קורא תגר - עשרים כללים לכתיבה

אֶתְגָּר קֶרֶת הוא סופר, מחזאי, תסריטאי, קומיקסאי ופזמונאי - אומרים בויקיפדיה ובהמכלול. והם יודעים מה שהם אומרים.
מאידך גיסא, מר קרת הוא גם גיסו של אמן ישראלי מפורסם שמתמסר בתקופה האחרונה לקירוב בין הציבור הישראלי למגזר החרדי. שכר שיחה נאה.

לפני שבע שנים, ממרום עשרות ספרים ומחזות, פרסים יוקרתיים והכרה בינלאומית - פרסם הסופר במגזין "אלכסון" טור ובו "עשרה כללים לכתיבה". זמן קריאה משוער: 3 דקות.
אם אתם מתעסקים בכתיבה או חשבתם להתעסק בה - פנו לכם את שלוש הדקות. זה שווה.

בנוסף, מצורפות הערות על הכללים, הערה אחת לכל כלל. זמן משוער: 3 דקות וארבעים שניות.

"עם הצלחה לא מתווכחים", אומר הכלל. הסופר המצוטט כאן, הוא אחד המצליחים ביותר.
ובכל זאת, לא כל מה שעובד לפלוני, יעבוד גם לאלמוני.
אספר רק מניסיוני, על כללים שעבדו יותר או עבדו פחות. לפעמים הכלל צודק במאת האחוזים, ולפעמים צודק רק במעט האחוזים.
והקורא, ובעיקר הכותב, יבחר.

***

1. דאג להנות מכתיבה. סופרים תמיד אוהבים לומר שתהליך הכתיבה הוא קשה ומלווה בסבל. הם משקרים. לאף אחד לא נעים לומר שהוא מתפרנס ממשהו שהוא ממש, אבל ממש, מהנה ומתגמל. כתיבה היא דרך לחיות עוד חיים, עוד הרבה חיים, של אינספור אנשים שאף פעם לא היית אבל שהם לגמרי אתה. כל פעם שאתה יושב מול הדף ומנסה, גם אם אתה לא מצליח, תגיד תודה על האפשרות הזאת להרחיב את הקיום שלך. זה כיף. זה מגניב. זה יופי-טופי ואל תיתן לאף אחד להגיד לך אחרת.
ובכן. מה?
סיפר לי אחד מגדולי הציירים, איך בתחילת דרכו כצייר חשב שהצליח "לסדר" את המערכת. הוא מתפרנס מדבר שהוא אוהב ונהנה לעשות!
עם הזמן, ההנאה, הכיף והיופי-טופי נעלמו ובמקומם הגיעו הכבדות, העייפות, הבריחה מפני הדד-ליין... ועוד פעם עייפות.
כך זה גם בכתיבה. כל זמן שאתה כותב לעצמך, התענוג גדול. ברגע שזה הופך לכלי לפרנסה. פחות.
גם כרגע, כעת חיה ממש, אם יעמדו לפניי שתי משימות: כתיבת סיפור חופשית או כתיבת סיפור שאקבל עליה שכר, הנטייה הטבעית תהיה תמיד לברוח אל הבלתי מחייב ובלתי מתגמל. בממון.
כך יספרו לכם עוד כותבים רבים.

הסיבה? יש הרבה. אולי גם סיבה רוחנית: מאז נתקלל האדם "בזעת אפך תאכל לחם", הפרנסה נוטה להכביד ולהקשות.
גם אם חלמתם לעבוד במפעל ארטיקים, בנקודת המסוף בה מוציאים את הפגומים...

מה עושים? יש פתרונות. אחד קל והשני קשה.
1. הקל -
זְכוּ בפרס הראשון בלוטו.

2. הקשה -
הזכירו לעצמכם גם בזמן העבודה הסיזיפית שבכתיבה, את המטרה. את האידאל, את הסיבה שבגללה אתם עוסקים בתחום. את הקוראים העתידים ליהנות, אולי גם להשתנות. לחייך ולדמוע, ובעיקר להתחבר.
לפעמים זה עוזר.

2. אהוב את הדמויות שלך. בשביל שדמות תהיה אמיתית חייב שיהיה בעולם הזה לפחות מישהו אחד שמסוגל לאהוב ולהבין אותה, גם אם הוא לא מקבל אותה או את המעשים שלה. אתם האמא והאבא של הדמויות שאתה יוצר. אם אתם לא תוכלו לאהוב אותן אף אחד לא יוכל.
בגדול, בהחלט.
אבל, אממ. "אהבה" זו מילה גדולה. נהיה חייבים לטעות מנחת זרועו של חוק גודווין ונזכיר את צוררי השואה. האם אפשר לאהוב אותם? האם ניתן להזדהות איתם? ויותר מכך: האם זה רצוי?

במקרה כזה אסתפק ב"היה שלם עם הדמויות שלך". צור דמות שלמה, שברור לך כיצד היא מגיבה לכל סיטואציה. מה יהיו מעשיה בכל עת. גם כשהמניעים הם קשים ואכזריים, חלילה.

3. כשאתה כותב אל תדפוק חשבון לאף אחד. בחיים, אם לא תתנהג בסדר, תגיע לכלא או למוסד סגור אבל בכתיבה הכל מותר. אם יש דמות שמושכת אותך בסיפור שלך – נשק אותה. אם יש בסיפור שטיח שאתה שונא –הבער אותו באמצע הסלון. בעולם הכתיבה אתה יכול להשמיד כוכבי לכת וציביליזציות שלמות בהקשת מקלדת, ושעה אחרי זה, כשהשכנה הזקנה מהקומה הראשונה תפגוש אותך בחדר המדרגות, היא עדיין תברך אותך לשלום.
כלל מומלץ במיוחד ונכון (רק שמרו מרחק מהזקנה בקומה הראשונה, קבוצת סיכון) כל זמן שעוסקים בכתיבת מד"ב, אלגוריה, וכדומה.
הכתיבה האנושית המצויה במיוחד בציבור החרדי, פופולרית בדרך כלל דווקא כשהיא מדברת על דברים קרובים, אפשריים, כאלו שהקורא מוצא עצמו בהם.
כשקורים דברים קיצוניים, האמינות נסדקת.
והציבור שלנו בוחן את זה. אוהו בוחן את זה. סיפורים יפים מאוד נפלו על שברירי קיצוניות עלילתית.
לפיכך: שימו לב לסוגה בה אתם כותבים, ולפי זה החליטו מתי וכמה לדפוק חשבון.

4. התחל תמיד מהאמצע. ההתחלה היא כמו הקצה השרוף של העוגה הנוגע בתבנית. היא אולי הכרחית להתנעת תהליך היצירה אבל היא לא ממש ראויה למאכל.
נשמע מעולה. באמת.
חייב לנסות מתישהו. אולי כשאזכה בלוטו.
עד כה, כותב תמיד לפי הסדר. מהמילה הראשונה עד האחרונה.
היתרון בכתיבה לפי הסדר: קטע פתיחה טוב יכול להניע אותך בתנופה גדולה קדימה עד הרבה מעבר לאמצע, ומשם כבר תסתדר.

5. השתדל לא לדעת את הסוף. סקרנות היא כוח עצום. אל תוותר על הכוח הזה. כשאתה יושב לכתוב סיפור או פרק, שלוט בסיטואציה ובמוטיבציות של הדמויות אבל הרשה תמיד להתרחשויות להפתיע אותך.
בהחלט. מאוד מאוד מאוד.
ככותב, עליך להביא את הדמויות, את השחקנים, ולצוות עליהם "ישחקו הנערים לפנינו". מכאן ואיך כל מה שקורה - נתון בידיהם. והם מפתיעים בכל פעם מחדש.

6. אל תשתמש בשום דבר רק בגלל ש"תמיד זה ככה". חלוקה לפיסקאות, מרכאות, דמויות שממשיכות להקרא באותו שם גם אחרי שהפכת עמוד: כל אלו הן קונבנציות שקיימות אך ורק כדי לשרת אותך. אם הן לא נוחות לך וותר עליהן. העובדה שכלל מסויים מתקיים בכל הספרים שקראת בחייך עדיין לא אומרת שהוא צריך להתקיים גם בספר שלך.
אוקיי.
רק שימו לב שאתם לא מקדשים את השוני וההחרגה, בתור מטרה נעלית בפני עצמה, רק כדי ליצור ייחודיות - ומאבדים בדרך דברים חשובים אחרים.
כי הכלל עובד גם הפוך: זה שכלל מסוים מתקיים בספרים אחרים, לא אומר שאסור לו להתקיים בספר שלך.

7. כתוב כמו עצמך. אם אתה מנסה לכתוב כמו נבוקוב תמד יהיה אחד לפחות (ששמו נבוקוב) שייעשה זאת טוב ממך. אבל כשזה מגיע ללכתוב כמוך – תמיד תהיה אלוף העולם בלהיות עצמך.
חובה. חובה. חובה.
"תהיה אתה, כל השאר כבר תפוס".
להדביק באותיות גדולות מול שולחן העבודה שלכם.

8. כתוב כשאתה לגמרי לבדך בחדר. גם אם זה נשמע מאוד רומנטי לכתוב בבתי קפה, נוכחות של אנשים אחרים סביבך גורמת לך במודע או שלא במודע להיות קונפורמי. כשאין איש סביבך אתה יכול לדבר אל עצמך או לחטט באף מבלי שאפילו תהיה מודע לכך. כתיבה יכולה להיות לפעמים סוג של חיטוט כזה באף וכשיש אנשים בסביבה המשימה הזו יכולה להפוך לפחות טבעית.
תודה רבה, מר אתגר!
כבר שש עשרה שנה שאני סובל בגלל זה. אנשים לוקחים קשה את זה שאני עוצר מכתיבה כשהם עומדים מאחוריי, מניחים יד על הכתף ומאפרים את הסיגריה על הכיפה. "מה כזה סודי שם?" הם נפגעים. או מתנשאים.
אז הנה לכם: אני פשוט לא רוצה להיות קונפורמי.
וגם ביציאה מהארץ, אחרי הקורונה בעז"ה, שאוכל להשיב בחיוב לשאלה: כתבת לבד?

(יש יוצאים מן הכלל: תחת דד-ליין לוחץ במיוחד, הצלחתי לכתוב פעם גם בחצי שעה בטנדר צפוף עמוס בעשרים איש מפצחים ושרים. למרבה ההפתעה זה יצא אחד הסיפורים המצליחים).


9. תן לאנשים שאוהבים את מה שאתה כותב לחזק אותך. והשתדל להתעלם מהשאר. כנראה שמה שכתבת זה לא ממש בשבילם. זה לא נורא, יש עוד הרבה כותבים בעולם. אם הם יחפשו טוב מספיק הם בטח יצליחו למצוא סופר אחר שייקלע לטעמם.
סוגיה מורכבת. ביקורת.
ביקורת זה דבר בונה. ביקורת זה דבר הורס. אהוב את הביקורת כמקבל, שנא אותה כנותן.
מה יקרה אם כל האנשים יתייחסו רק לאלו שמחזקים אותם? לפעמים אלו יכולים להיות כאלו שאין להם מחויבות לא לך ולא לטקסט... אז למה לא להחמיא?
אולי אסכם כך: לאחר שהנך בטוח שאתה באמת עושה משהו בכתיבה שלך, תוכל לאמץ את הכלל.
לפני כן, יכול להיות שאתה בכלל נגר.

10. שמע את כולם אבל אל תקשיב לאף אחד (חוץ מאשר לי). כתיבה היא הטריטוריה הכי פרטית בעולם. בדיוק כמו שאף אחד לא יוכל ממש ללמד אותך איך לאהוב את הקפה שלך, כך גם אף אחד לא ממש יוכל ללמד אותך לכתוב. אם מישהו נותן לך עצה שנשמעת ומרגישה מתאימה השתמש בה, אם מישהו מציע משהו שנשמע נכון ומרגיש לא מתאים, אל תבזבז על העצה הזאת אפילו שנייה. היא אולי טובה למישהו אחר אבל לא לך.
מאה אחוז. כל מילה פנינה.
וברוח זו בדיוק, התייחסו לכל המאמר. הן לטור המקורי והן להערות.

שאו ברכה ופרנסה!

20170729060749!Etgar_Keret_-_2016_-_2 (Large).jpg

אתגר קרת. צילום: ויקיפדיה
על המחבר
מ"ם
סוֹפֵר, קוֹמִיקְסַאי, פִּזְמוֹנַאי, תַּסְרִיטַאי, מַחֲזַאי
פְּסִיכוֹאָנָלִיטִיקַאי, שַׁחְמְטַאי, אַלְכִּימַאי וּבַדַּאי

תגובות

תודה על השיתוף.
מרוח ההערות נראה שכבר בכלל הראשון אימצת לעצמך את חלקו השני של הכלל העשירי...
 
תודה רבה על הכללים המאלפים ועל ההערות המחכימות, שכמעט עם כולם אני מסכים.

4. התחל תמיד מהאמצע. ההתחלה היא כמו הקצה השרוף של העוגה הנוגע בתבנית. היא אולי הכרחית להתנעת תהליך היצירה אבל היא לא ממש ראויה למאכל.
נשמע מעולה. באמת.
חייב לנסות מתישהו. אולי כשאזכה בלוטו.
עד כה, כותב תמיד לפי הסדר. מהמילה הראשונה עד האחרונה.
היתרון בכתיבה לפי הסדר: קטע פתיחה טוב יכול להניע אותך בתנופה גדולה קדימה עד הרבה מעבר לאמצע, ומשם כבר תסתדר.
הרי סופרים רבים מתחילים מהאמצע, ואט אט משלימים לך את כל הפרטים החסרים מההתחלה. למה צריך לזכות בלוטו בשביל זה?


ביקורת זה דבר בונה. ביקורת זה דבר הורס. אהוב את הביקורת כמקבל, שנא אותה כנותן.
הכל תלוי בצורה שבה ניתנת הביקורת. ואם היא ניתנת בצורה טובה, למה לשנוא אותה כנותן?


(יש יוצאים מן הכלל: תחת דד-ליין לוחץ במיוחד, הצלחתי לכתוב פעם גם בחצי שעה בטנדר צפוף עמוס בעשרים איש מפצחים ושרים. למרבה ההפתעה זה יצא אחד הסיפורים המצליחים).
נו, בטח כתבת על ישיבה במשך חצי שעה בטנדר צפוף עמוס בעשרים איש מפצחים ושרים.
אין כתיבה יותר טובה מכתיבת חוויה אותנטית.
 
תודה על השיתוף!
את הכל ידעתי בתת מודע: תמיד הפריע לי שעומדים מאחורי, כמעט תמיד אני מתחילה סיפור מהאמצע, ממש קשה להתחיל מההתחלה, אני כותבת רק על דמויות שאני אוהבת ומתחברת, משתדלת לכתוב כמו עצמי, מספרת את סיפורי המתח רק לאחיות, ולא לחברות נעכסיות, משתדלת לשמוע רק מחמאות, וכו' אהבתי את ההארות וההערות לכל האורך, ממש מחכים!
 
כלל 3 בעייתי, במיוחד לכותב החרדי.
כי חרדים לא מדליקים שטיח באמצע הסלון, (ולא מדליקים עוד דברים חוץ מפחים שאינם טמונים).
אז איך אוכל להתפרע בלי שידווחו עלי בתוכן שלילי?
(אולי אבעיר את יוס'ל קלוצמאך באמצע הסלון?)
 
אתגר קרת כותב בסגנון פוסט-מודרני.
הכללים שלו מתאימים מאוד לכתיבה כזו, שאין בה הגיון, או מסר, או סדר או עקביות.
ההערות של @מ"ם יפות, אבל נעשות ללא רלוונטיות בסגנון שבו קרת כותב.

בציבור החרדי לא קיימת כתיבה בסגנון פוסט מודרני (לצערי הרב:confused:),
כל הסיפורים, אפילו הפנטזיות, מחוברים למציאות, מקורקעים ועם חוט שדרה עקבי.
ממילא, הכללים של קרת טובים לכותב חרדי בגבול, בגבול הערות של @מ"ם
בעיקר כדי לפתח יצירתיות, ולכתוב שלא על מנת לפרסם.
 
אתגר קרת כותב בסגנון פוסט-מודרני.
הכללים שלו מתאימים מאוד לכתיבה כזו, שאין בה הגיון, או מסר, או סדר או עקביות.
ההערות של @מ"ם יפות, אבל נעשות ללא רלוונטיות בסגנון שבו קרת כותב.

בציבור החרדי לא קיימת כתיבה בסגנון פוסט מודרני (לצערי הרב:confused:),
כל הסיפורים, אפילו הפנטזיות, מחוברים למציאות, מקורקעים ועם חוט שדרה עקבי.
ממילא, הכללים של קרת טובים לכותב חרדי בגבול, בגבול הערות של @מ"ם
בעיקר כדי לפתח יצירתיות, לכתוב שלא על מנת לפרסם.
צודקת
גם אם ישתמשו בטיפים האלו לכתיבה בז'אנר שאינו פנטזיה-
סגנון כזה של מעוף לא יתקבל בציבור שלנו.
סגנון מאוד מסוים של כתיבה מתקבל, ואתה לא יכול לעשות ככל שעולה על רוחך עם הדמויות ועם העלילה.

לפעמים אני מקווה שהציבור שלנו יהיה יותר מקבל סוגים שונים של אומנות, ולא יהיה מקובע כל כך.
אני מרגישה שזה "מכבה" יצירתיות טהורה בתחומים שונים, השמרנות הזאת.
מבלי להיכנס אפילו לסוגית טהרת התוכן- סופר חרדי לא יכול לכתוב איך שמתחשק לו.
וזה די מעצבן, אבל מי אני שאנסה לשנות דעה של ציבור שלם?
 
יש לך הסבר ל
ברעיון- הוא לקח 10 טיפים של הסופר אתגר, ונתן בהקשר על כל אחד מהם טיפ ופרשנות נוספת, כך ש10+10 שווה 20.
חחח אני מרגישה כמו היחצ"נית של כותב המאמר.
 
מעולה. ההערות אף יותר מהמקור. (תוך כדי שאני כותב "מקור" קופץ לי התוכי בפרסומת של פרוג וזה כה סימבולי..:) )
אהוב או אהב..? סליחה, אבל השאלה הזאת הציקה לי כל קריאת המאמר.
 
לפעמים אני מקווה שהציבור שלנו יהיה יותר מקבל סוגים שונים של אומנות, ולא יהיה מקובע כל כך.
אם תעשו את זה נכון - גם הציבור שלנו יהיה 'מקבל'. אין פה רצון של קיבוע וחוסר הכלה, צריך רק לתפעל את האינסטינקט היצירתי ופורץ הדרך - בהתאם לתבנית החרדית המקובלת.
דוגמה לכך, היא ספר(י)ה של בתיה ענה שהצליחה להחדיר אלינו סוג מסוים מאד. והמדפים בחנויות הוכיחו את מנעד ההכלה שלנו.
 
נערך לאחרונה ב:
לא הבנתי איזה כתיבה אין בציבור שלנו? פנטזיה? יש, בספרים של יעל רועי, מה עוד רציתם? לא מחבר למציאות? רוב הספרים שאני מכירה הם כאלה.
 
כתיבה פוסט מודרנית בגדול היא כזו בה אין משמעות למשמעות או לחוסר משמעות.
אין כותב חרדי אחד טוב וראוי לשמו הכותב בצורה כזו.
ולא סתם,
זה הפוך לגמרי מעולם הכתיבה החרדי,
ורחוק מדרישותיו של הקורא החרדי הממוצע המחפש מסר, או לכל הפחות נושא, בסיפור שהוא קורא.
 
מאידך גיסא, מר קרת הוא גם גיסו של אמן ישראלי מפורסם שמתמסר בתקופה האחרונה לקירוב בין הציבור הישראלי למגזר החרדי. שכר שיחה נאה.
למה אני מרגיש כמו מושקה שרוקד לפני הפריץ, כשמיטב סופרינו ועיתונאינו מתרגשים אנושות מהמחווה של אביב גפן?
 
כקורא נאמן של פורום הכתיבה של פרוג.
כאן מסתתרת אומנות הכתיבה החרדית העכשווית.

ולתומי אני שואל, אי אפשר להשתמש בכללים כל הדרך אל המסר?

אתם תענו לי: מה פתאום! אם יש מסר אתה יודע את הסוף. אתה לא אוהב את הרשעים. וכ' וכו'.

אבל כקורא נאמן של הדיונים בפורום הכתיבה, אני מבין שישנם דרכים להסוות את המסר, או להותיר אותו ברקע של הסיפור.
אז תענו לאתגר.
 
צודקת
גם אם ישתמשו בטיפים האלו לכתיבה בז'אנר שאינו פנטזיה-
סגנון כזה של מעוף לא יתקבל בציבור שלנו.
סגנון מאוד מסוים של כתיבה מתקבל, ואתה לא יכול לעשות ככל שעולה על רוחך עם הדמויות ועם העלילה.

לפעמים אני מקווה שהציבור שלנו יהיה יותר מקבל סוגים שונים של אומנות, ולא יהיה מקובע כל כך.
אני מרגישה שזה "מכבה" יצירתיות טהורה בתחומים שונים, השמרנות הזאת.
מבלי להיכנס אפילו לסוגית טהרת התוכן- סופר חרדי לא יכול לכתוב איך שמתחשק לו.
וזה די מעצבן, אבל מי אני שאנסה לשנות דעה של ציבור שלם?
הצעה שלי: אפשר גם לראות את זה כמאתגר.
נכון הכי קל ונשפך מהמוח למקלדת לכתוב 'מה שבא' איך שבא, אבל בשביל להוציא משהו איכותי שיתחברו אליו, צריך להשקיע יותר מזה... זה רק מרים את הרמה, חד וחלק.
ובעניין הפתיחות לסוגות וסגנונות ואומנות, הלוואי אמן בקרוב ממש.
מאמר מקסים. אהבתי ביותר את קצוות העוגה. הכי קריספי
 
כללים חשובים שגם כתובים מעולה.
4. התחל תמיד מהאמצע. ההתחלה היא כמו הקצה השרוף של העוגה הנוגע בתבנית. היא אולי הכרחית להתנעת תהליך היצירה אבל היא לא ממש ראויה למאכל.
אני אוהבת את הכלל מעולם התסריטאות שלדעתי נכון גם לכתיבה:
הכנס לסצנה מאוחר ככל הניתן וצא ממנה מוקדם ככל האפשר.
 
כקורא נאמן של פורום הכתיבה של פרוג.
כאן מסתתרת אומנות הכתיבה החרדית העכשווית.

ולתומי אני שואל, אי אפשר להשתמש בכללים כל הדרך אל המסר?

אתם תענו לי: מה פתאום! אם יש מסר אתה יודע את הסוף. אתה לא אוהב את הרשעים. וכ' וכו'.

אבל כקורא נאמן של הדיונים בפורום הכתיבה, אני מבין שישנם דרכים להסוות את המסר, או להותיר אותו ברקע של הסיפור.
אז תענו לאתגר.

בצורה הקלאסית של העברת מסר מגמתית - גם כשהיא מוסווית, המסר עובר באופן שכלי.
כמו הצורה המצויה של הסיפורים הקצרים, בעיקר לילדים, שמסתיימת בתובנה.
אבל כדי להשפיע, צריך לכוון ללב של הקורא, לא לשכל.
כך שהסופר צריך להיות ממוקד בתהליך האנושי שהגיבור שלו עובר, לא בתובנה.
 
מחכים, ואפשר לאכול רק מה שאוהבים...היתר יישאר בצלחת
האם אפשר לפרסם כאן שיתוף בקשר לאתגר השירה הלא נחרזת מה המקום הנכון לפרסם אשמח לקבל תשובה
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

More from מ"ם

שתף את המאמר

למעלה