כן
אבל אני לא בטוחה שזה נכון
אין לי מ וושג מה לעשותתת מפחדת להזיק יותר מאשר להועיל
אם את יכולה להיות איתה וזה מתאים-כדאי. דמות שטוב לה אתה ושהיא סומכת עליה ולא מתביישת ממנה מהמשפחה או מבחוץ. להיות. להקשיב. לחבק. לנסות לשתות, לטעום משהו. להסביר שזה נורמלי. שזו חויה קשה מה שהיא עברה. לשדר אמפטיה. את לא צריכה לומר כלום מעבר לנ"ל ואין מילים בכזה מצב. תני ללב שלך לדבר, אפילו מרחוק.
יש לך תפקיד וזו מחמאה בשבילך שהיא פונה אליך, ה' יעזרך.
תתתקשרי למישהו נעזרה ראשונה נפשית מה שהציעו כאן שיבואו להיות איתה הם כבר יודעים איך לטפל וגם את לכי. אל תשאלי אותה אם היא רוצה או לא פשוט לכי ותהיי בקשר כל הזמן עם הצוות עד שיבואו.כן
אבל אני לא בטוחה שזה נכון
אין לי מ וושג מה לעשותתת מפחדת להזיק יותר מאשר להועיל
ין לי מוושג מה לעשותתת
זה נראה לי אחרייש גם משהי מדהימה שעושה טיפול EMDR עזרה ראשונה . רק שהיא גרה בצור הדסה . שלחתי אליה בהמלצת מנהל חוסן ,משהי שהייתה באותו מצב ופשוט תוך טיפול אחד יצאה לגמרי מהטראומה .
אולי תתמצתי את זה לכמה מילים מעשיות ?מודל מעש"ה:
המודל מושתת על 4 עקרונות פשוטים
להתערבות מיידית במצבי חירום
וראשי התיבות שלו מעש"ה:
מ – מחויבות:
ליצור מחויבות שמעניקה תחושת ביטחון שאתם איתו והוא לא לבד.
“חיים, אני אתך ואני לא הולך לשום מקום”.
בזמן אירוע טראומטי האדם מרגיש בודד וחסר אונים.
וחשוב להחזיר לו את התחושה שהוא לא לבד.
ע – עידוד לפעילות יעילה:
הנטייה שלנו היא להרגיע את נפגע החרדה
לתת לו כוס מים ולשלוח אותו לנוח. לא כדאי!
במקום זה יש לעודד אותו לפעול כדי לסייע לעצמו ולסביבה
על ידי הוראות פשוטות
שמטרתן להפעיל אותה בהקשר של האירוע.
יש לגרום לו לפעול בעצמו,
לעזור לאחרים ולהפוך אותו מקורבן למסייע.
המטרה היא להחזיר לנפגע את תחושת השליטה.
לדוגמה: למי שהיה באסון במירון
ניתן לומר לנפגע החרדה:
“תתקשר לכל מי שהיה איתך,
ותדאג לכך שכולם יתקשרו עכשיו הביתה להודיע שהם בסדר”.
או, "תבדוק מתי תצא ההלוויה ומאיפה"
ש – שאלות מחייבות מחשבה:
ערוץ התקשורת עם נפגע החרדה בזמן האירוע
צריך להיות ערוץ שכלי ולא ערוץ רגשי
לא לעודד את הנפגע להביע את רגשותיו
במהלך האירוע ואחריו.
יש להימנע מלומר לו בעת האירוע:
“זה בסדר שאתה מפחד, נרגש ובוכה”
כן אפשר לומר:
“תספור ותאמר לי כמה אנשים נמצאים סביבך עכשיו?”
או “כמה זמן אתה מחכה לאוטובוס חזרה הביתה?”
כלומר, שאלות שמחייבות הפעלת מחשבה ולא הפעלת הרגש.
ה – הבניית האירוע:
חשוב מאד לספר לנפגע מה היה קודם ומה אח"כ
ולהדגיש שהאירוע הסתיים ונגמר.
לאחר האסון במירון,
מומלץ לומר לנפגע חרדה שהיה שם:
“אתמול היו הרבה מאד נפגעים.
פינו כבר את כולם. כוחות ההצלה הגישו עזרה.
האירוע הסתיים. עכשיו הכול כבר מאחורינו”.
לאחר מכן הכי חשוב זה לתת לאדם לספר את הסיפור שוב ושוב.
מההתחלה- לפני שהכל התחיל כשעוד היה בסדר,
ועד הסוף- אחרי שהכל נגמר והוא חזר הביתה.
יהיה קשה לו לספר את ההתחלה והסוף,
הוא יספר את הרגע הטרגי שוב ושוב ולא יצליח לספר את הרגע לפני ואחרי.
זה התפקיד שלכם לעזור לו.
לשאול אותו שאלות מכוונות כדי ליצור רצף של הסיפור.
לא לשאול שאלות על ההרגשה שלו!!
רק על מה קרה, ואיך קרה. לפי סדר ההתרחשות.
גם הלילה היה שם נס!!!! עצום!!!!מצב הפצועים - אהרן רבינוביץ: לבי"ח שערי צדק והדסה עין כרם פונו 6 פצועים. 1 במצב קשה, (צעירה כבת 21), 2 בינוני, בהם ילד כבן 6, ושלושה קל, בהם ילד כבן 4 ותינוקת.
אריה ארליך: רחוב שמגר בירושלים הוא אחד הצירים המפחידים ביותר בעיר. מורד תלול, עמוס במאות הולכי רגל בכל רגע נתון, קניון וחנויות שוקיי חיים משני הצדדים - ומאות אוטובוסים שנוסעים במורד הציר התלול והסואן בין הולכי הרגל. כל יום קורה שם נס - הלילה לא.
נכון מאוד רק יש כאלה שמתעצבנים כנראה בגלל שהם רוצים לברוח ממצב של פיגוע ששם יש מישהו שאשם מה שאין כן בתאונה שכפי הנראה לפחות באירוע הזה שהנהג לא אשם אז אולי הם יוכלו לישון יותר רגוע שלא מישהו עשה את זה בדווקאזה בסדר מי שמוצה סיבה ליתלונן הוא תמיד את סיבה למה זה לנכון תנסה לדבר על קיר זה כמו כול זירה שאף אחד לא יודע בטוח מה קרה
אסור לקרוא לאסון- נס.גם הלילה היה שם נס!!!! עצום!!!!
ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בודאי גם שם נמצא השי"תאסור לקרוא לאסון-נס.
יש גבול.
בכל פיגוע אפשר להגיד נס שלא מתוכו כפול אנשים..
כתבו שהיה שם נס, לא שזה היה נס.אסור לקרוא לאסון- נס.
תודה רבה!!מודל מעש"ה:
המודל מושתת על 4 עקרונות פשוטים
להתערבות מיידית במצבי חירום
וראשי התיבות שלו מעש"ה:
מ – מחויבות:
ליצור מחויבות שמעניקה תחושת ביטחון שאתם איתו והוא לא לבד.
“חיים, אני אתך ואני לא הולך לשום מקום”.
בזמן אירוע טראומטי האדם מרגיש בודד וחסר אונים.
וחשוב להחזיר לו את התחושה שהוא לא לבד.
ע – עידוד לפעילות יעילה:
הנטייה שלנו היא להרגיע את נפגע החרדה
לתת לו כוס מים ולשלוח אותו לנוח. לא כדאי!
במקום זה יש לעודד אותו לפעול כדי לסייע לעצמו ולסביבה
על ידי הוראות פשוטות
שמטרתן להפעיל אותה בהקשר של האירוע.
יש לגרום לו לפעול בעצמו,
לעזור לאחרים ולהפוך אותו מקורבן למסייע.
המטרה היא להחזיר לנפגע את תחושת השליטה.
לדוגמה: למי שהיה באסון במירון
ניתן לומר לנפגע החרדה:
“תתקשר לכל מי שהיה איתך,
ותדאג לכך שכולם יתקשרו עכשיו הביתה להודיע שהם בסדר”.
או, "תבדוק מתי תצא ההלוויה ומאיפה"
ש – שאלות מחייבות מחשבה:
ערוץ התקשורת עם נפגע החרדה בזמן האירוע
צריך להיות ערוץ שכלי ולא ערוץ רגשי
לא לעודד את הנפגע להביע את רגשותיו
במהלך האירוע ואחריו.
יש להימנע מלומר לו בעת האירוע:
“זה בסדר שאתה מפחד, נרגש ובוכה”
כן אפשר לומר:
“תספור ותאמר לי כמה אנשים נמצאים סביבך עכשיו?”
או “כמה זמן אתה מחכה לאוטובוס חזרה הביתה?”
כלומר, שאלות שמחייבות הפעלת מחשבה ולא הפעלת הרגש.
ה – הבניית האירוע:
חשוב מאד לספר לנפגע מה היה קודם ומה אח"כ
ולהדגיש שהאירוע הסתיים ונגמר.
לאחר האסון במירון,
מומלץ לומר לנפגע חרדה שהיה שם:
“אתמול היו הרבה מאד נפגעים.
פינו כבר את כולם. כוחות ההצלה הגישו עזרה.
האירוע הסתיים. עכשיו הכול כבר מאחורינו”.
לאחר מכן הכי חשוב זה לתת לאדם לספר את הסיפור שוב ושוב.
מההתחלה- לפני שהכל התחיל כשעוד היה בסדר,
ועד הסוף- אחרי שהכל נגמר והוא חזר הביתה.
יהיה קשה לו לספר את ההתחלה והסוף,
הוא יספר את הרגע הטרגי שוב ושוב ולא יצליח לספר את הרגע לפני ואחרי.
זה התפקיד שלכם לעזור לו.
לשאול אותו שאלות מכוונות כדי ליצור רצף של הסיפור.
לא לשאול שאלות על ההרגשה שלו!!
רק על מה קרה, ואיך קרה. לפי סדר ההתרחשות.
מה המקור?אסור לקרוא לאסון- נס.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: