סקירה בואו להיות רצפי בלטות

הטעם המושלם

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
אנילא מצליחה להבין את הלוגיקה של הכתבה, אם סייד נניח מקבל 1500 לצביעת דירת 3 חדרים- עבודה של יומיים! הוא מקבל בחודש 15 אל"ש, יותר מהרבה עבודות אחרות... למה זה חברה ענייה?
כלומר- אם מתפרנסים בכבוד למה זה חברה ענייה? וכן להרוויח 15+ לחודש זה בהחלט להתפרנס בכבוד, ואתה לא מוריד עשרות אלפי שקלים ללימודים ושנות התמחות, כי כבר בתור מתחיל אתה מרוויח לא רע- נניח 10 לחודש, כבר בחודש חודשיים הראשונים, ואחרי שנה זה כבר 15, אחרי 10 שנים זה יכול להגיע לעשרות אלפים בחודש. מה רע?
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אנילא מצליחה להבין את הלוגיקה של הכתבה, אם סייד נניח מקבל 1500 לצביעת דירת 3 חדרים- עבודה של יומיים! הוא מקבל בחודש 15 אל"ש, יותר מהרבה עבודות אחרות... למה זה חברה ענייה?
כלומר- אם מתפרנסים בכבוד למה זה חברה ענייה? וכן להרוויח 15+ לחודש זה בהחלט להתפרנס בכבוד, ואתה לא מוריד עשרות אלפי שקלים ללימודים ושנות התמחות, כי כבר בתור מתחיל אתה מרוויח לא רע- נניח 10 לחודש, כבר בחודש חודשיים הראשונים, ואחרי שנה זה כבר 15, אחרי 10 שנים זה יכול להגיע לעשרות אלפים בחודש. מה רע?
סייד תותח שאוהב את עבודתו, והוא נותן בה ליגה של עבודה, נשמה, אומנות, אדרבה - אין שאלה בכלל.

הנושא הוא המספרים הגדולים: האם החרדים כמספרים גדולים מתאימים לעבודות בניין או למשרות איכותיות?

העם היהודי בכל מקום בעולם ובכל הדורות היה במשרות האיכותיות. ולכן - אין טעם לקמפיין המטופש של העיתונות החרדית של "לכו להיות פועלי בניין".
 

ה. שלמה

משתמש מקצוען
@אלי אלימלך מאמר יפה בראיית מאקרו!
במיקרו, למרות שכמו שציינת היהודים היו בהיסטוריה הכי מוצלחים,
ועסקו במשרות הכי נחשבות,
עדיין היהודים סבלו הכי הרבה מעוני, ונזקקו הכי הרבה לצדקה.
עדיין יש מס' לא קטן של יהודים שהמקצועות 'השווים' שוים להם פחות, הראש שלהם לא בנוי ללימודים כאלו, טרדות הפרנסה גם לא מאפשרות להם לימודים כאלה והכשרה כזאת, ובגלל הרוח בציבור הנושבת ממאמרך, לא מתאים להם לעסוק בעבודות פשוטות אבל מכניסות.
וגם.
ההיסטוריה מלאה באמוראים קדושי עליון בעל שכל אלוקי ופנומינלי שעסקו במלאכות כפיים בשביל להביא טרף לביתם.
הם לא רצו ללמוד אומנות מכובדת, ולחזר על הפתחים באם המסחר לא ייתן את רווחיו המיוחלים.

אדרבה, בא לעודד אותם שיעסקו במלאכה שהם יכולים לעבוד ולהרוויח גם אם החבר בביהמ"ד יעקם קצת את האף, אני הרבה יותר מתחבר לבלוגרים הנ"ל, מאשר תפיסה המזלזלת במי שעובד בעבודת כפיים בזויה.

גם לגופו של עניין, כל הכשרה מקצועית, תותיר חלק מהאנשים שנכנסו אליה ללא עבודה, בגלל שהם נכנסו אליה בטעות \ אין ביקוש באזור המגורים לעבודה זו \ אין עבודה בתחום הזה מתאימה לרמה הרוחנית, \ טכנולוגיות חדשות שהגיעו וייתרו את כל המשרה הזאת.
בשונה מכך, עבודת כפיים בד"כ מאפשרת להחליף עבודה ברגע שמשהו לא מסתדר, נהג מונית שהאוטונומים גנבו לו את העבודה? אין בעיה, ילך להתקין בלטות, אם גם זה לא קיים?אין בעיה, יש מספיק עבודות שיוכלו להתאים לו.
צריך לקחת בחשבון שאנחנו במגמה, שאינסטלטור ושיפוצניק, ונהג וכדו' הם מקצועות מאוד מכניסות, מכיוון שבעשור האחרון כוולם לומדים למקצועות ה"שווים", ולא מסתכלים לכיוון הזה, גם המנתח הכי נחשב ישתכר פחות אם יש הרבה מנתחים פנויים, וגם 'מדביק הבלטות' הכי בזוי, ישתכר יפה אם אין הרבה כאלה.
בהצלחה לכולם.
 

yossilang

משתמש פעיל
צילום מקצועי
כאב לשני בנים העובדים עבודת כפיים והאחד אפילו בבניין ושיפוצים אני מעודד כמובן את הנושא. אצל אחד הבנים העובד בשיפוצים ובניין פרגולות ודקים מעץ אני רואה שהוא מרוויח יפה ואפילו יפה מאוד. לו הייתם יודעים כמה מרוויח פועל סיני בבניין (רצף עם וותק מרוויח למעלה מ 50 אלף שקל בחודש!!!) הייתם רצים להחליפו. נכון שהעבודה מצריכה כושר גופני טוב ועמל רב בזיעת אפיים אבל כל מלאכה מכבדת את בעליה ואם הפועל חרוץ ויודע לכלכל את צעדיו הוא יכול לחסוך הרבה כסף כך שכאשר יתבגר יוכל לעבוד קצת פחות ועדיין לחיות בריווחה גדולה.
לא סתם בתפילה של מוצאי שבת קודש ב״ויתן לך״ מוזכר הפסוק ״יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ״.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@אלי אלימלך מותר להתווכח איתך?...

ראשית, כתיבתך משובחת מאוד, ויש צדק מסוים בדבריך. אבל לא לגמרי...

את עבודות "המעמד השלישי" כפי שהגדרת אותן, יש לחלק לשני חלקים. המקצועות שעשויים להיות מאויישים ע"י עובדים זרים או כל כוח עבודה זול יותר, והמקצועות שכפי הנראה יישארו בידי אלו שיצטרפו אליהם כיום.

פועלי בניין למשל - בוודאי שיוחלפו ע"י כוח עבודה זול יותר ברגע שזה יתאפשר. וזה יתאפשר. אף אחד לא חושב שמעתה ועד עולם כל יהודי שירצה להרחיב מעט את ביתו, יאלץ לשלם כפול ויותר ממה שהוא היה משלם בשנת תשפ"ג. יחזירו את הערבים? יביאו סינים/הודים? אני לא יודע, אבל פתרון יימצא...

לעומת זאת, נהג אוטובוס שמצטרף לחברת תחבורה ציבורית, בסבירות גבוהה לא יפוטר אם לא יימצאו בעיות משמעתיות ומשמעותיות בתורף תפקידו. אם הוא ירביץ לנוסעים ולא יעצור בתחנות, סביר להניח שהוא ימצא את עצמו יושב בטל בבית. אבל אם הוא יתנהג בצורה סבירה ומקובלת - התפקיד בידיו.
א"א לומר שמדובר במשכורת מטורפת, אבל בהחלט משכורת סבירה וממוצעת במשק, שאפשר להתפרנס ממנה במידת מה. לא להתעשר. להתפרנס.

הלאה...
מכיר את המקצוע "מנופאי"? הביקוש בתחום גדול מההיצע; כפי הנראה התחום לא יאוייש בידי עובדים זרים; מדובר במלאכה נקיה במיוחד מבחינה רוחנית (ללא אינטרנט, ללא מגע ישיר עם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות וכו'); ובמשכורות שמנות מאוד. יש אמנם סיכון פיזי במקצוע הזה, אבל הוא לא המקצוע היחיד שמסוכן. רבים הולכים לעבוד בתעשייה כבדה במשכורות נמוכות הרבה יותר, כשכלל לא ברור שהסיכונים נמוכים יותר.
וזאת רק דוגמא.


ובאשר לרפאל וואהל... (גילוי נאות: ידיד נעורי הטוב)
הוא לא מחכה להשבתת המשק ע"י הציבור החרדי. הוא רק בא בטענה פשוטה: ישנם כיום מאות ואלפים שהגיעו מים עד נפשם, והם בחרו ב"מקצוע" חדיש במיוחד בכדי להתפרנס - שנור. חלקם נוסעים לחו"ל, חלקם מגייסים בארץ, ויש אפילו את המפולפלים שבהם שמייסדים גמ"ח ויכולו וכדו' (הסברים יימסרו לפי דרישה...)
גם אלו שלא בחרו במקצוע המיוחד הזה, ישנם אלפים ואולי עשרות אלפים בציבור שלנו, שחייהם מבוססים על תודעת עוני נוראה: רוכשים רק במכירות שכונתיות מוזלות, רודפים אחרי מבצעים ברחבי עיר מגוריהם ומחוצה לה, מחפשים כל שקל שאפשר למצוץ ממקור כלשהו (קצבאות ממשלתיות כאלו ואחרות / ארגוני חסד כאלו ואחרים ועוד).
ועל כך בא רפאל וטוען, למה אתם מעדיפים להתבסס על שנור (ישיר או עקיף), במקום לחפש עבודה פשוטה שתכניס לכם עוד 2000-3000 ש"ח בחודש, וכך גם אם לא יישאר לכם הרבה כסף בסוף החודש, לפחות גם לא יישאר לכם הרבה חודש בסוף הכסף...


לבשתי שכפ"ץ. תתקפו...
 

צור1

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
עימוד ספרים
הנדסת תוכנה
צילום מקצועי
עריכה תורנית
D I G I T A L
אוטומציה עסקית

commit

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
@אלי אלימלך מאמר יפה בראיית מאקרו!
במיקרו, למרות שכמו שציינת היהודים היו בהיסטוריה הכי מוצלחים,
ועסקו במשרות הכי נחשבות,
עדיין היהודים סבלו הכי הרבה מעוני, ונזקקו הכי הרבה לצדקה.
על איזה נתונים אתה מתבסס כשאתה קובע שלאורך ההיסטוריה היהודים סבלו מעוני יותר מסביבתם?
והאם אתה מקזז את הנתונים האלו עם העובדה שהיהודים סבלו מאפליה משפטית קבועה, איסור על תעסוקה בתחומי עיסוק שונים, איסור על מגורים במקומות מסוימים, גירושים תדירים, מיסים גבוהים יותר מהאוכלוסיה שסביבם, וזה בלי לדבר על איומי מוות לעיתים קרובות מדי?
 

יעקב ארץ-צבי

משתמש מקצוען
אשמח להסבר
עמד יהודי בשטיבל בבורו פארק ואסף כסף
שאלו אותו, למה כבודו אוסף?
לגמ"ח ויכולו, ענה היהודי,
למה? שאל השואל
אני אסביר לכם, אמר היהודי, אחרי מעריב בליל שבת ישנם רבים שמחפשים מי שיאמר איתם "ויכולו"
אני עומד בכניסה לבית הכנסת ואומר איתם "ויכולו"
נו, אז למה צריך כסף? שאלו
אמר להם: כשאני נמצא כאן עסוק בשנור, צריך לשלם למחליף שלי שעומד בכניסה לבית הכנסת...
 

יעקב ארץ-צבי

משתמש מקצוען
בניית פרגולות, דקים, וכו' חשמלאות קבלן שיפוצים ושאר עבודות שעושים כעצמאי אינם העבודות שמתכוונים שרוצים לשלוח לשם את החרדים.
גם היום את המשרות האלו לא מאיישים עובדים זרים, וגם הפלסטינים לא מהווים רוב בתחומים האלה.
את החרדים רוצים לשלוח להתלות על ה"אוטו פח זבל" או לעבוד בעבודות הרטובות באתרי בניה. ועל זה יצא הקצף.
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
@אלי אלימלך מותר להתווכח איתך?...

ראשית, כתיבתך משובחת מאוד, ויש צדק מסוים בדבריך. אבל לא לגמרי...

את עבודות "המעמד השלישי" כפי שהגדרת אותן, יש לחלק לשני חלקים. המקצועות שעשויים להיות מאויישים ע"י עובדים זרים או כל כוח עבודה זול יותר, והמקצועות שכפי הנראה יישארו בידי אלו שיצטרפו אליהם כיום.

פועלי בניין למשל - בוודאי שיוחלפו ע"י כוח עבודה זול יותר ברגע שזה יתאפשר. וזה יתאפשר. אף אחד לא חושב שמעתה ועד עולם כל יהודי שירצה להרחיב מעט את ביתו, יאלץ לשלם כפול ויותר ממה שהוא היה משלם בשנת תשפ"ג. יחזירו את הערבים? יביאו סינים/הודים? אני לא יודע, אבל פתרון יימצא...

לעומת זאת, נהג אוטובוס שמצטרף לחברת תחבורה ציבורית, בסבירות גבוהה לא יפוטר אם לא יימצאו בעיות משמעתיות ומשמעותיות בתורף תפקידו. אם הוא ירביץ לנוסעים ולא יעצור בתחנות, סביר להניח שהוא ימצא את עצמו יושב בטל בבית. אבל אם הוא יתנהג בצורה סבירה ומקובלת - התפקיד בידיו.
א"א לומר שמדובר במשכורת מטורפת, אבל בהחלט משכורת סבירה וממוצעת במשק, שאפשר להתפרנס ממנה במידת מה. לא להתעשר. להתפרנס.

הלאה...
מכיר את המקצוע "מנופאי"? הביקוש בתחום גדול מההיצע; כפי הנראה התחום לא יאוייש בידי עובדים זרים; מדובר במלאכה נקיה במיוחד מבחינה רוחנית (ללא אינטרנט, ללא מגע ישיר עם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות וכו'); ובמשכורות שמנות מאוד. יש אמנם סיכון פיזי במקצוע הזה, אבל הוא לא המקצוע היחיד שמסוכן. רבים הולכים לעבוד בתעשייה כבדה במשכורות נמוכות הרבה יותר, כשכלל לא ברור שהסיכונים נמוכים יותר.
וזאת רק דוגמא.


ובאשר לרפאל וואהל... (גילוי נאות: ידיד נעורי הטוב)
הוא לא מחכה להשבתת המשק ע"י הציבור החרדי. הוא רק בא בטענה פשוטה: ישנם כיום מאות ואלפים שהגיעו מים עד נפשם, והם בחרו ב"מקצוע" חדיש במיוחד בכדי להתפרנס - שנור. חלקם נוסעים לחו"ל, חלקם מגייסים בארץ, ויש אפילו את המפולפלים שבהם שמייסדים גמ"ח ויכולו וכדו' (הסברים יימסרו לפי דרישה...)
גם אלו שלא בחרו במקצוע המיוחד הזה, ישנם אלפים ואולי עשרות אלפים בציבור שלנו, שחייהם מבוססים על תודעת עוני נוראה: רוכשים רק במכירות שכונתיות מוזלות, רודפים אחרי מבצעים ברחבי עיר מגוריהם ומחוצה לה, מחפשים כל שקל שאפשר למצוץ ממקור כלשהו (קצבאות ממשלתיות כאלו ואחרות / ארגוני חסד כאלו ואחרים ועוד).
ועל כך בא רפאל וטוען, למה אתם מעדיפים להתבסס על שנור (ישיר או עקיף), במקום לחפש עבודה פשוטה שתכניס לכם עוד 2000-3000 ש"ח בחודש, וכך גם אם לא יישאר לכם הרבה כסף בסוף החודש, לפחות גם לא יישאר לכם הרבה חודש בסוף הכסף...


לבשתי שכפ"ץ. תתקפו...
התזה של רפאל וואהל היא שנצרוך איש אצל רעהו, וככה "הכסף יישאר אצל החרדים". בשביל זה רפאל יצק גם את החזון המרומם של חרדים בסרבלים כחולים.

זו תזה הרסנית. אתה תעשה ביזנס טוב אם תהיה מספיק טוב כדי שחילונים וגוים ירכשו ממך.

אתה תצרוך את מחייתך באיכות ובזול דווקא אם תרכוש מכל העולם ולא מהסופרמרקט בשכונה.

קרא כאן.


 

yossilang

משתמש פעיל
צילום מקצועי
אצטט פה דבר שראיתי בשם הרב בלס:

"ר' יהודה כד אזיל לבי מדרשא שקיל גולפא על כתפיה, אמר: גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה. רבי שמעון שקיל צנא על כתפיה, אמר: גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה". (תלמוד בבלי נדרים מט, ב:)

התלמוד הבבלי מעריך את ערך המלאכה, אולם התלמוד הירושלמי מעצים את ערך המלאכה עוד יותר מאשר ביחס למישור הפרטי וקובע שבגלל חשיבות המלאכה התורה התירה לפועל לאכול אצל בעל הבית, למרות שהוא גוזל את בעל הבית.

ותלמוד ירושלמי מעשרות ב, ד:
"תני רבי שמעון בן יוחי אומר עד איכן דקדקה התורה בגזל שצריכה לדון בין אדם לחברו עד כדי הנפת מגל בתוך כן גדולה מלאכה שלא חרב דור המבול אלא עד מפני הגזל ופועל עושה במלאכתו ואוכל ופטור מן הגזל".
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
התזה של רפאל וואהל היא שנצרוך איש אצל רעהו, וככה "הכסף יישאר אצל החרדים". בשביל זה רפאל יצק גם את החזון המרומם של חרדים בסרבלים כחולים.

זו תזה הרסנית. אתה תעשה ביזנס טוב אם תהיה מספיק טוב כדי שחילונים וגוים ירכשו ממך.

אתה תצרוך את מחייתך באיכות ובזול דווקא אם תרכוש מכל העולם ולא מהסופרמרקט בשכונה.
יכול להיות שלא קראנו את אותם מאמרים?

התיאורים שלו על בתי אבות בפריסה רחבה בכל ארה"ב - בבעלות חרדים, מחלבות ענק - בבעלות חרדים וכו', קשורים דווקא לצריכה איש אצל רעהו?

התזה של רפאל וואהל אומרת כך: ראשית, אל תבחלו בשום עבודה. כל עבודה שמביאה פרנסה - הריהי מכבדת את בעליה. שנית, גדלתם והצלחתם להקים עסק גדול? חפשו להעסיק כמה שיותר מאנ"ש. תשמרו על הכסף שאתם מוציאים, שלפחות יצא בתוך הקהילה. רק אחרי שני החלקים החשובים האלו שתלויים אחד בשני, מגיעה גם ההמלצה שלו לצרוך איש אצל רעהו. וכן, כששני החלקים הראשונים יתקיימו בציבור שלנו בארץ, הצריכה איש אצל רעהו לא תהיה גורם בעייתי כל כך.

סתם לשם הדוגמא: כתבו כאן (אולי אתה עצמך?) שמפעלי "טמפו" הם בבעלות משפחת בר - חרדים. אני ניסיתי לגגל את העניין, ולא ממש ברור לי שהם חרדים. אבל בהנחה ויש לך מקורות מוסמכים לכך, נשאלת השאלה: הלוא חברת 'טמפו' מעסיקה אלפי עובדים בייצור, שיווק, הפצה וכו'. למה אין לפחות מאות חרדים שעובדים שם? למה יש אנשים שלאו דווקא יושבים בכולל, ועדיין הם מעדיפים לרוץ לקושש את הזמנותיהם ממשנת יוסף, כי הם חסכו שם 34.70 ש"ח בקניה השבועית, אבל ללכת לעבוד בפס הייצור של טמפו זה מבחינתם באופן מובהק "פאסט נישט"?

אני חושב שזה עוול מסוים להתמקד רק בנקודה של רכישת מוצרים ושירותים בתוך הקהילה, ולהתעלם הן מהקריאה להעסקת עובדים חרדים במפעלים הגדולים והן מהקריאה לאנשים לחשוב בגדול ולחתור להיות בעלים של עסקים גדולים.

איך חושבים בראש גדול?
שלום פישר הוא דוגמא מצוינת. הוא התחיל מאפס ממש. יתום מגיל צעיר, שפתח מסעדה בתל אביב. אחר כך הוא פתח מפעל לייצור נרות, מפעל לייצור חד פעמי ועוד... רק פחות מעשרים שנה לפני פטירתו הוא נכנס לשוק של הענקיים, ברכישת חלק מקבוצת הריבוע הכחול, ולאחר מכן איקאה וכו'.
רבים האנשים שהתחילו את הדרך כמוהו, ועצרו בשלב מסוים, כשהספיק להם...

איך מעסיקים חרדים?
נראה לי שזה יש רק באמריקה. לשם הדוגמא, אני יודע היטב ששלום פישר השקיע הרבה מאמצים כדי לצרף כמה שיותר חרדים לעבוד באיקאה. כמה זה הצליח לו? כמעט ולא. למה? "פאסט נישט"...
הקריאה של רפאל וואהל היא מאוד פשוטה: אתה אדם בעל מעוף? פתח עסק ועוד עסק, עד שתגיע למימדי ענק. אתה אדם עם לב חלש יותר, ומפחד להיות עצמאי? לך תעבוד בכל תחום. אל תחריג מתחום העבודות האפשריות, מצבור כה גדול של עבודות.
כששני הדברים האלו יתקיימו בציבור שלנו, הקריאה לצרוך רק מאנ"ש תהיה הרבה הרבה יותר הגיונית ומתקבלת על הדעת.
 

commit

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
אבל ללכת לעבוד בפס הייצור של טמפו זה מבחינתם באופן מובהק "פאסט נישט"?
לעבוד באיקאה. כמה זה הצליח לו? כמעט ולא. למה? "פאסט נישט"...
נניח לרגע שהפאסט נישט לא קיים.
מה ההגיון לשלוח אנשים לעבודות שבהן הם יהיו אחד מאלף עותקים זהים, בורג קטן בפס הייצור שלאף אחד לא אכפת מכשרונותיו ויכולותיו?
תחשוב על הסיפוק של אדם כזה, על החשק שלו לקום בבוקר לכזו עבודה משעממת.
 

yossilang

משתמש פעיל
צילום מקצועי
מה ההגיון לשלוח אנשים לעבודות שבהן הם יהיו אחד מאלף עותקים זהים, בורג קטן בפס הייצור שלאף אחד לא אכפת מכשרונותיו ויכולותיו?
תחשוב על הסיפוק של אדם כזה, על החשק שלו לקום בבוקר לכזו עבודה משעממת.
כשם שלא כל בני האדם שווים במראם כך הם לא שווים באופיים, יש אנשים המתאימים לעבודה ״פשוטה״ ומשעממת ויש שלא. יש אנשים שיכולים לעבוד בעבודה שדורשת מאמץ אינטלקטואלי ויש שלא וזה לא שייך להגיון זו אחת מעובדות העולם שהקב״ה ברא את בני האדם שונים זה מזה.
אני, אישית, חושב שכל מלאכה מכבדת את בעליה ויש עניין גדול מאוד שאדם יתפרנס מיגיע כפיו ולא יסתמך על הצדקה, וכבר ראינו את התנאים הקדושים שחלקם התפרנס מיגיע כפיו גם במלאכות שלא היו ממש מכבדות...
הבעיה העיקרית היא שפשוט ציבור גדול לא רואה בפרנסה מיגיע כפיים ערך כלל והרבה דרשות כבר נאמרו על כך.
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יכול להיות שלא קראנו את אותם מאמרים?

התיאורים שלו על בתי אבות בפריסה רחבה בכל ארה"ב - בבעלות חרדים, מחלבות ענק - בבעלות חרדים וכו', קשורים דווקא לצריכה איש אצל רעהו?

התזה של רפאל וואהל אומרת כך: ראשית, אל תבחלו בשום עבודה. כל עבודה שמביאה פרנסה - הריהי מכבדת את בעליה. שנית, גדלתם והצלחתם להקים עסק גדול? חפשו להעסיק כמה שיותר מאנ"ש. תשמרו על הכסף שאתם מוציאים, שלפחות יצא בתוך הקהילה. רק אחרי שני החלקים החשובים האלו שתלויים אחד בשני, מגיעה גם ההמלצה שלו לצרוך איש אצל רעהו. וכן, כששני החלקים הראשונים יתקיימו בציבור שלנו בארץ, הצריכה איש אצל רעהו לא תהיה גורם בעייתי כל כך.

סתם לשם הדוגמא: כתבו כאן (אולי אתה עצמך?) שמפעלי "טמפו" הם בבעלות משפחת בר - חרדים. אני ניסיתי לגגל את העניין, ולא ממש ברור לי שהם חרדים. אבל בהנחה ויש לך מקורות מוסמכים לכך, נשאלת השאלה: הלוא חברת 'טמפו' מעסיקה אלפי עובדים בייצור, שיווק, הפצה וכו'. למה אין לפחות מאות חרדים שעובדים שם? למה יש אנשים שלאו דווקא יושבים בכולל, ועדיין הם מעדיפים לרוץ לקושש את הזמנותיהם ממשנת יוסף, כי הם חסכו שם 34.70 ש"ח בקניה השבועית, אבל ללכת לעבוד בפס הייצור של טמפו זה מבחינתם באופן מובהק "פאסט נישט"?

אני חושב שזה עוול מסוים להתמקד רק בנקודה של רכישת מוצרים ושירותים בתוך הקהילה, ולהתעלם הן מהקריאה להעסקת עובדים חרדים במפעלים הגדולים והן מהקריאה לאנשים לחשוב בגדול ולחתור להיות בעלים של עסקים גדולים.

איך חושבים בראש גדול?
שלום פישר הוא דוגמא מצוינת. הוא התחיל מאפס ממש. יתום מגיל צעיר, שפתח מסעדה בתל אביב. אחר כך הוא פתח מפעל לייצור נרות, מפעל לייצור חד פעמי ועוד... רק פחות מעשרים שנה לפני פטירתו הוא נכנס לשוק של הענקיים, ברכישת חלק מקבוצת הריבוע הכחול, ולאחר מכן איקאה וכו'.
רבים האנשים שהתחילו את הדרך כמוהו, ועצרו בשלב מסוים, כשהספיק להם...

איך מעסיקים חרדים?
נראה לי שזה יש רק באמריקה. לשם הדוגמא, אני יודע היטב ששלום פישר השקיע הרבה מאמצים כדי לצרף כמה שיותר חרדים לעבוד באיקאה. כמה זה הצליח לו? כמעט ולא. למה? "פאסט נישט"...
הקריאה של רפאל וואהל היא מאוד פשוטה: אתה אדם בעל מעוף? פתח עסק ועוד עסק, עד שתגיע למימדי ענק. אתה אדם עם לב חלש יותר, ומפחד להיות עצמאי? לך תעבוד בכל תחום. אל תחריג מתחום העבודות האפשריות, מצבור כה גדול של עבודות.
כששני הדברים האלו יתקיימו בציבור שלנו, הקריאה לצרוך רק מאנ"ש תהיה הרבה הרבה יותר הגיונית ומתקבלת על הדעת.
כבודו לא קרא את המאמרים "שלי" בעניין או פשוט התעלם מהעקרון שלהם.

הנה כמה מהציטוטים שלך:
רפאל וואהל "חפשו להעסיק כמה שיותר מאנ"ש"
לא - חפשו להעסיק עובדים תותחים, שיעלו לכם זול ויתנו לכם תפוקה בומבה.
רפאל וואהל "תשמרו שהכסף יצא בתוך הקהילה"
לא - תוציאו את הכסף למי שמוכר לכם הכי בזול את המוצרים הכי טובים.

וואהל אומר: תעודדו באופן מלאכותי שאבריכם יעבדו בעבודות דפוקות.
אני אומר: תעודדו שאברכים יעבדו במקצועות שיש להם בהם יתרון.

רפאל וואהל מציע מפעלי "פרי גליל", הארגז, מרכבים [כולם מפעלים של "חפירת בורות וכיסויים" שמתקיימים בזכות המיסים שלנו]

אני מציע להקים "טמפו - פפסי". מפעל מדהים וענק שאיש לא יודע שהוא שייך לחרדים.
 

רבקהנ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא הבנתי את ההקשר - הטענה שלי היא שרצוי ללכת לעבודות שיש בהם יתרון ולא לעבודות שניתן להחליף על ידי יבוא עובדים. אם אכן יש יתרון להרכבת לוחות חשמל לעובד מקומי יהודי - מעולה.
בפוסטים הקודמים שלי [כאן]הוספתי שעדיף גם תמיד למכור לקהל חיצוני [לא לאנ"ש] שאז גם תרוויחו יותר כסף.
רק תשימו לב שלא רק עבודות של פועלי בניין ניתן להחליף על ידי זרים אלא גם עבודות של הייטק.
אני אישית מכירה חברה שסגרה את כל מחלקת הIT והעבירה את כל העבודה למתכנתים הודים. וזה הרבה יותר בקלות מפועלים -הם אפילו לא צריכים להגר לכאן, הם עובדים מהודו.
 

יוסיK

משתמש פעיל
נניח לרגע שהפאסט נישט לא קיים.
מה ההגיון לשלוח אנשים לעבודות שבהן הם יהיו אחד מאלף עותקים זהים, בורג קטן בפס הייצור שלאף אחד לא אכפת מכשרונותיו ויכולותיו?
תחשוב על הסיפוק של אדם כזה, על החשק שלו לקום בבוקר לכזו עבודה משעממת.
ומורה בחינוך העצמאי היא לא פסיק במערכת
ומתכנתת באינטל היא לא אחת מהרבה יותר מ 1000
סיפוק, תחושת חשיבות/שליחות, הכרה עצמית, וכל הדברים האלו מתחילים בעיקר בפנים, יכול לעזור מעסיק/אחמ"ש מפרגן חברה נעימה וכיו"ב, אבל בלי שיש לבן אדם את זה, זה יכול להיות קשה בכל מקום.
 

commit

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
ומורה בחינוך העצמאי היא לא פסיק במערכת
ומתכנתת באינטל היא לא אחת מהרבה יותר מ 1000
סיפוק, תחושת חשיבות/שליחות, הכרה עצמית, וכל הדברים האלו מתחילים בעיקר בפנים, יכול לעזור מעסיק/אחמ"ש מפרגן חברה נעימה וכיו"ב, אבל בלי שיש לבן אדם את זה, זה יכול להיות קשה בכל מקום.
ממש מגוחך, להשוות בין רמת האכפתיות של אינטל למתכנתים שלה לבין רמת האכפתיות של פפסי לעובדי פס הייצור שלה.
ובקשר למורות בחינוך העצמאי - תסתכל באמת כמה בנות הולכות להיות מורות כיום, אולי 2 אחוזים ממחזור. למרות שתנאי העבודה מותאמים מאוד לאם החרדית, ולמרות שתחושת השליחות של מורה אמורה להיות הרבה יותר גבוהה מזה שחזר הביתה בסיפוק שהוא ייצר עוד 1000 בקבוקי קולה.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה