מדריך מקצועי איך מוציאים ספר >>> מאמר הדרכה מפורט

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
איך מוציאים ספר - מדריך לסופרים מתחילים ולשאינם / מ. י. פרצמן
נא לא להעביר הלאה, תודה.
ניתן לשלוח קישור לכאן או לבלוג שלי.

שלום לכולם וחורף בריא.
את הפוסט הזה תכננתי לכתוב מזמן, אבל עם הצפת הנושא פה בפורום בשבועות האחרונים קיבלתי דחיפה, וזה נכתב סוף סוף - בס"ד. אם רלוונטי לכם – הלוואי – מקווה שאהיה לעזר.

כתבתי ספר, אני אוהב/ת אותו, רוצה להוציא אותו לאור. מה עכשיו?
ה'עכשיו' הזה מתחלק לכמה שלבים. אני מציינת אותם כאן ברשימה מסודרת, אחד אחרי השני, ולאחר מכן ארחיב מעט על כל שלב. בסוף המאמר אציין מספר נקודות ומושגים נוספים שכדאי לדעת לפני שמוציאים ספר.
מדגישה: כל הנאמר לעיל נכתב בקצרה, כי היריעה קצרה. באריכות יש אינספור דרכים. אל תסתמכו על זה, רק קחו את מה שרלוונטי לכם.

קדימה. נתחיל.

כתבתי ספר, מה עכשיו?


// שלבי הוצאת ספר (לאחר שהתוכן כתוב)

  • 1. עריכה
  • 2. עריכה לשונית + הגהה
  • 3. עימוד
  • 4. כריכה
  • 5. הדפסה
  • 6. הפצה
    *בספרי ילדים יש להוסיף את שלב הניקוד, לאחר ההגהה.

  • 0. כתיבת הספר – זה כל מה שהסופר עושה. זה ה-חלק הכי מרכזי, הכי חשוב, הכי בסיסי. זה מה שאומר "יש לי ספר, אני רוצה להוציא אותו לאור".
    אחרי שיש לנו את השלב הזה, אנחנו מתחילים בתהליך ההוצאה. התהליך הזה מורכב משלבים, ואין שלב שיכול להקדים את השני. הכל חייב להיות בדיוק לפי הסדר הנקוב, כי כמו שאי אפשר לצאת מהחדר לפני שנכנסים אליו – כך אי אפשר להגיה טקסט לפני שהוא מוכן.
  • 1. עריכה –
    אנשים נוטים לעקוף על השלב הזה. במיוחד בשוק החרדי, בו המושג 'עריכה' מתחיל להיכנס רק בשנים האחרונות. אני עצמי עורכת, ככה שאני לא אובייקטיבית, אבל בעיניי השלב הזה קריטי, בסיסי וחיוני. לא ארחיב כאן מדוע כי קצרה היריעה כאמור, אפשר לקרוא על זה עוד במדריכים שלי, אם רוצים.
    למרות הדעה שלי לגבי חיוניות השלב הזה, אני לא אומרת שאסור להוציא ספר בלי עריכה. זאת לא עבירה, ולא תלכו לכלא בגלל זה. זה רק לא מומלץ, לפי דעתי.
    שלב העריכה הוא כל מה שנוגע לתוכן הספר. הסיפור, העלילה, המבנה, הכתיבה, כל הדברים האלו.
    עריכה יכולה להתבצע על ידי העורך בלבד, לעיתים, אבל בדרך כלל העורך והסופר עובדים על הספר ביחד.
    יש גם אפשרות המכונה 'ליווי ספרותי', פחות מקובלת בציבור שלנו, ובו העורך מלווה את הסופר גם לאורך כתיבת הספר ולא רק אחריו. המחיר, כמובן, בהתאם.
  • 2. עריכה לשנית + הגהה – זה בעצם שני דברים נפרדים, אבל מקובל להכניס אותם ביחד. לרוב גם מדובר באותו אדם שעושה את זה. העריכה הלשונית עובדת על הניסוח, התחביר, הדקדוק (האמת שהדקדוק זה על הגבול בין העריכה הלשונית להגהה) וכו'. כל מה שקשור לכתיבה, למשפטים. ההגהה, לעומת זאת, היא תיקון שגיאות איות, שגיאות הקלדה, שגיאות דקדוק וכו'. אם נגדיר את זה כחיוני – הרי שזה השלב הכי בסיסי בספר.
    השלב הזה יכול לעיתים להתבצע על ידי העורך עצמו, אבל חשוב לזכור שאלו שלבים שונים לחלוטין. נכון שיכול להיות שעורך הוא גם מגיה, אבל זה רק כי הוא גם וגם. לא כי זה אותו דבר. זאת גם הסיבה ששניהם מתומחרים בנפרד.
  • 3. עימוד אל תעמדו בוורד, פליז. לא אומרת את זה כמעצבת אלא כעורכת – אתם אולי יודעים איך להשתמש בפונטים אבל אתם לא מבינים בבליד-מארג'ן-סריפים-סגירה לדפוס ועוד מושגים חיוניים. שלחו למישהו שמבין בזה.
  • 4. כריכה – כנ"ל, אל תתנו למישהו שלא מבין בזה. יש מושגים רבים שחבל לפספס. תנו למישהו שמסוגל להצהיר שהוא יודע לא רק 'לעצב יפה' אלא גם לסגור כריכה לדפוס.
  • 5. הדפסה – לוקחת בדרך כלל משהו כמו שבוע (אומרת מהזיכרון.) היא סיפור יקר, כנראה ההוצאה היקרה ביותר בתהליך ההוצאה.
  • 6. הפצה – טדאם, הרצים יצאו דחופים. ותימלא העיר צהלה.


// מחירים והוצאות

שימו לב שכשפירטתי את השלבים – ארבעת הראשונים הם בצבע אדום והשניים האחרונים בצבע ירוק.

הראשונים – אלו הם התפקידים ששייכים לך, לסופר. גם אם ההוצאה מלווה אותך תוך כדי התהליך, זאת האחריות שלך (בדרך כלל). הירוקים – אלו התפקידים של ההו"ל.

את התפקידים שלך – אתה צריך לממן. את התפקידים של ההו"ל – היא משקיעה בהם (משקיעה ולא מממנת, אמרתי, כי בתכל'ס אתם (הסופרים) תתחילו לקבל רווחים מהספר רק אחרי שההוצאות של ההדפסה וההפצה יכוסו. כך שבכל מקרה זה מגיע גם מהכיס שלכם).

כמה זה הולך לעלות לי?

מפרטת כאן רשימת המחירים – שימו לב, הכל בערך, הכל בגדול, הכל השערה. אל תתפסו אותי על המילה, אני רק נותנת מושגים.
המחירים נקובים נכון לספרי מבוגרים של כ80 אלף מילה.

עריכה – בין 5 ל10 אלף (ספרי מבוגרים / מתח - משהו כמו 8 בדרך כלל. לא כולל תחקיר, אם יש)
הערה - ככל שעבדתם על הספר ועיבדתם אותו - כך הוא יהיה במצב יותר טוב, ממילא הצעת המחיר תהיה זולה יותר.
עריכה לשונית + הגהה – בין 1000 ל2000 (יותר בסביבות האלפיים)
ניקוד – 200 לאלף-אלפיים מילה (ספרים שצורכים ניקוד לרוב לא ארוכים מדי.)
עימוד – 1000
כריכה – 1500 (אגב, לפעמים אפשר למצוא כריכות בחינם. אצל תלמידות לעיצוב, או מורות בסמינרים שרוצות לתת לתלמידות פרויקט)
אחרי כל השלבים האלו – אתה יכול להגיש להו"ל קבצים סגורים והם מריצים הדפסה-הפצה.
אחרי שאתה שילמת על החלקים שלך - ההוצאה משלמת על ההדפסה וההפצה, כאמור. כשיתחיל להגיע הכסף מהמכירות - ההוצאה קודם כל תדאג לכסות את הוצאות ההדפסה וההפצה, ואחר כך אתם תתחילו להתחלק במה שנשאר. 50-50, או כל הסכם אחר שנקבע מראש.

אבל -

מה אם אין לי כסף?

אפשרויות מימון:


יש מקרים שההוצאה מוכנה להשקיע בכם. תלוי איזו הוצאה, מתי וכמה הספר שלכם שווה, אבל זה הגיוני, הגם שלא מקובל וגם קשה להשיג את זה. אם אין לכם אפשרות מימון פנו להוצאות, שלחו להן את כתב היד שלכם ותבדקו אם אפשר להסדיר איתן דיל. תעשו רשימה מסודרת של כל ההצעות שנותנים לכם, ואז תפנו להוצאה שיוצאת לכם המשתלמת ביותר.

יש לציין שגם אם ההוצאה מממנת הוצאות – זה עדיין יצא מהכיס שלכם, כלומר אתם תתחילו להרוויח מהספר רק אחרי שההוצאה תגמור לכסות את כל העלויות.

אפשרות נוספת שקיימת, הגם שהיא פחות מקובלת היום – למכור להוצאה את זכויות הספר. אתם באים אליה, נותנים לה את הספר, הם נותנים לכם 10-20K, ומעתה והלאה הזכויות וכל מה שקשור לספר שייכים בבלעדיות לחברה כטוב בעיניה.
אני אישית לא ממליצה על השיטה הזאת.

קיימת גם אפשרות של מימון המונים. אני לא יודעת על זה הרבה, אף פעם לא יצא לי להתעסק עם זה, אבל תבררו.

הוצאות לאור

יש כמה הוצאות לאור שמתעסקות עם שוק הספרים החרדיים. לרוב הן כוללות הפצה. לכולן יש מעלות ולכולן יש חסרונות. תעשו את השיקולים שלכם (בדרך כלל השיקול המכריע הוא השיקול הכספי).

אני לא מכירה את כולן, מפרטת כאן את מי שהתעסקתי איתן בעבר - הן בעצמי והן דרך לקוחות, ואת מה שידוע לי עליהן. על השאר תעשו שיעורי בית.

אור החיים – עליהם אני הכי ממליצה, ברוב המקרים. הם החברה הגדולה ביותר, המבוססת ביותר, יש להם חנויות של עצמם לא רק בכל הארץ אלא גם באירופה, יש להם גב חזק מאוד. מה גם שהם מוכרים את הספרים בחנויות שלהם, ככה שהספר מקבל פרונט מכובד.
לא אומרת שתמיד צריך להוציא באור החיים, ממש לא, אבל אם יש לכם אפשרות – לדעתי זה הכי משתלם.

מייזליק – מייזליק גם חברה מעולה. קטנה הרבה יותר מאור החיים, ככה שאפשרויות המימון פחותות יותר מן הסתם, אבל דווקא מכיוון שהם חברה קטנה יותר – יש להם יותר זמן ופניות להשקיע בך. אם אתה סופר מתחיל שעוד לא בטוח איזו עריכה לקחת / כמה להשקיע וכל הדברים האלו – במייזליק ילוו אתכם נהדר.

יפה נוף – אני לא יודעת עליהם כלום, אבל יודעת מחַבֵרות שהן מאוד מרוצות.

תפארת – גם, חַבֵרות מרוצות מאוד. תפארת מתעסקת גם עם ספרים מתורגמים, כך שזאת גם אופציה.

יש עוד חֶברות, לא עולים לי עכשיו בראש השמות שלהן, סליחה. אבל יש לפחות אחת-שתיים גדולות נוספות, וחוץ מזה קיימות גם חברות קטנות יותר.


