חבל שלא קפצתם אלי בשעה האחרונה.
בן השנתיים וחצי רצה תמר. יש לו אהבה מיוחדת לתמרים ואין לי בעיה עם זה, רק שהפעם בקשתי קודם שיאסוף את המשחקים בסלון. בהתחשב בכך שהיו שם שישה פריטים, הייתי עקשנית.
וואו.
מה שהלך.
הצרחות
שניסרו כאן
הצעקות שלו
שהרעידו את עור התוף
והנחישות
של אמא שלו
שרק חזרה על הכלל כמו על מנטרה משעממת: "אחרי שתאסוף תקבל תמר!"
הוא היה די בהלם, ועשה שרירים הרבה זמן
אבל 'הרבה' זה מושג יחסי... אחרי חצי שעה של צרחות (!) השתרר פתאום שקט.
רצתי לחדר ילדים לבדוק שהוא נושם...
וגיליתי אותו אוסף משחקים בדממה... ואז נשמעה טריקת המגרה וקול דקיק שצהל אל המטבח: "אמא, גמ'אתי לאסוף!"
אוהו... הוא קבל שני תמרים, חיבוק ותשואות
ועכשיו אתם באמת מוזמנים אלי!
שקט כאן...
ובמיטה נם ילדון שגילה ש:
א. אמא שלו היא יצור חזק, אפשר להישען עליה
ב. סדר זה דבר חשוב
ג. כולם שותפים בהשבת הסדר על כנו
עוד משהו לתוספת טעימה.
או בעצם כמה משהוא'ים.
הרב יעקובזון אומר שהורה חייב להיות סמכותי, ולעמוד מאחורי מילתו - דווקא
בשביל הילד!!
לא להיות דיקטטור או שליט עריץ אל א כן לעמוד על עקרונות בצורה מכבדת, נעימה ולא פוגענית.
והוא המשיל זאת למשל לילד, שנוסע בבימבה שלו - ופתאום, נתקע במחסום מתמר - קיר.
הוא לא מבין שזה קיר, גבוה בשבילו לראות את הסוף, אז הוא דוחף, מתאמץ, דופק - אבל נשאר "מדבר לקירות".
אחרי כמה פעמים - הוא מסיק מתבקש ש"קיר - אי אפשר להזיז"! אז הוא בוחר מסלול אחר, כזה שלא נתקלים בו וטוב לו שם.
מתי מתחיל לחרוק? שהקיר מתחיל לזוז - לדוג' מחיצה. אם פעם הוא זז - ופעם לא - אז כל פעם שהילד לא יצליח להזיז את הקיר הוא ירגיש תסכול עמוק, הרי הוא ראה כבר שזה לא מחסום בלתי עביר - אז למה כעת הוא לא יצליח? ובמקום להתמודד בפתרונות הוא יכנס לעמדת כח מול הקיר.
ועוד משהו, לפעמים נראה לנו שילד לא מבין, אז כשהוא רוצה משהו - אנחנו אומרים לו "לא!" וזהו.
ודאי שבתור הורים אנחנו לא צריכים לנמק את החלטותינו, אך לפעמים - יש מקום לכך, הרי הילדים - מחונכים ככל שיהיו אינם רובוטים, ואין לנו ענין שיהפכו לכאלה...
אם תנסו להסביר להם (אפילו לקטן, ואפילו שהוא לא מקשיב!) תדהמו לראות - שהם מבינים ואפילו - כן! מקבלים! ואפילו מזכירים לפעם הבאה! זו שיטה כל כך מדהימה - שלא תבינו איך לא עשיתם אותה עד היום!
במקום לחנך את הילד
רק לציות - לעשות מה שאומרים לו - אנחנו יכולות לחנך
גם להרבה דברים חדשים בדרך, רוחניים וחכמת חיים (כמו: לא להגיד לדודה את שמנה וזהו! או- "לדודה לא נעים שאומרים לה שהיא שמנה, אז אנחנו נזכיר לה את זה?)
ילדונצ'יק קטן רצה ללכת לגינה למסיבת יומולדת שערכו לו - אבל עם נעליים של שבת.
הוא היה עקשן...כמעט כמו אמא שלו - תמיד נגמרו ויכוחים כאלו בדמעות משני הצדדים.
הפעם, האמא אמצה את השיטה, היא פנתה אליו ושאלה אותו - כדבר אדם אל אדם "למה אתה רוצה ללבוש נעליים של שבת".
הילד מבין הדמעות שתק לרגע - וענה "כי יש לי יומולדת, ולגן לקחתי נעליים של שבת...אני רוצה גם עכשיו!".
אמא לא אמרה לו "שטויות מה שאתה מדבר!" ו/או "גינה זה לא כמו גן1" כי מה שלה ברור - לא ברור לילדונצ'יק. היא רק אמרה לו : "נכון כשהלכת לגן לקחת נעליים של שבת? כי ככה בגן חוגגים יומלדת, אבל בגינה אנחנו עושים משהו אחר, יש לנו בלונים, ועודה, נעליים של שבת לא מתאימות לחול של גינה, הם יהרסו, ובכלל - הם לא מתאימות למסיבה בגינה, רק לשבת ומסיבות בגן, זה מצחיק ליומולדת של גינה".
היא לא הספיקה לגמור כשהוא אמר לה בחינניות מתוקה-"אמא, אני רוצה שתוציאי לי את הנעליים! טוב? זה מצחיק ללכת עם זה ליומולדת של גינה..."