כללי שאלה לגבי זכויות יוצרים

Eצוב

משתמש פעיל
בס"ד

מסקנה אחת יש.
כשמבקשים תמונה אז מי שיכול להביא,שיביא מאתר חינמי שאין על התמונות זכויות.
(ויש אתרים חינמיים עם תמונות מאד יפות וושימושיות.)
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
אני יביא כאן כמה טיעונים הלכתיים שאני מכיר בנושא, רק למטרת העשרת הדיון.

1) על פניו נראה שרוב השיטות הן שהעתקת יצירה אין בה משום גזל ממש.

2) יש תקנה שתיקנו בראשית ימי הדפוס, שאם הדפיס פלוני ספר, לא יבואו אחרים וידפיסו אותו ספר, אלא לאחר שעבר זמן רב, ע"מ שיוכל הראשון לקצור פירות עמלו ושלא יתרפו ידיו יפסיק ממלאכתו.
אם כן, טעם דין זה הוא מצד הסגת גבול ויודר לאמנות חברו, אבל לא מדין גזל, ונראה שלא אסרו אלא למכור את אותו ספר ובכך להפסיד הראשון, אבל גרפיקאי שמשתמש בעיטורים שיצרו אחרים, הוא אינו מוכר אותם, ולכן הוא אינו בגדר מסיג גבול ואינו יורד לאמנות חברו.

3) לעניין הנאה מממון חברו, נראה שהאיסור הוא רק אם נהנה מגוף הממון של חברו. אבל אם רק מעתיק ממנו, לא פשוט שאסור. ועוד, שאינו מזיק לחבירו או מפסיד אותו, אלא רק מונע ממנו הרווח של התשלום. ומניעת רווח לא נחשבת גזל.

4) יש דין של אבידה ששטפה נהר, או "המציל מיד ארי וברדלס" הדין שהם של המוצא. שהם דברים שכבר יצאו מרשות בעליהם. ויש שרוצים להשוות את זה לרשת האינטרנט שגם יהי' דינו כאבידה ששטפה נהר שהרי אי אפשר להציל אותה כבר.

5) הרבה מהפוסקים שאסור (בעיקר הרבנים הציונים), מסתמכים על היסוד של "דינא דמלכותא דינא" שזה יסוד שאומר שאם המלך אוסר משהו במלכותו, הרי שיש בזה מדין גזל, כאילו גוזל מהמלך. וגם הרמ"א אומר לעניין אבידה ששטפה נהר, שאם יש דינא דמלכותא שאסור לו לקחת, אז באמת זה אסור. (אבל לא אומר שזה גזל)
אבל כמו שאמר אברהם, הרב דוד מונק בשו"ת פאת שדך כותב לעניין הדפסת ספר לאחר זמן, בלי רשות בעליו הראשון, שלא צריך להתחשב ב"נימוסי מדינת רוסיא", ואפשר להדפיס.

6) כל ההלכות הנ"ל אמורות ביהודים, שהם בעלי הזכות על הדבר אבל גויים יש כאן יותר צד להקל.
בגמרא בבא קמא קי"ג: כתוב שאבידת עכו"ם מותרת וכך כתב הרמב"ם מהלכות גניבה ואבידה גבי אבידת הגוי שמותרת (אבידת אחיך כתיב) והמחזיר אותה עובר, שמחזק ידיהם של רשעי עולם. אבל במקום שיש חילול השם, אסור.

7) יש עוד עניין של מנהג האומנין, שמקורו בגמרא בבא בתרא שיכולים אומנים לקבוע תקנות שמי שיחרוג מהן יישא בקנס. גם כאן יש מקום לדון אם הדבר נוהג גם לגבי נוכרים.

מן הסתם שיש עוד שיקולים ומן הסתם שלא דייקתי בהצגת הדברים, רק ניסיתי להציג את המושגים הנפוצים הצצים בעיסוק בסוגיה הזו.

למעשה, היום בדיני תורה שהתובע דורש הגנה על זכויות היוצרים שלו, הבי"ד לרוב מעניק לו הגנה מסויימת אבל לרוב לא מטיל קנסות משמעותיים על הנתבע ולא מוציא ממנו פיצויים. אלא רק מונע ממנו להמשיך את "הפרת הזכויות" ואם הוא הרוויח מעבודתו של בעל הזכויות, לפעמים הוא מתבקש לשלם לו את חלקו היחסי ברווחים. (נגיד עיצבתי מודעה עם ציור של מישהו, אצטרך לשלם איזה אחוז מסויים מהרווח שאולי בגלל זה הערך של המודעה שלי עלה, אבל לא בהכרח שאדרש לשלם כל סכום שהצייר דורש על עבודתו)
 

בננה

משתמש רשום
נכתב ע"י בננה;285708:
גונב מגנב פטור.... וד"ל.


אלה שמעלים כל מיני תוכנות/תמונות/עיטורים לאתרי שיתוף קבצים ברשת- הם גנבים. ואם אני לוקחת מהם- מורידה משם, אני למעשה פטורה, לא?
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
יש מחלוקת הפוסקים האם הגונב מן הגנב פטור לגמרי או שעבר על האיסור ורק פטור מתשלומי כפל.
לא יודע מה ההלכה.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
גונב מגנב פטור זה לא אומר שמותר.
יש מושג "פטור אבל אסור"
 

Eצוב

משתמש פעיל
בס"ד

מאתרים חינמיים,ניתן להשתמש בתמונות גם לצורכי פרסום,לא?
 

sunshine

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איילה,לגבי שאלתך מה עושים גרפיקאים: אני חושבת שאפשר ליצור מאגר דיי מכובד מדברים חינמיים, וזה מה שאני התחלתי לעשות בשלב מסויים- יש עיטורים וקטוריים חינם וכן אייקונים וכו' באתר של מגזין סמשינג, וכן יש שפע מברשות פוטושופ חינמיות של עיטורים ועוד, שאפשר לעשות trace באילוסטרייטור וכך לקבל עוד עיטור וקטורי, וכן אפשר ליצור איתם רקעים שונים וכו', ויש גם פונטים מוצלחים באנגלית באתר של dafont שמכיל גם פונטים של כל מיני אייקונים dingbats, שיכולים לעזור מאוד. (פונטים בעברית עדיף לרכוש, כי החינמיים בד"כ לא כ"כ מוצלחים, אך זו הוצאה חד פעמית ומשתלמת).
לגבי ציורים ממש, מהזכור לי יש לך סבלנות ברזל לשרטט אפילו דברים מורכבים...;)

ובכלל, העיצוב יהיה טוב אם תשקיעי בו את הכשרון שברוך ד' יש לך, וההצלחה לא תלויה בשימוש בדברים מוכנים. (וכבר ראיתי עיצובים ממש לא מוצלחים אפילו שהשתמשו בעיטורים וקטוריים שהם כשלעצמם יפים, אך המעצב שילב אותם בצבע, זווית או גודל לא מתאימים...)
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
דברי טעם!
 

ayala

משתמש מקצוען
נכתב ע"י sunshine;285921:
איילה,לגבי שאלתך מה עושים גרפיקאים: אני חושבת שאפשר ליצור מאגר דיי מכובד מדברים חינמיים, וזה מה שאני התחלתי לעשות בשלב מסויים- יש עיטורים וקטוריים חינם וכן אייקונים וכו' באתר של מגזין סמשינג, וכן יש שפע מברשות פוטושופ חינמיות של עיטורים ועוד, שאפשר לעשות trace באילוסטרייטור וכך לקבל עוד עיטור וקטורי, וכן אפשר ליצור איתם רקעים שונים וכו', ויש גם פונטים מוצלחים באנגלית באתר של dafont שמכיל גם פונטים של כל מיני אייקונים dingbats, שיכולים לעזור מאוד. (פונטים בעברית עדיף לרכוש, כי החינמיים בד"כ לא כ"כ מוצלחים, אך זו הוצאה חד פעמית ומשתלמת).
לגבי ציורים ממש, מהזכור לי יש לך סבלנות ברזל לשרטט אפילו דברים מורכבים...;)

ובכלל, העיצוב יהיה טוב אם תשקיעי בו את הכשרון שברוך ד' יש לך, וההצלחה לא תלויה בשימוש בדברים מוכנים. (וכבר ראיתי עיצובים ממש לא מוצלחים אפילו שהשתמשו בעיטורים וקטוריים שהם כשלעצמם יפים, אך המעצב שילב אותם בצבע, זווית או גודל לא מתאימים...)
תודה, אבל... אם אני אתחיל לשרטט דברים לבד- יקח לי ימים על גבי ימים,
ואם אצור ממשהו קיים, אז אני יכולה לסיים תוך כמה שעות לכל היותר וכך יצא משהו רווחי. וכל הדברים החינמיים שהצגת רובם זה לא איורים וקטוריים, שזה רוב הדברים שאני משתמשת. אני פחות משתמשת במברשות.
 

RCpro

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
נכתב ע"י Shia;285825:
אני יביא כאן כמה טיעונים הלכתיים שאני מכיר בנושא, רק למטרת העשרת הדיון.

2) יש תקנה שתיקנו בראשית ימי הדפוס, שאם הדפיס פלוני ספר, לא יבואו אחרים וידפיסו אותו ספר, אלא לאחר שעבר זמן רב, ע"מ שיוכל הראשון לקצור פירות עמלו ושלא יתרפו ידיו יפסיק ממלאכתו.
אם כן, טעם דין זה הוא מצד הסגת גבול ויודר לאמנות חברו, אבל לא מדין גזל, ונראה שלא אסרו אלא למכור את אותו ספר ובכך להפסיד הראשון, אבל גרפיקאי שמשתמש בעיטורים שיצרו אחרים, הוא אינו מוכר אותם, ולכן הוא אינו בגדר מסיג גבול ואינו יורד לאמנות חברו.

5) הרבה מהפוסקים שאסור (בעיקר הרבנים הציונים), מסתמכים על היסוד של "דינא דמלכותא דינא" שזה יסוד שאומר שאם המלך אוסר משהו במלכותו, הרי שיש בזה מדין גזל, כאילו גוזל מהמלך. וגם הרמ"א אומר לעניין אבידה ששטפה נהר, שאם יש דינא דמלכותא שאסור לו לקחת, אז באמת זה אסור. (אבל לא אומר שזה גזל)
אבל כמו שאמר אברהם, הרב דוד מונק בשו"ת פאת שדך כותב לעניין הדפסת ספר לאחר זמן, בלי רשות בעליו הראשון, שלא צריך להתחשב ב"נימוסי מדינת רוסיא", ואפשר להדפיס.

2) התקנה המקורית נתקנה עבור ספרי קודש ע"מ להגדיל תורה ולהאדירה. בימינו, מה איכפת לחכמים שיפסיקו לייצר עיטורים?

5) ה"י. אין דינא דמלכותא דינא בא"י. כך מקובלנו מרבותינו.



השאלה היא האם במשך ההסטוריה האחרונה הולכת ומתהווית קביעת הרבנים בדור שאסור להעתיק, אז בעוד דור או שנים זה יהיה כמו ספרים?
 

ayala

משתמש מקצוען
אבל יש הבדל בין עיטור וקטורי לדוגמא, לבין ספר. או יותר נכון הבדל לגבי השימוש שעושים בו:
אם אני מפיצה את הספר כמו שהוא, או שאני רק מפיצה איזה עמודים מהספר בשינוי, בתוך ספר אחר, שאני כתבתי,
וזה המצב למשל עם עיטור וקטורי- אני אף פעם לא משתמשת בזה נטו כמו שזה, אלא משלבת אותו בתוך העיצוב.
אז יש הבדל, לא? אז אולי יש הבדל בהתיחסות ההלכה לגבי אופן השימוש?
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
נכון, בעיקרון גם אני חושב שיש הבדל בין להשתמש בעיטור לבין להעתיק ספר.
כשמעתיקים ספר, יש בזה משום הסגת גבול ומניעת רווח (מן-הסתם לא גזל במובן הרגיל)
אבל כשמשתמשים בעיטור, זה לא הסגת גבול כמובן. אני הרי לא מוכר עיטורים... אני אפילו לא מרוויח ישירות מהעיטור, אלא אני נהנה מהשימוש בו. במקרה כזה נראה שיש הרבה צדדים לקולא. ובפרט אם זה שייך לגוי.
אבל לרוע מזלך (ומזלי) אני סתם בטלן ולא איזה פוסק... ככה שההגיגים שלי לא שווים אפילו את הפיקסלים שהם כתובים עליהם...
 

RCpro

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
נכתב ע"י Shia;285977:
אבל לרוע מזלך (ומזלי) אני סתם בטלן ולא איזה פוסק... ככה שההגיגים שלי לא שווים אפילו את הפיקסלים שהם כתובים עליהם...

הופה. שייע? עליך לא הייתי מאמין. הייתי מצפה ממך שאפילו אם כל גדולי הדור יאסרו ואתה תחשוב להתיר תאמר את אשר על ליבך...
כנראה שטעיתי
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
פעם כתבתי שלושה מאמרים ארוכים על זכויות יוצרים, ומהם עולה שאין כל חשש הלכתי בכך.
חלק ראשון
חלק שני
חלק שלישי
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
על-מנת לעקוף את פסקי ההלכה שאין בזה שום בעיה וחשש, מתכנתים חרדיים וכן מפיקי מוזיקה, סרטים וכו' לא מוכרים את הדיסק, אלא הוא נשאר בבעלותם, ומתנים את השימוש בו בתנאי שלא יעתיקו את תוכנו וכו', או שעושים מכירה בתנאים אלו.
במקרה כזה (לפחות לפי חלק מהפוסקים) - מי שמעתיק את התוכנה, עובר על גזל, כיון שהוא עבר על תנאי שהתנו איתו, ולכן המכר או ההשאלה/השכרה מתבטלים.

נכתב ע"י בננה;285833:
אלה שמעלים כל מיני תוכנות/תמונות/עיטורים לאתרי שיתוף קבצים ברשת- הם גנבים. ואם אני לוקחת מהם- מורידה משם, אני למעשה פטורה, לא?

נכתב ע"י א.ישראל;285838:
יש מחלוקת הפוסקים האם הגונב מן הגנב פטור לגמרי או שעבר על האיסור ורק פטור מתשלומי כפל.
לא יודע מה ההלכה.
לפי מה שידוע לי, הגונב מגנב פטור אבל אסור, וגם לדעת מי שיגיד שפטור לגמרי מלשלם, אסור היה לו לגנוב.
אך במקרה שהצגתי, ושהעלתה בננה, אין דין גזל בכך, כיון שדין הגזל לפי התנאי הוא על הדיסק ולא על התוכנה עצמה, כיון שאין בהלכה מושג של "קנין רוחני", ולכן מי שהעלה תוכנה לרשת - הוא עבר על גזל, אך מי שיוריד אותה, לא עובר על גזל כלל (אך אולי על דברים אחרים כמו "מנהג האומנים" וכו')

נקודה נוספת שיש לשים לב אליה (ולא ראיתי שמישהו באשכול הזה התייחס אליה) - היא חילול ה'.

צריך לזכור שיש 2 עניינים של חילול ה':
א. עבירה - אדם שעובר עבירה בפרהסיה, יש בזה חילול ה'.
ב. גם דבר שהוא לא עבירה כלל, אך ההמון רואה בזה עבירה - יש בו חילול ה', ועל זה אמרו חז"ל "אל תקרי משנאי אלא משניאי"
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
התנאי הוא ממש מגוחך. ראה כאן אות ז'
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י gchw;286143:
התנאי הוא ממש מגוחך. ראה כאן אות ז'
צודק.
אבל אמר לי פעם דיין חשוב, שאפשר לא לעשות תנאי אלא לעשות "שיור במכירה", כלומר, כשאתה קונה קלטת יש הרבה שימושים בו, האזנה, הקלטה וכו' ואני לא מוכר לך את כל הזכויות בחפץ, אלא רק את זכות השימוש בו, אבל את זכות ההעתקה אני משאיר אצלי, ואז כאשר הלקוח מעתיק הרי הוא גוזל.
 

sunshine

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י ayala;285935:
תודה, אבל... אם אני אתחיל לשרטט דברים לבד- יקח לי ימים על גבי ימים,
ואם אצור ממשהו קיים, אז אני יכולה לסיים תוך כמה שעות לכל היותר וכך יצא משהו רווחי. וכל הדברים החינמיים שהצגת רובם זה לא איורים וקטוריים, שזה רוב הדברים שאני משתמשת. אני פחות משתמשת במברשות.

אילה, לא שמת לב שאמרתי שאפשר לעשות trace למברשות החינמיות, ואז יש לך קובץ וקטורי ביד!
אלא אם כן, את צריכה שרטוטים מורכבים...
 

~נעמי~

עיצוב גרפי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
אני לא מבינה.
ולא נכנסת לעובי הקדירה
רק אומרת שאני חושבת שאפשר להסתדר עם מאגר תמונות טוב ועוד כמה אתרים חינמיים שיש להם דברים טובים ומי שמאד קשה לו בימנו יש מושג "תשלומים" ולאט לאט רוכשים תוכנות, פונטים וגם מנוי למאגר תמונות טוב. באופן כללי אני מסתדרת מצוין עם המאגר שלי + כמה מאגרים חינמיים.

וזה לא נראה לי דבר שכל כך בשמים.
וחצמזה נראה לי כולם פה שכחו את התחרות של הכרזות שהיתה לאחרונה...... :(
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
אכן, מבלי להתייחס לגוף העניין של זכויות יוצרים, צריך לזכור שבכל עסק יש השקעה ויש הוצאות שוטפות.
צריך לתכנן את הפעילות העסקית בהתאם לעלויות השוטפות. גם התעריפים צריכים להיות בהתאם.
כמו שטכנאי מזגנים חייב לקנות כל חודש צינורות נחושת, כבלים חשמליים, גז מזגנים וכלי עבודה. גרפיקאי צריך לקנות תמונות, ווקטורים, פלאגים לפעמים ותוכנה פה ושם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  57  פעמים

לוח מודעות

למעלה