לאחרונה אני שומע הרבה מחברים למקצוע כתיבת התוכן, כאלה ששנים מתפרנסים ממריחת דיו על דפים, או מהקלקות קצביות על מקלדת מול קבצי וורד פתוחים, שהם מרגישים שהפרנסה שלהם בסכנה ממשית.

לא כי אנשים מאסו במילה הכתובה והחליטו לחדול לצרוך אותה, וגם לא כי צמח פה דור חדש של כותבי תוכן חדים, שנונים ויצירתיים, שמאיימים לסחוף את כל צרכני התוכן אליהם.

אלא בגלל הפנים היפות ביותר של הטכנולוגיה והקידמה, ה – AI (בינה מלכותית). המוח האלטרנטיבי לזה האנושי, שבין שלל כישוריו המרשימים ללא ספק, יודע גם להנפיק מאמרים ארוכים ובנויים לתלפיות, והוא עושה את זה בשניות בודדות ובכל תחום וענף שרק נבקש ממנו.

היתרונות של ה AI על כותב התוכן או הסופר האנושי הם ברורים:

  • הוא אף פעם לא מתעייף ויודע לעבוד 24 שעות ללא מנוחה
  • הוא לא סובל ממחסומי כתיבה הידועים לשמצה
  • אין תחום שהוא לא יודע לכתוב עליו
  • העלות שלו אפסית
  • הוא זמין מאוד ומנפיק את המאמר המוזמן באופן מיידי
אבל למרות כל היתרונות האלו, אני מרגיע את חברי הכותבים בטון נחרץ, ומבטיח להם שה AI ממש לא מאיים עליהם, ושאין לו כל סיכוי להחליף אותם, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.

אתם בטח מרימים עכשיו גבה ואומרים לעצמכם, אוקי, הנה עוד כותב תוכן נואש שמרגיש שהקרקע נשמטת לו מתחת רגליו ומפעיל את מנגנון ההגנה הטוב ביותר: ההכחשה.

אז רגע לפני שאתם מגישים לי את הדיאגנוזה שלכם עלי, תנו לי צ'אנס להסביר😉



מה יש ל'גוגל' לומר על כתיבת התוכן של פלטפורמות מבוססות AI?

עזבו אותי ואת הדעות המשונות שלי, ובואו נראה מה שיש לגוגל - הכוהנת הגדולה של הטכנולוגיה, לומר על התוכן שנכתב על ידי AI.

זה לא סוד שאחד הגורמים הכי דומיננטיים לקידום אתרים בצורה אורגנית (ענף שקובע איזו תוצאה תהיה בקדמת התוצאות במנוע החיפוש של גוגל) הוא תוכן איכותי על המוצרים או הרעיונות שהאתר מציע.

ככל שיש יותר תוכן איכותי באתר, כך מצליח המנוע של גוגל ללמוד את האתר, לאפיין אותו, להבין לאיזה קהל יעד הוא רלוונטי. ואם הוא משתכנע שהאתר אכן נותן מענה טוב לצרכים של המשתמשים, אז הוא ימקם את דפיו אי שם במרומי רשימת התוצאות. סיבה נוספת לכך שגוגל מעדיפה אתרים מעוטרים בתוכן טוב על פני אלה שאינם, היא שאתר עם תוכן איכותי הוא אתר שמתכתב עם מבקריו ושואף לספק להם חוויית ביקור מיטבית. ואת זה גוגל ממש אוהבת.

כבר שנים רבות שמתוך ההבנה הזאת משלמים בעלי אתרים המון כסף לכותבי תוכן מידי חודש, וכגודל ההשקעה, גודל התוצאות תרתי משמע.

ואז הגיע ה AI והציע תוכן איכותי בכמעט כלום כסף, ובעלי עסקים רבים התרגשו לגלות שמהיום הם יחסכו את סעיף עלות כתיבת תוכן. ה AI יספק להם תוכן על הקילו לפי פקודה, ובא לציון גואל וחיסכון.

בשבועות הראשונים זה עבד לא רע. האתרים גודשו בהמון תוכן, ובעלי האתרים המאושרים התחילו לראות תזוזות מעודדות של התוצאות כלפי מעלה.

אלא שמהר מאוד באה ההתרסקות, והאתרים האלה הדרדרו לאחור ברשימת התוצאות בגוגל, עד שאיבדו נוכחות לחלוטין.

למה זה קרה?

במסמך שמנפיקה גוגל מידי פעם, שאותו היא מייעדת למקדמי אתרים, ובו היא מסבירה מה כן ומה לא לעשות כדי לעזור לאתרים להתקדם בתוצאות במנוע החיפוש שלה, היא הצהירה באופן חד משמעי שתוכן שמקורו ב AI לא קביל מבחינתה, והוא יפגע במיקום של דפי האתרים שמעלים אותו, במנוע החיפוש שלה.

במסמכים שבאו לאחר מכן, אף החריפה גוגל את הטון נגד תוכן מנוסח AI והיא הודיעה שוב שממש לא מומלץ להשתמש בו.



אז מה יש לגוגל נגד תוכן שנכתב על ידי AI?

את הסיבות לכך גוגל לא טורחת לפרט במסמכים שלה, ולכן אנסה בעזרת ההבנה והניסיון שלי לקחת אותכם על רגלי ההיגיון אל מאחורי הקלעים של ההחלטה.

רגע לפני שאפרט לכם את הנחיתות של התוכן של AI מול התוכן האנושי. תרשו לי להסביר בכמה מילים, מה זה בכלל תוכן AI:

אז ישבו להם מתכנתים בעלי ראש ענק ובלשנים בעלי שם וניתחו יחד את הכתיבה האנושית, ואת האופן שבו אנשים נוהגים להעביר מסרים בעזרת טקסט. לאחר מאמץ רב שנים, הם הצליחו ללכוד מאפיינים רבים ולזקק כללים, שתכנים כתובים מכילים, מהם הם יצרו נוסחאות ייעודיות שבאמצעותן יצליח ה AI לנסח תוכן משלו.

ה AI לא מייצר תוכן יש מאין, אלא נחשף לכל התוכן שיש ברשת האינטרנט או לתוכן שמזינים לתוכו, ומשכתב אותו על פי בקשת המשתמש.
(בתמונה שצירפתי רואים גרף אמיתי שמשקף התקדמות במנוע החיפוש של גוגל, של אתר שהתבסס על תוכן AI - שימו לב לנסיקה ולהתרסקות)
גרף של אתר שהתבסס על תוכן AI - שימו לב לנסיקה ולהתרסקות

ולאחר ההקדמה החשובה הזאת ניגש לחסרונות של כתיבת בינה מלכותית, מול זו האנושית:

הוא לא יצירתי בכלל:

ל - AI אין גרם של יצירתיות עצמאית ויכולת לסגנן תוכן מרתק וסוחף. הוא אומנם יודע לשכתב תכנים קיימים בצורה תקנית שעומדת בסטנדרטים של האקדמיות ללשון, והוא גם יודע לעשות שימוש בשפה עשירה. אבל מדובר בתוכן נטול ברק וחסר חיות, שמוגש בצורה טכנית ויבשה להחריד.

וגם אם תמצאו טקסט מעט יצרתי, פרי עטו של ה - AI, זה יהיה תולדה של נוסחה יבשה ומקובעת שמישהו הכתיב לו בניסיון לחקות את היצירתיות האנושית, ולא של חשיבה חופשית ומשוחררת.

הוא לא מקורי:

כפי שכבר כתבנו לעיל; אין לבינה המלכותית כל יכולת להביא חידוש מרען ומועיל לקורא. הוא רק עושה שירות של איסוף ומחזור של מידע כתוב.

אין לו חוש הומור:

תוכן אנושי מתכתב עם ההווי העדכני ומשלב לעיתים קרובות בדיחות מצחיקות, התייחסויות רלוונטיות לתקופה, סאטירה בועטת, פרודיה לוהטת, אנלוגיות מחכימות ודוגמאות יצירתיות.

תוכן AI רחוק משם שנות אור, והוא דבק בקפדנות ביבשושיות הנצחית שלו.

אם תבקשו מה – AI בדיחה, הוא ידע להביא לכם אותה, אבל היא תהיה שכתוב של בדיחה שהוא ימצא במסד הנתונים שהזינו לתוכו.

הוא חסר רגש:

כל מי שמבין קצת במילים, מבין שתוכן נטול רגש, מוטב שלא יבוא לעולם. רק תוכן מרגש מצליח לגעת באנשים ולהניע אותם לפעולה או לחשיבה. וזה מה שה – AI ממש לא יודע לעשות.

אז נכון שאפשר לבקש מהבינה המלכותית לנסח תוכן עם רגש, והוא אפילו יידע להביא לכם אותו. אבל מדובר ברגש מזויף ששואב את כוחו מטבלאות XL ומנוסחאות יבשות. וכמו שאתם כבר יודעים, רגש זה לא משהו שאפשר לזייף.

ואלה רק חלק מהמגרעות של כתיבת AI.



למה זה מפריע לגוגל? ואיך היא מצליחה לאתר ולזהות תוכן שמבוסס בינה מלכותית?

גוגל רוצה בעבור הגולשים שלה תוכן איכותי, חדשני ומרגש, כזה שיניע אותם לפעולה ויביא להם ערך מוסף אמיתי. ואת זה מבינים בחברה; אפשר להשיג רק באמצעות תוכן אנושי איכותי ורווי ברגש, בחדשנות וביצירתיות אותנטית.

ועכשיו אתם שואלים ובצדק; איך גוגל מזהה תוכן AI?

התשובה לכך פשוטה מאוד. רובוט חושב כמו רובוט!

הרובוטים, כלומר כלי ה – AI של גוגל יודעים לאתר את העבודה של עמיתיהם, בדיוק בעזרת אותן נוסחאות שהאחרונים עובדים לפיהן. כמה פשוט וכמה קל!



אז מה אנחנו ככותבי תוכן יכולים להבין מזה?

המסקנה היא פשוטה. גם המתכנתים הכי מוכשרים בעולם, לא יצליחו להנדס כותב תוכן איכותי, שנון, חריף ומדויק יותר מאיתנו; כותבי התוכן האנושיים.

אז תזקיפו קומה ותעריכו את העבודה המצוינת שלכם. כל מילה שלכם, פנינה!

ולצרכני התוכן הטקסטואלי אמליץ ואכתוב: אל תיפלו למלכודת הדבש שמציבה לכם ה – AI. אם אתם רוצים לרגש ולגעת באנשים, תצרכו רק תוכן אנושי איכותי. ובקיצור תהיו גוגל!