לא, זו לא טעות
התמונה לא הפוכה ולא מדובר בעיבוד פוטושופ
הרכבת שבתמונה פשוט... תלויה!
כדי להבין איך זה פועל נצלול להיסטוריה של 200 השנים האחרונות
המונורייל התלוי הראשון
איבן אלמנוב מתואר כמי שהקים את המונורייל התלוי הראשון, אותו הקים בכפר מיאצ'קובו ליד מוסקבה בשנת 1820
הוא תואר כ"דרך על עמודים" - הוא הציב עמודים על הקרקע והניח עליהם קורות, זו הייתה המסילה שאליה חוברו הקרונות, ההנעה התבצעה באמצעות סוסים שמשכו את הקרונות
במקביל, שנה מאוחר יותר, ב-1821 מהנדס בריטי בשם הנרי רובינסון פאלמר שלא היה מודע להמצאה של אלמנוב, רשם פטנט על מונורייל דומה - הוא הציב עמודים באדמה במרחקים של 10 מטר עליהם הוצבה המסילה שעליה נתלו הקרונות משני הצדדים, הקרונות היו רתומים בחבל לסוס שהלך על הקרקע
בכך היה פאלמר זה שתכנן את מסילת הרכבת המוגבהת הראשונה, עד אז הייתה קיימת מוסכמה כי מסילות רכבת מונחות על קרקע, מה שמעניק להן יציבות. לשיטה זו יש מספר חסרונות -
- בארצות הקרות המסילה מתכסה בשלג שמעכב את תנועת הרכבות
- קיימים לעיתים גורמים זדוניים שירצו לפגוע במסילה ומיקומה על הקרקע נגיש יותר מאשר מסילה מוגבהת
- מערכת מסילות מוגבהת נותנת מענה לשכונות שבנויות בצפיפות ואינן מאפשרות מעבר מסילה על הקרקע.
רכבת המונורייל המוגבהת הראשונה המונעת על סוס החלה לפעול בצ'שונט ב-25 ביוני 1825.
1836 - רכבת מוגבהת
קרדיט תמונה: By Anonymous - Unknown source, Public Domain
ב-8 בפברואר 1836 נפתח קו רכבת לונדון וגריניץ' בין ספא רואד לדפטפורד, על פי השמועות רכבת זו הגיעה למהירות של 97 קמ"ש, מהירות שהיוותה הישג באותן הימים. בין השנים 1836 ל-1840 נסעו בקו יותר מ-1.25 מיליון נוסעים בשנה, מה שהביא תועלת ממסחר תיירותי מתפתח.
קרדיט תמונה: By Dr Neil Clifton, CC BY-SA 2.0
בשנת 1893 נפתח קו הרכבת העילית של ליברפול, זה היה קו הרכבת החשמלי הראשון שפעל במסילה מוגבהת מעל מפלס הרחוב.
בתמונה למעלה ניתן לראות מבט מהגשר עליו נסעה הרכבת, ניתן להבחין במפלס הרחוב הנמוך יותר
לאחר שרווחי החברה ירדו הקו נסגר בערב ה-30 בדצמבר 1956, הרכבות האחרונות היו עמוסות בנוסעים שרצו לחוות את הנסיעה האחרונה. אחד מקרונות הרכבת מוצג כיום במוזיאון של ליברפול.
1895 - המונורייל החשמלי התלוי הראשון
קרדיט תמונה: By Unknown photographer - Подвесная дорога И.Романова and One Track Wonders: Early Monorails, Public Domain
בחזרה למונורייל - בחודש מרץ של שנת 1895, מהנדס רוסי בשם איפוליט רומנוב בנה אב טיפוס של מונורייל חשמלי, אותו הקים באודסה, אוקראינה של ימינו.
בשנת 1900 אישרה הקיסרית בניית מונורייל חשמלי באורך 0.2 ק"מ בגאצ'ינה. ניתן היה להעמיס על כרכרת המונורייל עד 25 ק"ג ולנוע במהירות של 15 ק"מ לשעה.
1901 - וופרטל שוובבאן
קרדיט תמונה: By Unknown author - [1], Public Domain
בשנת 1887 הוקמה ועדה משותפת לערים אלברפלד וברמן להקמת מסילת רכבת מוגבהת - Wuppertal Schwebebahn (בעברית: "הרכבת התלויה של וופרטל")
לאחר 7 שנים של דיונים (ב-1894) הם בחרו במערכת של המהנדס יוגן לאנגן מקלן,
הבנייה החלה בפועל ארבע שנים מאוחר יותר - בשנת 1898.
התמונה למעלה מציגה מקטע של ה-שוובבאן בתהליך הבנייה, מעליו מתנשא ויאדוקט - גשר אבנים של רכבת משא
ב-24 באוקטובר 1900, הקיסר וילהלם השני השתתף בהרצת ניסוי של המונורייל, הרכבת החלה לפעול בשנת 1901.
במלחמת העולם השנייה נגרמו נזקים כבדים למסילה אך היא נפתחה מחדש כבר ב-1946
קייזרווגן
Image by Stephanie Albert from Pixabay
By JuergenG - Own work, CC BY-SA 3.0
Image by Eugène H. from Pixabay
העתק של הקרון שבו נסע הקיסר קיים עד היום, שמו כמה מפתיע - "קייזרווגן" (Kaiserwagen)
הוא זמין עבור הזמנות פרטיות כגון פגישות וטקסים, בנוסף לשימוש עבור תיירים ובפרסום על ידי מפעילי הרכבת
חלק ממסלול הרכבת עובר מעל נהר וופר, הנסיעה מעל הנהר מעניקה לנוסעים תצפית חוויתית על הנוף
Image by Guido Mengelberg from Pixabay
חלק ממסלול הרכבת עובר מעל רחוב עירוני, כך מתאפשר ניצול כפול של המרחב:
תנועה עירונית במפלס הרחוב, ותנועת הרכבת במפלס העליון מעל הכביש
האם העמודים והקונסטרוקציה האלו לא פוגעים במראה של הרחוב?
Image by Stephanie Albert from Pixabay
Image by Eugène H. from Pixabay
המונורייל התלוי של שונאן
קרדיט תמונה: By Nagara373 - 投稿者本人が撮影, Public Domain
מונורייל שונאן (ביפנית: 湘南モノレール) הוא מונורייל תלוי של חברת SAFEGE הפועל בערים קאמאקורה ופוג'יסאווה במחוז קנגאווה, יפן.
הקו נפתח ב -7 במרץ 1970, והוא המונורייל הראשון מסוגו ביפן
המונורייל התלוי של צ'יבה
Photo by Yuri Yuhara
המונורייל העירוני של צ'יבה הינו קו המונורייל התלוי הארוך בעולם - עם אורך מסילה של 15.2 ק"מ, הוא ממוקם במחוז צ'יבה שביפן.
הקטע הראשון של הקו נפתח ב-28 במרץ 1988, ב-31/05/2021 מספר הנוסעים הכולל הגיע ל-500 מיליון.
כפי שניתן לראות בתמונה מעל - גם כאן משמש המונורייל כפתרון לנסיעה מעל נהר בלי לפגוע במשאבי הטבע.
תמונת הדגם החדש של המונורייל נמצאת בראש עמוד זה, לתמונות נוספות ניתן להיכנס לויקימדיה: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Chiba_Urban_Monorail_0_series
המונורייל התלוי של ממפיס
רכבת המונורייל התלויה של ממפיס חיברה את מרכז העיר ממפיס (טנסי, ארה"ב) עם הפארק באי הבוץ, היא עוברת מתחת גשר שעובר מעל נהר וולף, חלקו העליון של הגשר משמש למעבר הולכי רגל. פתיחתו החגיגית של הקו הייתה ב-3 ביולי 1982.
בשל אופיו הייחודי, רק המהנדס שבנה אותו, פול ג'ורדן, היה האיש הבודד שיכל לתקן את זה. במהלך עשרות השנים, הוא טס לממפיס, לעתים קרובות במטוס שלו, נוחת בנמל נהר וולף, נוסע עד רמפת הסירה בפארק ונשאר כמה ימים כדי לבצע תיקונים.
בשנת 2018 הקו נסגר עקב תקלות שהצריכו טיפול יסודי
אם אתם מתעניינים אודות מונורייל תלוי במקומות נוספים תוכלו לצפות ברשימה מלאה באתר ויקיפדיה באנגלית -
Suspension railway - Wikipedia
en.wikipedia.org
מה ההבדל בין מונורייל לרכבל?
שאלה מצויינת, ההבדל הוא שרכבל נע על גבי כבל, כפי שמעיד שמו המווה הלחם של המילים רכב־כבל, המונורייל לעומת זאת תלוי על גבי מסילת ברזל. הבדל נוסף - על פי רוב הרכבל מיועד להסעת נוסעים בודדים בעוד רוב מערכות המונורייל כיום מיועדות להסעת נוסעים רבים בו זמנית
בפרק הבא נסקור אי"ה מערכות מונורייל ברחבי העולם
הפרק הקודם: במונורייל כבר נסעתם? - סקירה היסטורית
במונורייל כבר נסעתם?
מונו-מה? מונורייל, מילה זו מורכבת מצמד המילים באנגלית: mono rail, בתרגום חופשי: מסילה בודדת במה זה שונה ממסילת רכבת רגילה? נתבונן בתמונה הבאה המציגה את רחוב הרכבת בהאנוי: (שווה מאמר בפני עצמו...) מקור התמונה: Penny from Pixabay בתמונה הזו...
www.prog.co.il
קרדיט תמונה ראשית: 掬茶, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons