אחר העיון ראיתי שלמעשה מבחינה דקדוקית אפשר לומר גם קצר בצירי, אלא שכיום הוא יותר משמש למשקל פיוטיבנוסח אדה"ז הצ' צרוי'.
אחר העיון ראיתי שלמעשה מבחינה דקדוקית אפשר לומר גם קצר בצירי, אלא שכיום הוא יותר משמש למשקל פיוטיבנוסח אדה"ז הצ' צרוי'.
הוא התנ"ך השלם הכי עתיק (בלי לחשב את מגילות ים המלח שאינם בר סמכא), אבל לא בהכרח הכי מדויק בפרט שאצל רוב קהילות ישראל אין פוסקים כמותו [אלא כהרמ"ה] עכ"פ ב7 שינויים בתורה.שהוא ברובו מבוסס על כתר ארם צובה שנחשב לתנ"ך הכי מדויק בעולם.
מימיי לא שמעתי ששרים כך, מקסימום הופכים את ה - א בבראנו לשותקת(ניסיתי לזמזם בראש את השיבוש הנטען, וזה ממש לא משתלב בקצב המנגינה)
בעצמי שמעתי זמר ששר שֶׁבָּ רָ אנוּ בהכנסת ס"ת, לא יאומן אבל אנשים רוקדים עם ס"ת שיר שמשתמע ממנו כפירה ח"ו, ואין איש שם על לב, לאחר תקופה פגשתי את הזמר והערתי לו ע"כ, הוא ענה לי שבהכנסת ס"ת נוסף ניגשו אליו כמה אנשים להעיר לו ע"כ. אני מדבר על הלחן המפורסם "וחיי עולם וחיי עולם, וחיי עולם וחיי עולם, וחיי עולם נטע בתוכנו, נטע בתוכנו, בָּרוּךְ הוּא אֱלקֵינוּ...
באותו ענין, יש זמר שמתחיל את השיר מהמילים "לא רעב ללחם" וכו'.שיבוש משמעות
איך שרים ברגש ובערגה את השיר
"הנה ימים באים נאום ה' אלוקים והשלכתי רעב בארץ
לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה' "
כשהפסוק מדבר על נבואה שתיפסק הנבואה
ושרים זאת בערגה בטוחים שהכוונה שיהיה רצון לשמוע את דבר ה'
ואם לא ציטטתי נכון את הפסוק - זה כי זה בע"פ
יש שיר ביידיש המבוסס על פסוק מפר' השבוע : (דברים כט, כח) ועל פסוק מאיכה (איכה ג, לח):
הנסתרות לה’ אלקינו
והנגלות לנו ולבנינו עד עולם
לעשות את כל דברי התורה הזאת
מיר גלייבן אז ס’איז אלעס חסדים
ווייל מאתו לא תצא הרעות
אבער מיר טוען צו דעם נישט טויגן
מיר ווילן זעהן מיט די אייגענע אויגן
דיינע חסדים וואס זענען אזוי גרויס
מיר בעטן אבינו מלכינו בטל מעלינו
כל גזירות קשות ורעות
תרגום:
אנו מאמינים שהכל חסדים,
כי מאתו לא תצא הרעות,
אבל למעשה איננו בדרגה הזאת,
אנו רוצים לראות בעיניים שלנו,
את חסדיך שהם כ"כ גדולים,
אנו מבקשים אבינו מלכינו בטל מעלינו
כל גזירות קשות ורעות
הראנו ה’ חסדך וישעך תתן לנו
קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך
הזמר הבין את הפסוק כך: ש"הנסתרות לה’ אלקינו" הכוונה לדרכי ה' הנסתרות שאיננו מבינים את הטוב המונח בהם, ו"והנגלות לנו ולבנינו" הכוונה לחסדים מגולים,
הוא החטיא את המטרה! תוכן הפסוק הוא שלילי ולא ראוי בכלל לחבר ע"ז שיר! והוא מדבר על מי שעובר עבירות בסתר-הקב"ה יפרע ממנו והעבירת הנעשות בגלוי- לנו ולבנינו (בית דין) מוטל להענישו ולבערו מקרבנו
רש"י
הנסתרות לה' אלהינו. ואם תאמרו מה בידינו לעשות אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד שנאמר פן יש בכם איש וגו' ואח"כ וראו את מכות הארץ ההיא והלא אין אדם יודע מטמונותיו של חבירו אין אני מעניש אתכם על הנסתרות שהן לה' אלהינו והוא יפרע מאותו יחיד אבל הנגלות לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו ואם לא נעשה דין בהם יענשו את הרבים (סנהדרין מג).
בספר מאור החיים (דרשות ה'אור החיים' שרשמן מפיו תלמידו ר' משה פראנקו) עמ' יד
פירוש על פסוק הַ נִּ סְ תָּ רֹת לַ יְיָ וכו', אמר החכם מורי ורבי חיים בן עטר
ז"ל ראיתי בבית הכנסת כשאומרים זה הפסוק אומרים אותו בגערה ובקול
רינה, אבל אמרתי בליבי אם כולם יודעים סוד הפסוק הזה לא היו אומרים
אותו כ"כ ברינה מפני כמה דברים , האחד מפני שפשטו הוא וכו' אבל
בעבירות שעושה אדם בפרהסיא אנו ערבים ולא די אלא אף בנינו וכו'.
מאתו לא תצא הרעות והטובות
יש רעיון המובא בשם ספרי החקירה הקדמונים, להוציא מדעת הפילוסופים, שטענו שאי אפשר שהפעולות הרעות והפעולות הטובות יצאו מאותו מקור, ועל כן טענו שישנם שתי רשויות, עפ"ל. התשובה לכך היא, שאכן מפי עליון לא תצא הרעות, והפועל משתנה לפי המקבלים. וראיה לכך מאור השמש, שהוא אור אחד פשוט, ופועל פעולות הפוכות...www.prog.co.il
מתחברת מאוד למה שכתבתכבר זמן מה מקננת בתוכי תחושה לא נוחה בנוגע לאשכול הזה, ואני חוששת שהוא עלול לעורר קטרוגים מיותרים.
יש אנשים שמתעוררים מפסוקים מסויימים ומנציחים את החויה שלהם במילים ובשירה. יש אנשים שמכירים פירושים מסויימים, שלפעמים לא עולים בקנה אחד עם הפשט הפשוט אלא נמצאים בתחום הדרש והרמז. את פסוקי התוכחה היו הרבה מגדולי ישראל מפרשים באופן שישתמע מהם ברכות, ולא ח"ו ההפך.
אם היינו מקבלים את השירים בכובד ראש ולא רצים מיד למחוזות הזלזול, זה היה בסדר. אבל האשכול הזה סטה לכיוון של הקטנה, זלזול ו'תפיסה בסיבוב'. אני חושבת שהכיוון הזה מוצה לחלוטין.
מנהלים, אשמח שתבדקו את הנושא.
כל מילה...כבר זמן מה מקננת בתוכי תחושה לא נוחה בנוגע לאשכול הזה, ואני חוששת שהוא עלול לעורר קטרוגים מיותרים.
יש אנשים שמתעוררים מפסוקים מסויימים ומנציחים את החויה שלהם במילים ובשירה. יש אנשים שמכירים פירושים מסויימים, שלפעמים לא עולים בקנה אחד עם הפשט הפשוט אלא נמצאים בתחום הדרש והרמז. את פסוקי התוכחה היו הרבה מגדולי ישראל מפרשים באופן שישתמע מהם ברכות, ולא ח"ו ההפך.
אם היינו מקבלים את השירים בכובד ראש ולא רצים מיד למחוזות הזלזול, זה היה בסדר. אבל האשכול הזה סטה לכיוון של הקטנה, זלזול ו'תפיסה בסיבוב'. אני חושבת שהכיוון הזה מוצה לחלוטין.
מנהלים, אשמח שתבדקו את הנושא.
מעטים האנשים שישנו ויגידו איך שצריךאבל מצד שני יש בו גם הרבה דברים נכונים שחשוב שהציבור ידעו.
ממך אליך אברחהשיר הולך כך:
שוב ושוב אתה סולח, רק אליך עוד בורח.
גם השיר כל זמן שאני רואה חתן וכלה וכו' לע"ע לא נמצא מקורו''רבש''ע אני יודע שביהמ''ק השלישי אינו בנוי מאבנים ובנוי מדמעות''...(אינני יודע מי המלחין)
שמעתי ששאלו פעם את ר' חיים קנייבסקי שליט''א באיזה מקום כתוב המימרא הנ''ל
ואמר ''שזה לא כתוב בשום מקום בתורה!!!''...
ומי מדבר על הרבה זמרים דתיים וחרדים וגם חסידיים שלוקחים פסוקים ומימרות ומפרשים אותם כרצונם ואיך שנראה להם...ומוספים מפה ומגרעים משם...ועושים מטפל עיקר ומון העיקר טפל..
מעטים האנשים שישנו ויגידו איך שצריך
לא יודעת עד כמה באמת זה עוזר וחשוב שהציבור ידע
יש שירים שמבוססים על רעיונות בעל פה, יש שירים שגם אם לא נמצא להם מקור נפוץ - יש להם מקור מעניין ופחות שגרתי. אני חושבת שכדאי להפסיק לתפוס כל מיני זמרים בפינות למרות שזה כיף ומפתה וחויה שאין כדוגמתה. וגם אם יש הרבה זמרים עמי ארצות (כמו שאי מי כתב מעלי) - יש גם לא מעט שהם תלמידי חכמים ממש ויודעי ספר. אל תשמיצו, את תדברו לשון הרע מיותרת בפרהסיה.אני לא מצליח להבין את הביקורת על האשכול.
אולי ראיתם פה ושם תגובות שבאמת מגיע להם "נו באמת"
אבל מצד שני יש בו גם הרבה דברים נכונים שחשוב שהציבור ידעו.
''רבש''ע אני יודע שביהמ''ק השלישי אינו בנוי מאבנים ובנוי מדמעות''...(אינני יודע מי המלחין)
שמעתי ששאלו פעם את ר' חיים קנייבסקי שליט''א באיזה מקום כתוב המימרא הנ''ל
ואמר ''שזה לא כתוב בשום מקום בתורה!!!''...
ומי מדבר על הרבה זמרים דתיים וחרדים וגם חסידיים שלוקחים פסוקים ומימרות ומפרשים אותם כרצונם ואיך שנראה להם...ומוספים מפה ומגרעים משם...ועושים מטפל עיקר ומון העיקר טפל..
ומי אמר שיש בעיה להמציא שביהמ''ק בנוי מדמעות...מי אמר שצריך לשיר דווקא שיר עם מילים מהמקורות?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: