כמובן שהאופטימלי הוא לשלוט בכל הסולמות, אני לא מצליח להבין מורים שממליצים על סולם אחד. הענין בזה, שאפשר להבין את המוזיקה הרבה יותר מבחינת הדרגות, מעבר בין סולמות, מודלציות.
אני אישית חושב, שההסתכלות הנכונה על סולמות היא בסוגים מינורי מזורי פריגי וכו' וההבנה של הסולם צריכה להיות לפי הדרגות הרומיות המקובלות, וכשמבינים טוב את הסולם (כולל הסולמות שכבר שולטים בהם) וכמובן, מתאמנים על אצבוע - אז השליטה בזה היא קלה והרבה יותר מסודרת.
מה שאומר שהעבודה היא בעיקר בראש. אני למשל, לוקח שירים מורכבים מבחינת אקורדים (יונתן רזאל לדוגמא) מנתח אותם מבחינת דרגות, ומעביר אותם לסולמות אחרים.
מעבר לזה, שמי שמנגן על פסנתר במיוחד עם קהל, אין לו את הכפתור של הטרנספוזיציה...