Chiba_Urban_Monorail_0_series_20120809 (1).jpg


לא, זו לא טעות
התמונה לא הפוכה ולא מדובר בעיבוד פוטושופ
הרכבת שבתמונה פשוט... תלויה!

כדי להבין איך זה פועל נצלול להיסטוריה של 200 השנים האחרונות

המונורייל התלוי הראשון

איבן אלמנוב מתואר כמי שהקים את המונורייל התלוי הראשון, אותו הקים בכפר מיאצ'קובו ליד מוסקבה בשנת 1820
הוא תואר כ"דרך על עמודים" - הוא הציב עמודים על הקרקע והניח עליהם קורות, זו הייתה המסילה שאליה חוברו הקרונות, ההנעה התבצעה באמצעות סוסים שמשכו את הקרונות
במקביל, שנה מאוחר יותר, ב-1821 מהנדס בריטי בשם הנרי רובינסון פאלמר שלא היה מודע להמצאה של אלמנוב, רשם פטנט על מונורייל דומה - הוא הציב עמודים באדמה במרחקים של 10 מטר עליהם הוצבה המסילה שעליה נתלו הקרונות משני הצדדים, הקרונות היו רתומים בחבל לסוס שהלך על הקרקע
בכך היה פאלמר זה שתכנן את מסילת הרכבת המוגבהת הראשונה, עד אז הייתה קיימת מוסכמה כי מסילות רכבת מונחות על קרקע, מה שמעניק להן יציבות. לשיטה זו יש מספר חסרונות -
  • בארצות הקרות המסילה מתכסה בשלג שמעכב את תנועת הרכבות
  • קיימים לעיתים גורמים זדוניים שירצו לפגוע במסילה ומיקומה על הקרקע נגיש יותר מאשר מסילה מוגבהת
  • מערכת מסילות מוגבהת נותנת מענה לשכונות שבנויות בצפיפות ואינן מאפשרות מעבר מסילה על הקרקע.
במחקרו כותב פאלמר כדלהלן:
"האחריות על הובלת חומר הגלם למחוז הייצור, והמוצר המיוצר לשוק, מהווים חלק לא קטן ממחירו לצרכן.[...] הבעיה המובילה בנושא הנוכחי שלנו היא להעביר כל כמות נתונה של משקל בין שתי נקודות במינימום העלות האפשרית.[...] על מנת לשמור על משטח קשיח ובלתי נסבל בצורה חלקה ובלתי נסבלת בצורה מושלמת. הקרקע חשופה, נראה היה שרצוי להעלות את פני השטח מהישג ידם של אותם מכשולים ובו בזמן להשתחרר מהמכשולים הנובעים בשלגים בעונת החורף."
רכבת המונורייל המוגבהת הראשונה המונעת על סוס החלה לפעול בצ'שונט ב-25 ביוני 1825.


1836 - רכבת מוגבהת

London-and-greenwich-railway-1837.png

קרדיט תמונה: By Anonymous - Unknown source, Public Domain

ב-8 בפברואר 1836 נפתח קו רכבת לונדון וגריניץ' בין ספא רואד לדפטפורד, על פי השמועות רכבת זו הגיעה למהירות של 97 קמ"ש, מהירות שהיוותה הישג באותן הימים. בין השנים 1836 ל-1840 נסעו בקו יותר מ-1.25 מיליון נוסעים בשנה, מה שהביא תועלת ממסחר תיירותי מתפתח.

Seaforth_Sands_railway_station_1.jpg

קרדיט תמונה: By Dr Neil Clifton, CC BY-SA 2.0

בשנת 1893 נפתח קו הרכבת העילית של ליברפול, זה היה קו הרכבת החשמלי הראשון שפעל במסילה מוגבהת מעל מפלס הרחוב.
בתמונה למעלה ניתן לראות מבט מהגשר עליו נסעה הרכבת, ניתן להבחין במפלס הרחוב הנמוך יותר
לאחר שרווחי החברה ירדו הקו נסגר בערב ה-30 בדצמבר 1956, הרכבות האחרונות היו עמוסות בנוסעים שרצו לחוות את הנסיעה האחרונה. אחד מקרונות הרכבת מוצג כיום במוזיאון של ליברפול.


1895 - המונורייל החשמלי התלוי הראשון

Monorail_by_Ippolit_W._Romanow_06.jpg

קרדיט תמונה: By Unknown photographer - Подвесная дорога И.Романова and One Track Wonders: Early Monorails, Public Domain

בחזרה למונורייל - בחודש מרץ של שנת 1895, מהנדס רוסי בשם איפוליט רומנוב בנה אב טיפוס של מונורייל חשמלי, אותו הקים באודסה, אוקראינה של ימינו.
בשנת 1900 אישרה הקיסרית בניית מונורייל חשמלי באורך 0.2 ק"מ בגאצ'ינה. ניתן היה להעמיס על כרכרת המונורייל עד 25 ק"ג ולנוע במהירות של 15 ק"מ לשעה.


1901 - וופרטל שוובבאן

Sonnborner_Eisenbahnbrücke_001.jpg

קרדיט תמונה: By Unknown author - [1], Public Domain

בשנת 1887 הוקמה ועדה משותפת לערים אלברפלד וברמן להקמת מסילת רכבת מוגבהת - Wuppertal Schwebebahn (בעברית: "הרכבת התלויה של וופרטל")
לאחר 7 שנים של דיונים (ב-1894) הם בחרו במערכת של המהנדס יוגן לאנגן מקלן,
הבנייה החלה בפועל ארבע שנים מאוחר יותר - בשנת 1898.
התמונה למעלה מציגה מקטע של ה-שוובבאן בתהליך הבנייה, מעליו מתנשא ויאדוקט - גשר אבנים של רכבת משא

ב-24 באוקטובר 1900, הקיסר וילהלם השני השתתף בהרצת ניסוי של המונורייל, הרכבת החלה לפעול בשנת 1901.
במלחמת העולם השנייה נגרמו נזקים כבדים למסילה אך היא נפתחה מחדש כבר ב-1946

קייזרווגן

wuppertal-3568819_1280.jpg

Image by Stephanie Albert from Pixabay
Wuppertal_kaiserwagen.jpg

By JuergenG - Own work, CC BY-SA 3.0
bridge-6065085_1920 (1).jpg
Image by Eugène H. from Pixabay

העתק של הקרון שבו נסע הקיסר קיים עד היום, שמו כמה מפתיע - "קייזרווגן" (Kaiserwagen)
הוא זמין עבור הזמנות פרטיות כגון פגישות וטקסים, בנוסף לשימוש עבור תיירים ובפרסום על ידי מפעילי הרכבת

חלק ממסלול הרכבת עובר מעל נהר וופר, הנסיעה מעל הנהר מעניקה לנוסעים תצפית חוויתית על הנוף
wuppertal-3740935_1280 (1).jpg

Image by Guido Mengelberg from Pixabay

חלק ממסלול הרכבת עובר מעל רחוב עירוני, כך מתאפשר ניצול כפול של המרחב:
תנועה עירונית במפלס הרחוב, ותנועת הרכבת במפלס העליון מעל הכביש
האם העמודים והקונסטרוקציה האלו לא פוגעים במראה של הרחוב?
wuppertal-3568817_1280 (1).jpg

Image by Stephanie Albert from Pixabay

monorail-7358500_1280 (1).jpg

Image by Eugène H. from Pixabay


המונורייל התלוי של שונאן

Shonanmonorail5000 (1).jpg

קרדיט תמונה: By Nagara373 - 投稿者本人が撮影, Public Domain

מונורייל שונאן (ביפנית: 湘南モノレール) הוא מונורייל תלוי של חברת SAFEGE הפועל בערים קאמאקורה ופוג'יסאווה במחוז קנגאווה, יפן.
הקו נפתח ב -7 במרץ 1970, והוא המונורייל הראשון מסוגו ביפן


המונורייל התלוי של צ'יבה

pexels-yuri-yuhara-6903735 (1).jpg

Photo by Yuri Yuhara

המונורייל העירוני של צ'יבה הינו קו המונורייל התלוי הארוך בעולם - עם אורך מסילה של 15.2 ק"מ, הוא ממוקם במחוז צ'יבה שביפן.
הקטע הראשון של הקו נפתח ב-28 במרץ 1988, ב-31/05/2021 מספר הנוסעים הכולל הגיע ל-500 מיליון.
כפי שניתן לראות בתמונה מעל - גם כאן משמש המונורייל כפתרון לנסיעה מעל נהר בלי לפגוע במשאבי הטבע.
תמונת הדגם החדש של המונורייל נמצאת בראש עמוד זה, לתמונות נוספות ניתן להיכנס לויקימדיה: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Chiba_Urban_Monorail_0_series

המונורייל התלוי של ממפיס

Depositphotos_262318190_XL (1).jpg


רכבת המונורייל התלויה של ממפיס חיברה את מרכז העיר ממפיס (טנסי, ארה"ב) עם הפארק באי הבוץ, היא עוברת מתחת גשר שעובר מעל נהר וולף, חלקו העליון של הגשר משמש למעבר הולכי רגל. פתיחתו החגיגית של הקו הייתה ב-3 ביולי 1982.
בשל אופיו הייחודי, רק המהנדס שבנה אותו, פול ג'ורדן, היה האיש הבודד שיכל לתקן את זה. במהלך עשרות השנים, הוא טס לממפיס, לעתים קרובות במטוס שלו, נוחת בנמל נהר וולף, נוסע עד רמפת הסירה בפארק ונשאר כמה ימים כדי לבצע תיקונים.
בשנת 2018 הקו נסגר עקב תקלות שהצריכו טיפול יסודי

Depositphotos_45068007_XL (1).jpg


אם אתם מתעניינים אודות מונורייל תלוי במקומות נוספים תוכלו לצפות ברשימה מלאה באתר ויקיפדיה באנגלית -


מה ההבדל בין מונורייל לרכבל?
שאלה מצויינת, ההבדל הוא שרכבל נע על גבי כבל, כפי שמעיד שמו המווה הלחם של המילים רכב־כבל, המונורייל לעומת זאת תלוי על גבי מסילת ברזל. הבדל נוסף - על פי רוב הרכבל מיועד להסעת נוסעים בודדים בעוד רוב מערכות המונורייל כיום מיועדות להסעת נוסעים רבים בו זמנית

בפרק הבא נסקור אי"ה מערכות מונורייל ברחבי העולם
הפרק הקודם: במונורייל כבר נסעתם? - סקירה היסטורית

קרדיט תמונה ראשית: 掬茶, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons