מז'ור...
הקלידן הזה היה יכול לקחת דו מז'ור עם טרנספוזיצה באותו כסף.. רק כנראה שהוא לא יודע איפה הכפתור...;)
 

קבצים מצורפים

  • קלידן Blue Melody.mp4
    7 MB · צפיות: 52

יונתן שטרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
היופי שעוברים סולם, זה שעושים זאת עם מהלך שמחבר בין שני הסולמות, בשיר הזה הוא פשוט כל כמה רגעים מחליף סולם ללא שום מהלך מקדים - זה מאד פשוט... (זה לא אומר שיואלי לא יודע לעשות זאת מתוחכם יותר...) אני מעלה שיר ששם המעבר הוא מתוחכם - זה מצריך מלבד שליטה בכלי גם שליטה בהרמוניה, בדוגמה הזאת זה דווקא בווקאלי...
 

קבצים מצורפים

  • 0 ביטים · צפיות: 0

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה