חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שגגה שיצאת מפי המהרש"א בכתובות ס"ב
ידעתי גם ידעתי כי כולם כותבים כך, אלא שבכל זאת הדבר משעשע שדוקא בשגגה אין מדקדקים..
דומה הדבר ל'סליחות' שראיתי פעם, שכתוב בשער: 'הגהה מיודקת'..
כיוצא בו, על המשפט המפורסם שבב"ב 'שבשתא כיון דעל על', טוענים המדקדקים שהוא עצמו שיבוש, שכן ה'שבשתא' לשון נקבה היא, וצריך לומר 'כיון דעלת עלת'.. (אלא שעל זה יש להשיב דרך צחות, שבכוונה תחילה נקטו כן, כדי להגדיל בתיאור ה'שבשתא' עצמה).
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אם תעזבנו יום לפחות שבוע תעזבך
באמת אמרו, לעולם אל ימנע עצמו מבית המדרש אפילו שעה אחת.
במה דברים אמורים? בבית המדרש של יחיד, אשר הנכנסים נכנסים בשעה ידועה, והיוצאים נמלטים בשעה יעודה.
אבל בבית המדרש של רבים, אשר בו נושאים ונותנים ורבים - אל ימנע עצמו אפילו דקה אחת.
וכל כך למה? לפי שהדבר מצוי, שבאותה העת אשר בה יצא זה מבית המדרש, כבר הספיקו לחוד ולחדד ולעודד ואת הפתרון לבודד. והיו הולכים וחורזים מחידה לחידה וממידה למידה, מהלכים ובוזזים, מלחכים וקוזזים ירקות השדה בחדווה, והגמול העצל אשר את ידו הדה, יתופף ללא הרף על מקש ה'תודה', והוא ממחיצת הפותרים יצא, כי הקדימוהו בלא רחמים ובלא חמלה.
אך אל דאגה, הנה נשארו לך כמה חידות לפתור, ואת ראשך בנזר הנצחון לעטור.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
דברים רבה פ' ואתחנן שערי תשובה ויש אומרים גם שערי תפילה
יפה מאוד !!

ומה אם שערי תירוצים שלא ננעלו ??

אגב, מעניין איפה זה מוזכר שראשונה, אני נתקלתי בזה בט"ז יו"ד קעג סעיף ס"ק.....
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אגב, מעניין איפה זה מוזכר לראשונה,
כבר בשו"ת בית יוסף (דיני קידושין סי' ח) כתוב:
ואם היינו באים להשיב על הדברים ולהשיב על המשיב יכלה הזמן כי שערי דוחקים ושערי תירוצים לא ננעלו ולכן משכתי ידי מלדבר בזה מאחר שהדין דין אמת שאין כאן בית מיחוש.
והנה נוספו לך עוד שערים פתוחים..

אגב, אין בזה מחלוקת בין הספרדים לאשכנזים, כי גם הרמ"א השתמש בזה..
שו"ת הרמ"א (סי' ו): וכבר ידעתי ששערי תירוצים לא ננעלו, בפרט בדורות האחרונים לא ראית מימיך מי שעלה בקושיא.
ויש שם הערה על זה (בשו"ת בר אילן), וכן כתבו: בטוי שמשתמשים בו גם המהר"ם מפאדובה בסי' סט הערה 8, ובנו מהרשי"ק בסי' קכז הערה 7, אבל לא נמצא בשום מקום. אולי מבוסס על שערי תשובה לא ננעלו שבתפילות נעילה, ועיין איכ"ר ג, לה: שערי תשובה לעולם פתוחים, ועי' ג"כ ילק"ש תהילים תשפ"ט, ובמורה נבוכים ח"ב פ' כה כותב: ולא שערי הפירוש סתומים בפנינו, ז' א' שיכל לבאר את הפסוק שלא יתנגד להנחתו, ע"ש.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
חידה קלילה, סתם בשביל אתנחתא מוזיקלית.
מסוג אחר.
בנויה על המקרא, אך היא עצמה אינה מקראית:
כשאתה כותב קל/קלילה/קלישה וכל שאר כינויים, אני מבין מיד שהכול לפי המבייש והמתבייש :):)!!

הרב @כל שם שתרצה,
עד שאצליח לעלות על לשונך הנסתרת, שים נא לב שחידתי שב'רצועה' מתחלת, ושכפי הגדרותיך היא 'מאתגרת',
כפלתי בה את רמזי 'במחתרת', אחד את השני גוררת, עד שאחשוב שהיא מדי בהרת, ושלפתרון כבר לא צריך חפרפרת, אשר על כן אכין כבר חידה אחרת, זעיר פה זעיר שם רק כגרגרת, הופ... קצת ארוך סליחה לאיגרת, אעצור מיד כדי לשמור על המסגרת, ומבלי סחרחורת !!
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
היכן מצינו בתורה אשה שחשובה כשניים (מדרש)
סרח בת אשר אע"פ שהיא בכלל המנויים בפרשה מ"מ חשובה כשנים מצד חסידותה וחכמתה (יפה תואר)
אמנם אין הכרח שזה כוונת המדרש וכפי שהעיר בנזר הקודש "והוא דוחק בעיני".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

לוח מודעות

למעלה