חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כשאתה כותב קל/קלילה/קלישה וכל שאר כינויים, אני מבין מיד שהכול לפי המבייש והמתבייש :):)!!
היא קלילה כי כתבתי שהיא 'מסוג אחר'. והרי יש לנו ללמוד 'סוג אחר' מ'סוג אחר' בגזירה שווה.
וכיון שאינה מקראית, לא נותרו לה הרבה פתרונות אפשריים, ונשאר רק לקרוא את השורות ולבחור.
 

חצי קלאצ'

משתמש חדש

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
עד שאצליח לעלות על לשונך הנסתרת, שים נא לב שחידתי שב'רצועה' מתחלת, ושכפי הגדרותיך היא 'מאתגרת',
כפלתי בה את רמזי 'במחתרת', אחד את השני גוררת, עד שאחשוב שהיא מדי בהרת, ושלפתרון כבר לא צריך חפרפרת, אשר על כן אכין כבר חידה אחרת, זעיר פה זעיר שם רק כגרגרת, הופ... קצת ארוך סליחה לאיגרת, אעצור מיד כדי לשמור על המסגרת, ומבלי סחרחורת !!
ואחר כל אלה החרוזים
אשר בקפידה ארוזים
עדיין לא נתגלו רזים
ולא הועילו רמזים
להיות כובשים ובוזזים
חידודים שאת נפשנו בוזים
במשפטים קשים ועזים
עד אשר איננו מעזים
לנסות לפרש דברי חוזים
וגם רסיסי פתרונות רזים
לא נתיישבו כנטיעות ארזים
וכיון שכבר איננו נרמזים
נראה כי נדרשים 'כורמיזים'

ובכן, אל נא בזאת תגזים
אך -
הך הכפתור וירעשו הסיפים
ברמזים עבים הנשמעים כתופים
לנגדך נשתחווה אפיים
הושט לנו לעזרה כפיים
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
קשור לפרשת השבוע ושבוע הבא? ובמילים אחרות, זה אדם אחד שרדף אותו והיה גם וגם או שני אנשים שונים?
שלוש אנשים נפרדים. ההגדרה רדפו אותו הוא לא כפשוטו רדפו אחריו, אלא הכוונה להזיקו.
שנים מתוכם מוזכרים בסדר שמות/במדבר, והשלישי מוזכר גם בוירא.
ממי הוא אחיין זה אמור להיות ידוע לחברי אשכול זה, אבל ממי הוא דוד, נ"ל שעד כה לא עלה פה.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
וכן אליעזר עבד אברהם ופינחס וצליה משבט דן
וכן דוד המלך כשתפסו ישבי בנוב.
יפה מאוד, הנה עוד כמה:

עיין בר"ר מב, ה: ושמאבר, שהיה פורח ומביא ממון.

עיין בילקוט שמעוני שמות יד רלה: שני מכשפים היו במצרים: יוחני וממרא, ועשו להן כנפיים בכשפים, ופרחו באויר, וניתלו ברומו של עולם. אמר גבריאל: 'ברוב גאונך תהרוס קמיך'. מיד אמר הקב"ה למיכאל: 'לך ועשה בהם דין'. תפסן מיכאל בציצית ראשן, וקיעקען על פני הים. הדא הוא דכתיב: 'אתה פוררת בעזך ים, שברת ראשי תנינים על המים'.

עיין קה"ר ט יב: דבר אחר, כי לא לקלים המרוץ, זה משה, אתמול טס ברקיע ועולה כעוף שנאמר: 'ומשה עלה אל האלקים', והיום: 'כי לא תעבור את הירדן הזה'. אפילו חבל של חמשים אמה לא יכול משה לעבור.

עיין ספר בית מדרש (הוצאת יילניק, אין לי מושג מי ומה הוא, ראיתי מצטטים אותו) : 'מעשה בשלמה המלך ע"ה אשר היה שט בכל יום לרקיע לשמוע סודות מפי עזא ועזאל ולא היה לו פחד ואימה, וכל צבא מעלה היו כורעים ומשתחוים לפני הקדוש ברוך הוא והיו משבחים אותו שהעמיד מלך כזה בישראל, והיו ממלאים לו כל רצונו, שנאמר וישב שלמה על כסא ה' למלך וכו'.

ועיין ירושלמי ע"ז פ"ג ה"א: 'אמר ר' יונה. אלכסנדרוס מקדון כד בעא למיסק לעיל. והוה סלק וסלק. סלק עד שראה את
העולם ככדור ואת הים כקערה'.

(בחגיגה יד: ארבעה נכנסו בפרדס, לכאורה לא הפריחו את גופם אלא עלו עם שם.
גם אברהם אבינו הרימו הקב"ה מעל העולם, אך לא כ"כ מתאים ההגדרה הפריח את עצמו..... )

כמובן לפי המסופר גם הבעש"ט עם אלקסי והעגלון.

מילדותי זכור לי מסיפורי מנחם מנדל, סיפור על שליח אחד שבא ל..... (אולי דמשק או תימן) לאסוף כספים לעניי א"י,
ואחד מצדיקי ספרד הטיס אותו ממדינתו לארץ ישראל. לא זוכר עוד פרטים, מי שיודע אשמח אם יכתוב.
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
שוב החידה,
רצועה הייתי לבני מלכים, אך לא כבין קרניה. קרא וויי העבירנו כתמורה לסוכה, וזאת לתעודה.
פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי. אני ראשון לאיתן, ולסולת המדקדק גם חלף לקרשקש.
ביקש חכם הסגן מנוח לתם, לקרוביו העלה העברת האות, וכאחו הציעני למי שבראש, שבסוף בי לא יתקע השמש התחנן. בראש לבשמים ולמעמדות אני כתובה, והוא מעוללי הטורף.
בסחור סחור היה צרפו, שלערך יהיה אות למנחם, ועל זאת הלביא יקדמם.
הפתרון הוא שתי מילים.

רמז לכלל החידה:
כינוי למפקח ומזרז בכוח, אך בסדר אחר..... בצירוף מדינה !!

שורה הרביעית הוא מראי מקום בו כתוב חלק מהדברים, והרמז הוא מתוך הפסוקים דלהלן (הפטרה תולדות):
'
בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם וָאֶתְּנֵם לוֹ מוֹרָא וַיִּירָאֵנִי, וּמִפְּנֵי שְׁמִי נִחַת הוּא. תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ וְעַוְלָה לֹא נִמְצָא בִשְׂפָתָיו, בְּשָׁלוֹם וּבְמִישׁוֹר הָלַךְ אִתִּי וְרַבִּים הֵשִׁיב מֵעָו‍ֹן. כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ, כִּי מַלְאַךְ יי צְבָאוֹת הוּא. וְאַתֶּם סַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ הִכְשַׁלְתֶּם רַבִּים בַּתּוֹרָה, שִׁחַתֶּם בְּרִית הַלֵּוִי אָמַר יי צְבָאוֹת. וְגַם אֲנִי נָתַתִּי אֶתְכֶם נִבְזִים וּשְׁפָלִים לְכָל הָעָם, כְּפִי אֲשֶׁר אֵינְכֶם שֹׁמְרִים אֶת דְּרָכַי וְנֹשְׂאִים פָּנִים בַּתּוֹרָה'.
 
נערך לאחרונה ב:

ירושלמי987

משתמש מקצוען
יפה מאוד, הנה עוד כמה:

עיין בר"ר מב, ה: ושמאבר, שהיה פורח ומביא ממון.

עיין בילקוט שמעוני שמות יד רלה: שני מכשפים היו במצרים: יוחני וממרא, ועשו להן כנפיים בכשפים, ופרחו באויר, וניתלו ברומו של עולם. אמר גבריאל: 'ברוב גאונך תהרוס קמיך'. מיד אמר הקב"ה למיכאל: 'לך ועשה בהם דין'. תפסן מיכאל בציצית ראשן, וקיעקען על פני הים. הדא הוא דכתיב: 'אתה פוררת בעזך ים, שברת ראשי תנינים על המים'.

עיין קה"ר ט יב: דבר אחר, כי לא לקלים המרוץ, זה משה, אתמול טס ברקיע ועולה כעוף שנאמר: 'ומשה עלה אל האלקים', והיום: 'כי לא תעבור את הירדן הזה'. אפילו חבל של חמשים אמה לא יכול משה לעבור.

עיין ספר בית מדרש (הוצאת יילניק, אין לי מושג מי ומה הוא, ראיתי מצטטים אותו) : 'מעשה בשלמה המלך ע"ה אשר היה שט בכל יום לרקיע לשמוע סודות מפי עזא ועזאל ולא היה לו פחד ואימה, וכל צבא מעלה היו כורעים ומשתחוים לפני הקדוש ברוך הוא והיו משבחים אותו שהעמיד מלך כזה בישראל, והיו ממלאים לו כל רצונו, שנאמר וישב שלמה על כסא ה' למלך וכו'.

ועיין ירושלמי ע"ז פ"ג ה"א: 'אמר ר' יונה. אלכסנדרוס מקדון כד בעא למיסק לעיל. והוה סלק וסלק. סלק עד שראה את
העולם ככדור ואת הים כקערה'.

(בחגיגה יד: ארבעה נכנסו בפרדס, לכאורה לא הפריחו את גופם אלא עלו עם שם.
גם אברהם אבינו הרימו הקב"ה מעל העולם, אך לא כ"כ מתאים ההגדרה הפריח את עצמו..... )

כמובן לפי המסופר גם הבעש"ט עם אלקסי והעגלון.

מילדותי זכור לי מסיפורי מנחם מנדל, סיפור על שליח אחד שבא ל..... (אולי דמשק או תימן) לאסוף כספים לעניי א"י,
ואחד מצדיקי ספרד הטיס אותו ממדינתו לארץ ישראל. לא זוכר עוד פרטים, מי שיודע אשמח אם יכתוב.
זכור לי על אחד הצדיקים (כמדומה לי על השר שלום מבעלז זי"ע)
שאחר מתלמידיו אמר עליו שראה בעת נטילת לולב שפורח באוויר
ואמר שזה כוונת הפסוק ולקחתם "לכם" שתקחו את עצמכם בנטילה
אני צריך לבדוק הספר שאני זוכר ששם ראיתי אינו תחת ידי כעת
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
על פי ידיעה מוזרה שראיתי לאחרונה, ואין לי מושג איך להלום אותה..

מי הוא האיש, בספר בראשית, שהיתה לו משפחה 'ברוכת ילדים' עוד טרם היותו בר מצוה?

(מה שמעורר שאלה הלכתית אם קיים את מצות פרו ורבו, או שהיה זה רק מדין חינוך ומצוה עליו לקיים שנית..
וגם שאלה טכנית, לכמה נשים היה זקוק כדי להגיע למצב הזה?)
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
זכור לי על אחד הצדיקים (כמדומה לי על השר שלום מבעלז זי"ע)
שאחר מתלמידיו אמר עליו שראה בעת נטילת לולב שפורח באוויר
ואמר שזה כוונת הפסוק ולקחתם "לכם" שתקחו את עצמכם בנטילה
אני צריך לבדוק הספר שאני זוכר ששם ראיתי אינו תחת ידי כעת
בדקתי זה היה הרה"ק ר' שלום מקאמינקא זי"ע
שראה על הרה"ק השר שלום שממש פורח באוויר
ומתחילה חשב שהוא מדמיין
אחרי זה בשולחן הטהור אמר השר שלום התורה הנ"ל
(מקור ספר שמועות טובות)
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
(מה שמעורר שאלה הלכתית אם קיים את מצות פרו ורבו, או שהיה זה רק מדין חינוך ומצוה עליו לקיים שנית..
לכאורה כשיגדל הרי יש לו כבר בנים
הסברא שלי (דעת בעלי בתים:)) אומרת שקיים כבר
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
על פי ידיעה מוזרה שראיתי לאחרונה, ואין לי מושג איך להלום אותה..

מי הוא האיש, בספר בראשית, שהיתה לו משפחה 'ברוכת ילדים' עוד טרם היותו בר מצוה?

(מה שמעורר שאלה הלכתית אם קיים את מצות פרו ורבו, או שהיה זה רק מדין חינוך ומצוה עליו לקיים שנית..
וגם שאלה טכנית, לכמה נשים היה זקוק כדי להגיע למצב הזה?)
תסביר קצת, כי אדם הראשון הוליד באותו יום שנולד כמה ?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הסברא שלי (דעת בעלי בתים:)) אומרת שקיים כבר
אכן מסתבר. אפילו על גוי שנתגייר ובניו עמו, נחלקו בגמרא (יבמות סב) ונפסקה הלכה (אבן העזר סי' א) שקיים פריה ורביה. אף שיש קצת מקום לחלק, כי הגוי מצווה [בגיותו] על פו"ר, ואילו הקטן אינו מצווה בזה כלל. בכל זאת מסתבר שקיים.

לענין דבריך אשר במוסגר, אינך נאמן על עצמך, כי אין אדם משים עצמו 'בעל הבית'..
ובשולי הדברים אקבע תמיהה המקננת בלבי זה כמה, מדוע המשיכו ישראל במנהג העתיק לקרות את מי שאינו 'תלמיד חכם' בשם 'בעל הבית', והלא בזמנים הללו לרוב תלמידי החכמים יש ויש בית, ויש שאינם חפצים לישא אשה אם לא תביא עמה מפתחות לבית (ויש מהדרים אף לרכב, ויש מהדרין מן המהדרין ליחידה נוספת).. וכמעט שאבדו עשתונותי בענין זה, עד אשר השיבוני שרעפי כי כוונת התואר היא למי שמרגיש 'בעלות' על ביתו הגשמי, ואינו חש בכך שהוא 'אורח' בעוה"ז..
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
אכן מסתבר. אפילו על גוי שנתגייר ובניו עמו, נחלקו בגמרא (יבמות סב) ונפסקה הלכה (אבן העזר סי' א) שקיים פריה ורביה. אף שיש קצת מקום לחלק, כי הגוי מצווה [בגיותו] על פו"ר, ואילו הקטן אינו מצווה בזה כלל. בכל זאת מסתבר שקיים.

לענין דבריך אשר במוסגר, אינך נאמן על עצמך, כי אין אדם משים עצמו 'בעל הבית'..
ובשולי הדברים אקבע תמיהה המקננת בלבי זה כמה, מדוע המשיכו ישראל במנהג העתיק לקרות את מי שאינו 'תלמיד חכם' בשם 'בעל הבית', והלא בזמנים הללו לרוב תלמידי החכמים יש ויש בית, ויש שאינם חפצים לישא אשה אם לא תביא עמה מפתחות לבית (ויש מהדרים אף לרכב, ויש מהדרין מן המהדרין ליחידה נוספת).. וכמעט שאבדו עשתונותי בענין זה, עד אשר השיבוני שרעפי כי כוונת התואר היא למי שמרגיש 'בעלות' על ביתו הגשמי, ואינו חש בכך שהוא 'אורח' בעוה"ז..
מעניין מה שכתבת לגבי גוי שנתגייר שקיים מצוות פריה ורביה
הרי הבנים אינם שלו בכלל
ומאידך הילדים של הקטן הם ילדים שלו

ואהבתי מה שכתבתי על דעת בעל הבית
אם כי היה עקיצה דקה;)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מעניין מה שכתבת לגבי גוי שנתגייר שקיים מצוות פריה ורביה
הרי הבנים אינם שלו בכלל
תראה בשולחן ערוך (אבן העזר סי' א סעיף ז) ובנושאי הכלים שם.
הבנים - לפי הדעה שנפסקה - אכן מתייחסים אחריו.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
מי הוא האיש, בספר בראשית, שהיתה לו משפחה 'ברוכת ילדים' עוד טרם היותו בר מצוה?

(מה שמעורר שאלה הלכתית אם קיים את מצות פרו ורבו, או שהיה זה רק מדין חינוך ומצוה עליו לקיים שנית..
וגם שאלה טכנית, לכמה נשים היה זקוק כדי להגיע למצב הזה?)
מניח שאתה לא מתכון את פרץ בנו של יהודה שלפי המובא בבעלי התוס' הוליד בגיל 7 את חצרון ואחרי זה את חמול (אולי עוד ילדים) ושלושתם היו מיורדי מצרים.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מניח שאתה לא מתכון את פרץ בנו של יהודה שלפי המובא בבעלי התוס' הוליד בגיל 7 את חצרון ואחרי זה את חמול (אולי עוד ילדים) ושלושתם היו מיורדי מצרים.
הנחה נכונה.
מדובר על 'ברוכת' לכל הדעות..
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מנסה לגשש בנימין?
יכול להיות כי התחתן בגיל 10
על פי המתואר בספר הישר בנימין התחתן בגיל עשר עם מחליא בת ארם וממנה נולדו לו חמשת בניו הראשונים (בלע, בכר, אשבל, גרא ונעמן) ובהיותו בן 18 נשא אישה נוספת, ערבת בת זמרן בן אברהם, וממנה נולדו חמשת בניו האחרים (אחי, ראש, מופים, חופים וארד).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

לוח מודעות

למעלה