// דברים חשובים ומושגים שכדאי לדעת לפני
  • עונות
    עונות המכירה בשוק החרדי הן פסח וסוכות. זה הזמן שהעם קונה ספרים, ובין לבין – פשוט לא משתלם להוציא, הספר לא ימכור.
    (בחנוכה אומנם ישנה עונת מכירות, אבל אז תקופת הסיילים ככה שהחדשים לא נמכרים.)
    אגב, העונה של פסח מתחילה בפורים. אם התארגנתם מוקדם – תוציאו בפורים, ככה יש לכם יותר זמן מדף (כלומר יותר זמן שהספר שלכם נמצא בשולחן של הספרים החדשים), וממילא יותר מכירות.
  • חוזה
    אנשים, בבקשה. בבקשה. בבקשה. תחתמו חוזה. לא, אל תגידו 'לי זה לא יקרה' ו'למה להיות כבדים', לעולם אל תתחילו לעבוד בלי חוזה. לעולם! אל! תתחילו! לעבוד! בלי! חוזה! גם בלי ליפול על נוכלים – חוזה חוסך כל כך הרבה עוגמת נפש. כל כך הרבה שאלות וחיכוכים ועוד מרעין בישין. אני אומרת את זה לא כעורכת וגם לא כסופרת, אלא כאשת עסקים. אין לכם מושג איך זה קריטי. אין לכם מושג כמה פעמים נפלתי. כמה פעמים אמרתי 'מה זה כבר, בסך הכל יומיים עבודה'. 'עוד שנייה נחתום על חוזה, בינתיים בואו נתחיל'. לעולם – אל – תתחילו – לעבוד – בלי – חוזה.
    חוזה, אגב, לא חייב להיות קובץ מאוגד עם אלף מסמכים. מספיק שהוא יהיה מייל. "שלום וברכה, להלן הסיכום של שיחתנו הטלפונית. אתם משלמים לי כך וכך ואני נותן לכם כך וכך. נא אשרו". הנמען (זה יכול להיות ההו"ל ויכול להיות העורך שלכם, כל אדם שאתם סוגרים איתו משהו) שולח בחזרה מייל "מאושר", ואתם מאושרים. זהו, הנה חוזה.
  • מושגים בסיסיים
    - כתב יד –
    הספר לפני תחילת העיבוד. גם אם הוא מוקלד, הוא מכונה 'כתב יד'.
    - רל"ל – ראוי להוצאה לאור. הספר אחרי העריכה.
    - מלקטר – אדם מקצועי הקורא את הספר ונותן הערכה האם שווה להוציאו לאור. מלקטרים מועסקים בדרך כלל במו"לים כדי לבדוק האם שווה להו"ל להשקיע בספר.
    קיימים גם מלקטרים פרטיים, פחות מוכר בשוק שלנו.
    - הו"ל-מו"ל – אותו דבר. הוצאה לאור ומוציא לאור.
    - סוכן – 'האיש' של ההו"ל שהולך לחנויות ומבצע את ההפצה. ייתכן לפעמים שהסופר יהיה בקשר עם הסוכן, לרוב כדי לקבל את העותקים שלכם.
    - עותק שמש – עותק אחד של הספר לפני שהוא מודפס באלפי עותקים. ההו"ל תשלח לכם את העותק (בדרך כלל הביתה), כדי שתראו איך זה הולך לצאת. תקראו אותו בעיון, בדרך כלל תמצאו עדיין המון שגיאות (לא מאמין! כבר עברתי על זה אלפי פעמים, איך עדיין כתוב כאן 'הוא הל למכולת'!! נכון, אנשים, ככה זה. אין ספר בלי שגיאות.)
    אם יש לכם בערך 10-20 שגיאות – פנו למעמדת, תקנו אותן. לאחר מכן שלחו להו"ל קובץ חדש בשם "מאושר לאחר עותק שמש". שימו לב – לאחר שכתבתם במייל את המילה מאושר – הטעויות מעתה והלאה הן על אחריותכם. הרי אתם אישרתם.
    אם בעותק השמש יש רק טעות-שתיים, בדרך כלל לא שווה כאב הראש שמסב התיקון, אבל אתם רשאים כמובן להיות סופר-פרפקציוניסטיים.
  • לוחות – מעין לוחות גדולים שמדפיסים עליהם את כל הספר באופן מיוחד, ואחר כך מעתיקים מהם לכל הספרים. ככה יוצא יותר זול להדפסת כמויות גדולות. לחילופין, אפשר להדפיס בשיטת הדיגיטל, אבל בכמויות גדולות זה יוצא יקר יותר.
  • החל מכמה מילים אפשר להוציא ספר?
    ספר מבוגרים – בערך 60-100 אלף מילה. ספר מתח – 80-100 אלף. ספר ילדים – אני לא יודעת בדיוק, נראה לי באזור 50-60.
    אגב, כתב היד הראשוני לא צריך להגיע למספר המילה הרצוי. אחרי עריכה הספר גדל בכ20% ברוב המקרים.
    מצרפת בסוף המאמר טבלת פירוט נרחבת יותר.
  • כמה הספר שלי מכר?
    אחרי ההוצאה רוצים לדעת כמה ספרים נמכרו. הגיוני, נכון? אז לא, אתם כמובן לא צריכים לשבת בבית במשך חצי שנה ולהתבשל בניחושים. לגיטימי לסופר לפנות להוצאה ולבקש לדעת כמה מכר הספר שלו.
    אבל, אל תעשו את זה יומיים אחרי הפצה. אפילו לא שבועיים אחריה. ההוצאות צריכות לבצע ספירות מלאי, לקבל נתונים, תנו להן זמן. מדובר בדו"ח של פעם בכשנה.
    אינדיקציה ראשונה מקובל לבקש בדרך כלל כמה שבועות אחרי שמסתיימת העונה הראשונה.
  • התארגנות מראש - טיפ
    חבר'ה, בבקשה, תתארגנו מראש. רוצים להוציא ספר לפסח? תתחילו עם תהליך העיבוד כבר בשבועות שלפניו. התהליך כולו לוקח משהו כמו חצי שנה (לפחות, לפעמים העריכה בעצמה יכולה לקחת את פסק הזמן הזה). היו חכמים מראש, חסכו מעצמכם את עוגמת הנפש הזאת.
    הייתה לי פעם לקוחה שהגיעה אליי עם ספר חודשיים (!) לפני פסח, נחושה בדעתה שהספר עומד לצאת לפסח (האמת שזה קרה יותר מפעם אחת...). אין לכם מושג כמה כסף מיותר היא הוציאה על תעריפים כפולים. בסופו של דבר היא נאלצה לדלג על עותק שמש, כי הספר ירד לדפוס שבוע לפני החג, וגילתה טעות קריטית שעלתה לה כמה אלפי שקלים להחלפת לוחות.
  • היו מאורגנים מוקדם. הוצאת ספר לוקחת זמן, תנו לה זמן. הספר גם יעריך את זה, והתוצאה שלו תהיה הרבה יותר טובה.
טבלת סוגי ספרים ומספרי מילה –
קרדיט: ברכה הלר (סיכום שלי של הדברים שלה, מקווה שלא טעיתי).

טרילוגיהסיפור ארוך (רומן)נובלהסיפור קצרסיפור בזק
תיאורסדרה של שלושה ספריםספרסיפור בינוניסיפור קצרקטע קצר
פירוטכל ספר יכול לעמוד בפני עצמו, אך ביחד הם יוצרים סדרהלא סיפור קצר אך גם לא ספר, אלא בין לבין.
(סיפור ילדים אינו נובלה אלא ספר בפני עצמו)
לא כולל מאמרי דעה, טורים וכו'.
מתאפיין בדרך כלל בשנינות או הומור.
בסיפור בזק אין צורך למלא את כל חלקי העלילה הקלאסית
מספרי מיליםהחל מ40,000 כבר מוגדר כספר.
רומן קלאסי – כ-100,000.
רומן קלאסי מכיל בדרך כלל החל מ60 פרקים, כל פרק לא פחות מ1200 מילה
החל מ7,500 (יש שאומרים החל מ10,00) ועד 35-40 אלף.
(בעברית זה יוצא פחות)
800-1500200-400.
עד 1,000
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מדריך משובח. תודה רבה.

ניקוד – 1000K
ניקוד איכותי (שלא לומר "נורמלי") יעלה לפחות פי 4.
נכון שהסכומים משוערים, אבל אוי לי אם הייתי כותב שעריכת ספר של 80 אלף מילים היא בסביבות 1000 ש"ח...

(ובקטנה, אם K זה אלף, אז או 1 K או 1000. 1000K זה כבר מיליון. 1M).
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ניקוד איכותי (שלא לומר "נורמלי") יעלה לפחות פי 4.
נכון שהסכומים משוערים, אבל אוי לי אם הייתי כותב שעריכת ספר של 80 אלף מילים היא בסביבות 1000 ש"ח...
נכון! טעות שלי, סליחה. (חישבתי את השדה הזה לפי מחירי ספרונים.) תודה, מתקנת.
(ובקטנה, אם K זה אלף, אז או 1 K או 1000. 1000K זה כבר מיליון. 1M).
תודה, מתקנת.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים

3333ציפי

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
מישהו אמר שקשה לקרוא דברים ארוכים בשלוש וחצי בלילה?
אחח, רואה פרצמן, מכבה את המוזיקה וזונחת את הקפה, ויחכו גם התלמידים עם המרחב.
איזה יופי של מאמר!!, לא השארת קצוות פתוחים ואפס בילבול. מסודר ובהיר באליפות. סדר זה הקנאה שלי
קיימת גם אפשרות של מימון המונים. אני לא יודעת על זה הרבה, אף פעם לא יצא לי להתעסק עם זה, אבל תבררו.
@Natan Galant , @טלח , שתפו אותנו...

יש לי שאלה- האם כדאי לקחת סיפור, ולפרסם בעיתון, האם זה ימכור יותר? (אי כבר קראתי את זה בעיתון\יואו זה היה בעיתון וזכור לי יפה מהפרקים שקראתי)
אני לא שואלת לגבי הרווח מפרסום בעיתון, אלא לגבי רווח פרסומי
דחפתי פה שאלה לא ממש קשורה?:(
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אותם אני מכירה הכי טוב ויודעת מה יש להם להציע. זה הכל. כאמור - לא בכל המקרים הם מתאימים. לרוב הם כן, לדעתי.
רק בשביל האינטליגנציה, יפה נוף מפיצה גם לאור החיים וגם לחו"ל.
מעניין, לא ידעתי. תודה על ההעשרה.
מישהו אמר שקשה לקרוא דברים ארוכים בשלוש וחצי בלילה?
אחח, רואה פרצמן, מכבה את המוזיקה וזונחת את הקפה, ויחכו גם התלמידים הם המרחב.
איזה יופי של מאמר!!, לא השארת קצוות פתוחים ואפס בילבול. מסודר ובהיר באליפות. סדר זה הקנאה שלי
תודה רבה :)
יש לי שאלה- האם כדאי לקחת סיפור, ולפרסם בעיתון, האם זה ימכור יותר? (אי כבר קראתי את זה בעיתון\יואו זה היה בעיתון וזכור לי יפה מהפרקים שקראתי)
אני לא שואלת לגבי הרווח מפרסום בעיתון, אלא לגבי רווח פרסומי
דחפתי פה שאלה לא ממש קשורה?:(
שאלה קשורה מאוד. @רותי רפפורט טוענת שאין הבדל, לי אישית אין ניסיון.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
  • 2. עריכה לשונית + הגהה
  • 3. עימוד

כדאי מאוד להגיה שוב אחרי העימוד.
אפשר לסכם עם המגיהה/העורכת הלשונית, שעליה לבצע הגהה אחרי עימוד, כחלק מהעבודה.
ואפשר במקביל לתת ל'קורא חדש' את הספר. שיקרא אותו בעיניים שעדיין לא מכירות בעל פה את הטקסט.

(אגב, לפעמים אפשר למצוא כריכות בחינם. אצל תלמידות לעיצוב, או מורות בסמינרים שרוצות לתת לתלמידות פרויקט)
קצת סותר את זה:
אל תתנו למישהו שלא מבין בזה

ספר הוא השקעה של עשרות אלפי שקלים ויותר. הכריכה היא חלון הראווה שלו. עדיף לעבוד עם מנוסים. ואם לוקחים מתחילה - לפחות לוודא שיש לה מורה/חברה מנוסה שתוכל להדריך אותה.

10-20K, ומעתה והלאה הזכויות וכל מה שקשור לספר שייכים בבלעדיות לחברה כטוב בעיניה.
אני אישית לא ממליצה על השיטה הזאת.

גם אני לא.
אלא אם היצירה בוערת בכם ואין לכם שום אפשרות כרגע למימון עצמי או ללקיחת סיכון.

בכל מקרה, אם ההוצאה מציעה לכם יותר מ-13-14 ומעלה על מהדורה, כנראה היא חושבת שהספר שווה את זה. ואז כדאי לכם כן לשקול השקעה עצמית, למרות הסיכון.

לגבי ההוצאות, תיקון קל:
יפה נוף פלדהיים–
עליהם אני הכי ממליצה, ברוב המקרים. הם החברה הגדולה ביותר, המבוססת ביותר, יש להם חנויות של עצמם בכל הארץ, יש להם גב חזק מאוד. מה גם שהם מוכרים את הספרים בחנויות שלהם, ככה שהספר מקבל פרונט מכובד.


כמה הספר שלי מכר?
אחרי ההוצאה רוצים לדעת כמה ספרים נמכרו. הגיוני, נכון? אז לא, אתם כמובן לא צריכים לשבת בבית במשך חצי שנה ולהתבשל בניחושים. לגיטימי לסופר לפנות להוצאה ולבקש לדעת כמה מכר הספר שלו.
אבל, אל תעשו את זה יומיים אחרי הפצה. אפילו לא שבועיים אחריה. ההוצאות צריכות לבצע ספירות מלאי, לקבל נתונים, תנו להן זמן. מדובר בדו"ח של פעם בכשנה.

הרוצה לאבד ממונו, יוציא ספר ואל יעמוד על המו"לים. דוח של פעם בשנה לא מספיק.

העבודה על הספר נמשכת גם אחרי שהוא יצא לאור. לבדוק מה קורה בחנויות ברחבי הארץ, לוודא שההפצה טובה, לתזכר את המחסן לשלוח עותקים לחנויות לפני שיהיה חסר (קריטי בערבי חגים, כשבכל יום יש הרבה מכירות פוטנציאליות). לעקוב אחרי מהדורה שכמעט נגמרת ולדון עם המו"ל על המשך הדרך. לבקש חשבון פעם בחצי שנה (הם לא מסכימים פחות מזה...), לעקוב שכל מה שרשום בו נכון.

להוצאה לאור יש מאות כותרים למכור, בכל רגע נתון. ולא תמיד הם שמים לב לכל הנ"ל.
 

3333ציפי

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
ספר הוא השקעה של עשרות אלפי שקלים ויותר. הכריכה היא חלון הראווה שלו. עדיף לעבוד עם מנוסים. ואם לוקחים מתחילה - לפחות לוודא שיש לה מורה/חברה מנוסה שתוכל להדריך אותה.
לתלמידות במגמות עיצוב יש לרוב מורות שהן תותחיות גרפיקה. בענק המורות ממש מלוות אותן , אפשר לחפור ולנדנד לגבי חוות דעת מושלמת מהמורה. אפשר מראש לפנות למגמות שידועות ברמה שלהן.
יש להן יותר מוטיבציה וסבלנות.מה שבטוח
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
וואו, תודה!!!
איזה מאמר מפורט, מושקע, ומלא בידע...
שמרתי לי בצד. (בתקווה ואמונה שיום אחד אני אכתוב ספר...)
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לתלמידות במגמות עיצוב יש לרוב מורות שהן תותחיות גרפיקה. בענק המורות ממש מלוות אותן , אפשר לחפור ולנדנד לגבי חוות דעת מושלמת מהמורה. אפשר מראש לפנות למגמות שידועות ברמה שלהן.
יש להן יותר מוטיבציה וסבלנות.מה שבטוח

הן צריכות להיות גם מנוסות בהגשה לדפוס.
גרפיקה יפה לבדה לא מספיקה.
צריך לבנות נכון מבחינת מידות כריכה, רוחב שדרה לפי מס' הדפים ועוביים, סגירה לדפוס ובחינת האייריס (שזה ההעתק שמש של הכריכות, סוג של הדפסה ראשונית לבדיקה).
ועוד ועוד פרמטרים - למשל, בכריכות כהות ושחורות לפעמים עדיף לקחת מבריק ולא מט, כדי לקבל את הצבע המלא.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
הן צריכות להיות גם מנוסות בהגשה לדפוס.
גרפיקה יפה לבדה לא מספיקה.
צריך לבנות נכון מבחינת מידות כריכה, רוחב שדרה לפי מס' הדפים ועוביים, סגירה לדפוס ובחינת האייריס (שזה ההעתק שמש של הכריכות, סוג של הדפסה ראשונית לבדיקה).
ועוד ועוד פרמטרים - למשל, בכריכות כהות ושחורות לפעמים עדיף לקחת מבריק ולא מט, כדי לקבל את הצבע המלא.
במגמות הגרפיקה בסמינרים החרדיים מלמדים ברמה גבוהה מאוד. לפחות אלו שאני מכירה - בקיאות בכל הנוגע לסגירה לדפוס, מה גם שהמורות שלהן מלוות אותן בכל צעד בפרויקטים - כך שמועטים הסיכויים שיתפספס משהו.
יש לי לפחות לקוחה אחת שמשתמשת בהן בכל ספר שלה, והספרים שלה נמכרים מאוד.

בואי נגיד ככה:
אם הולכים על זול -
עדיף לקחת תלמידת סמינר, מאשר לקחת גרפיקאית שנה ראשונה בשוק.

(לך, אגב, זה לא נוגע. לא מאמינה שתלמידת סמינר תיסע למדבר סיני או לקוטב הדרומי כדי לצלם איזה כוכב מסתורי נוצץ באפלה.)
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
וואו, תודה!!!
איזה מאמר מפורט, מושקע, ומלא בידע...
שמרתי לי בצד. (בתקווה ואמונה שיום אחד אני אכתוב ספר...)
יבול של מידע משובח! שכוייח!
@מ. י. פרצמן - תודה רבה! מדריך מרתק ובעז"ה שימושי. :)
תודה רבה לכולם :)
מקווה שיהיה בעז"ה רלוונטי ויעזור.

הודעה מקצועית מאת הניק @ברוך ר
רק אתייחס למשהו מתוכו שזה מקצועי (המקצוע שלי) אני מעמד
העימוד
בעימוד לא בודקים כמה מילים יש, אלא כמה עמודים יש.
יכול להיות שני ספרים,
  1. ספר שהעמודים שלו מלאים
  2. ספר שהעמודים שלו לא מלאים ויכולים להכיל גם דו שיח
כמו למשל
אבי: מה נשמע ?
יוסי: ברוך השם !
וכן הלאה דו שיח כזה שכל דובר נמצא בשורה חדשה שיכול להתפרש על כל העמוד
ואז אותה כמות של מילים בשני הספרים, יכולה לצאת בספר 1, כמות עמודים שתעלה 1000 ש"ח
ובספר 2, יצא יותר עמודים ויעלה 1200 ומעלה ש"ח. אז צריך להדגיש את הנקודה הזו
הנקודה של הדו שיח זה רק דוגמה
העקרון פה שבעימוד המחיר לפי עמודים ולא לפי מילים
שלא יחשבו שהעלות לפי מספר מילים (כמו שסופרים רגילים לחשוב) אלא לפי כמות עמודים, ולא משנה כמה מספר מילים יש
בהצלחה !
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כמה דיוקים שלי, אחרי קריאה נוספת:
עריכה – בין 5 ל10 אלף (ספרי מבוגרים / מתח - משהו כמו 8 בדרך כלל. לא כולל תחקיר, אם יש)
נזכרת פתאום שהסתובבו סביבי מדי פעם גם הצעות של 17K. הן היו אומנם הצעות הקרובות יותר לליווי ספרותי, אבל רק מסייגת ש8 הוא בהחלט לא התקרה.
עריכה לשונית + הגהה – בין 1000 ל2000 (יותר בסביבות האלפיים)
גם כאן אני חושבת שלא דייקתי (מה גם שכללתי שם את העריכה הלשונית, שהיא יקרה יותר מהגהה).
נראה לי שהמחיר ההתחלתי הוא 2000, ומשם הוא יכול רק לעלות.
הוצאות לאור

יש כמה הוצאות לאור שמתעסקות עם שוק הספרים החרדיים. לרוב הן כוללות הפצה. לכולן יש מעלות ולכולן יש חסרונות. תעשו את השיקולים שלכם (בדרך כלל השיקול המכריע הוא השיקול הכספי).

אני לא מכירה את כולן, מפרטת כאן את מי שהתעסקתי איתן בעבר - הן בעצמי והן דרך לקוחות, ואת מה שידוע לי עליהן. על השאר תעשו שיעורי בית.

אור החיים – עליהם אני הכי ממליצה, ברוב המקרים. הם החברה הגדולה ביותר, המבוססת ביותר, יש להם חנויות של עצמם לא רק בכל הארץ אלא גם באירופה, יש להם גב חזק מאוד. מה גם שהם מוכרים את הספרים בחנויות שלהם, ככה שהספר מקבל פרונט מכובד.
לא אומרת שתמיד צריך להוציא באור החיים, ממש לא, אבל אם יש לכם אפשרות – לדעתי זה הכי משתלם.

מייזליק – מייזליק גם חברה מעולה. קטנה הרבה יותר מאור החיים, ככה שאפשרויות המימון פחותות יותר מן הסתם, אבל דווקא מכיוון שהם חברה קטנה יותר – יש להם יותר זמן ופניות להשקיע בך. אם אתה סופר מתחיל שעוד לא בטוח איזו עריכה לקחת / כמה להשקיע וכל הדברים האלו – במייזליק ילוו אתכם נהדר.

יפה נוף – אני לא יודעת עליהם כלום, אבל יודעת מחַבֵרות שהן מאוד מרוצות.

תפארת – גם, חַבֵרות מרוצות מאוד. תפארת מתעסקת גם עם ספרים מתורגמים, כך שזאת גם אופציה.

יש עוד חֶברות, לא עולים לי עכשיו בראש השמות שלהן, סליחה. אבל יש לפחות אחת-שתיים גדולות נוספות, וחוץ מזה קיימות גם חברות קטנות יותר.
אני רוצה לסייג את כל מה שאמרתי על הו"לים -
כל מה שנכתב כאן הוא לגמרי מהחוויות האינדיבידואליות שלי. לא בטוח שאלו העובדות בשטח, כן בטוח שזה מה שאני חוויתי.
אם אתם רוצים סקירה מדויקת יותר, אני ממליצה לכם פשוט לשבת עם מייל ועם טלפון, להתקשר לכל הוצאות הספרים ולקבל מכולן דיל רלוונטי והצעות מחיר. אחר כך תעשו את השיקולים שלכם.

נקודה נוספת שחשוב להדגיש:
כל נושא החוזה מול ההו"לים -
זה נושא חשוב, והכללים בו לא תמיד ברורים. אפשר בקלות ליפול בו - כן, גם בחברות גדולות ומוכרות. מספיק שוטף +60 תמים כדי לתקוע אתכם עם חוב לגרפיקאי, או סעיף קטן ברשימת הזכויות ששונה ממה שאתם תכננתם.
אם זאת הפעם הראשונה שלכם בהוצאת ספר (וגם אם זאת לא) - אני ממליצה לפנות למישהו שמבין בנושאי חוזים והוצאות לפני החתימה.

ודיוק אחרון, כי איך אפשר בלי שגיאת כתיב:
יש גם אפשרות המכונה 'ליווי ספרותי', פחות מקובלת בציבור שלנו, ובו העורך מלווה את הסופר גם לאורך כתיבת הספר ולא רק אחריו. המחיר, כמובן, בהתאם.
ובה :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה