אמורים לומר לכם תודה על התודה?
האמת שחשבתי על זה.
והסתבכתי רבות איך להגדיר את התשובה על זה.
אנסה לפחות להעמיד את שני הצדדים:
מצד אחד זה נראה מאוד נכון: איך תבקש תודה על תודתך.
ובכלל, אם נצטרך את התודה על התודה (שהצוות יחזיר תודה על המתנה), נצטרך שוב את התודה על התודה שעל התודה (שהנותנים יגיבו בתודה על שהצוות התייחס אליהם), וכן הלאה. אין מציל מידי מעגל הקסמים הלזה.
מצד שני, זה נראה לא נכון.
כי תודה היא על משהו שעושים
מעבר למה שמחוייבים.
נכון שהצוות עבד וקשה, לא רק להיות בייביסיטר אלא גם ללמד, ולא רק ללמד אלא לבחון את ההתקדמות של התלמיד, ולא רק זה, אלא שהכל הוא תחת עין הביקורת של ההנהלה מצד אחד ושל ההורים מצד אחר.
אבל כל זה הוא חלק מהתפקיד, ולא על זה באה המתנה.
עיקר המתנה היא על ההשקעה שהיתה מעל ומעבר.
ההורים מודים על המסירות וההשקעה, שאינן מחוייבות מכורח התפקיד עצמו.
וכעת אל ההורים: הם הולכים וחושבים ומהרהרים ומתכננים מראש, פותחים אשכולות נואשים בפרוג למצוא את מה שידבר ללבו של המלמד ויפרוט על נימי לבבה של המורה, טורחים הרבה כדי למצוא את המתנה שתהיה מושלמת, ושולחים ברינה ע"י הבן או הבת, תוך אזהרות אין-ספור שלא יקרה מאומה למתנה, לא תיפול ולא תתלכלך ולא יפול עליה שמץ אבק.
לאחר השלמת העבודה הקשה, והתפילה שהמתנה תגיע ליעדה ותפעל את פעולתה, גם הם מרגישים שהשקיעו מאמץ. גם הם מרגישים שמגיעה להם לפחות הכרה במה שהשקיעו - במה שלא היו מחוייבים.
עכשיו זה מרגיש כבר כמו ייעוץ לשלום בית.
שני הצדדים מתווכחים, בדברי שניהם יש צדק.
השאלה היא איך ממשיכים הלאה.
אז בינתיים - עד שיתוקן עולם במלכות ההלכה ויבואו פסקי גדולי תורה בענין המחוייבים והפטורים בקרבן תודה לשנת 2023 - ההצעה הכי מעשית היא להנמיך ציפיות:
המורים לא ימתינו לקבלת המתנות (שהרי ההמתנה עצמה עוקרת את המתנה, שאמורה להיות הפתעה מנדבת הלב של ההורים הנרגשים, ולא איזה צונאמי שפרץ לפני כמה שנים ורק הולך וסוער מידי שנה).
וההורים - אם התחסדו לשלוח מתנה - לא ימתינו לקבלת ההודאה הנרגשת והלבבית. יתנו את מתנתם לשם מתנה.