חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
בינתיים הרוב רוצים להמשיך כאן.

ולחידה - מקראית - נוספת: (מילה אחת).
שלשה אישים ושבעה מקומות, חלקם חסרים וחלקם יתרים, אך במוצא שפתים משתוים, האישים - אישים, והמקומות ברובן יצטרפו עם אחרים.
שלשה המה מיטיבי צעד: זה מחותן לאבינו, זה בן לשבטינו, זה משתרר במקהלותינו.
שבעת האתרים: בראשון טייל אבינו, בשני נגבל מי משבטינו, בשלישי נגבל אחיו וגם הנספח לעמנו, ברביעי השתרר הקוטל באחיו, בחמישי השיג את רודפיו, בשישי מצאו שלשה את הגבוה בעמיו, ובשביעי - ממלכת הניצב השני.
אילון?
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
זה חייב לבוא עם הסבר..
לא יודע להסביר הכל, אבל:
חלקם חסרים וחלקם יתרים - לפעמים כתוב אילון ולפעמים אלון
והמקומות ברובן יצטרפו עם אחרים - שיש למקום שם בעל שתי מילים
זה מחותן לאבינו - אילון החתי שבתו היתה אשת עשיו
זה בן לשבטינו - אלון בן זבולון
זה משתרר במקהלותינו - לא יודע בדיוק אבל היה נביא בשם אילון הזבולוני
בראשון טייל אבינו - ויעבר אברהם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
היכן מוזכר במדרש?
[אגב, בתוספות יו"ט בשקלים כתב שיש גורסים 'אליועיני']
במקרא - אחד מאלפי עולי בבל: מִבְּנֵי פַּחַת מוֹאָב אֶלְיְהוֹעֵינַי בֶּן זְרַחְיָה וְעִמּוֹ מָאתַיִם הַזְּכָרִים: (עזרא ה).
במשנה - מתשעת שורפי פרה אדומה: אליהועיני בן הקוף (פרה פרק ג).
במדרש - בראשית רבה (פרשה נא, ט): רבי יודן דמן גלוי ורבי שמואל בר נחמן תרויהון אמרי משום רבי אליהועיני. (וכן ילקוט שמעוני משלי רמז תתקנו).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
במדרש - בראשית רבה (פרשה נא, ט): רבי יודן דמן גלוי ורבי שמואל בר נחמן תרויהון אמרי משום רבי אליהועיני. (וכן ילקוט שמעוני משלי רמז תתקנו).​
אה, חשבתי ש'אליהועיני' מהמשנה מוזכר במדרש
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
נשארו כמה דברים לא פתורים, שלפי המצב כעת יישכחו. אז אתכבד לפתור לעצמי..
והיכן מצינו בחז"ל שתיבת 'אבל' באה לבדה?
אתן דוגמא אחת (עירובין מא.) ויש עוד כמה (עירובין לח. - כתובות יג, ב - נדה ג, ב, ובמדרשים הרבה):
תניא, אמר רבי יהודה: פעם אחת היינו יושבין לפני רבי עקיבא, ותשעה באב שחל להיות בערב שבת היה, והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה בלא מלח. ולא שהיה תאב לה, אלא להראות לתלמידים הלכה. ורבי יוסי אומר: מתענה ומשלים. אמר להן רבי יוסי: אי אתם מודים לי בתשעה באב שחל להיות באחד בשבת, שמפסיק מבעוד יום? - אמרו לו: אבל. - אמר להם: מה לי ליכנס בה כשהוא מעונה, מה לי לצאת ממנה כשהוא מעונה? - אמרו לו: אם אמרת לצאת ממנה - שהרי אכל ושתה כל היום כולו, תאמר ליכנס בה כשהוא מעונה - שלא אכל ושתה כל היום כולו.

המשמעות של המילה כאן היא: אכן, נכון, צודק!

ואכן המילה 'אבל' נרדפת היא בקבוצת המילים: אכן אולם אמנם אמנה (והגאון מלבי"ם נתן בהם חילוקים).
ובתרגום - כשהיא באה במשמעות הנ"ל - היא מתורגמת 'בקושטא' = אמת.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
במקרא - אחד מאלפי עולי בבל: מִבְּנֵי פַּחַת מוֹאָב אֶלְיְהוֹעֵינַי בֶּן זְרַחְיָה וְעִמּוֹ מָאתַיִם הַזְּכָרִים: (עזרא ה).
בתוספות יו"ט הנ"ל: ובספרים אחרים אליועיני, ושניהם נמצאים בכתובים, בעזרא ח' ובד"ה א' כ"ו כתיב אליהועיני, ובעזרא י' תרי זימני ובד"ה א' גד"ז כתוב אליועיני, ועוד שלישית בנחמיה י"ב אליועיני, ובדברי הימים א' ח' אליעיני.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בסוף הפרשה עשיו רצה להרוג את אחיו.
מי גם הצליח לעשות את זה? [לפחות 5]
קין את הבל.
אבימלך את אחיו.
יהורם את אחיו.
אבשלום את אמנון.
בני לוי את אחיהם (מהאם) שעבדו לעגל (הרגו איש את אחיו).
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
2. מי הרב והתלמיד שנושאים אותו שם ?
הרב שלום מרדכי הכהן שבדרון.
הסב היה פוסק נודע (מהרש"ם).
הנכד היה המגיד הנודע.

(האמת שבדורנו ממש יש כמה שנקראים 'הרב עובדיה יוסף' ו'הרב יצחק יוסף')
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בתוספות יו"ט הנ"ל: ובספרים אחרים אליועיני, ושניהם נמצאים בכתובים, בעזרא ח' ובד"ה א' כ"ו כתיב אליהועיני, ובעזרא י' תרי זימני ובד"ה א' גד"ז כתוב אליועיני, ועוד שלישית בנחמיה י"ב אליועיני, ובדברי הימים א' ח' אליעיני.
שימו לב, יש כאן כמה דברים לא מובנים מי יכול לעשות כאן סדר

ובספרים אחרים אליועיני, ושניהם נמצאים בכתובים, בעזרא (ח, ד) ובד"ה א' (כו, ג) כתיב אֶלְיְהוֹעֵינַי, ובעזרא (י, כב) תרי זימני [?] ובד"ה א' (ג, כג ד, כד ז [?]) כתוב אֶלְיוֹעֵינַי, ועוד שלישית בנחמיה י"ב [? יג, מא] אליועיני, ובדברי הימים א' ח' אליעיני [?].​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לכאורה צודק, רק מעניין האם דטראני זה שם משפחה או מקום מוצא, כי יש מקומות שכתוב רבינו ישעיה מטראני,
אצל תוס' רי"ד ומשפחתו - מתקופת הראשונים - הוא שם מוצא. העיר 'טראני' שבאיטליה.
אצל המבי"ט - מראשוני האחרונים - הוא שם משפחה. כי מקורו מסלוניקי.
וכך בדרך כלל בעדות ישראל רצופות הגלויות, ששם מוצא הופך להיות סימן היכר ושם משפחה.
וכן מנהג ישראל קדושים מדורי דורות, שלעולם אין מבטלים שם שנשתרש וקבע את מקומו. על כן לא תמצא מי שמשפחתו 'אשכנזי' והוא מבני אשכנז.. ולא יועילו לו דורות על גבי דורות שדר בספרד..

כיוצא בו אתה אומר בשמותיהן של ישיבות קדושות, כאשר תמצא 'חברון-קרית ספר' וכדומה, ולכשאתה בא לכלל בירור מה לחברון בקרית ספר, אתה מביא ש'חברון' כבר מזמן נשתה את העיר המקראית, ומעתה הולכת ומתחברת לה לגבעות וקריות ומצפה לגאולה..
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שימו לב, יש כאן כמה דברים לא מובנים מי יכול לעשות כאן סדר

ובספרים אחרים אליועיני, ושניהם נמצאים בכתובים, בעזרא (ח, ד) ובד"ה א' (כו, ג) כתיב אֶלְיְהוֹעֵינַי, ובעזרא (י, כב) תרי זימני [?] ובד"ה א' (ג, כג ד, כד ז [?]) כתוב אֶלְיוֹעֵינַי, ועוד שלישית בנחמיה י"ב [? יג, מא] אליועיני, ובדברי הימים א' ח' אליעיני [?].​
אליועיני כתוב בשמונה מקומות, ששה מלאים ושנים חסרים:
עזרא י: (כב) וּמִבְּנֵי פַּשְׁחוּר אֶלְיוֹעֵינַי מַעֲשֵׂיָה יִשְׁמָעֵאל נְתַנְאֵל יוֹזָבָד וְאֶלְעָשָׂה: ס
שם שם (כז) וּמִבְּנֵי זַתּוּא אֶלְיוֹעֵנַי אֶלְיָשִׁיב מַתַּנְיָה וִירֵמוֹת וְזָבָד וַעֲזִיזָא: ס
נחמיה יב: וְהַכֹּהֲנִים אֶלְיָקִים מַעֲשֵׂיָה מִנְיָמִין מִיכָיָה אֶלְיוֹעֵינַי זְכַרְיָה חֲנַנְיָה בַּחֲצֹצְרוֹת:
דברי הימים-א פרק ג: (כג) וּבֶן נְעַרְיָה אֶלְיוֹעֵינַי וְחִזְקִיָּה וְעַזְרִיקָם שְׁלֹשָׁה:
שם שם (כד) וּבְנֵי אֶלְיוֹעֵינַי הוֹדַוְיָהוּ וְאֶלְיָשִׁיב וּפְלָיָה וְעַקּוּב וְיוֹחָנָן וּדְלָיָה וַעֲנָנִי שִׁבְעָה:
שם פרק ד: וְאֶלְיוֹעֵינַי וְיַעֲקֹבָה וִישׁוֹחָיָה וַעֲשָׂיָה וַעֲדִיאֵל וִישִׂימִאֵל וּבְנָיָה:
שם פרק ז: וּבְנֵי בֶכֶר זְמִירָה וְיוֹעָשׁ וֶאֱלִיעֶזֶר וְאֶלְיוֹעֵינַי וְעָמְרִי וִירֵמוֹת וַאֲבִיָּה וַעֲנָתוֹת וְעָלָמֶת כָּל אֵלֶּה בְּנֵי בָכֶר:
שם פרק ח: וֶאֱלִיעֵנַי וְצִלְּתַי וֶאֱלִיאֵל: (ובתוי"ט הנ"ל נפלה ט"ס בשם זה).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  62  פעמים

לוח מודעות

למעלה