עזרה אנא שימו לב, חשש לחילול ד'!!!

מצב
הנושא נעול.

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בציבור שלנו למרבה הצער לא מחנכים לניקיון ודרך ארץ
ראה זאת כעובדה מוגמרת
יש לחלק בין נקודת מבט כלל חברתית, לנקודת מבט אישית.
העובדה שאתה טוען שבאופן כללי במגזר החרדי שמים פחות דגש על ניקיון מבמגזרים אחרים, אינה פוטרת בכי הוא זה את היחיד מלחנך לנושא הזה (ומהודעותיך האחרות באשכול זה נראה שגם אתה מסכים לכך).
ולעצם הענין - לדעתי זה ממש לא נכון. באופן כללי הציבור החרדי מאוד מחנך לדרך ארץ, הרבה יותר ממגזרים אחרים. וכבר ראיתי כמה מגזרים בחיי. אז נכון שיש מיעוט מסוים בקרבנו שעפעס פחות שם דגש על זה... אבל המיעוט הזה אינו מלמד על הכלל.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כ"כ נכון!
ומה עם אמהות שמחליפות!! טיטול!!
בקרון רכבת?
כאדם שהיה בכמה וכמה מקומות בעולם, אני יכול לומר בוודאות שההנהגה הזו אינה מוגבלת לאימהות בציבור החרדי. אימהות רבות מכל ציבור, מגזר ודת נוהגות כך.
מה שמצאתי הוא שההבדל בין אלו שנוהגות כך לאלו שאינן נוהגות כך, נעוץ ברמת המודעות לאופן ההנהגה ברבים. וזה נכון גם לשאר הנהגות.

אני חושב על שלוש סיבות מרכזיות לכך שזה נראה שהבעייתיות בהנהגה ברבים היא בעיקר אצלנו:
  1. הציבור החרדי במהותו הוא ציבור יותר ״היימיש״ מרוב (או כל) הציבורים האחרים, ולכן נוטה להרגיש ״היימיש״ בכל מקום בו הוא נמצא ולהתנהג באופן דומה להתנהגות בבית, ולא מודעים לכך שהנהגה כזו או אחרת אינה ראויה ברבים.
  2. רבים מאיתנו לא מורגלים בשהייה בקרב ציבורים אחרים הבאים מעולמות שונים לחלוטין, ולא תמיד יודעים איך הנהגות מסוימות נתפסות בעיני אחרים.
  3. רבים מאיתנו באמת לא מודעים למצב בקרב ציבורים ומגזרים אחרים בארץ ובעולם, ומשכך זה נראה שההנהגות הלא ראויות הן נחלתנו הבלעדית, בעוד שהאמת היא שהנהגות כאלו קיימות גם קיימות בציבורים רבים אחרים לא פחות, ולפעמים אף יותר.
וספציפית בנוגע להנהגות עם ילדים (כמו החלפת טיטול וכדו׳) - בציבור שלנו יש הרבה יותר ילדים פר משפחה מרוב הציבורים האחרים בעולם המערבי, וממילא יש אצלנו יותר הנהגות - ראויות ושאינן ראויות - בכל הקשור לילדים.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני חושב שיש שורש אחר לבעיה הזו, ואולי זה קצת מלמד זכות על אותם הורים.
אני לא מתעלם לחלוטין מהבעיה, ברור שצריך יותר מודעות וחינוך. אולם פעמים רבות, הפער בין התנהגות של משפחה חילונית להתנהגות של משפחה חרדית הוא בכך שפשוט... למשפחה החרדית יש ילדים.
בניגוד למשפחה חילונית שעולה לרכבת עם מקסימום שלושה ילדים, וגם אז כולם שקועים במכשירים שלהם ומנותקים מהעולם ומסביבתו, משפחה חרדית בדרך כלל מונה הרבה יותר ילדים, ואין כמעט אפשרות להעסיק אותם בדרך נורמלית.
אני מאוד יכול להבין הורים שסיימו יום שלם של טיול עם תשעה ילדים כשהם גמורים מעייפות, וסוף-סוף הילדים נמצאים במקום יחסית בטוח שלא צריך לרדוף אחריהם. בסופו של דבר, ילדים הם בסך הכול ילדים, ועם כמה שזה לא נעים - גם החילוני שיושב ברכבת יכול להבין (עם מעט רצון טוב) שייתכן ומדובר בילדים מאוד מחונכים בדרך כלל, שזה הטיול היחיד שהם חווים, והם מתנהגים בו כמו שילדים מתנהגים בטיול.
כל השוואה לציבור החילוני נידונה לכישלון מראש, בגלל הפער בין כמות הילדים והיכולת להעסיק אותם. אדרבה, בואו נראה אם יש היתכנות לכך שקבוצה של שמונה או תשעה ילדים חילונים תעלה לרכבת או לאוטובוס בלי פלאפונים ובלי אוזניות והם יישארו בשקט כל הנסיעה. זה הרי ברור שמה שיהיה שם יהיה גרוע יותר ממה שבני משפחה חרדית תמימה עושים (וכבר ראיתי אינספור מקרים כאלו). לכן אני אומר, לא בטוח שאנחנו אשמים. אם ה׳אשמה׳ שלנו היא בכך שלמשפחות שלנו יש ילדים רבים, וילדינו מתרחקים מכלי משחית, הלוואי שנהיה אשמים בכך לנצח.
 

23

משתמש מקצוען
רוצה לעלות על הגל הזה
הייתי אתמול בפארק בעיר חילונית, כמובן הפארק היה מוצף חרדים ב"ה
מה שהפריע לי זה הליכלוך!!!
למה ? למה ? למה לעשות חילול ה'?
הפארק היה זרוע באריזות ריקות של חטיפים,
בבקשה תשימו לב!
זה גורם לחילול ה' נוראי.
זה באמת קשה כשיוצאים עם שיירה ב"ה
אבל אין לנו ברירה!!!
חייבים לדאוג לא להשאיר אחרינו הר זבל!!
 

תילתן

משתמש סופר מקצוען
בגלל הפער בין כמות הילדים והיכולת להעסיק אותם. אדרבה, בואו נראה אם יש היתכנות לכך שקבוצה של שמונה או תשעה ילדים חילונים תעלה לרכבת או לאוטובוס בלי פלאפונים ובלי אוזניות והם יישארו בשקט כל הנסיעה. זה הרי ברור שמה שיהיה שם יהיה גרוע יותר ממה שבני משפחה חרדית
אתה מבין מה אתה אומר?
'חילוני יקר, לי יש הרבה ילדים,
אני לא מרשה להם להשתמש במכשירים דיגיטליים, אין לי במה להעסיק אותם = תסבול ותשתוק'
 

תילתן

משתמש סופר מקצוען
כאדם שהיה בכמה וכמה מקומות בעולם, אני יכול לומר בוודאות שההנהגה הזו אינה מוגבלת לאימהות בציבור החרדי. אימהות רבות מכל ציבור, מגזר ודת נוהגות כך.
מה שמצאתי הוא שההבדל בין אלו שנוהגות כך לאלו שאינן נוהגות כך, נעוץ ברמת המודעות לאופן ההנהגה ברבים. וזה נכון גם לשאר הנהגות.

אני חושב על שלוש סיבות מרכזיות לכך שזה נראה שהבעייתיות בהנהגה ברבים היא בעיקר אצלנו:
  1. הציבור החרדי במהותו הוא ציבור יותר ״היימיש״ מרוב (או כל) הציבורים האחרים, ולכן נוטה להרגיש ״היימיש״ בכל מקום בו הוא נמצא ולהתנהג באופן דומה להתנהגות בבית, ולא מודעים לכך שהנהגה כזו או אחרת אינה ראויה ברבים.
  2. רבים מאיתנו לא מורגלים בשהייה בקרב ציבורים אחרים הבאים מעולמות שונים לחלוטין, ולא תמיד יודעים איך הנהגות מסוימות נתפסות בעיני אחרים.
  3. רבים מאיתנו באמת לא מודעים למצב בקרב ציבורים ומגזרים אחרים בארץ ובעולם, ומשכך זה נראה שההנהגות הלא ראויות הן נחלתנו הבלעדית, בעוד שהאמת היא שהנהגות כאלו קיימות גם קיימות בציבורים רבים אחרים לא פחות, ולפעמים אף יותר.
וספציפית בנוגע להנהגות עם ילדים (כמו החלפת טיטול וכדו׳) - בציבור שלנו יש הרבה יותר ילדים פר משפחה מרוב הציבורים האחרים בעולם המערבי, וממילא יש אצלנו יותר הנהגות - ראויות ושאינן ראויות - בכל הקשור לילדים.
לא נעשה תחרות מי ביקר בכמה מדינות
אבל זה פשוט לא נכון!!
כל מקום שהמגזר מבקר = מלוכלך
בתי עלמין שרגל אדם לא מבקר בהם
בכניסה תמיד הרים של זבל,
מנה חמה, במבה וביסלי ניילון של לחם אנג'ל פרוס...
וזה לא רק ישראלים..אריזות מתוצרת ארה''ב של 'פשקס' ודומיו

כשאתה שואל את שומר בית העלמין שבתמורה לדולר פותח לך את שער בית העלמין ''למה לא מנקים את הכניסה''
הוא עונה לך ''כנראה הייתה קבוצה בלילה שקפצו מעל הגדר, ביקרו בבית העלמין, אכלו בכניסה והלכו לדרכם..''
 

תילתן

משתמש סופר מקצוען
חבל שמצטטים רק חלק ומוצאים מההקשר..
כשאתה עורך
זה בסדר גמור לצטט, לי זה עצוב
ב''ה יש לי גם ילדים
גם אנחנו מבלים בבין הזמנים
ילד יודע שאם הוא ילכלך ולא ינקה אחריו הוא יאלץ לנקות גם לכלוך של אחרים כעונש ..
 

אברך צעיר (?)

משתמש פעיל
בלת"ק

הציבור החרדי אכן נראה מבחוץ כמו שבט פרימיטיבי
מה שנראה כמו *** והולך כמו *** ומגעגע כמו *** הוא כנראה ***
חלק עצום בציבור שלנו מתנהג כמו קופים בג'ונגל ואשכול בפרוג לא יזיז כלום בנושא, במיוחד שאלה שמתנהגים כך הם כל כך לא מודעים לעצמם ובוודאי לא קוראים גם את פרוג...
 

E. O. M.

משתמש פעיל
כאדם שהיה בכמה וכמה מקומות בעולם, אני יכול לומר בוודאות שההנהגה הזו אינה מוגבלת לאימהות בציבור החרדי. אימהות רבות מכל ציבור, מגזר ודת נוהגות כך.
מה שמצאתי הוא שההבדל בין אלו שנוהגות כך לאלו שאינן נוהגות כך, נעוץ ברמת המודעות לאופן ההנהגה ברבים. וזה נכון גם לשאר הנהגות.

אני חושב על שלוש סיבות מרכזיות לכך שזה נראה שהבעייתיות בהנהגה ברבים היא בעיקר אצלנו:
  1. הציבור החרדי במהותו הוא ציבור יותר ״היימיש״ מרוב (או כל) הציבורים האחרים, ולכן נוטה להרגיש ״היימיש״ בכל מקום בו הוא נמצא ולהתנהג באופן דומה להתנהגות בבית, ולא מודעים לכך שהנהגה כזו או אחרת אינה ראויה ברבים.
  2. רבים מאיתנו לא מורגלים בשהייה בקרב ציבורים אחרים הבאים מעולמות שונים לחלוטין, ולא תמיד יודעים איך הנהגות מסוימות נתפסות בעיני אחרים.
  3. רבים מאיתנו באמת לא מודעים למצב בקרב ציבורים ומגזרים אחרים בארץ ובעולם, ומשכך זה נראה שההנהגות הלא ראויות הן נחלתנו הבלעדית, בעוד שהאמת היא שהנהגות כאלו קיימות גם קיימות בציבורים רבים אחרים לא פחות, ולפעמים אף יותר.
וספציפית בנוגע להנהגות עם ילדים (כמו החלפת טיטול וכדו׳) - בציבור שלנו יש הרבה יותר ילדים פר משפחה מרוב הציבורים האחרים בעולם המערבי, וממילא יש אצלנו יותר הנהגות - ראויות ושאינן ראויות - בכל הקשור לילדים.
מילה בסלע!
 

h.m Automation

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
אוטומציה עסקית
עימוד ספרים
פעם נסעתי באוטובוס חילוני בסתם יום של חול אחרי העבודה. בנות ובני התיכון ה"חשוב" יצאו מסתם יום של שגרה
דיברו בקולי קולות. צעקו. קיללו בכמה שפות. אכלו ושתו. שמו שירים ברמקולים. וזו רק הייתה ההתחלה.

בואו לא נתבייש במי שאנחנו וכל אחד ישגיח על בני ביתו במקום להטיף מוסר לאחרים
 

שמחהלה

משתמש פעיל
האמת. היינו השבוע בפארק ציבורי כל המשפחה המורחבת, כאשר קמנו ללכת, אחד מבני המשפחה העיר לראש המשפחה, תראה כמה לכלוך השארנו, אז הוא השיב לו, אנחנו השארנו זבל??? תראה כמה זבל השאירו אלה שהיו לידינו, וכך קמנו והלכנו,
הווי אומר, ברגע שכבר מלוכלך, זה מוציא את החשק לאחרים לנקות,

נקודה נוספת, כי יש מי שינקה אחרינו, וכי על מה משלמים ארנונה, אם לא בשביל שעובדי העיריה ינקו אחרינו,
וגם ברכבת, על מה שילמנו מחיר כפול ומכופל מהאוטובוס וטרחנו להגיע לרכבת אם לא בשביל אטרקציה לילדים,
 

הכי אחי

משתמש פעיל
הווי אומר, ברגע שכבר מלוכלך, זה מוציא את החשק לאחרים לנקות
זה לא באמת סיבה, נכון
יש דברים שעושים גם בלי חשק
נקודה נוספת, כי יש מי שינקה אחרינו, וכי על מה משלמים ארנונה, אם לא בשביל שעובדי העיריה ינקו אחרינו,
טענה מגוכחת, משלמים על הרבה דברים...
אגב זה מענין תמיד לשמוע את ה'אורחים' אומרים את זה. שים לב-אם אתה גר בבני ברק לא שילמת ארנונה בגן סאקר...
וגם ברכבת, על מה שילמנו מחיר כפול ומכופל מהאוטובוס וטרחנו להגיע לרכבת אם לא בשביל אטרקציה לילדים,
לא
הרכבת היא אולי אטרקציה בשבילכם אבל היא של עוד אנשים. יש אנשים שלא באו בשביל אטרקציה.
אולי באמת בין הזמנים זה זמן טוב לחנך את הילדים שיש עוד אנשים בעולם
 

פשוש

משתמש מקצוען
לדעתי הסיבה שאצל חרדים יש לעיתים יותר רעש או לכלוך זה רק בגלל כמות בילדים.
מניסיוני כאחת שגרה בעיר מעורבת לא רואה הבדלי תרבות בין חרדים לחילונים בנושא זה.
להפך. ראיתי חוסר שימת לב לניקיון וחוסר אכפתיות לסובב לא פחות אצל נוער וילדים חילוני.
ומלבד זאת ניתן להעריך משפחה שמשתלטת על 10 ילדים יותר מאשר זוג הורים ש"מצליח להשגיח" על שתי ילדים.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קד

א בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי יי אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ:ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט:ה יָסַד אֶרֶץ עַל מְכוֹנֶיהָ בַּל תִּמּוֹט עוֹלָם וָעֶד:ו תְּהוֹם כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ עַל הָרִים יַעַמְדוּ מָיִם:ז מִן גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן מִן קוֹל רַעַמְךָ יֵחָפֵזוּן:ח יַעֲלוּ הָרִים יֵרְדוּ בְקָעוֹת אֶל מְקוֹם זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם:ט גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ:י הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן:יא יַשְׁקוּ כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם:יב עֲלֵיהֶם עוֹף הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן מִבֵּין עֳפָאיִם יִתְּנוּ קוֹל:יג מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ:יד מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:טו וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן וְלֶחֶם לְבַב אֱנוֹשׁ יִסְעָד:טז יִשְׂבְּעוּ עֲצֵי יי אַרְזֵי לְבָנוֹן אֲשֶׁר נָטָע:יז אֲשֶׁר שָׁם צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ חֲסִידָה בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ:יח הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים:יט עָשָׂה יָרֵחַ לְמוֹעֲדִים שֶׁמֶשׁ יָדַע מְבוֹאוֹ:כ תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה בּוֹ תִרְמֹשׂ כָּל חַיְתוֹ יָעַר:כא הַכְּפִירִים שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל אָכְלָם:כב תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן וְאֶל מְעוֹנֹתָם יִרְבָּצוּן:כג יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי עָרֶב:כד מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ יי כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ:כה זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת:כו שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:כז כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:כח תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:כט תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:לא יְהִי כְבוֹד יי לְעוֹלָם יִשְׂמַח יי בְּמַעֲשָׂיו:לב הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:לג אָשִׁירָה לַיי בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:לד יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּיהוָה:לה יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה