חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מהמקרא הכוונה מכל התנך או רק מחמישה חומשי תורה?
זו שאלה שאלו חכמי חרשים, ישבו שבעה לילות וגם ימים, ומצאו בדברי חכמינו המורים, כי לעתים יכוונו בה לדברי משה רבינו, ולעתים לכלל דברי נביאנו. על כן אמרו המושלים, מחדדי לשון ומפעילים, מילה זו המשתמעת לשני פנים, להרבות המבוכה בתחילתה, ולהגדיל ההנאה בתכליתה..

במקרה הזה, המקרא הזה, הוא ספר התורה הזה.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
כפול ומכופל = שני גבין ושתי שדראות.
מלמטה מחולק לשנים = מפריס פרסה.
נולד בכשרות וכו' = מחלוקת רב ושמואל במסכת נדה (כד, א).
כחיה טמאה וכו' = כן כתבו כמה מפרשים: הכתב והקבלה, המלבי"ם, התורה תמימה. מספויילרים המה כאן.
לשון הכתב והקבלה: השסועה. ברי' היא שיש לה שני גבין ושני שדראות (רש"י מחולין ס' ע"ב) דוגמ' לזה יספרו הטבעיים מבהמה הנקראת טאיאסו שיש בגבה סדק עמק כאצבע, עד שנראה כאלו הגב והשדרה נפרד לשני חלקים, והיא מעלת גרה, כי יש לה ד' קיבות בכל מעלי גרה. ואפשר דפלוגתת רב ושמואל (נדה כ"ד) אי איתי' בעלמא ברי' כה"ג אי לא, היא, אי הך היא הבהמה דרמז עלה קרא (תוה"ח).
לשון המלבי"ם (פרשת שמיני אות עג): ודע כי חכמי הטבע הזכירו בע"ח אחד בין משפחת החזיר נקראת (טאיאסו) משכנו עדרים עדרים באמעריקא החמה הדרומית, והוא מפריס פרסה ולו ד' קיבות כמקרה כל בעל גרה באשר הוא גם מעלה גרה והוא דומה בתוארו לחזיר היער וגדלו כחזיר הבית שערו קשה ושחור ועל צוארו כעמק ממראה לבן ובאמצע גבו ממעל הוא שסוע כעובי אצבע ושם כיס קטן מלא מיץ מריח כביזאם. ולא נפלאת היא מ"ש רב חנין בר רבא (חולין דף ס' ע"ב) השסועה בריה בפ"ע שי"ל ב' גבין וב' שדראות וכי משה קניגי או בלסתרי הי' מכאן תשו' לאומר אין תורה מן השמים. וזאת סגולת החי הזה השוכן באמעריקא אשר נעלמה אז מעין כל רק בורא כל הוא לקצות הארץ יביט. וזה כשמואל שפי' בנדה (דף כד) דברי' בעלמא איתא. וכפרש"י שם ולא כר"ת. ולדעת רב דברי' בעלמא ליתא צריך לומר שהגם שי"ל עומק בגבו לא נקרא ב' גבין כיון שמדובקות בפנים. והשתא לדעת רב יוכרח לומר שאם אמת כדברי הכותבים יהיה זה ממין משפחת הטהורים. כי לכל אחד מן הטהורים יש מינים רבים, כמו משפחת היעלים הם י"ז. משפחת האיל י"ד מינים. אבל הנראה מדברי חכמי הטבע שבריה זו יש לה שינים בלחי העליון כחזיר ולועסות המאכל הגם שי"ל ד' קיבות כבעלי הגרה ולכן חשבם החכם לינעע למשפחת החזיר, וכבר גדרו חז"ל שבעלי הגרה אין להם שינים בלחי העליון וי"ל שלכן אמר בחזיר והוא גרה לא יגר בלשון עתיד ר"ל שגם המין ממנו שהתחיל קצת ענין גרה ע"י ד' קיבות לא תשלם בו הטבע פעולה זאת כי לועס בשיניו. וכמו שאמר בשפן פרסה לא יפריס כנ"ל. צא וראה כי במקום שהציבה לה תורת הכתב אות ומופת שהיא מן השמים כנז'. גם אחותה תורה שבע"פ נתנה לה מופת כי היא אלקית. אמרו חז"ל (חולין דף נט) כל שאין לה שינים למעלה בידוע שהוא מעלה גרה ומפריס פרסה ומאין נודע זאת להם שלא נמצא מין א' בעולם שהוא טמא וחסר שינים העליונים ואמר ר"ח הי' מהלך במדבר ומצא בהמה שפיה גמום ופרסותיה חתוכות בודק בבשרה אם מהלך שתי וערב בידוע שהיא טהורה ואם לאו בידוע שהיא טמאה ובלבד שיכיר ערוד. ומק' דלמא איכא נמי מינא אחרינא דדומה לערוד, גמירי דליכא, והיכא בודק, אמר אביי ואיתימא ר"ח בכנפי העוקץ ומי בכל חכמי הטבע מעולם ועד עולם יגיד זאת:
לשון התורה תמימה: וראה זה דבר פלא מש"כ בעל המשביר, כי במדינת ברזיליא נמצאת חיה שיש לה על גביו כעין בקע רחב ועמוק, וע"י זה נראה כאלו נפרדו גבה ושדרתה, וזה מכוון ממש למה שאוקים רב המשנה דבכורות ששדרתו עקומה, כלומר שרק נראית כשתים אבל לא שתים ממש, ואין להאריך עוד:
וכיון שציוונו שלא להאריך עוד, פקודתו שמרה רוחנו, ויעמוד קולמוסנו.
נכון מאוד
תודה שהבאת לי לשון המלבים
כי אני ראיתי את המלבים רק בקיצור כמה מילים בשפה ברורה :)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
היכן מוזכר במדרש?
[אגב, בתוספות יו"ט בפרה כתב שיש גורסים 'אליועיני']
אני הגעתי לזה במלומדי המדרש הזה: (בר"ר נא ט)
ותהרין שתי בנות לוט מאביהן אמר ר"א לעולם וכו' רבי יודן דמן גלוי ורבי שמואל בר נחמן תרויהון אמרי משום רבי אליהועיני אין אנו יודעים אם לוט נתאוה לבנותיו אם בנותיו נתאוו לו מן מה דכתיב (משלי יח) לתאוה יבקש נפרד הוי לוט נתאוה לבנותיו ובנותיו לא נתאוו לו ר' תנחומא בר רבי חייא משם ר' הושעיא תורגמנא אין כל שבת ושבת שאין קורין בה פרשתו של לוט מאי טעמיה (שם) בכל תושיה יתגלע א"ר אחא יתגלעו אין כתיב כאן אלא יתגלע האנשים נתרחקו והנשים נתקרבו'.
ורק אחרי זה ראיתי גם המשנה בפרה כפי שהביאו כבר !

עריכה: אני רואה שהרב @כל שם שתרצה כבר הביא את המדרש, תשועות חן לו !!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
הרב שלום מרדכי הכהן שבדרון.
הסב היה פוסק נודע (מהרש"ם).
הנכד היה המגיד הנודע.

(האמת שבדורנו ממש יש כמה שנקראים 'הרב עובדיה יוסף' ו'הרב יצחק יוסף')
המהרש"ם נפטר בערך לפני כ115 שנים, והמגיד הידוע נולד בתרע"ב לכאורה קרוי על שמו,
אני מתכוון תלמיד בחייו !
הגהות.....
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
אצל תוס' רי"ד ומשפחתו - מתקופת הראשונים - הוא שם מוצא. העיר 'טראני' שבאיטליה.
אצל המבי"ט - מראשוני האחרונים - הוא שם משפחה. כי מקורו מסלוניקי.
וכך בדרך כלל בעדות ישראל רצופות הגלויות, ששם מוצא הופך להיות סימן היכר ושם משפחה.
וכן מנהג ישראל קדושים מדורי דורות, שלעולם אין מבטלים שם שנשתרש וקבע את מקומו. על כן לא תמצא מי שמשפחתו 'אשכנזי' והוא מבני אשכנז.. ולא יועילו לו דורות על גבי דורות שדר בספרד..

כיוצא בו אתה אומר בשמותיהן של ישיבות קדושות, כאשר תמצא 'חברון-קרית ספר' וכדומה, ולכשאתה בא לכלל בירור מה לחברון בקרית ספר, אתה מביא ש'חברון' כבר מזמן נשתה את העיר המקראית, ומעתה הולכת ומתחברת לה לגבעות וקריות ומצפה לגאולה..
כנראה צודק, אבל עדיין, הוא הרי היה נכדו, אני מתכון לתלמיד בחייו ושלא היה נכדו !
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
אליועיני כתוב בשמונה מקומות, ששה מלאים ושנים חסרים:
עזרא י: (כב) וּמִבְּנֵי פַּשְׁחוּר אֶלְיוֹעֵינַי מַעֲשֵׂיָה יִשְׁמָעֵאל נְתַנְאֵל יוֹזָבָד וְאֶלְעָשָׂה: ס
שם שם (כז) וּמִבְּנֵי זַתּוּא אֶלְיוֹעֵנַי אֶלְיָשִׁיב מַתַּנְיָה וִירֵמוֹת וְזָבָד וַעֲזִיזָא: ס
נחמיה יב: וְהַכֹּהֲנִים אֶלְיָקִים מַעֲשֵׂיָה מִנְיָמִין מִיכָיָה אֶלְיוֹעֵינַי זְכַרְיָה חֲנַנְיָה בַּחֲצֹצְרוֹת:
דברי הימים-א פרק ג: (כג) וּבֶן נְעַרְיָה אֶלְיוֹעֵינַי וְחִזְקִיָּה וְעַזְרִיקָם שְׁלֹשָׁה:
שם שם (כד) וּבְנֵי אֶלְיוֹעֵינַי הוֹדַוְיָהוּ וְאֶלְיָשִׁיב וּפְלָיָה וְעַקּוּב וְיוֹחָנָן וּדְלָיָה וַעֲנָנִי שִׁבְעָה:
שם פרק ד: וְאֶלְיוֹעֵינַי וְיַעֲקֹבָה וִישׁוֹחָיָה וַעֲשָׂיָה וַעֲדִיאֵל וִישִׂימִאֵל וּבְנָיָה:
שם פרק ז: וּבְנֵי בֶכֶר זְמִירָה וְיוֹעָשׁ וֶאֱלִיעֶזֶר וְאֶלְיוֹעֵינַי וְעָמְרִי וִירֵמוֹת וַאֲבִיָּה וַעֲנָתוֹת וְעָלָמֶת כָּל אֵלֶּה בְּנֵי בָכֶר:
שם פרק ח: וֶאֱלִיעֵנַי וְצִלְּתַי וֶאֱלִיאֵל: (ובתוי"ט הנ"ל נפלה ט"ס בשם זה).
יפה מאוד, וכתוב עוד פעמיים מלא,
עזרא ח ד: 'מִבְּנֵי פַּחַת מוֹאָב אֶלְיְהוֹעֵינַי בֶּן זְרַחְיָה, וְעִמּוֹ מָאתַיִם הַזְּכָרִים'.
בדרי הימים א כו ג: 'עֵילָ֤ם הַחֲמִישִׁי֙ יְהוֹחָנָ֣ן הַשִּׁשִּׁ֔י אֶלְיְהוֹעֵינַ֖י הַשְּׁבִיעִֽי'.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יפה מאוד, וכתוב עוד פעמיים מלא,
עזרא ח ד: 'מִבְּנֵי פַּחַת מוֹאָב אֶלְיְהוֹעֵינַי בֶּן זְרַחְיָה, וְעִמּוֹ מָאתַיִם הַזְּכָרִים'.
בדרי הימים א כו ג: 'עֵילָ֤ם הַחֲמִישִׁי֙ יְהוֹחָנָ֣ן הַשִּׁשִּׁ֔י אֶלְיְהוֹעֵינַ֖י הַשְּׁבִיעִֽי'.
נכון. זה כתוב בתוספות יום טוב לפני כן.
השאלה של החכם @מתגעגע היתה על החסרים.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
באמת אמרו, המבקש דבר ה' מאת רבותינו בביאור עניינו של אדם או זמן ומקום, תחילה וראש ילך לו אצל הספר 'למכסה עתיק' מאת הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, ואחר יבקשנו בספר 'תורה שלמה' (נמצא באוצר החכמה).

מדרש אגדה (הובא גם בספר למכסה עתיק שם..):
מינקת רבקה. אמה של רבקה:

ואכן הוא דבר פלא, כי בפשטי המקראות משמע לא כן:
וַיֹּאמֶר אָחִיהָ וְאִמָּהּ תֵּשֵׁב הַנַּעֲרָ אִתָּנוּ יָמִים אוֹ עָשׂוֹר אַחַר תֵּלֵךְ: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תְּאַחֲרוּ אֹתִי וַיקֹוָק הִצְלִיחַ דַּרְכִּי שַׁלְּחוּנִי וְאֵלְכָה לַאדֹנִי: וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ: וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ: וַיְשַׁלְּחוּ אֶת רִבְקָה אֲחֹתָם וְאֶת מֵנִקְתָּהּ וְאֶת עֶבֶד אַבְרָהָם וְאֶת אֲנָשָׁיו:
משמע ש'וישלחו' הם 'אחיה ואמה' שנזכרו קודם לכן. (אחרת זה לא לשון רבים).
יפה מאוד, ולפי ספר הישר היא הייתה בת עוץ !

(לא) בדרך אגב, לפי מה שכתבת, הייתה אמור לדעת פתרון החידה 'מי נשא את בת בנו' !!
 

מאיר בן יואל

משתמש רשום
זו שאלה שאלו חכמי חרשים, ישבו שבעה לילות וגם ימים, ומצאו בדברי חכמינו המורים, כי לעתים יכוונו בה לדברי משה רבינו, ולעתים לכלל דברי נביאנו. על כן אמרו המושלים, מחדדי לשון ומפעילים, מילה זו המשתמעת לשני פנים, להרבות המבוכה בתחילתה, ולהגדיל ההנאה בתכליתה..
'פיוט' נפלא ?
מפיך, ומפרי ידך ?
או, שאול הוא בידך ?
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
יגעתי ולא מצאתי ...
אולי יודע מר, איפה מצוי פלא זה במדרש ?
בתודה מראש !
1700062293098.png
 

מאיר בן יואל

משתמש רשום
2. מי הרב והתלמיד שנושאים אותו שם ?
רבי מאיר ב"ר יקותיאל הכהן מרוטנבורג, היה בן דורו ומתלמידיו הגדולים של המהר"ם מרוטנבורג.
[ניתנה האמת להיאמר: הרמז הועיל (ואפילו למעלה מכך).]
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
'פיוט' נפלא ?
מפיך, ומפרי ידך ?
או, שאול הוא בידך ?

חן חן על זאת, ולא ידעתי למה תחשדני בזאת, לא כברזלו של אלישע הוא המכתם הלזה, כי ניתן מאת הנותן כח לעשות חיל אל אשר כמוני, ותטוף מלתו על לשוני.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
(לא) בדרך אגב, לפי מה שכתבת, הייתה אמור לדעת פתרון החידה 'מי נשא את בת בנו' !!
לבושתי, כלימתי וחרפתי, העמקתי לי לתחתיות ארץ, צללתי מטה מטה, ועדיין לא ירדתי לסוף דעתך..
אולי מי מהניקים המוכשרים יואיל לגלות את הרז, להסיר את המעטה הנסתר?
 

מאיר בן יואל

משתמש רשום
חן חן על זאת, ולא ידעתי למה תחשדני בזאת, לא כברזלו של אלישע הוא המכתם הלזה, כי ניתן מאת הנותן כח לעשות חיל אל אשר כמוני, ותטוף מלתו על לשוני.
באם זכיתי לרדת לעומק דעתו,
הנני תמה, מנין זאת לכבוד תורתו,
שמטהו של אלישע, תגן עלינו זכותו,
מברזל חושל, וממתכת בריאתו ולידתו.​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
עוד כמה.

1. למה בתפילה מדגישים צפניה חוזך?
2. איזה ברכה אפשר לברך פעמיים באותו סעודה גם כשהיה דעתו לזה?
3. מי הם אלו שזכו לתחיית המתים ?
4. איזה סגולה בדוקה יש (מפוסק ראשון) ללוחם במלחמה חובה לניצחון ברור ולכל ברכות התורה ?

חידה מסוג אחר, הפתרון הוא שתי מילים !

רצועה הייתי לבני מלכים, אך לא כבין קרניה. קרא וויי העבירנו כתמורה לסוכה, וזאת לתעודה.
פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי. אני ראשון לאיתן, ולסולת המדקדק גם חלף לקרשקש.
ביקש חכם הסגן מנוח לתם, לקרוביו העלה העברת האות, וכאחו הציעני למי שבראש, שבסוף בי לא יתקע השמש התחנן.
בראש לבשמים ולמעמדות אני כתובה, והוא מעוללי הטורף.
בסחור סחור היה צורפו, שלערך יהיה אות למנחם, ועל זאת הלביא יקדמם.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
רבי מאיר ב"ר יקותיאל הכהן מרוטנבורג, היה בן דורו ומתלמידיו הגדולים של המהר"ם מרוטנבורג.
[ניתנה האמת להיאמר: הרמז הועיל (ואפילו למעלה מכך).]
נכון מאוד, בעל ההגהות מיימוניות !!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  60  פעמים

לוח מודעות

למעלה