הסיפור המדובר הוא על עוד אלפיים שנה.
אבל לדעתי, למרות שבוודאי יהיו עוד אינספור שמות עצם שלא מוכרים לנו, וגם הטיות של שמות, אבל השפה לא תהיה שונה עד כדי כך.
מספיק לקרוא את התנ"ך שנכתב לפני שלושת אלפי שנים, ולהבין שגם אם יש פה ושם מילים שאנו מתקשים להבין, בעיקר בקטעי שירה ומליצה [כגון בספר איוב], השפה היא אותה השפה.
לשם הדוגמא לקחתי
קטע שעלה בפורום בימים האחרונים. נסו לקרוא את זה כאילו אתם חיים בתקופת התנ"ך. שימו לב כמה מילים וביטויים לא מוכרים לכם:
ובחלומי, הנה אני ו
זעמיל, ידידי הוותיק, ואני באמצעו של
טיול אמצע השנה,
מתגנבים למדשאה נטושה במרכז טבריה, מחפשים
עטיפות מלוכלכות של
ביסלי על מנת
לצלם אותם ולהוציא את דיבתה של
טבריה רעה.
לא הספקנו לצעוד יותר מ
מטר וחצי, ו
נביחות אדירות נשמעו מפינה נסתרת בחצר. ושני כלבי ענק
זינקו לעברנו כהלומי רעם. לשונותיהם שלוחות קדימה, משתלשלות, שפתותיהם
קופצות במן
סטרס ייחודי השמור לכלבים כעורי מראה, שיניהם
חשופות לעומתנו ומאיימות לעשות בנו שפטים,
רחמנא לצלן ולשיזבן. במחשבה לאחור, אני יודע מדוע לא פתחתי באמירת הווידוי: ההלם הפתאומי
הקפיא את
יישותי באחת, כמו מכת קור
מממורכזת ומתוכננת.
בכנות, מכת קור פתאומית הינה דבר כמעט פלאי. גם כשרואים ו
חווים אחת כזו
בפעולה -
המוח ממאן להאמין ומסרב לקבל את המכה.
כשהייתי ילד
בכיתה ז' נסענו לטיול במפעל לייצור קרחונים. קראנו להם אז '
קרטיבים', או '
ארטיקים'. טעויות של ילדים. ה
טיול היה
מעניין,
והעשיר אותנו בידע רב ו
מרתק. אותי
'תפס' המראה ה
מדהים של
תהליך הקפאת הקרחונים. עשר זרועות
מתכת מוסעות במחזוריות מעל
דיסקית מתכתית גדולה;
מגש עגול
בקוטר של שבעים
סנטימטרים להערכתי, ובה שקעים מסודרים במעגלים. ה
צינוריות פולטות את ה
מיץ המתקתק וה
דביק לתוך השקעים, וה
דיסקית מסתובבת ומסתובבת, כך שבכל רגע צצים תחת ה
צינוריות שקעים חדשים,
תבניות חדשות, ריקות, לשם מילוין בנוזל. תוך
שניות בודדות הנוזל קופא ב
תבנית והופך ל
מעדן הילדוּת
האולטימטיבי - קרחון.
הפעלתי שוב ושוב את
ה'סטופר' בשעון הקסיו הלבן שלי עם
הרצועה הכחולה, מדדתי
באדיקות את הזמן. זכור לי
במעומעם-משהו המִספר עשרים ואחת
שניות. קשה לדעת,
התבנית המתכתית לא הייתה
שקופה, מטבע הדברים, והקשתה עליי.
נאלצתי למצמץ ולכווץ את העיניים,
ולהתמקד בתבנית אחת
מסויימת. ניסיתי ללכת סביב
הדיסקית, במהירות
מתואמת עם
קצב סיבובה.