ביקורת ספרות "אל חזור"- ביקורת

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
שלום חבר'ה.

אז, כמו רבים וטובים מבני עמנו בתקופה זו, התיישבתי לקרוא את ספרה החדש של מיה קינן "אל חזור".

ומאחר ולא נחשפתי לספר, לא ידעתי על קיומו- די הופתעתי מהנחיתה שלו באתרי הספרים, ספר מדע בדיוני, בעל כריכה מסתורית ומהפנטת ובן למעלה מ700 עמודים, כמות המאפיינת את ספרי העילית של קינן, "הממלכה" ו"אדמה פראית"
אם כי לעומתם, הספר נוטה בחדות לכיוון ז'אנר שונה בתכלית, שלאחרונה מרבה להופיע בווריאציות שונות על מדפי החנויות, בעיני זהו גל מרענן של רעיונות שמחכים לאדפטציה איכותית בעולם הספרות החרדית והם אכן עושים את דרכם טיפין טיפין.
מה שעוצר בעדם היא הסיבה שזוהי סוגה מאתגרת לכתיבה כלשעצמה וביתר שאת- כאשר היא מכוונת לציבור מאמין וירא השם והסתקרנתי בהחלט לגלות איך תעשה זאת האחת והיחידה,
זו שניתן לומר על ספריה הרבה דברים,
ספרי מוסר, מסרים מואכלים בכפית, כפייה דתית ועוד. אבל אי אפשר לקחת ממנה את האיכות, את הסגנון הייחודי שקשה לחקות, את החן והיופי שבעולמות פרי יצירתה.
כתיבה שגורמת לנו להתאהב בדמויות ולהישאב אל תוך היקום של הספר (אה, זו רק מטאפורה מר אנג'לו)

זוהי ביקורת לספר שמכילה ספוילרים למכביר, ראו הוזהרתם.

ובכן,
אחת הנקודות היפות ביותר בספר היא ללא ספק, גוף הכתיבה שלו, הספר נכתב בגוף ראשון- מנקודת המבט של הדמות הראשית,

אלמנט ספרותי שדי קשה להשתמש בו ויש לעשות זאת בצורה מושכלת כדי שהכתיבה לא תהפוך למעיקה.

עבור הספר הזה- הבחירה הייתה מדוייקת וקשה לדמיין את העלילה בלעדיה.
העובדה שאנו חווים את המסע יחד עם הדמות הראשית, מתאדים איתה אל המאה ה16 עוזרת לנו להיזרק אל חווית המסע בזמן בצורה מדהימה.

בעניין הז'אנר, בל נשכח שזו לא הפעם הראשונה בה קינן כותבת מדע בדיוני, הספר "אחד מאלף" עסק בסוגה זהה, אך חקר בצורה שונה לגמרי, ייאמר לשבחה של מיה אף אחת מהתמות שנחקרו בספר ההוא, לא חזרה על עצמה.

הפעם מיה בחרה לאתגר את עצמה ואותנו ולעסוק בלא פחות מאשר - מסע בזמן.
ומדוע לאתגר, אתם שואלים? מכיוון שזהו נושא שמכיל המון בעיות, יותר נכון- פרדוקסים.
נכון, הפרדוקסים "יענגו כל פילוסוף" לגרסת אוסביו,
אך עשויים להוות מכשול משמעותי בניסיון לכתוב עלילה קוהרנטית שלא תסבך את הקוראים כליל ותותיר אותם אבודים בחור שחור על רצף הקריאה.

הנושא הוא מורכב ועדין וההגיון שלו דורש הסברים והיכרות עם טרמינולוגיה חדשה.
עיקר העלילה נסובה על מסע אחורנית בזמן,
והמוטיב העיקרי, האלגוריה שחוזרת על עצמה עשרות פעמים בספר- פרדוקס הסבא, כמובן בשינוי קל בהתאם לעלילה.
פרדוקס הסבא מציג בעיה שאכן קשה להתמודד איתה, גם אם השינוי שעורכים ברצף הזמן אינו קיצוני כמו רצח שמוביל למחיקת דורות שלמים קדימה, כל שינוי ולו הקל ביותר עלול להוביל לשרשרת שלמה של התרחשויות ושיבושים בציר הזמן כפי שהוא מוכר לנו. ה
שערת שמירת הכרונולוגיה- זו הנקודה שבה נתקעו כמעט כל היוצרים שעסקו במסע בזמן ומצאו לכך (או שלא) פתרונות שונים ומשונים.

ואיך מיה פתרה את כל זה? זה פשוט.
אנחנו יהודים מאמינים, רק הקב"ה שולט ברצף הזמן ולכן לא ייארע כל רע, לא ישתבש דבר ואין השלכות לטיולים בין מאות.
קל, לא? איך לא חשבנו על זה בעצמנו.

זהו אכן פתרון יצירתי ואני מתחילה לחשוב שיש תקווה לספרות מדע בדיוני איכותית במגזר שלנו, כזו שלא חוששת להצהיר את אמונתה בגאון (אהמ. דופליקטים) ולהשתמש בה כדי לסגור פינות מדעיות בלתי פתורות.
מיה ניצלה היטב את מוטיב הסבא, והדמות הראשית בעלילה ניצלה ממנו בתרגיל אייקידו ובא לציון גואל.
אם כי נותרו עימי מספר נקודות שדורשות הסבר, ונגיע לזה.

גיבור עלילת הספר הוא יוחנן, בחור צעיר ומחונן שיוצא למסע הזוי ומטורף בניסיון להציל את אחיו ובני משפחתו מגורל אכזר.
עד עכשיו נשמע כמו תיאור של גיבור גנרי, מכל ספר שקראתם לאחרונה.
אלא שמיה בנתה דמות נהדרת, שכל אחד ואחת מאיתנו יכול להזדהות איתה בקלות.
יוחנן מפחד, נחלש, בוכה ומתפרק בצורה שהיא כמעט ראליסטית.
הוא לא גיבור על עשוי ללא חת, על אף מעלותיו הרבות, מיה מתייחסת לזה בצורה מפורשת וברורה, מה שגורם לנו לאהוב את יוחנן, להתחבר לסיפור שלו, להישאר איתו עד הסוף ולרצות עוד ממנו ומעלילותיו.
ללא ספק- גיבור אולטימטיבי.

מיה קינן נוטה להמציא את עצמה מחדש בכל ספר, ולשלב אלמנטים ספרותיים חדשים ביצירה.
בספר הנוכחי היא שוברת את הקיר הרביעי מחבבת עלינו עוד יותר את הגיבור שמדבר- ישירות אלינו. למצלמה.
ואם לא די בכך היא יוצרת סיקוונס שלם של קומיקס, כך פתאום סצינה שיכלה להיות מתוארת בצורה המקובלת, מקבלת תמונה שיוצרת חוויה כמעט ויזואלית.
זו הפעם הראשונה שאני קוראת קטע מהסוג הזה,
זה מרענן, זה צבעוני, זה כיפי. שאפו.


עלילת הספר נוגעת ולא נוגעת בנושאים מורכבים למדי, משפחה מתפרקת, מחלות נפש והטון שבו הוא נכתב מלהטט בין משעשע ומהיר לציני ואפל.

גם אוטיזם, מקבל בו ייצוג דרך דמות המשנה, שגם די מצילה את כולם בסוף, בגאונות פשוטה.
הדמות של מיכאל (מיה אובססיבית עם השם הזה) היא אהובה והקשר בין האחים הוא אותנטי ומשובב נפש.

הכתיבה בספר מעולה, כל קטע במקומו ונחוץ להמשך העלילה, אם כי סוף הספר מהיר מידי, לדעתי.
נראה כי מיה הציבה לעצמה דד ליין שלא אפשר לה לסיים את הספר בצורה מספקת דיה, קצת כמו הסוף של פדהאל.
רגע, מה אם אנג'לו, מה קרה להמון המשולהב באותו רגע, איפה אבישי, מה עלה בגורלו? מה עם המאפיה שחולשת על העולם התחתון של גרמניה?

נאדה. מסך שחור, קרדיטים.
חוץ מהנקודה הזו, הספר מצויין.


כמה נקודות שלא היו ברורות:
*העובדה שלא הובהר לנו האם המעברים בזמן יצרו התפצלות של הרצף, ובמילים אחרות- ממדי זמן מקבילים.
למה זה בכלל עלה בדעתי?
כי מיה נתנה לנו נגיעות של מכניקת הקוונטים, רמיזות שנראה היה שיבואו לידי הרחבה בהמשך, ראו ערך החתול של שרדינגר,
בנוסף- מיכאל היה נעול בתא במתקן המחקר, בעוד מיכאל אחר עשה את דרכו אל עבר העתיד.
אבל חוששני שהספר עבה דיו, מיה לא רצתה להלאות את הקוראים ולכן נתנה טעימות מעולם המדע בדיוני בצורה מתחשבת וקריאה.
זה לחלוטין עובד.

*אולי לא הבחנתם מאחר והסוף, כאמור היה מאוד מהיר, אבל- אוסביו נקטף מן העבר היישר אל שנת תשע"ח, דבר שאמור ליצור שרשרת ארוכה של כשלים ברצף הזמן, מה הרעיון? אולי ליצור הפי אנד זריז לדמות שללא ספק הייתה ראויה לגאולה.

*בני ברק לא הייתה זרה לחלוטין עבור יהודי המאה ה16, ראו ערך הגדת הפסח.

ובכן,
כאורך הספר, כך אורך המחשבות שעולות בעקבותיו, המסקנות, השאלות והרעיונות.
עם הביקורת הנוכחית, על כל פנים- סיימנו להיום.


הטוב: אין על הכתיבה של מיה.

הרע: הסוף נדחס במאיץ חלקיקים.

המכוער: גורל האופה היהודי.
 
נערך לאחרונה ב:

הודיה בן חיים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
*בני ברק בהחלט הייתה קיימת במאה ה16, ראו ערך הגדת הפסח.
לא קראתי את הספר, ואני לא יודעת לאיזה שנים במאה ה16 מ. קינן התייחסה, אבל זו לא לגמרי טעות.

עד כמה שאני יודעת, ובדקתי קצת בגוגל, לא בכל שנות המאה ה16 לא הייתה עיר מיושבת בארץ שנקראה בני ברק. [בוודאי שלא באיזור שבו בני ברק נמצאת היום].
בני ברק שאנחנו מכירים מהגדה זוהתה בשטחו של פארק אריאל שרון.
על פי ויקפדיה, הישוב שם התקיים עד תחילת המאה 16.

[ייתכן ואני טועה, או שהמידע שהבאתי כאן לא נכון. אם יש למישהו מידע אחר, אשמח מאוד לדעת!].
 

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
לא קראתי את הספר, ואני לא יודעת לאיזה שנים במאה ה16 מ. קינן התייחסה, אבל זו לא לגמרי טעות.

עד כמה שאני יודעת, ובדקתי קצת בגוגל, לא בכל שנות המאה ה16 לא הייתה עיר מיושבת בארץ שנקראה בני ברק. [בוודאי שלא באיזור שבו בני ברק נמצאת היום].
בני ברק שאנחנו מכירים מהגדה זוהתה בשטחו של פארק אריאל שרון.
על פי ויקפדיה, הישוב שם התקיים עד תחילת המאה 16.

[ייתכן ואני טועה, או שהמידע שהבאתי כאן לא נכון. אם יש למישהו מידע אחר, אשמח מאוד לדעת!].
כוונתי הייתה למקום יישוב בשם זה, שהדמויות התקופתיות אמורות להכיר.
החכמים בהגדה היו מסובים בבני ברק, כל אותו הלילה.
וזה- היה לפני הספירה לכאורה.
אבל דייקתי את זה לשם ההבהרה.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
וואו, ביקורת מעניינת מאוד!
נהניתי.
העליתי גם אני ביקורת, שונה לחלוטין, ואשמח לחוות דעתכם.
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יופי בדיוק חיפשתי אשכול לחוות בו את דעתי העניה.
יצויין שלא טרחתי לקרוא את הספר אבל בני ביתי סיפרו לי כמה דברים שמהם עולה לי פרדוקס מוזר אחד ועוד מחשבה תהייתית יותר.

אז
פרדוקס הכוס​
לפי מה ששמעתי גילו את המסע לעבר ע"י כוס שהתנפצה כאשר לאחר 3 שנים אותה כוס בדיוק נעלמה. אם הכוס התהפצה לפני 3 שנים, איך היא קיימת? זה כמו הסיבוך שאדם חוזר לעבר ומת שם אז הקיומים העתידיים שלו אמורים להמחק. או שנהיה פיצול בממדי הזמן.וכבר כתב כותב הביקורת על הפיצולים שלא הוזכרו.

 תהיה​
אם אדם חזר לעבר, עצם העובדה הזו מניחה שהוא חי קיים בריא ושלם יחד עם כל הנגזרות שחזרו איתו. כלומר אם חזרתי מהיום לאתמול עטויה בבגד סגול מסוים, זה אומר שאתמול הופעתי בבגד הסגול המסוים וזו עובדה שקבועה בזמן ולכן לא משנה מה יקרה, לא אוכל להשפיע בשום דרך על עצמי לבחור בגד אחר ללבוש. כלומר שאני מעגנת את העתיד כקבוע ובלתי ניתן לשינוי מעצם העובדה שקיימת חזרה בזמן... זה קצת מוזר לחשוב על זה אבל זה סוג של העתיד קבוע מראש ואנחנו רק עושים את הבחירות שכבר עשינוי מכיוון שהזמן הוא מימד נפרד שאנחנו רק נוסעים על גביו, וזה אומר שהעבר ההווה והעתיד קיימים בחפיפה במקום שאנחנו לא יכולים להגיע אליו ומכיוון שאני כבר למעשה כתבתי את מה שאני כותבת עכשיו אין לי ברירה אלא לכתוב את זה כשאני מגיעה לאותה נקודת זמן כשאני נעה במרחב הזמן האינדוודואלי שלי... בקיצור מסובך ומעלה תהיות (זו תיאוריה פילוסופית של ניטשה לדעתימאגב, רק בשעת כתיבת השורות שמתי לב להקבלה)

דברים נוספים שאני אישית לא ידעתי אבל בני ביתי התעצבנו עליהם - לחם תירס שהיה קיים לפני שגילו את אמריקה, ותירס מוצאו מאמריקה בדיוק כמו תפוחי אדמה שנכתב שעוד לא היו או משהו כזה, כמו"כ סיגריות שעוד לא הומצאו, ועיסוק לא מעשי של מישהו שם כי בתקופה האמורה היו ליהודים הגבלות חוקתיות בנוגע לתחומי עיסוק.
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אה, עוד משהו שתהיתי לגביו.
לפי מה שהבנתי העלילה בעתיד הולכת כך: הפושע משלח את הגיבור לעבר ומנחה אותו להחביא את יציאות האומנות במקום איקס, ואז הולך לשם לחפש אותן כי ההטמנה קרתה בעבר. אם הוא מוצא שם, מה טוב, אם לא הוא הורג את המשפחה. למה לא להחביא לו שם איזה מוקש או מטען חבלני שיפוצץ אותו ברגע שהוא יתחיל לחפש שם וחסל? לא חשבו על זה או שיש לי באג כי לא קראתי את הספר?
 

הודיה בן חיים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בשבת קראתי סוף סוף את הספר,
*בני ברק לא הייתה זרה לחלוטין עבור יהודי המאה ה16, ראו ערך הגדת הפסח.
זה מאוד סביר שמישהו בן המאה ה16 לא יכיר את בני ברק למרות שהיא מופיעה בהגדה. [אתה זוכר את כל הערים שמופיעות בתורה?].

למה לא להחביא לו שם איזה מוקש או מטען חבלני שיפוצץ אותו ברגע שהוא יתחיל לחפש שם וחסל?
כי זה לפני המצאת הדינמיט, אאל"ט. [וגם לא חשבו על זה].

*העובדה שלא הובהר לנו האם המעברים בזמן יצרו התפצלות של הרצף, ובמילים אחרות- ממדי זמן מקבילים.
עוד משהו שלא ברור, בפרק האחרון יוחנן חושב על זה שמיכאל היה מוכן להיות עם אנשים זרים במשך שלוש שנים, בעוד שהוא היה בעבר רק שלושה חודשים... משהו פה לא ברור לי.


מעבר לזה, יסלחו לי כל אוהדי מיה קינן, אבל הספר הזה מסובך בתוך עצמו, וקצת חוזר על עצמו.
[מישהו ניסה לספור כמה פעמים ניסו להאשים את יוחנן בכישוף?]
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עוד משהו שלא ברור, בפרק האחרון יוחנן חושב על זה שמיכאל היה מוכן להיות עם אנשים זרים במשך שלוש שנים, בעוד שהוא היה בעבר רק שלושה חודשים... משהו פה לא ברור לי.
יוחנן חווה ארבעה חודשים בעבר בערך

בהווה הזמן התנהל אחרת. אחרי שהוא נשלח לעבר אז מיכאל עבד קשה במשך שלוש שנים כדי לפתח מכשיר האצת זמן שיחזיר את יוחנן להווה. ברגע שהמכשיר היה מוכן הוא לא היה צריך להגיע ליוחנן של שנת של''ו אלא לבחור איזה נקודת זמן שבא לו ולהחזיר את יוחנן, ונקודות זמן שנבחרו הן כמובן הנקודות ציון המקום והזמן שסומנו להם.

כך יוצא שיוחנן דילג על שלוש שנים שאותן הוא חווה כמספר חודשים.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
מה שמרתק אותי במיוחד לאחר שקראתי איך יוחנן התמודד עם מציאות של ימי הביניים זה לקרוא על איך אוסביו מתמודד עם עולם עתידני בעיניו
היה נחמד לכתוב על זה איזה פנאפיק...
 

מימיי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
ראיתי שהביקרות קיימת כבר לפני כמה ימים אבל ממש התאפקתי שלא לקרוא אותה עד שאני אסיים את הספר..
והנה סיימתי!
אז דבר ראשון - הביקורת כתובה בצורה כל כך טובה שכיף לקרוא אותה.
דבר שני - העלית את רוב הנקודות שעלו לי במהלך הספר (כולל השם של מיכאל;)).

משהו שהפריע לי וכבר נכתב - היעלמות של דמויות המשנה, למשל - מה קורה עם העתיד - הווה בזמן שיוחנן בעבר?
ולמה אנג'לו היה צריך לשלוח את מויש עוד לפני שהסופר הנכבד זורדן התחיל לכתוב את סיפרו?
יש לי עוד כמה, אבל אולי אני אכתוב אותם בהמשך..

בכללי - ספר מדהים!
אהבתי אותו מאוד, והוא מסוג הספרים שיהיו שחוקים אצלינו בבית..
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אז גם אני, תהייה אחת, שעלתה כאן כבר...
מה עם אוסביו? זה שהוא עבר לעתיד לא עשה קצת בלגן...?
אם בנאדם חוזר לעבר, איכשהו מסתדר, אבל לדלג ככה על 400 שנה...
 

מימיי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
אז גם אני, תהייה אחת, שעלתה כאן כבר...
מה עם אוסביו? זה שהוא עבר לעתיד לא עשה קצת בלגן...?
אם בנאדם חוזר לעבר, איכשהו מסתדר, אבל לדלג ככה על 400 שנה...
חשבתי על זה גם..
אולי המטרה היא סתם להשאיר אותנו סקרנים עם הרבה כיווני חשיבה שונים ומשונים ;)
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
דברים נוספים שאני אישית לא ידעתי אבל בני ביתי התעצבנו עליהם - לחם תירס שהיה קיים לפני שגילו את אמריקה, ותירס מוצאו מאמריקה בדיוק כמו תפוחי אדמה שנכתב שעוד לא היו או משהו כזה, כמו"כ סיגריות שעוד לא הומצאו, ועיסוק לא מעשי של מישהו שם כי בתקופה האמורה היו ליהודים הגבלות חוקתיות בנוגע לתחומי עיסוק.
ב"ה

לי הציק נורא, שהיא מתארת באחד הפרקים את הפרחים היוקרתיים שגדלים רק בחממות בעונה הזו של השנה. חממות!! לא פחות ולא יותר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלו

א הוֹדוּ לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב הוֹדוּ לֵאלֹהֵי הָאֱלֹהִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ג הוֹדוּ לַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ד לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ה לְעֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם בִּתְבוּנָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ו לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ז לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ח אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְמֶמְשֶׁלֶת בַּיּוֹם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ט אֶת הַיָּרֵחַ וְכוֹכָבִים לְמֶמְשְׁלוֹת בַּלָּיְלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:י לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יא וַיּוֹצֵא יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יב בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יג לְגֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יד וְהֶעֱבִיר יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טו וְנִעֵר פַּרְעֹה וְחֵילוֹ בְיַם סוּף כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טז לְמוֹלִיךְ עַמּוֹ בַּמִּדְבָּר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יז לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יח וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יט לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כ וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כא וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כב נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כג שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כד וַיִּפְרְקֵנוּ מִצָּרֵינוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כה נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כו הוֹדוּ לְאֵל הַשָּׁמָיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה