חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
נראה לי שזה משנה, כי אם לא היה באמת רבו, הרי על זה אין את הספק של הגמרא בכלל. והבן - שעלה לגדולה - נידון כמי שגדול מאביו בחכמה, אך לא כ'רבו' ממש. וזה ממש דומה למקרה של רבינו יחיאל שאמר עליו אביו שהוא גדול ממנו בחכמה.
בכל אופן הדיון כאן משתרע.. ויתכן שאתה צודק אבל לענין החידה אודה לי מיהת כי יש מקום חידוד, כי למרות שקשה לדעת מה הלך שם, כיון שהנתונים שבידינו דלים (נראה לי שאין יותר ממה שהבאתי למעלה), וגם יתכן שהחילוק שלך נכון, בכל זאת בסופו של דבר יש לפנינו הנגדה: הרב לא רצה לפגוש את אביו, והתלמיד נפגש עם אביו.
מה השאלה, זו הייתה חידה חדה ביותר, וזה שלא פתרתי זה ממש לא בגלל הדיון בינינו.
תביא עוד הרבה כאלו !!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
חידה לפרשה הבעל"ט:
(מילה אחת)

ראשו:
תחילתו של האדם,
בסופו של כל אדם.
סופו:
בצירוף סך אותיותיו,
היפך סופו של האדם.
מתחילתו ועד סופו:
מ-תחילה, ועד סוף, במילואה.
זה נראה כמו: מראשותיו.

תחילתו של האדם = ראש.
והיכן נמצאת התחלה זו?
בסופו של כל אדם = בתוך (כלומר: אחרי) האות מ' שהיא סוף המילה 'אדם'. (אודה ולא אבוש כי המילה 'כל' האמורה כאן, לא השכלתיה).

מתחילתו ועד סופו: מ-תחילה = מראש.
ועד סוף במילואה = עד סוף האותיות - אות תי"ו מלאה.

נשאר הקטע האמצעי, שהפתרון לא ברור כל כך:
בצירוף סך אותיותיו, היפך סופו של האדם.
ובכן, סוף האדם למיתה, אותיות מות. והם נמצאים במילה הזאת בצורה מהופכת..
או כלך לדרך זו: סך כל אותיותיו הם: ראשי מותו.
וכבר היה מקום להעפיל אל דברי חז"ל שהיה המלאך כותב 'תיו' על מצחות האנשים, תיו מיתה ותיו חיים, והרי החיים הם היפך המוות, ואם כן די לנו בסוף התיבה שהיא 'תיו' כדי להשלים את החלק החסר.
אמנם נראה שלא לזה כיוון המחדד..
ועדיין המשפט אומר דרשני, חקרני ודע לבבי, כי לא הגעת עד החצי.
ועל כן, לגודל האקרובטיקה הנדרשת, נראה שזה לא הפתרון המדויק של חלק זה בכתב החידה.

אלא שחוץ מהמשפט הזה - הכל נראה בסדר.
וגם לבי אומר לי שזה הפתרון, כי זו המילה הבולטת בפרשה, וראוי לה להיות מקפצת לעיני המחדדים לאמר: 'חודו נא בי חידתכם'.
על כן כתבתי רוב הפתרון כאן, ואשאל עזר מהיושב במרום ומהניקים השונים, שיפתרו את הענין האמצעי שהוא הסופי, ויבוא הסוף למבוכת חידה זו.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
רצועה הייתי לבני מלכים, = רצועה לבני ישראל בני מלכים,
זה לא זה. אחרי שתבין את הרמז שמצורף, כנראה שזה יובהר.
אך לא כרצועה שנמצאת בין קרניה של פרה, אלא 'רצועה' מסוג אחר..
מצוין !
פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי.
רהב = מצרים. צבי = ישראל. ובכן הרצועה פרוסה לשני המקומות הללו.
מצוין, אבל לא מושלם, אחרי הרמז שמצורף מטה כנראה שזה יובהר !
סולת המדקדק הוא כמובן רד"ק, שכנראה פירש איזה פירוש על זה.
מצוין !

אכתוב רמז למראי מקום שפותר שורה שלימה מהחידה, למרות שזה לא הפתרון.
סוף הפטורה פרשת תולדות......
('ראש' 'מדברים')

מדינה שמפקחת ומזרזת בכוח, אך שלא כסדר.....
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
אני חוזר קצת אחורה, בנוגע ל:
5. מי מהאימהות חייתה הכי הרבה?
שרה - 127
רבקה - 133
רחל - 36
לאה - 44

יוצא שרבקה.
לכאורה שיטת רש"י לא כך הוא.
כי לרש"י רבקה הייתה 23 שנים יותר מבוגרת מאשר יעקב, כי התחתנה ב3, יצחק חיכה 20 עד שהבין שהיא עקרה
ואז נושעת.
וכשנודע ליעקב על פטירת רבקה זה היה באמצע הדרך חזרה מלבן,
ואז יעקב היה בערך 99 (63 קיבל ברכות, 14 שם ועבר, 20 בבית לבן, 2 דרך חזור)
יוצר שרבקה אז הייתה בערך 122/123, ואם כך שרה שחייתה 127, חיה הכי הרבה מהאימהות, ודו"ק !!
 
נערך לאחרונה ב:

מאיר בן יואל

משתמש רשום
"מראשתיו"
ראשו:
(תחילת המילה)
תחילתו של האדם, = מראשתיו
בסופו של כל אדם. = מראשתיו
סופו: (סוף המילה)
בצירוף סך אותיותיו, = מראשותיו +2 האותיות
היפך סופו של האדם. = חי
מתחילתו ועד סופו:
(המילה בשלמותה)
מ-תחילה, = מראשתיו
ועד סוף, במילואה. = האות מראשתיו (במילואה).
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
היות שעדיין לא ענו לשאלה מי נשא את בת בנו? למרות שיש כאן בוגרי ויודעי ספה"ק למכסה עתיק
אני מתחיל לחשוב אולי לא הבנתי על נכון מה כתוב שם, אוסיף רמז על רמז, בכדי לקרב את בירור העניין !

ספר תולדות אדם
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כן, היה את צפניה בן מעשיה הכהן מתקופת הנביא ירמיהו.
ועוד אחד מצאצאי קורח (דברי הימים א פרק ו).
המעניין הוא שאתה רוצה להסביר שלכן הדגישו 'חוזך', כאילו יש באמת מקום להתבלבל עם מישהו אחר.
ואם זה נכון, אז כשמזכירים את ישעיה הנביא ג"כ צריכים לומר 'נביאך', שהרי היו עוד שלא היו נביאים.
באמת ב'לשון חכמים' של הבא"ח מזכיר 'ישעיה נביאך'. אף שלפי האמת לא נראה לי שהתכוין לשלול מישהו אחר.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כן, היה את צפניה בן מעשיה הכהן מתקופת הנביא ירמיהו.
ועוד אחד מצאצאי קורח (דברי הימים א פרק ו).
המעניין הוא שאתה רוצה להסביר שלכן הדגישו 'חוזך', כאילו יש באמת מקום להתבלבל עם מישהו אחר.
ואם זה נכון, אז כשמזכירים את ישעיה הנביא ג"כ צריכים לומר 'נביאך', שהרי היו עוד שלא היו נביאים.
באמת ב'לשון חכמים' של הבא"ח מזכיר 'ישעיה נביאך'. אף שלפי האמת לא נראה לי שהתכוין לשלול מישהו אחר.
אני מתכוון לצפניה אחרת שהייתה בעלת אוב, שזה כעין חוזה אבל מה שהתורה אוסרת, אמה של הרמט........... !!
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
אני מתכוון לצפניה אחרת שהייתה בעלת אוב, שזה כעין חוזה אבל מה שהתורה אוסרת, אמה של הרמט........... !!
אמו של אבנר בן נר הייתה בעלת אוב
ושמה אכן היה צפניה :)

אני אחפש את המקור.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
אני אחפש את המקור.
כתבתי מהזכרון, אי פעם קראתי על כך

אבל מבדיקה בגוגל מבלי לבדוק לעומק זה מה שקבלתי:
שמה במדרש לפי ילקוט שמעוני לספר שמואל, היה שמה של בעלת האוב צפניה, והיא הייתה אמו של אבנר בן נר (על פי הרב עזריה די פאנו בספרו "גלגולי נשמות", שמה היה צפנית). על פי גרסאות אחרות, היה שם בעלה צפניה, והיא נותרת באלמוניותה. על פי קדמוניות המקרא היה שמה סֵדֶקְלָה בת אָדוֹד המדיני.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
גם אני בדקתי בבית יוסף בתרפ"ח ולא מצאתי, כנראה נפל טעות במראי מקום !!
גם לא נזכר כלל במקור חסד לר' ראובן מרגליות [על ספר חסידים אות ת"ס] המצורף לעיל לגבי הבית יוסף, אלא רק שולח לעיין בספרו קב בשמים אות כ"ד, ושם נזכר רק על האור החיים הקדוש.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
גם לא נזכר כלל במקור חסד לר' ראובן מרגליות [על ספר חסידים אות ת"ס] המצורף לעיל לגבי הבית יוסף, אלא רק שולח לעיין בספרו קב בשמים אות כ"ד, ושם נזכר רק על האור החיים הקדוש.
חשבתי על זה שאין להסתמך על מקורות דרך אתרי גוגל
מצד שני, אם זה אתר 'אמין' (יצא לי כבר כמה פעמים להיעזר ולבדוק עניינים רציניים דרך האתר הזה) האם צריך לבדוק אישית בספרים לפני שמעלים כאן?
אם כן, זה מה שנעשה בע''ה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  55  פעמים

לוח מודעות

למעלה