דרוש מידע סקר, מתי מקבלים שבת לבני אשכנז.

לפי הידוע לכם, מתי מקבלים שבת לבני אשכנז, בברכה, או בסיום ההדלקה

  • בסיום ההדלקה. [וההוכחה לכך, שמניחים את הגפרור ולא מכבים אותו].

    הצבעות: 32 15.7%
  • בברכה. [וההוכחה לכך, שמברכים אחר ההדלקה, ולא קודם לכן, והנחת הגפרור היא מנהג ולא הלכה].

    הצבעות: 150 73.5%
  • לא יודע

    הצבעות: 3 1.5%
  • לא יודעת

    הצבעות: 19 9.3%

  • סה"כ מצביעים
    204

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
ז"א - אם יש ויכוח בין הפוסקים, כל אחת אמורה לנהוג כפי פסקי הרב המקובל על משפחתה.
אבל לקבוע להלכה ע"פ מה שעושים בפועל?
יש מושג כזה 'פוק חזי מהי עמא דבר' כלומר צא וראה איך הציבור נוהג וכך פוסקים
ידוע שיש איזה מנהג או הלכה (אין לי כרגע את הדוגמה בראש, אולי הגברים דפה מכירים את הנידון) שכולם נוהגים בהנהגה או הלכה מסוימת על אף שהפוסקים לא פוסקים כך, והפוסקים מתאמצים להסביר וללמד זכות על הציבור שנוהג כך
 

שושי מביתר

משתמש מקצוען
בלת"ק
מנהגים שונים,
יש כאלה שנוהגים בסיום ההדלקה - ואלו לא יכבו את הגפרור אלא יניחו אותו
יש כאלה שנוהגים בברכה - ואלו יכבו את הגפרור וישתמשו במצית
 

i am

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
בלתק
אצלנו נוהגים שמותר לכבות את הגפרור.
מדליקים נרות, מכבים את הגפרור ואז מברכים.
לא הבנתי לפי זה מה אני אמורה לענות בסקר.
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
שאלתי מורה הוראה הערב (יום שלישי ד' אדר תשפ"א) בנושא האשכול והוא אמר לי שאפשר לכתחילה לכבות את הגפרור לפני הברכה (כמובן זה לאשכנזים)
 

i am

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
שאלתי מורה הוראה הערב (יום שלישי ד' אדר תשפ"א) בנושא האשכול והוא אמר לי שאפשר לכתחילה לכבות את הגפרור לפני הברכה (כמובן זה לאשכנזים)
אני מכירה כאלו שבוודאות נוהגים לא כך. אשכנזים ליטאים.
 

Yerushalmit

משתמש מקצוען
לא מבינה את כל הסקר הזה - בחו"ל - בני אשכנזעודיםאחרת
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
שאלתי מורה הוראה הערב (יום שלישי ד' אדר תשפ"א) בנושא האשכול והוא אמר לי שאפשר לכתחילה לכבות את הגפרור לפני הברכה (כמובן זה לאשכנזים)
למה זה רק לאשכנזים?
הבן איש חי כותב שמברכים אחרי הדלקה, ובעניין הגפרור הוא אומר לזרוק את הגפרור, ומדייק, שאם אי אפשר לזרוק, אז למסור למישהו אחר את הגפרור.
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
שאלתי מורה הוראה הערב (יום שלישי ד' אדר תשפ"א) בנושא האשכול והוא אמר לי שאפשר לכתחילה לכבות את הגפרור לפני הברכה (כמובן זה לאשכנזים)
אצלנו במשפחה (גם בית הורי וגם בית חמי) נוהגים בדווקא לא כך. נותנים לבעל לכבות.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
ולמה לא לעשות סקר בהלכות? למה לא לדעת מה נוהגים בתפוצות ישראל?
הסקר לא בא לפסוק הלכה. אולי לפתוח ערוץ חשיבה,
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
למה זה רק לאשכנזים?
הבן איש חי כותב שמברכים אחרי הדלקה, ובעניין הגפרור הוא אומר לזרוק את הגפרור, ומדייק, שאם אי אפשר לזרוק, אז למסור למישהו אחר את הגפרור.
כי זה מה ששאלתי
ולי הוא אמר שכך אשתו נוהגת ואין בזה שום בעיה (האמת לפי הגיון זה מובן, כי מקבלים שבת בברכה, אז לפני כן לא קיבלו שבת, אז אפשר לכבות ! )
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
אצלנו במשפחה (גם בית הורי וגם בית חמי) נוהגים בדווקא לא כך. נותנים לבעל לכבות.
לפי אותו מורה הוראה - אין בזה שום עניין (אין לי שום מושג אם יש מוצי"ם שפוסקים אחרת, לא מכיר)
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
כי זה מה ששאלתי
ולי הוא אמר שכך אשתו נוהגת ואין בזה שום בעיה (האמת לפי הגיון זה מובן, כי מקבלים שבת בברכה, אז לפני כן לא קיבלו שבת, אז אפשר לכבות ! )
חשבתי שהתוספת (זה לאשכנזים) אתם אמרתם ולא המורה הוראה.
תודה רבה!
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
חשבתי שהתוספת (זה לאשכנזים) אתם אמרתם ולא המורה הוראה.
הוא לא אמר שזה רק לאשכנזים (הוא לא דיבר על עדות אחרות)
כלומר אני שאלתי את כל השאלה על אשכנזים - ועל זה הייתה התשובה
 

אסתי 15

משתמש מקצוען
הסיבה שעושים סקר על זה, היא מכיון שיש ויכוח בין הפוסקים, מה דעת הנשים המדליקות.

האם דעתן שלא לקבל שבת עד הברכה [ואז מה שלא מכבים את הגפרור, זה מנהג בעלמא].
או שדעתן לקבל שבת בהדלקה, ודעת הרמ''א להחמיר ולחשוש שמקבלים כבר בברכה, ולכן מברכים אחרי [ואז מה שלא מכבים את הגפרור, זה הלכה פסוקה].
דעת האישה הוא לפי מה שהורו לה להלכה, לא?
אימי מכבה את הגפרור ומברכת.
אני מוסרת את הגפרור לילדים שיכבו אותו ואז מברכת, מאז שחתני הזדעזע לראות אותי, כלתו, בשבת שבע ברכות שלנו, כשכיביתי את הגפרור... הוא אמר שאני צריכה לקבל שבת בסיום ההדלקה.
מאז דעתי לקבל שבת בסיום ההדלקה, כאשה כשרה שעושה רצון בעלה :)
 

חיים דוביד

משתמש סופר מקצוען
יישר כוח לכולם

אני ינסה קצת לפשט את הנושא, ממש בקצרה, כדי שלא יחשבו שפרוג [על אף האכסניה החשובה] זה המקום לברר הלכות.

א. המחבר כותב שמקבלים שבת בהדלקת הנרות. וניתן לברך קודם ההדלקה, ככל המצוות שמברכים קודם העשיה [עובר לעשייתן].
ב. הרמ''א כותב לחשוש שמקבלים שבת כבר בברכה, ולכן קודם מדליקים ואחר כך מברכים.
ג. נחלקו הפוסקים
צד א': הרמ''א חולק על המחבר, וסובר שבהדלקה לא מקבלים בכלל,
צד ב': רק בא להחמיר ולחשוש גם שמקבלים בברכה, אבל גם הוא סובר שההדלקה עצמה היא קבלת שבת.
ד. לפי צד א', אין בעיה לכבות את הגפרור / מצית, לאחר ההדלקה, קודם הברכה
לפי צד ב', יש איסור לכבות את הגפרור.

ה. תובנה חשובה: שבת לא מגיעה בעל כרחו של אדם - על ידי מעשה שעושה, אלא רק אם הוא מעשה שמעיד או שמקובל שהוא מעשה של קבלת שבת. ודעתו על כך.

ו. לפי המחבר, ולפי הצד ב' שהובא, הבה נשאל שאלה: אם בהדלקת הנרות מקבלים שבת, אז לכאורה יהיה מותר להדליק רק 2 נרות, שבזה מקיימים את המצוה, ולאחריהם יהיה אסור להדליק עוד נרות.
ז. התשובה היא: שמכיון שודאי שדעתה של האשה היא להדליק כמה נרות, הרי שהיא כמי שכיוונה במפורש שלא לקבל שבת עד שתסיים להדליק. [וזה גם לשיטת המחבר שמקבלים שבת בהדלקה, אם מכוונת במפורש שלא לקבל, אינה מקבלת].

ח. מכיון שכך, הבה נשאל עוד שאלה, אם הולכים לפי דעתה של האשה, הרי האשה מכוונת גם לכבות את הגפרור, אז מדוע אסור / נהגו שלא לכבות.

ט. התשובה לכאורה היא, שכיון שלא חייבים לכבות, כי אפשר להניח, אז ממילא דעתה של האשה לקבל שבת בהדלקה.

י. מכאן כבר אפשר להתדיין כמעט בלי סוף, כמה ברורה הדעה הזו של האשה, וממילא זה הדיון האם זה מנהג או איסור, [גם לדעת הבן איש חי], והאם זה תלוי בכל אשה או בכלל הנשים, או בשנים קדמוניות וכו' וכו'.

יא. הנושא שעמד בליבת הדיון עם הפוסק החשוב שמחמתו קם אשכול זה הוא: האם נשים כיום סבורות שמקבלים שבת בברכה, ומה שמניחים את הגפרור הוא רק מחמת מנהג, או שסבורות שמקבלים שבת בהדלקה, ומה שמניחים הוא איסור ממש.
ונפק''מ לשיווק המצית האלקטרוני 'לכבוד שבת קודש'
אם יש איסור בכיבוי הגפרור, יהא אסור להשתמש בו, באופן שהוא מיוצר כעת.
 
נערך לאחרונה ב:

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
ומה שמניחים את הגפרור הוא רק מחמת מנהג
או הרגל או שהרגילו אותה לכך ...
כמו שהבאתי ששאלתי מורה הוראה והוא אמר לי שאפשר לכבות. וכששאלתי אותו אולי יש לחשוש לדעות אחרות שאולי יש בזה ?
הוא ענה: אל תחפש בעיות
 

קצרה

משתמש מקצוען
אצלינו בכלל לא מניחים את הגפרור
מכבים אותו ואז מברכים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קה

א הוֹדוּ לַיי קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו:ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו:ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יי:ד דִּרְשׁוּ יי וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד:ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו:ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו:ז הוּא יי אֱלֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו:ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר:ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק:י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם:יא לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ:יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר:יד לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים:טו אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ:טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר:יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף:יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ:יט עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת יי צְרָפָתְהוּ:כ שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ:כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ:כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם:כג וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם:כד וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו:כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו:כו שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ:כז שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם:כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דבריו) דְּבָרוֹ:כט הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם:ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:לא אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם:לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם:לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם:לד אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר:לה וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם:לו וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל:לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם:לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה:מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם:מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר:מב כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ:מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו:מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה