מכבי ירושלים. הרוב בסדר גמור. יש הסדרים עם מרפאות שיניים זמינות. רופאים טובים. זמינות סבירה לרוב הנושאים (במיוחד אם מוכנים להתפשר על רופא גבר/מרפאה מרוחקת יותר).
אבל משהו בממשק של ההתחייבויות וההפניות, איטי ונודניק מאד.
1. הלכנו עם ילדה לבדיקה מיוחדת בעין כרם. הגענו למחלקה. הגשנו התחייבות. לא הסכימו לקבל אותנו, כי ההתחייבות היא לבדיקת X מלאה, שכוללת גם Y, אך אצל ילדה בגיל כזה אין צורך ב-Y.
"אז תעשו רק את איקס", הצענו.
"לא. אבל ההתחייבות שלכם היא לבדיקה מלאה. אי אפשר לקבל התחייבות כזו בשביל בדיקה חלקית".
נו מה נעשה, זו ההתחייבות שנתנה לנו המזכירה בקופה, לפי ההפניה שרשם הרופא.
התור הולך ומתקרב, ואנחנו עסוקים בטלפונים הלוך חזור לקופה, לסניף, למוקד ההתחייבויות, כדי לחפש מישהו שמבין מה קוד ההתחייבות הנדרש ויכול לשלוח לנו התחייבות מיידית בפקס לבית החולים.
בסוף לא הייתה ברירה, שילמנו לבי"ח את מחיר הבדיקה במלואה, בעצמנו, ואז פצחנו במסע הבקשה לקבלת החזר.
2. בדיקה אחרת. בקופה שולחים אותנו למכון 'אסיא במגן' (בדוי). אנחנו קובעים תור. מגיעים. מחכים. אופס, לא! "ההפניה שלכם לא מתאימה. במכון שלנו בכלל לא מבצעים את סוג הבדיקה הזה, רק את הבדיקה הדומה לה".
אנחנו רצים, מבררים אם הרופאה התכוונה לבדיקה שכן מבצעים במכון, או לא.
מתברר שלא. לחינם שלחו אותנו לכאן, לחינם קבענו תור וחיכינו. זו בדיקה שמתבצעת רק בבתי חולים.
חבל שאין איזשהו גוף או מאגר מידע, שיפשט את התהליכים האלה.
אנשים רגילים לא תמיד מבינים קודים וסוגים של בדיקות, ומבזבזים המון זמן על הבירוקרטיה הנלווית.