שיתוף עיבודי אקורדים מיוחדים לשירים מוכרים

קלידן שכזה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
שלום לכולם. חשבתי שאולי כדאי שנפרה אחד את השני בתחום מעניין - מהלכי אקורדים מיוחדים שניתן לשלב בתוך שירים מוכרים. לכל נגן מקצוען יש באמתחתו הפתעות והרמוניות שבהם הוא מעשיר את הנגינה (בפרט כאשר מנגנים בס אקורד בלהקה, אבל לאו דווקא) והופך אותה למעניינת יותר לאוזן, בפרט כשמדובר במוזיקה חסידית בנאלית ומשעממת... בואו נשתף! זורמים?
 

קלידן שכזה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אתחיל בס"ד: למשל בניגון חופה המוכר, אני מתחיל לנגן כך (פתחו את הראש, לא להיבהל...):

C | CM7 | Fm E7 | Am | Gm | C7 | F | G C

"מה הקשר Gm | C7 | F ??!" בטח תקפצו עלי, אבל מאחורה עומדת חשיבה מקורית - בואו ניקח את המהלך 2-5-1 שמובנה פה ונעלה אותו בקוורטה, כך שבמקום שה-1 יהיה C הוא יהפוך ל-F. אני משתמש בזה בכל מיני מקומות (זאת לא המצאה שלי כמובן), אם תרצו ארחיב ואשתף בע"ה.
 
נערך לאחרונה ב:

קלידן שכזה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא צריך להתנצל...

2-5-1 הוא מהלך הרמוני מוכר ופשוט שהאוזניים שלנו כ"כ רגילות לשמוע - הוא נמצא כמעט בכל שיר, בפרט שירים חסידיים, והתרגום שלו הוא: דרגה שנייה מובילה לחמישית שמובילה לראשונה. למשל, בניגון הלז, ה-1 הוא התו דו, שזה המקום ממנו השיר מתחיל ונגמר, מה שמכונה בשפה המקצועית "טוניקה", זה הטון ("נשמה, תעלה טון"!).

במהלך כל השיר אנחנו בעצם מנסים לספר סיפור הרמוני שייגמר בטוניקה (ולכן רצוי וראוי שכאשר האקורד של הטוניקה מופיע באמצע השיר לתת לו בס לא של הטוניקה אלא של אחת הטרצות, לפי העניין. והמחמיר תבוא עליו ברכה), והכלל אומר שלעולם דרגה שנייה תוביל לחמישית וחמישית לראשונה וזה יישמע נעים; כאשר דרגה שנייה היא התו הבא בסולם אחרי הטוניקה (יענו התו השני), וחמישית היא התו החמישי בסולם. כמובן שאת כל דרגה אנחנו הופכים לאקורד, כאשר החמישית לעולם תהיה מז'ורית 7 (לגבי השנייה- תלוי אם המהלך שלנו מז'ורי או מינורי, ואכמ"ל), ובעצם סיימנו את סיפור ההרמוניה ב"והם חיו באושר ועושר וכו'".

בשיר הזה ה2-5-1 היה במקור Dm | G7 | C, אך בחרנו להעלות את כל המהלך בקווארטה - זה מגוון ומעניין ואדיר ונחמד ומקובל וטוב ויפה.

שים לב, שכשמסתכלים באופן כולל על כל המבנה יוצא שבעצם כשאנחנו מנגנים בסולו מי ובאקורדים F יוצא לנו האקורד FM7, ממש מבהיל על הרעיון!
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
דבר ראשון - תודה על האשכול המעניין!
ודבר שני - יש מהלך יפה שאפשר לעשות כשנמצאים הרבה זמן בדרגה הראשונה (בסולם מינורי)
והוא מתאים במיוחד אם עוברים אח"כ לרביעית/שישית/שנייה:
פשוט יורדים עם הבס מהתו הראשון של האקורד (הראשונה) 4 חצאי טונים אחד אחרי השני.
לדוג' - בלה מינור - לה, לה במול, סול, סול במול, פה.
וככה 'נוחתים' על פה - שמתאים, כאמור, לרביעית/שישית/שנייה.
מתאים מאוד מאוד (ואולי גם במקור זה ככה, לא יודעת) לשיר "כה אמר" (שמעתי) בהתחלה שלו, בשורה הראשונה.
זה מסתדר שם כשיורדים חצי טון בכל פעמה שנייה: כה אמר_, כה אמר ה'_
כמו"כ - בשיר "כתר כתר" בפזמון: כתר כתר כתר יתנו לך...
וגם בשיר "וכולם מקבלים עליהם": וכולם מקבלים עליהם...
יש עוד הרבה דוגמאות, אולי אני אזכר בהמשך.
מקווה שזה היה ברור...
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אתחיל בס"ד: למשל בניגון חופה המוכר, אני מתחיל לנגן כך (פתחו את הראש, לא להיבהל...):

C | CM7 | Fm E7 | Am | Gm | C7 | F | G C
היה עוזר אם היית מביא הקלטה אפילו קטנה של המהלך, ניסיתי לנגן את המהלך שלך ולא הייתי סגור אם אני מכניס את האקורדים במקומות שכוונת.
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
למשל בניגון חופה המוכר, אני מתחיל לנגן כך (פתחו את הראש, לא להיבהל...):

C | CM7 | Fm E7 | Am | Gm | C7 | F | G C
שאלה קטנה - איך אפשר לעשות CM כשבמלודיה זה מי?
או שלא הבנתי נכון משהו...
 

אייזיק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עוד משהו, יכול להיות שמוכר כבר:

בפזמון של השיר "הטוב הטוב" אני מכניס שם אקורד מגניב (לקוח מיונתן רזאל) - F#m ככה:

Am | B E | C F#m | B7 A7 | Dm Bm7(b5) | E7 F | Bm7(b5) E7 | Am
איזה תוים האקורד הזה ?
)מה חוץ מ- פה , סול דיאז, דו ?)
 

אייזיק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יש אקורד מוכר אבל מדהים, לא זוכר את שמו כרגע:
פה,לה,דו,רה דיאז,
זה הולך יפה למשל- בפתיח של ' במידת הרחמים' של שמואל ברונר ועוד בהרבה מקומות
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמג

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה שְׁמַע תְּפִלָּתִי הַאֲזִינָה אֶל תַּחֲנוּנַי בֶּאֱמֻנָתְךָ עֲנֵנִי בְּצִדְקָתֶךָ:ב וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט אֶת עַבְדֶּךָ כִּי לֹא יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל חָי:ג כִּי רָדַף אוֹיֵב נַפְשִׁי דִּכָּא לָאָרֶץ חַיָּתִי הוֹשִׁיבַנִי בְמַחֲשַׁכִּים כְּמֵתֵי עוֹלָם:ד וַתִּתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי בְּתוֹכִי יִשְׁתּוֹמֵם לִבִּי:ה זָכַרְתִּי יָמִים מִקֶּדֶם הָגִיתִי בְכָל פָּעֳלֶךָ בְּמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ אֲשׂוֹחֵחַ:ו פֵּרַשְׂתִּי יָדַי אֵלֶיךָ נַפְשִׁי כְּאֶרֶץ עֲיֵפָה לְךָ סֶלָה:ז מַהֵר עֲנֵנִי יְהוָה כָּלְתָה רוּחִי אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי וְנִמְשַׁלְתִּי עִם יֹרְדֵי בוֹר:ח הַשְׁמִיעֵנִי בַבֹּקֶר חַסְדֶּךָ כִּי בְךָ בָטָחְתִּי הוֹדִיעֵנִי דֶּרֶךְ זוּ אֵלֵךְ כִּי אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי נַפְשִׁי:ט הַצִּילֵנִי מֵאֹיְבַי יְהוָה אֵלֶיךָ כִסִּתִי:י לַמְּדֵנִי לַעֲשׂוֹת רְצוֹנֶךָ כִּי אַתָּה אֱלוֹהָי רוּחֲךָ טוֹבָה תַּנְחֵנִי בְּאֶרֶץ מִישׁוֹר:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה תְּחַיֵּנִי בְּצִדְקָתְךָ תוֹצִיא מִצָּרָה נַפְשִׁי:יב וּבְחַסְדְּךָ תַּצְמִית אֹיְבָי וְהַאֲבַדְתָּ כָּל צֹרֲרֵי נַפְשִׁי כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ:
נקרא  1  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה