השאלה באשכול הזה היא לגבי המינוןאמונה
בטחון
והשתדלות
אני מקווה ש @יבנה המקדש לפני כןאני צופה לאשכול הזה מקסימום עמודים..
נראה לי שמכל חידודי הלשון ה"קוקקואים" הכי תפס...אתה יכול לחתן את הבנות שלך עם חסידים במקום שילבינו הקוקואים...
אפשר קישור תקין להרצאה מהכנס?@הווה פשוט
כתיבה משובחת מאוד!
תענוג לקרוא וליהנות שוב מהשנינות ומהחכמה שלך!
אתה לא מבייש את הפירמה המיוחדת שלך
ממאמריך הקודמים
ובמיוחד מהסדרה המונומנטלית שלך
על חוויותיך בטסטים ובנהיגה הראשונה וכו'..
ולעצם שאלתך,
אם אזקק אותה לשני משפטים:
למה בניהול משק בית שוטף צריך וראוי לחיות עפ''י תקציב ידוע בהתאם להכנסותיך
ובהוצאות החתונות אין הדבר כך?
ראשית, מי אמר שלא?
ישנם הרבה אנשים שגם את החתונות שלהם הם מנהלים מתקציב ידוע ומוגדר מראש
לפני כ-3 שנים אמר לי אחד מראשי העוסקים בתחום במגזר החרדי
שעפ''י הידוע לו:
כ-33% מהציבור מחתן ילדים ללא חובות!!
צא ובדוק כיצד?
ישנם הרבה תשובות אפשריות.
זה נושא לסדרת הרצאות שלימה.
שנית,
אם גדו''י אומרים כך לעשות בחתונות ילדים
והם לא אומרים את זה על ניהול תקציב שוטף
אז זו סיבה מספיק טובה כך לנהוג!
כך לטעמי.
שלישית,
הגר''מ קסלר כבר בדק את זה לפני כמה שנים
ומצא שמי שהגיע לחתונת ילדו הראשון אם איזה שהוא חיסכון כלשהוא ואפי' קטן
הצליח לצאת מהסחרור הכלכלי של חיתון ילדיו בתוך כמה שנים
לעומתו מי שהגיע לחתונת ילדו הראשון
עם איזה שהוא חוב בצד ואפי' קטן
לא הצליח לצאת מהחובות עד ועד בכלל..
אפרופו 'יד שמשון'
הם עשו כנס ייעודי לגבי שאלתך
לפני כמה שנים
אני חושב שניתן למצוא את זה כאן
נאמרו שם ע''י הדרשנים השונים כמה סוגי תשובות
מאמונה ועד השתדלות
מהתחייבויות מתונות ועד השלך על ה' יהבך
תנסה להתחבר לדרך שהכי מתאימה לאורח חייך.
ותמשיך לכתוב לנו בסגנונך המיוחד והמלבב!
ההווה שלך איננו כ"כ פשוט, כלל ועיקר..
השאלה חשובה ונכונה, אבל היא לא מופנית למקום הנכון.זוהי שאלה שמפריעה לי, שלחתי אותה במכתב לאחד מארגוני הכלכלה החרדיים הגדולים, ולא קבלתי תשובה.
דווקא אותי תפסה הפסקה הזו:נראה לי שמכל חידודי הלשון ה"קוקקואים" הכי תפס...
כיום כנראה שכן,זה מחויב המציאות? אין שום דרך אחרת?
זה לא מדויק אף אחד לא נותן היום דירה,אם האבא יצטרך לדאוג ל- 8 דירות, איך הוא יוכל לשבת וללמוד?
אולי אתה צודק בתקופה שלפני עשרים שנה ואפילו עשר שנים, בתקופה בה בחור ש'קיבל' קנה דירה בלי חובות ובחור שלא קיבל קנה דירה עם חובות.כיום כנראה שכן,
עם יוקר המחיה הנוכחי אין ספק שלולא היו מקבלים סכומים כאלו היו הרבה אברכים שעוזבים את הכולל בלית בררה.
ההבדל הוא ברמות השכר שאפשר להגיע אליהם במרכז לעומת הפריפריה,אולי אתה צודק בתקופה שלפני עשרים שנה ואפילו עשר שנים, בתקופה בה בחור ש'קיבל' קנה דירה בלי חובות ובחור שלא קיבל קנה דירה עם חובות.
כיום המצב הוא כמעט הפוך. רוב מי שאני מכיר שקיבל פחות מ500 חי לו בדירתו בפריפריה עם משכנתא בינונית, או שוכר במרכז ומשכיר את דירתו בפריפריה עם משכנתא כנ"ל.
לעומת זאת מי שקיבל 600-900 (עדיין יש שנותנים את הסכומים האלו) אמנם גר בדירה משלו אחת מערי המרכז אבל עם משכנתא ממוצעת של מיליון ש"ח וצפונה.
ההיגיון הוא פשוט, מי שנותן לבת שלו שמונה מאות אלף שקל לא רוצה שהחתן שלו ילך לפריפריה, הוא רוצה שהחתן יגור קרוב אליו-בבני ברק, בירושלים, או בקרית ספר.
אז אם הכוללים הטובים מלאים כולם באברכים בני עשרים וארבע עם חובות ממוצעים של מיליון שקל, ועדיין יושבים ולומדים ברצינות רבה. אפשרי בהחלט לבטל את המנהג המוזר של רכישת דירה לילדים בלי חשש שאלו יעזבו את הכוללים.
מסכים לגמרי, (רק למי שעוסק במקצועות שבמרכז מרוויחים עליהם יותר)ההבדל הוא ברמות השכר שאפשר להגיע אליהם במרכז לעומת הפריפריה,
בסמינרים הליטאים 50 אחוז מהבנות לומדות את מקצועות ההיטק השונים,
הפער בשכר בין המרכז לפריפריה הוא גדול הרבה יותר מהמשכנתא בד"כ.
מנין?נתחיל בשאלה לא קשורה:
מה נגזר על האדם בראש השנה - שיהיה לו אוכל - או שיהיה לו כסף לקנות אוכל?
שהשיניים שלו יהיו ישרות - או שיהיה לו כסף ליישור שיניים?
אם נגזר על אדם שלא יהיה לו אוכל - ייתכן שיהיה לו כסף אבל מכל מיני סיבות הוא יישאר רעב.
ואם נגזר שיהיה לו אוכל - ייתכן שלא יהיה לו גרוש והשכן שמנהל רשת של צהרונים יביא לו מידי יום קופסאות סגורות והיגייניות שלא נפתחו כלל מלאות באוכל טרי וטעים.
אם נגזר עליו שהשיניים שלו יהיו עקומות - יכול להיות שהדרך לכך תהיה שלא יהיה לו כסף לשלם על טיפול, וייתכן גם שיהיה לו הון תועפות אבל הטיפול לא יצליח.
באותה מידה - מה שנגזר על האדם זה האם ואיך יצליח לחתן את הילדים, ולא כמה כסף יהיה לו למטרה זו.
ולכן לא יעזור להעביר אפילו שקל מ"חשבון החתונות" ל"חשבון יישור שיניים" לדוגמא.
כמובן שמוטל עלינו לעשות את ההשתדלות המתאימה בכל תחום, בין בפרנסה השוטפת ובין בחיתון הילדים, אבל אין הגיון לשחרר את החגורה בהוצאות מסוימות מכיון שנראה שבכל מקרה לא יהיה מספיק להוצאות אחרות.
בלת"קזוהי שאלה שמפריעה לי, שלחתי אותה במכתב לאחד מארגוני הכלכלה החרדיים הגדולים, ולא קבלתי תשובה.
אז אולי כאן מישהו יענה.
וזה לשון המכתב שלי
שלום לך הרב אריה,
נדמה שאתה הכתובת המתאימה ביותר לשאלה שמציקה לי זמן רב, שאלה שמן הסתם אין מי שניסה לנהל תקציב והיא לא חלפה במוחו, גם אם רק במעורפל.
אנחנו משפחה ברוכה ועליזה השבח לא-ל, עם השנים צברנו חובות כמו כל משפחת אברך שאין לו אבא יהלומן, ושאת דפי הבנק הוא משליך לפח מבלי אפילו לנסות לפתוח את המעטפה.
רשימת הגמחים בקריה היתה ארוכה ארוכה, ואפשרה לגלגל ולגלגל בלי לחשוב יותר מידי קדימה, כמו שאומר הפתגם "הכנסות אין והוצאות כהרף עין והעתיד עדיין, דאגה מנין".
בהמשך נפרצו גבולות הקריה והתחלתי לצאת ולארגן אספקת מזומנים מירושלים ומבני ברק, ואותות ראשוניים של חוסר נוחות החלו לערער את השאננות שלי.
ואז התחלנו ברוך השם לחתן, ונורה אדומה מאד התחילה להבהב.
גיליתי להפתעתי שדרך הגלגול אינה משתרעת לאופק לנצח אלא יש לה קצה, ובקצה תהום עמוקה פעורה, תהום שאני דוהר אליה בלי בלמים.
והבנתי שבמקום לנסות לאתר גמחים בטבריה, או גרוע מזה- לפנות לבנקים, עלי לגשת לעזרה מקצועית.
פניתי לכמה ארגוני יעוץ כלכלי, וגם עברתי סדנה ארוכה, והתחלנו לנסות לנהל תקציב.
כל זה לא שייך ישירות לשאלה שלי, רק ספרתי קצת על עצמי למען הנמוס.
הבעיה שמטרידה אותי, ר' אריה, היא זו.
מה היית אומר למשל על משפחה שלקחה את ענין התקציב המסודר ברצינות רבה מביטים על כל שקל בזכוכית מגדלת, כל פעולה פיננסית מתועדת בשלשה עתקים והיד אינה מתקרבת לארנק בלי אישור של תוכנת התקציב הממוחשבת המשקללת את כל ההוצאות הצפויות והבלתי צפויות בחמש השנים הבאות.
יופי.
אה, חוץ מענין פעוט אחד שאינו ממש לפי הכללים, את אחד משמונת כרטיסי האשראי (ההוא התכלת עם התמונה של עננים המתפזרים ברוח החפשית) הם מחליטים להשאיר מחוץ לחוק, בו הם קונים בלי לחשוב פותחים הוראות קבע בשפע מרביצים עסקאות תשלומים מלבלבות וכמובן לא בוחנים דפי חשבון ולא יודעים איזו חברת אשראי זו בכלל.
אבל חוץ מהכרטיס הזה, הכל פיקס.
חייכת לעצמך?
או קיי בא נראה מה קורה במציאות.
לאזן תקציב זה תהליך לא קל אבל אפשרי בהחלט גם למשפחת אברך, גם אם היא ברוכת נפשות, עם קצת טריקים של הגדלת הכנסות והקטנת הוצאות מצליחים להגיע מתנשמים בכבדות לסוף החודש עם חלומות בלתי מוגשמים ועם שפתים נשוכות עד דם.
אבל
אז מגיעות החתונות!
מול החתונות כולם נופלים כזבובים, חיוכי המומחים הכלכליים נמחקים כלא היו, מלווי המשפחות מחוירים, והמחשבונים הדיגיטליים נתקעים. שום ניהול תקציב לא יושיע גם אם המשפחה תסתפק בפרוסת לחם יבשה ביום ותשתה רק מהברז של הגינה הסמוכה.
לבן שלנו שהתחתן לא מזמן הצעתי להתחיל כבר מעכשיו לחסוך לחתונות ילדיו.
"שים בצד 500 שח כל חודש, ובעוד עשרים שנה יהיה לך, הממ, יהיה לך....
אפשרות לחתן רבע בת בערך.
ובשביל שאר 9.75 הילדים, נשתמש בכרטיס התכלת".
אז אחת מן השתים, או שעושים חלוקה ברורה בין תקציב המשפחה המפוקח באדיקות לבין תקציב החתונות הפוחז והפרוע ותהא ססמתינו "חיים ממה שיש ומחתנים ממה שאין"
ואז יהיה גורלנו כגורל בעל כרטיס האשראי המוחרג מהתקציב שספרנו עליו, נרכיב בכניסה פלדלת עם רב בריח מוגן ירי ומצלמות במעגל סגור ושני כלבי בולדוג אכזריים, אך את דלת המרפסת נשאיר פתוחה.
או
שלא מחתנים מבלי תכנית ברורה וברת השגה עד האגורה האחרונה של האוטובוס חזור מהשבעברוכעס האחרון.
ואז תשבנה בנותינו עד שילבינו קוקואיהן או עד שאיל נפט סעודי ישתגע ויוריש לנו חמישה מליון, או שתיבנה שכונת חרדית מצריפי קרטון ליד אום אל פאחם שיהיה ניתן לרכוש שם דירת חצי חדר במשכנתא נטולת רבית בהחזר של שבעים שנה.
אל מול רעם תותחי הנישואים צלצולי ה'פעמונים' נדמו, גבורת 'יד שמשון' נעשית דלילה, ומושיטי ה'סייעתא' מקבלים סיוטא.
זה בסדר, אני יודע.
אני יודע מה שאומרים בשם הרבנים, שבענין החתונות מתרחשים ניסים.
ושכל נושא נשואי הילדים מתנהל מעל הטבע.
ומכיון שניכר שזו ההנהגה כיום משמים עם צבור היראים, הרי שאפשר להצטרף לטרנד ולהתחייב בלי לחשוב יותר מדי.
רק שאם כך הם פני הדברים, יש מקום להרהורים, האמנם הנסים הללו מתרחשים רק בשטח החתונות ולא בשאר שטחי הכלכלה הביתית? מה ההגיון בזה?
אם יש נסים אז הכל נסים. והלא הדברים קל וחומר, אם המליונים נוצרים יש מאין, אז הכמה מאות שקלים החודשיים הם בעיה? מי שאמר לחומץ שידלק לא יאמר לשמן לדלוק?!
וחוץ מזה הן ברור שיש זליגה פיננסית בין התחומים ואיפה בדיוק נציב את הגבול?
נניח שבסוף חודש אנו מגלים חריגה שלילית של מאתים שח מתקציב המזון (נו, בגלל ההתפרעות ההיא בחנות הבאגטים הבשריים), אין בעיה! נשלוף מאתים מתקציב הפרחים לכלה ונכניס לסעיף המזון, ודי. והפרחים? תקציב הפרחים הן יתמלא אוטומטית מהאנרגיה הניסית השופעת ואופפת את תחום החתונות, ובא לציון גואל. ואנחנו נבא בשלום לבאגטוסט פעמיים בשבוע לפחות עם כל המשפוחה.
ואם לדבר בלשון פילוסופית, חבל שקצהו האחד אינסופי וקצהו השני בידינו, גם אם נחתוך ממנו עוד ועוד, האורך שלו ישאר תמיד אינסופי.
נמצא שמכיון שכל הוצאות ה'כלולות' הן כלולות בתקציב הרגיל, אין טעם שלא לשלח רסן ולגהץ ביד קלה עם כל שמונת הכרטיסים המבריקים.
או שאתה מחליט לחיות בשליטה מלאה, ולחכות לזכיה בלוטו או שסבא יתמנה לשר השיכון, ועד אז להשתמש בצבעי-שער לקוקואים המכסיפים.
כתבתי קצת בהומור כי בלעדיו אי אפשר לנהל תקציב משפחתי או כל מערכת רווית רגשות אחרת, אבל ההומור הזה מסתיר מאחוריו המון כאב תסכול ובלבול שאני בטוח שהרבה מהצבור שותפים לו, והייתי שמח לשמוע ממך אם והיכן טעיתי.
תודה
מזה ומעוד הודעות משמע שלא הבינו את השאלה הראשונהמכל האשכול אף אחד לא הזכיר את הציטוט "העומד מצד מהחתן" "העומד מצד הכלה"
חברה *תעמדו בצד* ואל תפריעו להקב"ה לחתן את את הילדים
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: