דרוש מידע קדושי מירון או הרוגי מירון?

מצב
הנושא נעול.

ניק ללא שם

משתמש רשום
לצורך חיבור בנושא אסון מירון, הסתפקתי רבות האם להזכיר את נשמותיהם ז"ל כקדושים או הרוגים

אסביר את הדילמה, מצד אחד מדובר על אסון בקנה מידה עצום ובלתי נתפס, כזה שזעזע את כל העולם היהודי.
מצד שני, קדושים, הם אנשים שמתו על קדושת שמו של הבורא יתברך, אנשים שנרצחו מכיוון שהם יהודים.
ניצולי שואה, נפגעי טרור וכדומה. והרוגי מירון, נפטרו כתוצאה מתאונה מצערת, ולא שמישהו רצח אותם בשל היותם יהודים. אז למה הם קדושים? כי הם נפטרו במקום קדוש?

נשארתי בהתלבטות, מה אומרים?
 

אין פאנץ'

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
הם נהרגו במקום קדוש, בעת קיום מעמד קדוש (הדלקת המדורה),
ואיך זה עושה אותם קדושים ?
כל מי שנפטר באמצע התפילה הוא קדוש ? ואם זה היה בבית הכנסת ?
אני לא מתכוון לזלזל , אבל ברצינות , למה תמיד חייבים להגזים ? למה צריך לעשות מבן אדם מה שהוא לא ? הוא לא מספיק טוב גם בלי זה ???
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
תוסיף לשיקולים:
הנרצח על קידוש ה' נקרא 'קדוש' משום ששמו ית' מתקדש על ידו.
אסון מירון גרם לקידוש ה' גדול בעולם - ונקדש בכבודי. גרם להרבה חיזוקים קרבת אלוקים.
אולי, אולי זו גם סיבה להיקרא בתואר 'קדוש'.
 

הי אני אפרת

משתמש סופר מקצוען
ואיך זה עושה אותם קדושים ?
כל מי שנפטר באמצע התפילה הוא קדוש ? ואם זה היה בבית הכנסת ?
אני לא מתכוון לזלזל , אבל ברצינות , למה תמיד חייבים להגזים ? למה צריך לעשות מבן אדם מה שהוא לא ? הוא לא מספיק טוב גם בלי זה ???
כל מילה
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
על קדושים אומרים הי"ד
ברור ,שמדובר פה על הרוגים ולא על קדושים
הם לא נהרגו בגלל שהם יהודים
הי"ד לא קשור לקדושה.
הי"ד זה תפילה לנקמה על ההורגים בלי קשר למעלת הנהרג.
 

אחת--

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
לקדושים יש הלכות מסוימות שלא נהגו כאן, למשל (קבורה עם הבגדים וכו')
יש גם קדושים במובן של זכר צדיק וקדוש..
כלומר - הם אכן לא נהרגו על קידוש השם,
אבל המקום של המוות הזמן וההתעוררות בעקבותיו יכולים אולי לגרום שיוכלו לכנות אותם קדושים.
 

shani123

משתמש מקצוען
תוסיף לשיקולים:
הנרצח על קידוש ה' נקרא 'קדוש' משום ששמו ית' מתקדש על ידו.
אסון מירון גרם לקידוש ה' גדול בעולם - ונקדש בכבודי. גרם להרבה חיזוקים קרבת אלוקים.
אולי, אולי זו גם סיבה להיקרא בתואר 'קדוש'.
למה קידוש ה'?
על הסכנה? על הדוחס? על הדחיפות? על השוטרים?
איפה מצאתם קידוש ה' באסון הנורא הזה?
מצאתם קרבת ה', יד ה', הכל מה'. אבל איפה שמו התקדש?
 

מזמור לתודה!!!

משתמש פעיל
אז אולי 'נספים'.
אצלנו במשפחה דוד שלי לקח את זה ממש קשה.
הוא נתן לנו דוגמאות של משפחות שאיבדו את אבא או את אמא שלהם בתקופת האסון -
שנפטרו אחרי מחלה קשה (היו כמה כאלו ממש צפופים, רח"ל) כשהם עשו קידוש ה' ענק בקבלת היסורים וכו'
והילדים שלהם רואים שהם לא זוכים לכינוי הזה,
למה?
מאיפה יש לנו מנדט על הכינויים?
החזו"א יצא נגד נגד הכינוי 'רבנו חיים עויזר' - הוא כותב הקדמה חריפה איך אנשים (כבר אז...) נוהגים זילות בכינויים
ומרשים לעצמם לכנות ככל העולה על רוחם.
ביננו, אנחנו חיים בדור של: עמוד ההוראה, שר התפילה, שר התורה, רשכבה"ג, הגאון הגדול וכו'
כך שהתרגלנו לכינויים המרשימים הללו.
אבל תחשבו שניה על אלו שלא 'זכו' ויקיריהם סיימו את חייהם בפרוזדור מתוך 'שמע' ווידוי ומשום מה אף אחד לא קרא להם קדושים.
גם לא לשכן שלי שנפטר ביום כיפור בזמן תפילת נעילה...
קדוש - מי שנעקד על קידוש ה', שויתר על חייו בגלל 'בכל נפשך...' לא מי שזכה (!) למות במעמד קדוש ומרומם אחרי שירת אני מאמין וקבלת עול מלכות שמים.
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אותה שאלה על הקדושים שנרצחים ע"י גויים בלי בחירה, לא יודע מאיזו תקופה התחילו "לקדש" אותם.
יעויין במכתב מאליהו ח"ג עמ' 348.
(הנהרג על קידוש ה' הוא אחד שעמדה בפניו אפשרות לחיות ע"י מעשה עבירה. )

אגב, מכניסים פה את המילה "נעקד". נעקד זה נקשר, לא נהרג. יצחק נעקד הוא לא נהרג.
(שמעתי פעם שהמקור היה בקיצור נעק"ד נהרג על קדוש השם)
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמה

א תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:ב בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:ג גָּדוֹל יְהוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:ד דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ:ה הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:ו וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ (וגדולתיך) וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:ז זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:ח חַנּוּן וְרַחוּם יְהוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד:ט טוֹב יְהוָה לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו:י יוֹדוּךָ יְהוָה כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:יא כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:יב לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:יג מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:יד סוֹמֵךְ יְהוָה לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים:טו עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:טז פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:יז צַדִּיק יְהוָה בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו:יח קָרוֹב יְהוָה לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:יט רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:כ שׁוֹמֵר יְהוָה אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:כא תְּהִלַּת יְהוָה יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
נקרא  0  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה