סיפור בהמשכים אחוות דם (שם זמני...)

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד
מעלה פה מותחן חדש בהמשכים,
מקווה מאד שאצליח לעמוד ביעד של לפחות פרק לשבוע.
אשמח לקבל כל ביקורת/ הערה/ הארה - על לשון, דקדוק, עריכה, פיסוק, ניקוד ומה לא... וכמובן, גם על התוכן:) . תהנו..



פרולוג


ירושלים תש"ח 1947

דמות צנומה חצתה במהירות משכונת בית דוד לרחוב "הנביאים".
פנסי הרחוב כבו מזמן וכמעט שניתן היה למשש את האפלה.
היא החטיפה שוב מבט לאחור, מנסה להפריך את הימצאותם של העוקבים המדומיינים שלא הרפו ממחשבתה, אך אף נפש חיה לא הייתה שם.
היא הביטה למולה, אל פתחה הצר של סמטת החבשים, ולרגע דימתה לראות אור חלש הבוקע מחלון הקומה השנייה של אחד הבתים.
"רק זה חסר לי" הרהרה לעצמה, וכמו ביקשה להיבלע לתוך סל הנצרים הריק שהחזיקה בידה.
היא הזדרזה לפנות שמאלה בכיוון קצה הרחוב המצטלב עם רחוב שטראוס, או בשמו הבריטי "רחוב צ'נסלור", ונצמדה אל הקיר הימני, נזהרת שלא להשמיע רעש מיותר.
למרות החשיכה ששררה, בלטה מקצה הרחוב צורתו הייחודית של גג בית החולים הגרמני ששכן בפינת הרחובות שטראוס - הנביאים.
הירח הכמעט מלא תלה בדיוק מעל הגג המחודד.
הייתה זו פירמידת נחושת מעוצבת בעלת ארבעה עמודים מעוגלים, שהזדקרה מעל מגדל הפעמונים הקטן שעל גג בית החולים, משווה לו מראה כנסייתי זר.
בית החולים הגרמני הצטרף למספר בתי חולים שכבר פעלו ברחוב הנביאים, ונתן לו את הכינוי "רחוב בתי החולים".
היא נעצרה לרגע על עמדה, ונראה היה שהיא מתלבטת אם לפנות ימינה או להמשיך הלאה לצ'נסלור.
לבסוף פנתה ימינה ונבלעה ברחוב בני ברית
"לא נשאר עוד הרבה" ניסתה לעודד את עצמה.
היא המשיכה במעלה רחוב בני ברית וחלפה על פני "ספריית בני ברית" וספריית "גולדציהר" הסמוכה לה, עד שלבסוף נעצרה שוב בצומת הרחובות בני ברית - חיי אדם.
גם כאן, התלבטה האם לצאת אל הרחוב הראשי או להמשיך ללכת ברחובות הצדדיים.
הם אמנם מפחידים יותר, אך כנראה שגם יותר בטוחים; כך יפחת הסיכון שאי מישהו יבחין בה.
היא החליטה להמשיך בסמטאות.
רק לאחר שעברה את בית "ישעיהו פרס" - מנהל בית הספר הסמוך שהרחוב בו התגורר נקרא על שמו, והייתה בפתחה של שכונת זיכרון משה, נרגעה מעט והאטה את צעדיה.
כל הזמן הזה קיוותה בליבה שאין מישהו שיודע על כך שבשעה מאוחרת כזו היא איננה בבית, בשכונת אחווה.
"ומה אם הבחינו בי פרידמן או אטולסקי - ציפורי הלילה של 'זכמ"ש'?" ניקרו בה החששות מכיוון חדש
"אין דבר, בשעה כזו אפילו הם מתכרבלים אחר כבוד בתוך מעיליהם על ספסלי העץ של 'זכמ"ש'".
כעת הקיפה את מבנה בית הספר 'למל', ופנתה בצעדים בטוחים אל תוך שכונת זיכרון משה.

⁂​

זוג עיניים ערניות שהיו צמודות שעה ארוכה לתריס החלון הפונה אל הרחוב מן הקומה השלישית ברחוב רבי אשתורי הפרחי, ניתקו לאט מן החלון.
העיניים ברקו בלהיטות מוזרה, והתריס שנשאר פתוח והביא אתו את קור הלילה אל תוך החדר לא הצליח לתפוס אותן.
"זהו זה".

⁂ ⁂ ⁂​


בית החולים "ביסטר", פריז 1984

"מישהו כאן אולי מבין אנגלית"?
סופי נכנסה לחדר מנהל המחלקה ושוטטה בעיניה על שלושת האנשים שישבו שם, אולי מהם תצמח הישועה.
"מה העניין, האחות סופי?" שאל מנהל המחלקה
הוא לא רגיל להתפרצויות כאלו לחדרו הפרטי מצד הצוות.
"במחלקה הפנימית שוכב קשיש אמריקאי ששעותיו ספורות" נימה כלשהי של בהילות נשזרה בקולה
"הוא מתעקש לשוחח עם מישהו באנגלית כבדה שאני לא הצלחתי להבין, זה נשמע שיש לו משהו דחוף לומר ואני מחפשת עבורו דובר אנגלית שיוכל להבין מה הוא רוצה"
מנהל המחלקה התנצל בפני שני האורחים ששהו בחדר ויצא אל האחות
הוא סגר את הדלת אחריו ותיכף התפרץ על האחות המפוחדת
"בשביל לשמוע כמה קשקושים מאיזה זקן מטושטש את מרשה לעצמך להפריע לי?"
"אני מתנצלת דוקטור" נבהלה סופי "אך לא הייתי מפריעה לך אם הייתי חושבת שמדובר בדיבובים של קשיש גוסס" אמרה בנימה מתנצלת.
משברי המילים שכן הבינה בין גניחותיו של הזקן, היא הייתה בטוחה שמדובר במשהו רציני יותר .
"אני מבין. אבוא איתך"
הוא היה דובר אנגלית ברמת שפת אם. את לימודיו עשה מחוץ לצרפת, באוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה, ועמד בקשרי ידידות ומקצוע עם מספר רב של עמיתים דוברי אנגלית.
היא הובילה אותו אל המחלקה בה שכב הזקן האמריקאי.
כעבור 20 דקות הוא יצא בחזרה לכיוון חדרו.
"אלוקים אדירים, מה אני אמור לעשות עם זה?"

⁂​
 
נערך לאחרונה ב:

