נכתב ע"י יוסף צבי;1855852:אני לא חולק על אלופים, אבל כתבתי מה שידוע לי
באמת, יש שאומרים לעזן ויש ערלעזן כמו מילים רבות באידיש.
כמו הוילן - ערהוילן ועוד
אינערווייניג, כך אומרים אצלנו וזה גם מה שנכון מילולית ודקדוקית
נכתב ע"י יוסף צבי;1855852:אני לא חולק על אלופים, אבל כתבתי מה שידוע לי
אומרים או כותבים?נכתב ע"י אסתיג;1856185:אינערווייניג, כך אומרים אצלנו וזה גם מה שנכון מילולית ודקדוקית
איך האב שוין מזמן נישט געלאכט אזוי און הנאה ס'איז א קטע משהו משהו דער רעיון איז שטארקנכתב ע"י שרה'לה;1855873:ברשותכם, אני עושה כאן מיקס, רוצה להראות לכם איך זה נראה ביומיום עם הגוק עושה קריכן על הוואנט (שמה לעשות, לא שמתי לב עד היום אבל כך בדיוק אני מדברת...)
חיה האט זיך מדמיין געווען, אז דער רעיון וועט איר פותר זיין אלע בעיות. זי האט נישט געחולמט אז מען וועט איר מפתיע זיין אזוי פתאומי מיט א מסיבת הפתעה לכבוד איר יום הולדת.
עס איז באמת געווען מעניין די תוכניות, און די פעילויות, זי האט אויך געמאכט א גוטן רושם, אלע האבן איר מחמיא געווען אויף איר נייע חצאית, און למרות הכל, האט זי געפילט ווי איר הארץ איז פשוט מכווץ. זי איז געווען א שטיק לחץ....
רק אצל הגברים זה ככהנכתב ע"י עדיאל;1855149:ואין לי כח עכשיו לדון על נושא היידיש. יש לה אוצר מילים ענק, אלא שבמציאות איננו חיים את השפה לגמרי, אנו כותבים בעברית. יידיש היא רק השפה המדוברת, אך בפירוש לא הנכתבת.
נכתב ע"י חדוי כנרת;1856163:חיה האט זיך פארגעשטעלט/פאנטאזירט אז דער איינפאל/געדאנק וועט איר לעזן אלע פראבלעמען.זי האט נישט געחלומ'ט אז מ'וועט איר איבערראשן מיט א פלוצים'דיגע/פלוצלונגע געבורט'ס-טאג פייערונג .
ס'זענען טאקע געווען אינטרעסאנטע פראגאמען/פלענער און אקטיוון, זי האט אויך געמאכט א גוטן איינדרוק, זי האט באקומען פיל קאמפלעמענטן אויף איר נייע פוסטע, און דאך/טראץ דעם האט זי געפילט א איינצאם אין הארץ, זי איז געווען זייער אנגעצויגן....
נכתב ע"י ברכוש;1855012:מסכימה לגמרי,
אבל בחיים לא קראתי ספר בעברית בליווי מילון
נכתב ע"י אסתיג;1856418:זה בדיוק מה שקורה גם באידיש.
ישנן מילים קשות להבנה ובמיוחד לתרגום מילולי מדויק, כי הן פשוט לא מדוברות אלא ספרותיות ולא כל אחד הוא סופר.
נכתב ע"י יוסף צבי;1856289:אומרים או כותבים?
נכתב ע"י רותי קפלר;1856456:את באמת משווה את רמת ההבנה של דוברי עברית שקוראים עברית, לרמת ההבנה של דוברי אידיש שקוראים אידיש?
האידיש קדושה, יפה, עשירה וטהורה. אבל דובריה כיום מתאפיינים בדלות לשונית. מה כל כך קשה להודות בזה? קחי ילדה בכיתה ג', דוברת אידיש, וילדה בכיתה ג', דוברת עברית, לילדה דוברת העברית יש אוצר מילים מפותח ועשיר פי כמה. ועושר לשוני שגורר עושר מחשבתי.
ההתכחשות לבעיה אינה פותרת אותה.
אם מישהו יהיה מוכן להכיר בבעיה, יוכלו לפתח תוכניות להעשרת האידיש, להוציא עוד חומרים מקצועיים באידיש, להכשיר מורות מיוחדות להוראת האידיש לאידישאים - כמו שיש מורות לשון ועברית לדוברי העברית. כך תוכלו להביא את ילדיכם למקסימום של עושר ומיצוי לשוני.
היוזמה של שרהל'ה לכתוב סיפורים באידיש, היא למשל דוגמה ליוזמה שיכולה להועיל. אבל להתכחש ולומר 'גם אתם, דוברי העברית, לא מבינים את שיר השירים ואת מה שאתם קוראים' - זה גם לא נכון וגם לא מועיל.
ילדה דוברת עברית מקבלת 5-6 שעות בשבוע להעשרת השפה שלה! שיעורי דקדוק, לשון, עברית, כתיב ועוד. האם ילדה דוברת אידיש מקבלת 5-6 שעות כאלו בכל שבוע? של דקדוק באידיש, לשון באידיש, שפה וכתיב באידיש?
נכתב ע"י חדוי כנרת;1856376:בכתיבה אידישאית יש חן מיוחד בהבלעת מילים בלשון הקודש, (להבדיל מעברית) כמובן בהטעמה מסוימת ומיוחדת!
נטו אידיש זה קצת מונוטני...
נכתב ע"י yochi000;1856493:וואלה,
זו הכללה מאוד מאוד כוללנית.
תלוי מאיזה מגזר של דוברי האידיש. יש את אלו שגדלים נטו על האידיש, ויש את אלו שבחרו מסיבות עקרוניות לדבר עם הילדים אידיש בבית ולשלוח אותם למסגרות לימוד של בית יעקב- באידיש.
הילדים האלו גדלים עם אותם שעות העשרה לשונית, לומדים דקדוק, כותבים, קוראים ודוברים עברית טוב יותר מהשכנים / החברות שלהם דוברות עברית.
והאינטליגנציה שלהם, תאמיני לי... עולה או לא על דוברי העברית בלבד. הכל תלוי בילד ובסביבתו.
שנית -
אלו שבחרו בשפת האידיש לא בחרו בה בגלל ה״עושר הלשוני״, אוצר המילים שלה, או האינטליגנציה שהיא מקנה או לא.
אלו שבחרו בה בגלל ההשתייכות המגזרית, במגזר החסידי למשל (ואני לא מדברת על הירושלמי) האידיש היא מעין חותמת איכות לבית איכותי. ויעידו על כך בתי הספר החסידיים באידיש בכל הערים שנלחמים להכנס אליהם גם בתים שלא יודעים אם מאמי זה אבא או אמא...
נכתב ע"י ברכוש;1856536:צודקת לגבי הדלות הלשונית, אך לא על דלות המחשבה, אולי ילדה לא יודעת איך אומרים בעיה באידיש, אבל היא יודעת שיש בעיה...
איך האב א בעיה....
נכתב ע"י רותי קפלר;1856524:היא חותמת לבית איכותי, קדושה וטהורה וכולי.
אבל אני חוששת שלא קראת את ההודעה שלי לפני שהגבת עליה. כי ענית על משהו אחר, שלא אמרתי.
כותבים כאן סיפור לילדים באידיש, באשכול הזה. מחפשים כאן בשביל מילים הכי פשוטות - תרגום שהילדים דוברי האידיש יבינו. אם זה לא מראה על דלות לשונית באידיש הדבורה אצל ילדים, איני יודעת דלות לשונית מה היא.
מעולם לא נפתח אשכול בפורום כותבות בעברית 'אני כותבת סיפור לילדים, איך לכתוב להם את המילים 'בעיות' 'חלום' 'תוכניות' ו'יצירתי', בצורה שהם יבינו?'
כי כל ילד דובר עברית מבין את המילים האלו בגיל 7, ועוד מילים רבות ומורכבות בשפתו. ואם באידיש הן חסרות (ועוד מאות ואלפים כמותן), או לא מוכרות לילדים שדוברים את השפה, זה מוכיח שהאידיש הדבורה בימינו היא שפה דלה במקצת.
הפתרון: לא אמרתי לעבור לדבר עברית. הצעתי בסך הכל לנסות לקדם את האידיש כשפה שלמה ובנויה, לקדם יצירת כללים אוניברסליים, לקדם עושר לשוני באידיש. ולהפסיק להתכחש לבעיה.
נכתב ע"י אסתיג;1856562:כל דוברי האידיש כשפת אם יודעים את התרגום המילולי למילה בעיה
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
סילבוס חדש ל-2024!
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קמז
א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ: