שיתוף - לביקורת צריכה עזרה במאמר שכתבתי.

תמרוז

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני צריכה להגיש מחר את המאמר הזה. אשמח לביקרות. בעיקר על כללי כתיבת מאמר.
הרבה מהדוגמאות והציטוטים ממוצאים במקום.

בס"ד

"ותתן לנו... חיים של עושר וכבוד"

משאת נפשם של רוב בני האדם בעולמינו הוא כסף. עושר. כל אדם הרי חושק בעושר, שפע כלכלי שיאפשר לו לחיות בלי לדאוג מהיבט הכלכלי. בתים מפוארים, תכשיטים, אוכל משובח ועוד. אלא רק מקצת הדברים שהכסף יכול להביא. אך חוץ מאלו הכסף גם יכול להביא איתו ניסיונות קשים.

במאמר זה נדון על הצדדים החיוביים והשלילים של העושר.

העושר נותן לאדם חיים בריאים. כשלאדם יש עושר כלכלי הוא אינו מודאג כל הזמן ממה יאכל מחר, חוסר הדאגה משפיע ישירות על הבריאות, הנפשית והגופנית כאחד. לחץ דם תקין, שינה טובה, ונפש רגועה. אלו חלק מהדברים שהרוגע הכלכלי נותן. ולא רק זאת, אלא, אדם שיש לו כסף, כאשר הוא חולה, הוא יכול לממן לעצמו טיפול מהראשונה הראשונה. יש לו כסף לרופאים הכי טובים, לתרופות הכי טובות. העושר הוא ביטוח רפואי.

ובנוסף לזאת, לאדם עשיר מקשיבים ומקבלים את דעותיו, כמו שאמרו חז"ל "בעל המאה הוא בעל הדעה" אנשים נוטים להאמין ולקבל דברים שנאמרים ע"י איש עשיר מאשר אדם שאינו. כמו שראו אצל טומס ארנו: הוא היה אחד מהעשירים הגדולים של כל הזמנים. את העושר שלו הוא קיבל בירושה מאימו. אך הוא היה אחד מהטיפשים הגדולים ביותר, עם מנת משכל של 37 אי קיו. אבל איתו התייעצו במלחמת 14 השנה! למה? כי "אין דבר יותר חכם מכסף" כמו שאמר לוציאנו פברוטי.

ולא רק זאת, אלא שאדם עשיר הוא אדם פנוי לתורה ולמצוות. יש לו זמן לשבת וללמוד תורה ולעסוק במצוות בנחת. "דרך ארץ קדמה לתורה"- פרנסה קודמת לתורה, וכשיש פרנסה אפשר לשבת וללמוד בנחת. בלי עול הפרנסה שמעיק על הצוואר. רבי, היה על שולחנו גם תורה וגם גדולה. שומר הסוסים שלו היה עשיר יותר ממלך פרס, ובזכות העושר שלו הוא נהייה לרבי. כי היה לו את הפניות ללמוד תורה.

למרות כל המעלות שמנינו כאן, אי אפשר להתכחש לחסרונות הרבים של העושר. נפרט כמה מהם:

אדם עשיר הוא אדם מנותק מהקב"ה. ולמה? הנחש קולל בדבר שיכול להיראות כברכה: שתמיד יהיה לו מזון. אם כן למה זו קללה? בגלל שהוא מנותק מהקב"ה! הוא לא צריך להתחנן לאוכל מהקב"ה כמו שאר החיות. כך העשיר, הוא אינו צריך להתחנן להקב"ה לאוכל, הוא כביכול מסודר. יש לו את מה שהוא צריך. ולא סתפ אמרו חז"ל "גדול ניסיון העושר מנסיון העוני".

בנוסף לכך, העושר עלול לסנוור את עייני העשיר, שישכח ממי העושר ויתגאה במעשה ידיו, וינכס אותו לעצמו ולא יתן ממנו לאחרים. בדיוק כמו שדרך חלון זכוכית אפשר לראות את האחר עד לרגע שבו שמים שם כסף, ואז החלון נהפך למראה, והאדם רואה רק את עצמו.

בנוסף לכך, העושר יכול לגרום לאדם נתק ממשפחתו. אדם שעסוק כל היום בעסקיו הוא אינו פנוי דיו למשפחתו. עשיר שחוזר הביתה מאוחר וטרוד, גם אם הוא מוצא זמן למשפחתו הוא אינו פנוי נפשית למשפחתו. מחקרים מראים שככל שאנשים יותר עשירים כך הם נוטים יותר להתגרש. וזה גם מפני שעשירים חשים עליונות גם על בני משפחתם, שהם הרי אלו שמביאים להם את הכל, ולכן הם פחות מכבדים את בני משפחתם מה שיוצר נתק בין העשיר למשפחתו.

לסיכום: עושר הוא דבר שיכול להיות נפלא, צריך רק לדעת איך להשתמש בו. ולא להסתנוור ממנו. ולעשות איתו רק דברים מועילים וטובים. החפץ חיים ברך את צאצאיו שיזכו לא להיות עשירים. שלא יתנסו בניסיון הזה. כי העושר הוא ניסיון קשה מאד, וכמאמר הפתגם הידוע "עושר לא מביא אושר".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה