דרוש מידע הִרְהוּרִים אַחֲרֵי הָאוֹר (על ובעקבות הספר "שניה לפני האור")

מצב
הנושא נעול.

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אם אני מבינה נכון את מה שאת אומרת,
את אומרת שאין הרבה משמעות לדון בנושא עמוק כל כך בבמה ציבורית שכל אחד זורק מה שעלה בדעתו באותו הרגע בלי להכנס לפרטי המקרה שאמורים להשפיע על ההחלטה?
על כללים אפשר וטוב לדון על מקרים ספציפים זה כמעט בלתי אפשרי.
 

מירימ

משתמש פעיל
על כללים אפשר וטוב לדון על מקרים ספציפים זה כמעט בלתי אפשרי.
מבינה. צודקת מאד.

רציתי להוסיף על זה משהו
רק הייתי צריכה להיות בטוחה שאני מגיבה לענין..

אז ככה-
הרבה פעמים שאנחנו דנים, כל אחד אומר את שלו ( לא תמיד שומעים באמת ומבינים מה שהשני אומר)
או כמו שאת אומרת גם כשמנסים להבין אי אפשר לרדת לדיוק הסיטואציה
ובכל זאת יש לזה הרבה תועלת
כי זה גורם לבן אדם לסיעור מוחות של עצמו כלפי נושא מסוים והרבה פעמים מגיעים מזה למסקנות ותובנות.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
גם אצל החסיגים אותה הנחיה...
אתם כנראה מכירים חסידות אחת שלא כך

למען הסקרנות והפרוטוקול, האם יש חסידויות שבהן ההוראה הגורפת לחתנים צעירים היא לא ללמוד סדר שלישי לאורך כל ה'שנה ראשונה'?
אם כן אשמח לשמוע על חסידויות כאלה.
 

a8562984

משתמש צעיר
אוטומציה עסקית
למען הסקרנות והפרוטוקול, האם יש חסידויות שבהן ההוראה הגורפת לחתנים צעירים היא לא ללמוד סדר שלישי לאורך כל ה'שנה ראשונה'?
אם כן אשמח לשמוע על חסידויות כאלה.
אני אשמח לענות לך בפרטי אבל אין לי הודעות
 

אבי מירושלים

משתמש פעיל
בלת"ק
@Ruty Kepler
אני קראתי את כל הספרים שלך.
זה אחד הספרים היותר מוצלחים.
קראנו את זה מהפוזציה של ליטאים.
ונכון שזה נכתב על חסידים אבל תמיד אדם מסתכל מהפוזציה שלו.
נהנהתי יותר ממה שנכתב בין השורות אם זה בעד מי שלא הכול עושה באינטרנט לא מזמין את כל קניותיו באינטרנט.
גם הנושא של היתר עיסקה מאוד תפס אותי אהבתי את הגישה.
וברור שאצל ליטאים יותר קל לקבל את האברכים. אבל גם יש לזה חסרונות כי אשה גם שהיא לא כ"כ מסוגלת ורוצה שבעלה יבוא לעזור לה קצת בבית היא לא תעיז לבקש כי הסבירו להם כל הזמן בסמינרים שאברך חייב לשבת וללמוד כל היום ואסור לבקש ממנו עזרה.
נ.ב אשמח שהספר הבא יהיה גם על הליטאים על הספרדים כבר נכתב קצת בלחיות וחצי עכשיו צריך קצת על הליטאים.
 

אננס צלול

משתמש מקצוען
אני תמיד מגיעה וקוראת מהסוף.
התפספס לי הדיון על נושא הקשר בין בני הזוג בציבור החסידי.
אבל לגבי זה -
למען הסקרנות והפרוטוקול, האם יש חסידויות שבהן ההוראה הגורפת לחתנים צעירים היא לא ללמוד סדר שלישי לאורך כל ה'שנה ראשונה'?
אם כן אשמח לשמוע על חסידויות כאלה.
יש גם יש.
כמדומני שזה לא כהוראה גורפת מטעם החסידות.
לא בכל החסידיות יש הוראות גורפות בכל תחום בחיים.
אבל הרבה מאוד מדריכי חתנים חסידיים, גם החזקים והפופלאריים מביניהם, מדריכים את החתן הצעיר ללמוד בבית סדר שלישי ולא ללכת לכולל ערב בשנה הראשונה.
 
נערך לאחרונה ב:

שולי איטח

משתמש מקצוען
למען הסקרנות והפרוטוקול, האם יש חסידויות שבהן ההוראה הגורפת לחתנים צעירים היא לא ללמוד סדר שלישי לאורך כל ה'שנה ראשונה'?
אם כן אשמח לשמוע על חסידויות כאלה.
בזמני לא היה הנחיה כזו גם אצל ליטאיים
מנסה להניח הנחה אולי היא שגויה?
אצל הליטאיים היום האישה בדר"כ עובדת משרה מלאה גם בצהריים וקמה מוקדם מאוד אז אם הבעל ילך לכולל ערב ויחזור הביתה רק ב 11+ מתי הם בעצם יחד?
אצל החסידים נשים פחות עובדות או עובדות בחצאי משרות?? גם פעם אצל הליטאים זה היה יותר מורות וגננות
(פשוט אתמול נתקלתי לראשונה במקבץ די מיצג של חסידות מסוימת והיית בהלם מכמות הנשים שלא עובדות שם)
 

ברכון

משתמש מקצוען
בזמני לא היה הנחיה כזו גם אצל ליטאיים
מנסה להניח הנחה אולי היא שגויה?
מה זה בזמנך? - היתה הוראה כזו עוד

בזמן חתונת הורי... (אמנם היא נאמרה פחות בנחרצות מאשר היום..)

יש גם יש.
כמדומני שזה לא כהוראה גורפת מטעם החסידות.
לא בכל החסידיות יש הוראות גורפות בכל תחום בחיים.
אבל הרבה מאוד מדריכי חתנים חסידיים, גם החזקים והפופלאריים מביניהם, מדריכים את החתן הצעיר ללמוד בבית סדר שלישי ולא ללכת לכולל ערב בשנה הראשונה.
טוב, רותי צודקת.

וגם כשיש הוראה כזו , אז היא :תלמד בבית.

אצל הליטאים ההנחיה היא : "עת לעשות לה' הפרו תורתך.."

שהבעל צריך להיות עם אשתו בערבים ולדבר איתה וכו וכו, - וזה התשתית של הבית ועדו ועוד.. (וההנחיה היא לא ללמוד כולל ערב בבית... - כמובן שאפשר לפתוח ספר - אבל לא ברמה של שעה וחצי של לימוד..)
אצל הליטאיים היום האישה בדר"כ עובדת משרה מלאה גם בצהריים וקמה מוקדם מאוד אז אם הבעל ילך לכולל ערב ויחזור הביתה רק ב 11+ מתי הם בעצם יחד?
אלו הם החיים שלהרבה מזוגות האברכיים הליטאים . הבעל חוזר קצת אחרי 7 בערב מהכולל הביתה.
(שעת השכבה - שעה לחוצה ממש...) וב08.15 כבר יוצא לכיוון הכולל ערב שמתחיל ב08.30. וחוזר - אכן אחרי השעה 11.00

מה שנכנס יותר בזמן האחרון , כולל ערב רצוץ -מיד בסיום הכולל, ואז אומנם הבעל לא נמצא בשעת ההשכבה.

אבל כשהוא חוזר (בערך ב09:15 ) יש את המשך הערב פנוי....
 

שרה אסקל

משתמש רשום
למה?
אברך עם 3 סדרים (ולפעמים גם כולל בוקר)
נמצא שהוא בבית כולה 3 שעות........

כמובן שיש בין הזמנים שאת זה אין לעובד.
האמת אנ'לא כזה מתמצאת, אבל כמה שעות הרוב עובדים?
(חוץ מעצמאים שזה כנראה 24 שעות )
אברך בדר"כ נמצא בבית בשעות היותר קשות- בבוקר ובהשכבה...
ולכן זה נקרא שעוזר יותר.
 

שולי איטח

משתמש מקצוען
מה זה בזמנך? - היתה הוראה כזו עוד

בזמן חתונת הורי... (אמנם היא נאמרה פחות בנחרצות מאשר היום..)


טוב, רותי צודקת.

וגם כשיש הוראה כזו , אז היא :תלמד בבית.

אצל הליטאים ההנחיה היא : "עת לעשות לה' הפרו תורתך.."

שהבעל צריך להיות עם אשתו בערבים ולדבר איתה וכו וכו, - וזה התשתית של הבית ועדו ועוד.. (וההנחיה היא לא ללמוד כולל ערב בבית... - כמובן שאפשר לפתוח ספר - אבל לא ברמה של שעה וחצי של לימוד..)

אלו הם החיים שלהרבה מזוגות האברכיים הליטאים . הבעל חוזר קצת אחרי 7 בערב מהכולל הביתה.
(שעת השכבה - שעה לחוצה ממש...) וב08.15 כבר יוצא לכיוון הכולל ערב שמתחיל ב08.30. וחוזר - אכן אחרי השעה 11.00

מה שנכנס יותר בזמן האחרון , כולל ערב רצוץ -מיד בסיום הכולל, ואז אומנם הבעל לא נמצא בשעת ההשכבה.

אבל כשהוא חוזר (בערך ב09:15 ) יש את המשך הערב פנוי....
בזמני זה לפני 20+, לא זכור לי ולא לאחיותי שהיתה כזו הוראה אבל אולי זה לא היה רשמי
כששאלתי על מתי יהיו יחד התכונתי לשנה הראשונה
לא לתיאור שתיארת פה שמתאים להמשך החיים, גם שם לא כולם בשעת השכבה
יש הרבה שיש להם רציפות ונסיעות ועוד
אבל זה לא הנושא, העלתי רעיון למה אצל ליטאיים בשנה ראשונה כולל ערב הוא לא הגיוני בחיים העמוסים של משרה מליאה
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אברך בדר"כ נמצא בבית בשעות היותר קשות- בבוקר ובהשכבה...
ולכן זה נקרא שעוזר יותר.
כמעט לא מכירה גברים שבאים לפני 9-10 לעבודה... רק אבות שעושים תורנות עם הנשים שלהן מי יוציא את הילדים (היום אשתי ביום ארוך אז הגעתי מוקדם...)
ומהעבר השני 5-6 כבר חוזרים הביתה. כך ששכירים נמצאים בשעות הקשות בבית.
עצמאיים זה באמת שונה. אבל גם רבים מהם לא מתחילים את היום ב8.
 

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
למען הסקרנות והפרוטוקול, האם יש חסידויות שבהן ההוראה הגורפת לחתנים צעירים היא לא ללמוד סדר שלישי לאורך כל ה'שנה ראשונה'?
אם כן אשמח לשמוע על חסידויות כאלה.
אצלנו אין הנחיה על כל דבר.
בפועל בעלי ורוב גיסי לא היו בסדר ג' בשנה ראשונה.
הגישה שיהיה נקי לביתו וכל אחד עושה בתוך זה מה שנראה לו
 

ברכון

משתמש מקצוען
בזמני זה לפני 20+, לא זכור לי ולא לאחיותי שהיתה כזו הוראה אבל אולי זה לא היה רשמי
כששאלתי על מתי יהיו יחד התכונתי לשנה הראשונה
לא לתיאור שתיארת פה שמתאים להמשך החיים, גם שם לא כולם בשעת השכבה
יש הרבה שיש להם רציפות ונסיעות ועוד
אבל זה לא הנושא, העלתי רעיון למה אצל ליטאיים בשנה ראשונה כולל ערב הוא לא הגיוני בחיים העמוסים של משרה מליאה
אכן, צודקת לחלוטין...
הצעירות יותר.. (במיוחד אלו שהבעלים שלהן , ימשיכו להיות אברכים לאורך שנים...)

כן עובדות היום משרות מלאות - או כמעט מלאות...

נשים חסידיות אחרות, שדי ברור 2 הצדדים, הבעל ככל הנראה ל ימשיך ללימוד בכולל. - מלכתחילה עובדות במשרות אחרות, שלא דורשות ככ הרבה שעות עבודה...

(והרבה מהן, במשך החיים הופכת לעקרות בית..)
 

שולי איטח

משתמש מקצוען
אברך בדר"כ נמצא בבית בשעות היותר קשות- בבוקר ובהשכבה...
ולכן זה נקרא שעוזר יותר.
כ"כ תלוי בגיל הילדים
שעות של אברך הם לא שעות השכבה בזוגות המבוגרים יותר
כולל ערב (או לימוד בערב) בדר"כ הוא על חשבון השעות הקשות מאוד!! של השכבת הגיל הבינוני וישיבות קטנות שחוזרים והאבא לא בבית וכו ,ובחורות שצריכות עוד אוזן קשבת וזוגות שהתחתנו ובאים להתנחל ואין את האבא שיעסיק קצת את החתן:)
 

ברכון

משתמש מקצוען
כ"כ תלוי בגיל הילדים
שעות של אברך הם לא שעות השכבה בזוגות המבוגרים יותר
כולל ערב (או לימוד בערב) בדר"כ הוא על חשבון השעות הקשות מאוד!! של השכבת הגיל הבינוני וישיבות קטנות שחוזרים והאבא לא בבית וכו ,ובחורות שצריכות עוד אוזן קשבת וזוגות שהתחתנו ובאים להתנחל ואין את האבא שיעסיק קצת את החתן:)
אלף לייקים.

ואחכ עוד ידונו למה אשת אברך היום , זה הרבה יותר קל מהדורות הקודמים....

ובאמת - לא משנה מאיזה צד של המפה אתן נימצאות.

אשה שבעלה אברך רציני , ולומד 3 סדרים (בדגש על סדר שלישי!) ועוד מוסיף כל מיני סדרים נוספים..
צריך להוריד בפניה את הכובע!!!!
 

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
על זה בעצם היה כאן כל הדיון. יש אטמוספירות שונות והגדרות שונות לעוצם חווית התורה וכל נושא אברכיות.
טבעי שהדיון יציף שיח על ההבדלים בין מגזרים כפי שהם באים לידי ביטוי בסיפור
קצת חבל שמדשדשים בזה, בסה"כ מדובר ברובד החיצוני של הסיפור.
הרובד הפנימי הוא הסיפור האנושי. החלק הרך והפגיע שנמצא בכל יצור אנוש בלי קשר להשתיכות מגזרית זו או אחרת.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
טבעי שהדיון יציף שיח על ההבדלים בין מגזרים כפי שהם באים לידי ביטוי בסיפור
קצת חבל שמדשדשים בזה בסה"כ מדובר ברובד החיצוני של הסיפור.
הרובד הפנימי הוא הסיפור האנושי. החלק הרך והפגיע שנמצא בכל יצור אנוש בלי קשר להשתיכות מגזרית זו או אחרת.
זה נכון. אבל מה, רובד חיצוני מושפע המון מרובד פנימי לכן הדיוק בו והכרה על איזה רובד מדברים היא הכרחית.
 

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
נא תשובותיכם בזריזות, קהל נכבד. מחר נגמר "יש חגיגה"...
נראה לי זה בנוי נדבך על נדבך.
אחרי החלק שאומר אתה אהוב ללא תנאי יש פועל יוצא:
בגלל שאתה אהוב, הבחירות שלך חשובות לי. לא כתנאי!
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  63  פעמים

לוח מודעות

למעלה