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
וואו!
כתיבה טובה,
התחלה מסקרנת.
דמות צנומה חצתה במהירות משכונת בית דוד לרחוב "הנביאים".
פנסי הרחוב כבו מזמן וכמעט שניתן היה למשש את האפלה.
היא החטיפה שוב מבט לאחור, מנסה להפריך את הימצאותם של העוקבים המדומיינים שלא הרפו ממחשבתה, אך אף נפש חיה לא הייתה שם.
היא הביטה למולה, אל פתחה הצר של סמטת החבשים, ולרגע דימתה לראות אור חלש הבוקע מחלון הקומה השנייה של אחד הבתים.
"רק זה חסר לי" הרהרה לעצמה, וכמו ביקשה להיבלע לתוך סל הנצרים הריק שהחזיקה בידה.
היא הזדרזה לפנות שמאלה בכיוון קצה הרחוב המצטלב עם רחוב שטראוס, או בשמו הבריטי "רחוב צ'נסלור", ונצמדה אל הקיר הימני, נזהרת שלא להשמיע רעש מיותר.
למרות החשיכה ששררה, בלטה מקצה הרחוב צורתו הייחודית של גג בית החולים הגרמני ששכן בפינת הרחובות שטראוס - הנביאים.
הירח הכמעט מלא תלה בדיוק מעל הגג המחודד.
הייתה זו פירמידת נחושת מעוצבת בעלת ארבעה עמודים מעוגלים, שהזדקרה מעל מגדל הפעמונים הקטן שעל גג בית החולים, משווה לו מראה כנסייתי זר.
בית החולים הגרמני הצטרף למספר בתי חולים שכבר פעלו ברחוב הנביאים, ונתן לו את הכינוי "רחוב בתי החולים".
היא נעצרה לרגע על עמדה, ונראה היה שהיא מתלבטת אם לפנות ימינה או להמשיך הלאה לצ'נסלור.
לבסוף פנתה ימינה ונבלעה ברחוב בני ברית
"לא נשאר עוד הרבה" ניסתה לעודד את עצמה.
היא המשיכה במעלה רחוב בני ברית וחלפה על פני "ספריית בני ברית" וספריית "גולדציהר" הסמוכה לה, עד שלבסוף נעצרה שוב בצומת הרחובות בני ברית - חיי אדם.
גם כאן, התלבטה האם לצאת אל הרחוב הראשי או להמשיך ללכת ברחובות הצדדיים.
הם אמנם מפחידים יותר, אך כנראה שגם יותר בטוחים; כך יפחת הסיכון שאי מישהו יבחין בה.
היא החליטה להמשיך בסמטאות.
רק לאחר שעברה את בית "ישעיהו פרס" - מנהל בית הספר הסמוך שהרחוב בו התגורר נקרא על שמו, והייתה בפתחה של שכונת זיכרון משה, נרגעה מעט והאטה את צעדיה.
כל הזמן הזה קיוותה בליבה שאין מישהו שיודע על כך שבשעה מאוחרת כזו היא איננה בבית, בשכונת אחווה.
"ומה אם הבחינו בי פרידמן או אטולסקי - ציפורי הלילה של 'זכמ"ש'?" ניקרו בה החששות מכיוון חדש
"אין דבר, בשעה כזו אפילו הם מתכרבלים אחר כבוד בתוך מעיליהם על ספסלי העץ של 'זכמ"ש'".
כעת הקיפה את מבנה בית הספר 'למל', ופנתה בצעדים בטוחים אל תוך שכונת זיכרון משה.
בכל הקטע הזה אפשר להחליף מדי פעם את המילה "היא" או את הפעלים הכוללים את הגוף - פנתה, הלכה וכו'
במילה "הדמות"
 

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כל הפורלוג הזה נכתב בהילת מסתורין, אז 'דמות' רק תוסיף
ייתכן. אין לי הכרעה על זה. מעניין יהיה לשמוע מה דעת הכותבים המלומדים.
אני חושב ש'תלה' גם כן לא תקין כי אם 'תלוי' לא?
למיטב ידיעתי זה תקין, אשמח לשמוע אם אני טועה.

איך שלא יהיה, תודה על המשוב!
 

דולפין כחול

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
וואו, מחכה להמשך!!!
הכתיבה מאד יפה ותיאורית מה שהפריע לי, במיוחד בפרולוג, זה ההרגשה של משפט- משפט. אבל אולי זה משהו שבלט רק לי...
מעריכה באופן אישי את אלה שמתחילים סיפורים בהמשכים, ועוד מתחייבים על דד לייןo_O
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נשמע התחלה מעולה לסיפור משובח.
יש עומס גיאוגרפיה מקומית עם שלל שמות רחובות ואתרים ירושלמיים בתוספת פתיתי מידע. מצד אחד זה מצייר היטב את הסביבה ההיסטורית, מצד שני לא הייתי שם כזו כמות של שמות בתוך פרק אחד, בטח לא בפרק פתיחה. תחשבי על מישהו לא ירושלמי שכל רשימת השמות האלה לא אומרים לו דבר.

בעניין ה'דמות', זה כמובן שופך מסתורין בנדיבות, אבל יש לשים לב שההתייחסות לאורך הפרק היא בלשון נקבה מה שנותן רושם שמדובר באישה. ניחוש שלי: מדובר ברושם מוטעה, ולכן כדאי לחשוף כמות מוגבלת של פרטים מזהים על הדמות כמו מין וגיל, ואחר-כך לפזר דמויות וצלליות לפי הצורך.
 

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הערות, גם על האורך - אליי בבקשה;)

1.

ירושלים תשע"ט, 2019

פארק טדי היה כמעט ריק מאדם
קבוצת תיירים מבוגרת עזבה זה עתה את המקום וחצתה לכיוון ה'ממילא', נשרכת אחרי הוראות שנאמרו בקול צעיר ובאנגלית בריטית כבדה, ובקעו ממגבר קטן שהיה תקוע בחגורת מכנסיו של מדריך הסיור.
הוא השמיע רצף הסברים מטריחים על המשקל הסגולי של אבני החומה והפטריארכיה הארמנית לדורותיה, בדקלום מונוטוני שהזכיר תקליט מקולקל משנות האלפיים.
הפארק לבש כעת שלווה ירושלמית של שעות הבוקר.

שני פועלי גינה שהיו חבושים באזניות רעש ועטו אפודים כתומים של 'עיריית ירושלים', גזמו במרץ את שיחי הצמחייה
שחפפו עם גבולות שביל האבן של הפארק. תעלת מים מדורגת חצתה את אזור הכניסה לפארק והובילה אל האלמנט המרכזי שלו: המזרקה.
256 זרנוקי מים וקרוב ל1600 גופי תאורה שתוכננו בברצלונה והיו כבויים כעת, הרכיבו את מבנה המזרקה המרשים. בכל שעתיים עגולות מתעוררת המזרקה לחיים, במופע מרהיב שנמשך כעשרים דקות

הם פסעו יחד על השביל הנקי, נושמים אל קרבם את השקט והאויר הקסומים של האזור היפהפה הזה
מימינם במעלה ההר שגובל עם פארק טדי עמדה השכונה הוותיקה 'משכנות שאננים' שרק השם שלה לבד שיווה לה אוירה של שכונה קסומה ושלֵוה, קורנת כולה מן שאננות כזו, כביכול עצרה אצלה התקופה המונטיפיורית וסירבה להמשיך הלאה
בתי אבן ציוריים נפרשו במדורג אל קצה הפארק העליון, והיוו מעין גלויה אומנותית מלאת השראה מיוחדת שהייתה שמורה לחלק הזה של העיר.
בצד שמאל, נשקפה חומת ירושלים העתיקה בכל החלק המערבי שלה, משער יפו בדרום ועד החלק הארמני שלה, לכיוון הר ציון.

ההליכה שלהם הייתה איטית ומדודה, רגועה כביכול מחד, ומעט מותחת מאידך.
"אם היה אפשר לראות את הצבע של השתיקה הזו" הרהרה לעצמה אפרת "מן הסתם היא הייתה בצבע ורוד"
ניסתה להגדיר לעצמה משהו
היא הרגישה שמשהו גדול מתרקם כאן
לעיני רוחה צפו ועלו בערבוביה שנות הילדות והנערות שלה. הבית ובית הספר, החברות מהיסודי והחברות מהתיכון, הסמינר, המסלולים, המורות...
פתאום התקבצו ובאו אצלה כל אותם יסודות ששמעה מהמורות שהעריצה בבתי החינוך בהם גדלה, הערכים עליהם התחנכה בבית, יחד עם האחים והאחיות שלה, המשפחה שכה אהבה לאהוב...
את כל אלו ראתה כעת מול עיניה, מתמזגים יחד עם חלומותיה היפים ביותר
הבית הפרטי משלה שהיא לא מפסיקה לחלום עליו, הבעל שיהיה שותף לחייה, אצילי ומושלם, שהיא זוכה לשלוח לכולל בבוקר, ובערב לחכות לו שיחזור. הילדים המתוקים שהיא עצמה מחנכת ואוהבת, בתפקיד אמא.
היא, בעצמה, בחייה שלה!
היה לה מתוק לדמיין חיים שלמים בכמה רגעי שתיקה.


"אז כאילו אצלכם זה הולך שלא קוראים ספרי מתח?"
שאלה אותו, תולשת את עצמה בחזרה אל הפגישה שבאמצע להתנהל לה

"לא אמרתי לא קוראים בכלל, אבל פחות הקטע בעיקרון" השיב חגי והתמקם בסוג של עמדת הסברה.

"אולי בישיבה קטנה. אולי. לא יודע. אבל בישיבה גדולה כמעט אין זמן לזה, סדר ג' הרי מסתיים באחת עשרה בלילה, ואז יש את סדר ד' עד איזה שתיים עשרה - שתיים עשרה וחצי,"

"סדר ד'?!" התערבה אפרת בפליאה

"כן, זה לא סדר רשמי והוא לא חלק מסדרי הישיבה, אבל אם תבואי לישיבה בשעות הערב המאוחרות, תראי שיש לפחות חצי 'ביתמדרש' שנשאר ללמוד אחרי סדר שלישי, לפעמים גם עד אחת בלילה" ענה חגי

"מעניין, לא ידעתי שזה ככה" אמרה אפרת בעניין כנה.

"אז ככה שלבחור רציני ממוצע אין כל כך זמן לקרוא ספרים" המשיך להסביר

"וגם בשבתות, בשבת ישיבה - השבת רצופה בסדרי לימוד, ובשבת חופשית - הרי לא תתחיל לקרוא ספר בידיעה שלא תצליח לסיים אותו עד מוצ"ש. אבל שוב, תמיד יהיו כמה בחורים שכן קוראים"
אפרת הנהנה בהבנה
"וחוץ מזה," הוסיף חגי, "שלפעמים יש יוצא מן הכלל"

"נגיד, 'מהללאל'"
את זה הם אמרו ביחד

⁂​

רוב ה'פרוטוקול' למעשה כבר היה מאחוריהם.
מזה ארבע פגישות שהם מקיימים ביניהם, וכבר הספיקו להקיף את כל הספקטרום ולקבל פחות או יותר תמונה ברורה, זה על עולמו של זה.
הם דיברו כבר כמעט על הכל.
על הבתים מהם הגיעו, על האחים, האחיות, הגיסים והמשפחות
הוא סיפר על הישיבה והיא על הסמינר והעבודה, והם התגלגלו די בקלות מפגישה לפגישה.
לאחר מכן עברו אל המהות - העקרונות עליהם חונכו ושאיתם הם מעוניינים לבנות בית, השאיפות של כל אחד לעתיד, הערכים שבמרכז חייהם, וכמובן, ליבת העניין - בית של תורה.

"זו יכולה אולי להישמע ח"ו סיסמה, אבל לאמיתו של דבר זוהי מהות חיי הנישואין בעיניו של בן תורה, לבנות בית להשם, ליצור מרחב פרטי של השראת שכינה" היטיב חגי להגדיר באחת הפגישות.

כעת היו בעיצומה של הפגישה הרביעית, ואפרת החלה להרגיש שהם הגיעו למיצוי מהבחינה הזו.
לאורך כל הפגישות שקיימו, ובעיקר כאשר התקדמו מפגישה אחת לשנייה, היא הבינה שיש בו, בבחור שמולה - בדיוק את מה שחיפשה.
חגי היה ההתגלמות האולטימטיבית של החתן שאותו דמיינה לעצמה כל הזמן.
הוא היה עשוי מהחומר שנקרא 'זהב', והיה בפני עצמו אישיות עם איכויות נדירות ששילבה בתוכה את כל מה שתמיד רצתה שיהיה, 'מענטשיות' של אדם בוגר שהייתה מלובשת בבחור צעיר מלא בחדוות צעירוּת ושמחת חיים. הוא היה שופע שנינויות מיוחדות והייתה לו לשון מחודדת ורהוטה, אבל אלו לא באו על חשבון ראש בריא ורציני שהיה לו על הכתפיים.
היא ראתה בו 'עגלה מלאה' כפשוטו, טעונה כולה בעומק, ובהליכותיו - השתקפות אמיתית של עולם פנימי עשיר שמילא אותו.
מלבד הרמה הלימודית הגבוהה שהייתה לו ושעליה שמעה רבות כבר מהבירורים הראשוניים, הייתה לו גם יראת שמים טהורה ואמיתית שניכרה היטב.
היא הספיקה לעמוד עליה כמעט בכל סיטואציה במהלך הפגישות, והבחינה שזוהי מורת דרכו והדבר שהנחה אותו בכל צעד ושעל.

יותר ויותר הרגישה שזה - זה.

הם המשיכו ללכת בצעדים איטיים השמורים לסוג הזה של הפגישות, בחלק היורד למטה יותר לכיוון בריכת הסולטן.


אפרת ירדה מהמונית סמוך ל'מסוף הר - נוף' והמשיכה בהליכה רגלית אל תוך השכונה.
היא הייתה מסוג האנשים שלא היה דחוף להם לוודא שכולם יודעים שהיא חוזרת מפגישות.
חוץ מזה, לא תזיק לה עכשיו הליכה קצרה, חשבה לעצמה.

כעבור עשר דקות נכנסה הביתה וסגרה אחריה את דלת הכניסה.
היא הורידה מעליה את התיק והחזיקה אותו בידה עד שהגיעה לשולחן הסלון, שם תלתה אותו על משענת הגב של אחד הכיסאות.
אבא ואמא ישבו על הספה, וניכר היה שהם חיכו בקוצר רוח שתחזור.
כעת היה זה אבא שהבחין ראשון

"אפרת הכל בסדר?"
 
נערך לאחרונה ב:

ברטה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יש עומס גיאוגרפיה מקומית עם שלל שמות רחובות ואתרים ירושלמיים בתוספת פתיתי מידע. מצד אחד זה מצייר היטב את הסביבה ההיסטורית, מצד שני לא הייתי שם כזו כמות של שמות בתוך פרק אחד, בטח לא בפרק פתיחה. תחשבי על מישהו לא ירושלמי שכל רשימת השמות האלה לא אומרים לו דבר.
קיבלתי!
בעניין ה'דמות', זה כמובן שופך מסתורין בנדיבות, אבל יש לשים לב שההתייחסות לאורך הפרק היא בלשון נקבה מה שנותן רושם שמדובר באישה. ניחוש שלי: מדובר ברושם מוטעה, ולכן כדאי לחשוף כמות מוגבלת של פרטים מזהים על הדמות כמו מין וגיל, ואחר-כך לפזר דמויות וצלליות לפי הצורך.
למעשה לא הייתה לי שום כוונה להשאיר אותה מסתורית, ובאמת מדובר בבת.
קיויתי שעצם ההתייחסות הישירה בלשון נקבה תביא למסקנה הזו
 

דולפין כחול

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
זה בעיה בעריכה, או בתוכן?

אולי תנסי לצמצם שורות? לא לרדת שורה בסוף המשפט, אלא לנסות להמשיך אותו. לדוגמא
למרות החשיכה ששררה, בלטה מקצה הרחוב צורתו הייחודית של גג בית החולים הגרמני ששכן בפינת הרחובות שטראוס -
הנביאים.הירח הכמעט מלא תלה בדיוק מעל הגג המחודד, פירמידת נחושת מעוצבת בעלת ארבעה עמודים מעוגלים, שהזדקרה מעל מגדל הפעמונים הקטן שעל גג בית החולים ושיוותה לו מראה כנסייתי זר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה