סיפור בהמשכים נו מה געציל, מה אתה אומר? [המשך לספר - סקיצה פתוחה להערות נוקבות ומחמאות מרגשות]

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

פרק ח"י​

שלום חצקל'ס, קפלי שומן וחציית הרוביקון.

ברגע בו נפרדתי מהאספלט הלוהט ונכנסתי היישר ללוע הפעור של נמל התעופה עובדה, כאשר סוליות נעליי הפנימו סופית כי אכן, הן נגעו באדמת ארץ ישראל! מיידית חשתי במהפך הדרמטי באישיותי. מטמורפוזה!

באחת; גווי הזדקף, תלאותיי נשכחו, צווארי השתרבב מעל מעלה, וכל נפשי חשה בשיפור הגדול. לא עוד געציל הגלותי, היהודי הנודד, הבודד – אלא געציל של ארץ ישראל. תלמיד חכם של צורה. אתרוג מהודר שעומד להיחטף על ידי אחד מנגידי ארץ ישראל, כזה שיש לו שני נכסים:

  1. עשירות מופלגת
  2. בת כשרה ויראת שמיים.

וכמובן, כל נגיד שמכבד את עצמו – עליו להיות אדם בעל אופי בלתי נעים.

אישיות כזו של אחד שכולם מקשיבים לו, עקב עושרו הרב; אבל לא באמת מסמפטים אותו. מישהו בסגנון של אייב רוזנטל, הגביר מנאות שאננים. כריש הנדל"ן הידוע. שמעו סיפור: פעם באתי אליו בפורים עם החברים בישיבה, מנסים לקושש תקציב לאוצר הספרים חדש ומכשיר מוסדי חדיש להכנת חביתות, כאלו עם עגבניות וגבינה צהובה. איזה אסון התחולל!

כי אייב הוא אמנם ארנק עבה, אך לכשעצמו - אישיות מלאת חלודה, אדם שמפזר רעל סביבו, איש שיכול להיות ממטרת רעל אנושית, שימושי מאוד בתור שודד הים הראשי, זה שמטפס לסיפון אוניית הסוחר בהדרת כבוד ומכניע בשניה אחת את רב החובל וכל המלחים הרועדים סביבו. איש קשה, בקיצור.

נזכרתי בכל הארוע ההוא.

פורים. אני עדיין בחור ישיבה חסר דאגות. צועדים וצוהלים במרץ, היישר לרחוב הגבירים הנכבדים, המורמים מעם. חלפנו בקנאה שקטה על פני הטירה של גילי דינור, עיתונאי הצמרת, צעדנו בשפתיים משורבבות לצד אחוזתו העצומה של גיורא הוכרמן, איל הפיננסים וקרנות הגידור, ולפתע הבחנו בשער הווילה של אייב רוזנטל, פתוח לרווחה!

ואם הנס הזה לא היה מספיק, הרי שגם הכלבים היו שקטים. מנומנמים. אזרנו אוז ובטחון עצמי, וחצינו את הרוביקון. את האל-חזור, את מפתן הכניסה רחב הידיים.

*

בלבבות הולמים נישקנו את מזוזת הענק שקישטה את שער החצר, עשוית שנהב מקורי ועליה עיטורים חלאביים עדינים, ובשקט מופתי הנהנו לשלום לשורת כלבים. עלזנו מאוד לגלות שהם קשורים, מה שבוודאי סייע לנו לצאת משם חיים ובריאים במידה כזו או אחרת, בסופו של דבר. שלום חצקל'ס השליך להם חצי חטיף קליק, אוהב כלבים שכמוהו.

הניסים המשיכו בצרורות: גם דלת הבית הייתה פתוחה. פלטת עץ עצומת מימדים, כבדה והגונה, ועליה רקועים משולשים שווי שוקיים ואצילים. כאלו שמשרים רושם טוב, נכבדות, אבל גם מהווים גורם מרתיע, מן דחליל משופר שנועד להרחיק אורחים לא רצויים המהלכים על שניים.

חדרנו מבעדה, שלום חצקל'ס מחזיק אותה פתוחה עד שכולנו נכנס, ואז שומט את אחיזתו בה ומגלה שהיא לא נסגרת בכל מקרה. נו. בריצת קלה טופפנו על השטיחים הפרסיים העמוקים והיקרים שבלובי, ומשכנו את שלום חצקל'ס שניסה לחטוף עליהם תנומה קלה, מנסה לנחם את עצמו שאחז בדלת ללא סיבה.

ומשם, הדרך לסלון הענק והמואר הייתה קלה מאין כמוה. קדימה וישר. אי אפשר לטעות. ושם, במרכז השולחן הארוך, על כסא מלכות כחלחל עם שבע עשר תכניות מסאז' ומרקם חלק של חול רך על חוף במיאמי – ישב אייב רוזנטל. שרוע עליו. זחוח. מבטו אומר חיבה רבה לכיסא ולעצמו ולכל דבר מאכל המונח במרחק הושטת יד.

ניגשנו אליו כולנו, צוהלים כמו סוסים גזעיים ומטופחים ערב מרוץ הסוסים הגדול של וורשא, שרים שירי פורים במלוא הגרון, ומושיטים ידיים דביקיות לכל עבר, במיוחד אם באותו עבר יש גם הר קטן של בקבוקי יין שווים.

ככה זה בפורים. אם אתה גביר, במיוחד כזה שמחזיק מעצמו גביר אדיר – יש לך בבית בכל פינה בקבוקי יין מוצלחים מאוד. המשקה מחליק פנימה לגרון בלי מאמץ, כמו דלת משומנת, כמו יד של כייס לתיק של תייר שמנמן.

משם לכאן, כולנו התבסמנו מאוד. ומעל כולם, מודה באשמה – אני.

מילאתי את כרסי בעשר כוסות. אדום לבן שקוף צהוב חום ורוד ענברי שחור גזוז כתום אדמדם. וכך נגשתי אל אייב. מתנדנד, שתוי, שמח. עוד יהודי בפורים. שלחתי יד קדימה, נגעתי בו בצווארו הסמוק, זה שבנוי לתפארה מקפלים קפלים, חגורות שומן קטנות שנבנו בעמל רב במאות דינרים וארוחות פאר, צבטתי אותו שם קצת, וביקשתי אך ורק דבר אחד, קטן, קל משקל, פשטני מאוד: צ'ק. פתוח.


פרק י"ט
התקרית הנוראה עם אייב רוזנטל

אייב לא כל כך התלהב. העיניים שלו, עיניי כִּילַי כרוני ובלתי הפיך, לא הרפו ממני לרגע. שפת הגוף שלו שידרה לעברי פולסים של אלקטרונים שליליים: עויינות, עצבות, כבדות, קמצנות, וכמובן שנאה נוראה ובוערת לגעציל. האוויר רטט מוויברציות שליליות ונכאות רוח. מטבע הדברים, מצב העניינים עודד אותי, מטבע בריאתי כיהודי שוחר שלום ואוהב אדם, במיוחד אם הוא שמן – לרקוד במהירות הולכת וגוברת ביחד עם אייב, הספונסר העתידי של ארוחות הבוקר הישיבתיות שלנו.

לפיכך, הקמתי אותו במאמץ רב מכסא המלכות הכחלחל שלו. הקימותי את הברנש על רגליו, מפריד אותו ממשכנו הקודם ומנתק את הקשר הגורדי ביניהם. מנתץ את הנאמנות הכפולה ומכופלת של האיש לכורסתו, מביט בו עין בעין ומתחיל לרקוד איתו במהירות ובקצב בלתי הפיך. שוכח לחלוטין שאני נמצא בזמן שאול, ועליי לקחת סיכון מחושב ולהבין שמתי שהיא תגיע, אותה הצתה מאוחרת, היא תגיע.

חבריי המתרימים החלו לרקוד סביבנו, רוקעים ברגליהם ומוחאים כפיים במרץ, בעוד בני ביתו של אייב ניצבים בצד, צוחקים במבוכה. מייחלים לנס. מאותתים לאבא הקמצן שלהם שלא יתן לנו שקל. פרנציפ. משפחת רוזנטל קמצנים ידועים מאוד. אולי עוד יותר ממשפחת שלושקרמן, נו, אלה שהקימו את החברה המרכזית ללימוד הספר 'חפץ חיים'. לשון הרע הם לא מוכנים שנדבר, כמובן. הם יודעים טוב מאוד למה. לא חשוב.

גם אייב לא רצה לדבר לשון הרע, מסתבר.

הוא נכנס לקצב, הפסיק להביט בערגה ובכיסופין מידי רגע על תחנת העגינה השוממת שלו, ורקד איתי במרץ רב, בכוחניות, כמו שור פולני במסבאה; משים את עצמו שיכור כלוט עם יכולת קליטה של בלוּט, וסירב שוב ושוב לשלם. לא חביתה, לא אוצר הספרים, לא משקוף חדש להיכל הישיבה ובוודאי שלא סט מזרונים חדש לכל בחורי הפנימיה. לא ולא.

משכך, לא נותרה לי ברירה, ונאלצתי לקחת בכוחות עצמי. כמו שאמר זה שהקים את מדינת ישראל ולא לקח אחריות על התוצאה הפתטית, מר בן גוריון: אם לא ילך בכוח, ילך ביותר כוח.

ובדיוק כמו שהזקן הביס את מר מנחם בגין בנחישות מעוררת הערצה, כך אני שיגרתי את ידי אל כיסו התפוח של אייב. ורציתי רק צ'ק אחד, לא יותר. אני לא גזלן. רק יהודי פשוט שרוצה לזכות קמצן במצוות הצדקה, כדי שיוכל להכנס לגן עדן בקלות, כשיגיע היום והמועד.


אך מר אייב לא נוצר מחומרים רכים, להוותי.

ראש השודדים גס הרוח הלז הדף אותי בכעס, מסנן מילים מעליבות בגנותי ובגנות חבריי, ישיבתנו, ומקלל באופן כללי את מי שהמציא את מתכון החביתה עם העגבניות, ומאיים לשבור במו ידיו כל מכשיר מוסדי להכנת חביתות.

שלום חצקל'ס ניסה להמליץ טוב בעדי ובעד שיבוץ גבינה צהובה בחביתה, בדגש אם היא מוגשת כתקרובת לאורחים בפורים, אבל התוצאה הייתה שונה שהתכוון המשורר: הושלכנו החוצה! כולנו! לא שום רחמים, סימפטיה או אמפטיה.

צוות המשרתים של אייב הגיע במהירות, יוצאים בבת אחת מתחת השולחן, שמחים לעשות את רצון הבוס.

הם תפסו בזוגות כל אחד ואחד מקבוצתנו, גוררים אותו החוצה תוך כדי הבעת בוז תהומית. אותי הם גררו כולם ביחד, בעוד אייב הרשע צווח ומעודד את העוול בתשואות הנאה רמות. מרקד ומגחך שש ומזמר. איש נורא, עוכר ישראל. מתאים לו להיות עורך לשוני.

רגע לפני שהושלכתי על המדרכה כמו עלה יבש בשלכת, הגיע מר אייב, עולץ ודץ. אוחז בידיו הכרסתניות שלא ראו צורת דיאטה מזה עשורים רבים בקבוק קריסטל עתיק יומין, ופתח אותו לקול תשואות מלקקי הפנכה העלובים.

הוא קרב אליי, ליבי חושש, והפך על ראשי את הבקבוק, בתנועה אחת חלקה, יוצק עליי זרם איטי של שמפניה פינו-נואר סמיכה ודביקה בעלת ריח של עובש, אוקראינה, מלפפונים כבושים ודג סלמון מיושן.

ובעוד חבריי נסים לכל עבר – כן, גם אז איש לא התלהב לסייע לגעציל בשעתו מצוקה - פרץ אייב בצחוק רם. קצבי. צחוק שנקטע אחת לכמה שניות על ידי שיהוק גרוני מבהיל ומעיק. אה, אה, אה.

אני חושב שהאלרגיה המפורסמת שלי לדג סלמון התפתחה באותו רגע.


*

פרק כ'
התעללות סלמונית בחתן אומלל

גדלתי מאז. כיום למדתי כבר לסנן אמירות פוגעניות כלפי דגי הסלמון הקפואים בסופרמרקט. בהחלט. ועם זאת, עדיין, יש לי עוד עבודה לעשות. שלא לדבר על היעד הנכסף: לחזור למצב נורמלי ושגרתי של אדם בריא בנפשו ללא צלקות, כזה שיכול לנגוס בטבעיות ובעונג בדג סלמון, בלי לחוש דפיקות לב איומות וזיעה בלתי נשלטת.

למעשה, כך הרהרתי בדחיפות, בעוד רגליי נושאות אותי ביחד עם ההמון העייף לעבר בית הנתיבות, עליי לקבוע בהקדם פגישה נוספת עם מר ג'ורג' קזאחי, המטפל הרגשי שלי, על מנת לפתור אחת ולתמיד את חרדת הסלמון שלי.

הרי מן הסתם, הסברתי לחחוש שלפתע צץ יש מיש לצידי, נינוח ופורט על הגיטרה, השווער העתידי שלי יכין לכבודי, בווארט, תקרובת עשירה כולל פרוסות סלמון.

וכיוון שחחוש תלה על כתפו הצנומה את כלי המשחית המוסיקלי שלי, והקשיב לדבריי בשקט מכבד, נתתי דרור ללשוני ולמאוויי.

בזמן שהחתמנו דרכונים גם יחד, והפקידה הארצישראלית החמיצה לעומתנו פנים, כמנהג המקום, השלמתי לחחוש את העניין.

תראה, אמרתי. השווער שלי לא יפסיק לחפש סיבות למה להוריד את השידוך. כן כן, אפילו אחרי שכבר סגרנו. אפילו באמצע הווארט. מבחינתו, אפשר לשבור שידוך. רק לא געציל.

אני חייב להיות חזק. לא לתת לאיש הזה שום תירוץ לדרוס אותי. אפס מאופס. ואם נניח הוא יגיש לי צלחת אישית עם דג סלמון מעושן, עשוי היטב, ועליו פרוסות עגבני הטריה, ומיץ לימון סחוט טבעי מעל הכל, עם צנוברים קטנים ופיסות בטטה? איך אוכל בכלל לשרוד את הסצנה, להתגבר על הקבס ולאכול בהנאה דרמטית את הדג? איך אוכל לאכול אותו ולא לגרום לשווער לפסול אותי כחתן?

לפיכך, חתמתי, עליי לגשת בדחיפות לטיפול רגשי, ולמהר לפתור את בעיית דג הסלמון. רצוי עוד היום, מקסימום מחר. הרי בחור נהדר כמוני, מציאה של ממש, לא יהיה יותר מידי זמן בשוק השידוכים. אני בבירור עומד להיחטף, עניין של כמה ימים. חבל לחכות!

*

בו ברגע שכיליתי לדבר, לשוני עדיין לא הספיקה לנוח בפי, וחחוש פרץ בצחוק אימים. ענק. מטלטל. כל גופו זע ונע, הגיטרה מקפצצת ביחד איתו. הוא התיישב בהפתעה באמצע הטרמינל, מניח לתיירים המאופקים סביבנו לעקוף אותנו בפנים חתומות במפגן מרהיב של טאקט אירופאי, ושר:

געציל געציל אתה מצחיק
געציל געציל אתה חתיכת תיק.

געציל געציל מה נסגר,
געציל געציל, לך תטפס על איזה הר.

טוב שחחוש פה לסדר את הכל
חחוש יסיר ממך כל עול
דווי צער וגבעול.

גבעול? על מה הוא מדבר. נשאתי אליו עיניים תוהות, שואלות, וחחוש רק ניקה פרור אבק בלתי נראה מעם שפמו הזעיר, וגנח ברכות, מחוייך: קשה לי עם חרוזים. לא תמיד הם כאלו טובים.

אישי הצעיר, רווקי הנכבד. דע לך: חשוב לשיר, להרים את הראש מעל הגלים, ללמוד ספרים של רבינו, להתבודד, לנסוע לאומן. למצוא את הנקודה הטובה בך, הפנימית, להתחבר אליה. לשאוב ממנה מעיינות של טוב, רוך ורוגע. וכמובן – שיעור יומי בליקוטי מוהר"ן וסיפורי מעשיות. אחרת אי אפשר בכלל לעבור את הגשר בלי לרצות לקפוץ ממנו וזהו.

ריחמתי על האיש. הוא איננו יודע כמה ירא שמיים אני. כמה חבל לבזבז עליי דברי חיזוק, שיכולים מן הסתם להועיל בהרבה לאנשים שבאמת זקוקים להם? אשר על כן נפרדתי מחחוש לשלום בתנועה אחת חלקה ואגבית, מסמן שעליי למהר לעבר נחמן מרכוס הצועד החוצה מנמל התעופה עובדה, פניו לעבר מגרש החניה, וניסיתי לארגן לעצמי את המחשבות בראש. ברשימה, אחת אחרי השניה.

עד שהגעתי לנחמן ולסיפורי המתכונים שלו, הרשימה הייתה מאורגנת.
  1. דחוף למצוא שידוך, כל יום שעובר הופך אותי לפחות מבוקש ולמוצר מדף מאובק.
  2. לקבוע תור לטיפול בהול אצל ג'ורג' קזאחי, בתקווה למציאת מזור לבעיית הסלמון.
  3. ומטבע הדברים, להשיג את עיתון 'באר שבע היום' ולגזור משם את קופון ההנחה לג'ורג'.

פרק כ"א
עיניים ריקות ואוזניים שעירות

כשהגענו למגרש החניה הבסיסי של 'עובדה', נתתי לנחמן זמן ופנאי למצוא את מפתחות הרכב ולפתוח עבורי את תא המטען. זה אני: מתחשב, נותן מרחב לזולת, לא נדחף לאחרים בחיים. גם אם אותם אחרים הם כאלו שאמורים לקחת אותי טרמפ.

בזמן שהעמסתי את מזוודתי הכתומה לתא המטען, והאזנתי בחצי אוזן למתכון הכנת צ'יפס בטטה ביתי וטעים באמצעות קולפן וקרני שמש, הם ניגשו אלינו שניהם. שמוטי לחיים, מאובקים, עיניים ריקות. לבעל היו זוג אוזניים שעירות ומעיקות, והאשה גררה מזוודה בצבע פלטת שבת מיושנת. זוג תמהוני למדיי, לא נראים דתיים במיוחד, הגבר חושש לפצות פה בנוכחות אשתו.

היא הנהנה לעברו לאישור, והוא אמר לי ולנחמן - תוהה מי מבין שנינו הוא הבוס – ואמר: נתקענו בלי תחבורה מפה החוצה. אדוני מוכן להסיע אותנו לבאר שבע?

רציתי לנפנף את שני הטרחנים לכל הרוחות, אין לי פשוט סבלנות לכאלו, אבל לנחמן היה משהו חשוב, חשוב מאוד להגיד...
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תענוג כתמיד, ויש שיאמרו - תענוג יותר מתמיד.
כשהגעתי לכאן:
אייב רוזנטל
נהנתי ביותר מההשוואה בין אייב המקורי, הרזה והנכלולי, לאייב החדש. ואז הגיע הטוב מכולם:
הקשר הגורדי ביניהם. מנתץ את הנאמנות הכפולה ומכופלת של האיש לכורסתו, מביט בו עין בעין ומתחיל לרקוד איתו במהירות ובקצב בלתי הפיך. שוכח לחלוטין שאני נמצא בזמן שאול, ועליי לקחת סיכון מחושב ולהבין שמתי שהיא תגיע, אותה הצתה מאוחרת, היא תגיע.
פשוט נתקעתי על הפסקה המעולה הזו במשך דקה ארוכה.
וואו, הגאונות.
קנאת סופרים במיטבה. אולי על זה נאמר "הקנאה... מוציאה מן האדם את העולם".
קל משקל, פשטני מאוד: צ'ק. פתוח.
ענק.
אם כי, כיוון שמדובר בפאנצ', אולי כדאי היה לבצע אנטר קטן וחשוב בין המילה "מאוד" והמילה "צ'ק".
חיים ובריאים במידה כזו או אחרת, בסופו של דבר.
סתם מצטטת כדי לקרוא שוב את המשפט הזה.
אך מר אייב לא נוצר מחומרים רכים, להוותי.
חשבתי ששומן הוא חומר רך ביותר?
אבל לנחמן היה משהו חשוב, חשוב מאוד להגיד...
כל כך חשוב שכולנו נאלץ להמתין עד הפרק הבא כדי לשמוע אותו... 3 פרקים ברצף שנחמן מרכוס לא אמר שום דבר (בערך) - ובסוף הוא נזכר להגיד משהו חשוב?!
איזה מין נחמן זה.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
הנפוש - תודה על המחמאות. אני כן וכן וכן קורא הודעות!!!!
נתן אתה לא קורא הודעות.
בדרך כלל זה גרוע. גרוע מאד. יותר גרוע מהרינג שמבוסס על נתחי סלומון.

במקרה שלך, שאתה מנצל את הזמן להפיח מטובך הגדול, חיים מחודשים בגעציל, יישר חילך.
להפיח מטובך. שמת לב שבלי להתכוון הצבת אותי באותה משבצת שלילית של פילנטרופים?

@נ. גל תודה על הפידבקים החזקים. יישר כח.
יש לו ספרים ששכחתי להכניס בפיסקה ההיא?
עבדתי עליה הרבה...

מה לעשות, גדלתי על הספרים המעולים שלו, והוא כותב מוכשר שכיף תמיד לקרוא.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

פרק כ"ב​

נאומים ועוד נאומים

הוא נטע את רגליו בקרקע, בעמדת הנואם המעיקה שלו, ולשונו השתוללה וירתה משפטים בקצב של מקלע שחובר למנוע של מטוס הרקולס: כן כן, בוודאי שתעלו על הפורד שלי. אקח אתכם לכל מקום שתרצו בארץ אם זה יהיה באר שבע, אתם תשבו מאחורה וגעציל מקדימה, התנאי הוא שאני שואל את השאלות.

הזוג המבולבל הנהן כן כן, הבעל ניסה לעשות לא עם הראש אבל מבט חד וקצר מאשתו סידר לו מייד את הצוואר והוא שב לגבות אותה עם 'כן כן' עסיסי. אדון צוואר מיושר פנה אל נחמן, קולו נעים ועדין: תודה רבה לך. אין לנו כמעט תיקים, מעריכים מאוד את הטרמפ.

ובזאת הוא פתח את הדלת האחורית השמאלית, המתין לבוסית שלו שתכנס, הוא אחריה, וסגר את הדלת.

אני התיישבתי בכס הסמוך לנהג, ומשם פקדתי על נחמן להתניע כבר את הסטיישן, למען השם. חם, חם. צריך מזגן. הבהרתי ליושבים מאחור שאין כל צורך להתרגש מהנהג ומהחפירות הצפויות להם ממנו, הרי אחרי הכל מדובר רק בנחמן מרכוס, כך שבאופן עקרוני הם יכולים להתעלם מנוכחותו.

הגבר פתח את פיו כדי לברר פרט חשוב, אבל פקודה חרישית ונחושה מאשתו הקפיאה אותו. נחמן מאוד אהב את הפוזה, ובזמן שתמרן את הרכב החוצה מהחניון המאולתר, הוא גיחך ללא שום בושה: אני כל כך שמח שיש לי טרמפיסטים מעניינים. הבעל נמושה והאשה לביאה. אני מאוד בעד שהאישה תיתן את הטון בבית. אגב, הפה הפתוח שלך מזכיר לי מאוד דג קרפיון בשולחן שבת.

השם! איזה חוסר טאקט! הצילו!

מובן שהייתי מוכרח להציל את הסיטואציה. השתלבתי בטבעיות בשיחה ואמרתי לחלל הפורד:
כילד מאוד אהבתי קרפיונים. אמא הייתה מביאה לי את המגש של הדגים, כל פרוסות הדג הטחון מסודרות סביב הדג המרכזי, פעור הפה, שמעליו יש פרוסת גזר, והייתי לוקח את המגש בזהירות לשולחן שבת, מדמיין בדרך את הדג חוזר לחיים בים. העיקר שיסגור את הפה. הייתה לו הבעה קפואה כזו. הבעה מיוחדת של דג לליל שבת.

להפתעתי, נחמן קטע אותי, ושח בחדווה:
געציל, סוף סוף נהיית מעניין!!! כבר התחלתי להאמין שלא שווה להקשיב לך אף פעם. הזכרת לי תחביבים חמודים שהיו לי בסעודות שבת. למשל הייתי אוסף דוגמית מכל סלט, ומניח ליד הצלחת שלי, בשיירה. סלק כרוב נבטים סביצ׳ה מטבוחה ועיגול טחינה. יצא פס צר וארוך כמו נחש. אחים שלי ניסו לבנות להם גם נחשים כמו שלי, תמיד נכשלו. בספר שלי אני מדבר על חוויות הילדות שלי, איך נחמן מרכוס של היום צמח מהם ונבנה מהם. געציל לא זכור לי שהרשיתי לך לחטט בתא הכפפות, אבל אין לי בעיה שתשתה את הפחית שאתה שותה ממנה עכשיו. ממילא עבר עליה התאריך. מקווה שיש לך בבית ירקות כבושים, הם אחלה פרוביוטיקה טבעית. לפני שלושה שבועות צילמתי קערה של ירקות כבושים בליל ירח, סצנות מעלפות אחת אחרי השני. אולי תישאר אצלנו ללילה, געציל? ברור לי שתתגנב החוצה ותלך לפי הריח. אני צריך תמונה שלך בולס בחרישיות את העגבניות הכבושות. לא יראו את הפנים שלך, יראו רק צללית שחורה של גבר רעב שמחזיק בידיים ירקות שחורים ונוגס בהם. סלחי לי שאני שואל, גברתי, ידוע לך במקרה על מתכון שווה במיוחד לסלק כבוש? סלק הוא ירק נהדר. במכון לשטיפת מכוניות, זה שעבדתי בו, הייתי מחלק מידי פעם לעובדים צ'יפס סלק. מעדן מלכים אמיתי שקליאופטרה יכלה רק לחלום עליו.

פה נחמן נתן תאוצה קלה, עקף בחינניות ובכשרון שיירה אינסופית של משאיות, זמזם לעצמו משהו שנשמע כמו אוד מוצל מאש של ניגון הבעל שם טוב, ואמר: קליאופטרה התעלמה מצוואת אביה לשלטון משותף של שני האחים, ושלטה לבדה. הגברת הייתה מלכה יוצאת מן הכלל, ועד היום חוקרים רבים מדברים אודותיה בהערצה מהולה בפחד. במיוחד חוקרות פמיניסטיות. הן מנסות להאדיר את דמותה ולצבוע אותה בדיוק בגוונים שהן רוצות, לטעון שהיא הייתה האם הקדומה של כל הפמיניסטיות. אתה יודע, אדוני – פה נחמן נופף באצבעו אחורנית לעבר האדון השותק – אני אישית מאוד בעד הפמניסטיות, כל זמן, כמובן, שהן מתחתנות עם אנשים שאני מתעב.

אגב אשתי לא פמיניסטית. היא נתנה לי יד חופשית לרהט את ביתנו, וגם לאחר בקביעות בסלון את ספת המחשבות הגלמודה. היום טוב לספה מאוד. היא שמחה ומרוצה. פה ושם יושבים עליה אורחים, וכמעט מידי יום הילדים של זינגמן קופצים לבקר כדי לקפוץ עליה. ויש לה גם חברה טובה, השולחן. מקווה שבזמן שהייתי בבלגיה הרגל המתפרקת סוף סוף תוקנה, האמת.

שולחנות צריכים להיות יציבים. אם תהיה לי בת, אולי אקרא לה קליאופטרה. לתקן את הרושם שהמלכה ההיא השאירה. בטח נקרא לילדה שלנו קליאו, אולי פטרה. געציל, אמרת משהו מקודם על כך שאתה בשידוכים, רוצה אולי שאציע לך נערה בשם פטריה?

כי אם כן, אשתי אולי תמצא לך מישהי שקוראים לה בשם כזה. אולי אפילו נערה איכותית ורגילה, בלי בעיות. נראה. לפעמים אני חושב שאם היו קוראים לי זעמיל, לא הייתי מצליח כל כך בחיים. אני שמח שהשם שלי הוא נחמן מרכוס. בברית שלי אנשים מאוד שמחו, למרות שלא הוגש שם סלק בשום צורת עיבוד, והוולדורף היה קצת מלוח מידי. טעמתם פעם צ'יפס סלק? קצת מורכב אבל אסביר איך מכינים כזה בבית. לוקחים...

...הנאום האינסופי נקטע לפתע, קולו של הגבר מתפרץ וקוטע אותו, רועד מהתרגשות כבושה: כל הכבוד, פששש. כל מילה שלך פנינה. יכול לומר לכם, אתם נראים דתיים, שכדאי שתתפללו לאלוקים שהנשים שלכם אף פעם לא יהיו פמיניסטיות. אחרת החיים שלכם יהיו קשים מנשוא. תהיה לכם מפקחת ומנהלת בבית במקום אשה נורמלית. מישהי שיודעת לבשל ולנקות.

האיש יודע לדבר! ויש לו דעה עצמאית! הפתעה! סובבתי את ראשי לעברו, משתומם על התגלית, והוא נלהב לראות שיש לו מאזין. אך התלהבותו כובתה מייד, עקב רשרוש מאיים למדיי ששילחה לעברו גבירתו. סוג של 'פססטטטט' ארוך וחד. קר ומלחיץ. הטרמפיסט, בתגובה, שמט את ראשו, מפטיר שאמר את הדברים בהומור בלבד ולא התכוון ברצינות.

*

ייחלתי שלאור מצב העניינים נזכה ודממה סמיכה תתנחל בחלל האוטו, אך חלומי התבדה, וקולה של הגברת התנשא, פסקני וחותך, והיא מכוונת את מילותיה לעבר הקשקשן שאוחז בהגה: אדוני, תודה על הטרמפ. ועם זאת; אני חשה חובה אתית, מוסרית וערכית להבהיר לך כי אינני מוכנה לשמוע את הדעות הנוראיות שלך.

הפמיניזם קידם את מעמד האשה בכל העולם. אנחנו כבר לא חיות בתקופה שבה נשים מושפעות ממה שהגברים חושבים עושים או אומרים. ימי הביניים חלפו ואינם יותר. עידני ההשפלה והשוביניזם תמו ונגמרו. בדור שלנו נשים מנהלות את העולם. ראשות ממשלה, נשיאות, גנרליות, טכנאיות רכב, מטיסות מטוסים ומפקדות על פריגטות צבאיות חמושות. אשה היא אדם עצמאי לחלוטין, שווה בין שווים. המדע של העשורים האחרונים מגבה זאת היטב. אדוני, הקשב: רק בחודש שעבר פרסמה אוניברסיטת 'סווטלנה המנצחת' מחקר המוכיח שכיום אין יותר בשורות האקדמיה אפליה והטיה על בסיס...

פה הפסקתי לשמוע דבר מהנאמר ברכב. אוזניי צללו. מצב רוחי הטוב נעלם והתפורר, הפך לגחל מפוחם וקטן. אבוי! אסון! מילא להיות כלוא ברכב אחד עם נחמן, ניחא. למדתי כבר לשרוד במצב שכזה. אך עם נאום בעד הפמינזם? אי אפשר. רק נס יציל אותי מכאן. נס גדול, מהדהד.

בשיניים חשוקות, ירא פן יבולע לי, נשאתי חרישית תפילה רותחת לקוני: אנא השם, הושיעה נא! הצילני נא מנאומים נוספים מכל סוג. הן של נחמן, הן של הגברת, הן של האדון. אינני יכול עוד.

וכמו כל תפילה טובה ממעמקי הלב, גם הפעם חס עליי קוני וישועה אמיתית התחוללה...

פרק כ"ג

סביצ'ה עם טעם משגע.

האדון מאחור השתעל לפתע בנימוס שלא קשור לכלום, והס מתוק, מדבק, נפל באחת על כל שוכני הרכב. יש אנשים שיש להם את הכשרון הזה, את השיעול האולטימטיבי שיכול להשתיק את כל הסובבים.

רשמתי לעצמי תזכורת מחשבתית לברר עם הבחור כמה כסף יעלה לי שיעור פרטי בענייני שיעול. הלוואי אהיה הבעלים המאושרים של שיעול שכזה. אזכה להקשבה סוחפת בכל מקום בו אהיה. כך או כך, האדון המשתעל ניצל את הדממה, ואמר בביישנות תלושה קצת: הבחור שיושב ליד הנהג, נאמר כאן מקודם שאתה בשידוכים. תמיד הסתקרנתי לגבי הנושא. איך זה פועל בעצם? מיהם השדכנים? תוכל להרחיב קצת בנידון?


וואואואווו.

לזאת, בכנות, לא ציפיתי. כמה טוב השם. במקום ויכוחים מעיקים וקוצניים במעלת וגנות השובניזים והפמינזם, נוכל לנהל שיח פורה ומעשיר בתחום השידוכים, תחום בו אני שוחה שם כמו דג במים עם וותק נאה של כמעט ארבע שעות שלמות.

נשמתי לאט, אוגר כוחות ומארגן את מחשבותיי, מתכנן להקיף את הנושא מכל צדדיו ולהעניק לשואל תמונת מצב מעודכנת, אלא שגורם בלתי צפוי השתחל בתוך חיי וגזל את זמן האוויר העתידי של נאומי. נחמן. מרכוס. מדבר ונואם כמו רדיקל חופשי שגילה מיקרופון פתוח וקהל מאזינים מוכן ומזומן: עם כל הכבוד לגעציל, מגיע לכם הסבר ששווה להקשיב לו. אז השדכנים הם אנשים טובים ויקרים, שמחזיקים ברשותם מחברות ושמות רבים של מועמדים. בחורים, נערות, מכל גיל ומגזר.

השדכנים הטובים מכירים את השמות הכי חמים ואת הטרנדים העכשויים. את הישיבות הנחשבות ביותר, את הסמינרים הנחשקים, את ראשי הישיבות שדוחפים את הבחורים שלהם לדרוש כספים רבים, וכמובן את המוסדות לנערות בסיכון, שם ניתן למצוא נערות טובות ללא דרישות מיוחדות, נערות שיסכימו בשמחה להינשא לבחורים ממשפחות נחשבות, אליטיסטיות, בלא שאיש יזהיר אותן כי השדכנים זוממים לחתן אותן עם השאור שבעיסה; עם הבחורים שאמנם משתייכים למשפחות טובות, אבל הם עצמם לא באמת מציאה גדולה. בשבת לפני הנסיעה לבלגיה הכנתי לאורחים שלנו סביצ'ה. סלט ירקות יווני עשיר ומעודן, עם טעם אקסקלוסיבי משגע. יום אחד אפתח מסעדת סביצ'ה. פחות בשביל הכסף, יותר בקטע של אומנות. אוכל טוב הוא אומנות. לא מזמן התחלתי להתאמן לחתוך אננס משובח לפיסות דקות שוות.


השם.

השם.

השם.

זה לא אמיתי.

רציתי לצעוק. רציתי לתלוש משהו ממישהו. רציתי לנבוח. רציתי לבכות. רציתי לעמוד תחת החופה. רציתי לטעום מנחת זרועו של שווער פוטנציאלי. רציתי להתחנן טלפונית לשדכן אנטיפת. כל דבר קשה שהוא – העיקר לא להמשיך ולשאת את הזוועה. את נאומי מרכוס, את שידורי הרדיו האינסופיים שלו.

כמה אפשר?
כמה?

ואם מצב רוחי עוד לא הגיע לתחתית שבתחתית, הרי שמחשבה סתמית שחלפה במרכז התודעה שלי – הקריסה אותי לחלוטין. ייאשה אותי עד עפר. שמעתי אותה צלולה, מלגלגת, צולפנית: ואם נחמן מרכוס היה רדיו, לפחות היה לו כפתור כיבוי...
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
פרק כ"ד
חנניה הקברן המחייך

באותו רגע שמעתי את עצמי מדבר. לא חשוב מה. העיקר לעצור – ולו לרגע! – את השידור החי. זה מה שאמרתי, בדיעבד: נחמן, במקום לדבר ולדבר ולהלל ולשבח ולרומם ולגדל את הסביצ'ה, תוכל אולי פשוט לפרט את המתכון?

לדאבוני, השאלה לא השתיקה אותו. ההפך. הוא פרץ בשטף אינסופי של השוואת מתכונים, ולבסוף בחר להשמיע את הנבחר מביניהם, לטענתו: דג סלמון טרי ביותר עם נשמה יתירה ורגש חסידי, לימון אחד מקולף וקצוץ ובעל טבע נוח, לימון וחצי סחוט ושתקני, רבע כוס שמן זית מהוגן, אחד פלפל אדום קצוץ למשעי, שני משמשים קצוצים היטב הדק, פלפל קטון חריף חתוך לטבעות נאות, מלפפון חתוך לקוביות מהוקצעות, כמעט כפית שלימה מלח גס חסר ריח, 3 כפיות סוכר חום מהמטבח של סבתא, וכמובן - מעט שורש ג'ינג'ר קצוץ דק עם מרקם של שורש ג'ינג'ר אסלי אותנטי. וכן, יש בהחלט מה לדבר גם על פיסות אננס קטנות ואלגנטיות.

יופי-טופי.

*

סביר להניח שהנסיעה נמשכה כסדרה, למרות שאינני זוכר מי ומה, היות שמוחי וחושיי נאטמו לחלוטין. מתישהו מצאתי את עצמי בתחנה המרכזית בבאר שבע, נפרד ללא מילים מהזוג המוזר, עולה לאוטובוס המוביל למקום מגוריי, מאיץ בעצמי להדחיק את תלאותיי, לפחות עד לתור הקרוב שלי לג'ורג' קזאחי, המטפל הרגשי הנפלא שלי.

באוטובוס, נמנמתי קלות. שעון ומפורקד על המושב. מודה להשם שהביאני עד הלום, שהצילני מכל התלאות שהיו מנת חלקי בימים האחרונים. מחשבותיי נסעו סחור סחור, ברונדלים, עפים ומשפריצים לכל עבר. לרגעים רציתי להירדם לחלוטין עד שהכרוז יעיר אותי, לעיתים חפצתי להתקשר בדחיפות למר מרכוס ולוודא ששלומו טוב. למרות שהוא כבר לא מוגן על ידי נוכחותי. פה ושם הגיעו גם מחשבות של משמעות החיים, הכיצד אהיה יהודי טוב יותר, וכמובן – מה יהיה איתי. אני כבר צריך להתחתן. למצוא את החצי השני שלי, לצאת מהמקום שבו היו חיי עד היום.


מאי שם בנבכי זכרונותיי, עלו וצצו סצנות עצובות. על סיפורים מפה לאוזן, על בחורים טובים שלא התאמצו מספיק, לא הצליחו למצוא שידוך טוב, ומתו בגיל תשעים ושתיים, ערירים, בודדים, שכוחים. בהלוויות כאלו, כך סיפר לי ידידי חנניה הקברן המחייך, אין כלל קהל. ההורים של המנוח עזבו את המקום לפני שלושים שנה, ילדים ומשפחה אין, וכל מה שנותר אלו אנשי חסד ומעשים טובים שבאים ללוות את הנעבעך בדרכו האחרונה.

ידידי חנניה המחייך לא שמח לאיד, מיותר לציין. הוא לא מחייך כדי לעשות דווקא ללקוחות שלו. חס וחלילה. חנניה, כך הוא עצמו הסביר לי פעם, מחייך כי אוהב לחייך. החיים טובים.

וחוצמזה, כך חנניה, מתים לא יכולים לחייך. רק חיים. לכן אני מחייך לעצמי פה ושם, מוודא שאני עדיין קיים.

נחמד.


סביר להניח שהחברא קדישא בה מועסק חנניה, שמחה מאוד על העובד המסור שלה. הרי כולם יודעים שקברנים טובים הם זן הולך ונכחד. בעבר הרחוק היו קברנים עם נשמה, שאכפת להם, שמניחים את הנפטר באדיבות בקרקע, שחושבים עליו, שנפרדים ממנו באכפתיות.

היום, איפה. היום, בדור שלנו, הקברנים עושים את המוות ללקוחות שלהם. רוצים רק כסף וכסף. צוחקים על חשבונם. קברן אחד ששמעתי ברדיו סיפר בשמחה שהוא קובר מצויין ומכניס את המתים לקברים בצורה מקצועית ונוחה, ואם יש להם תלונות, הוא לא מפחד; הם מוזמנים להתלונן עליו בהנהלה.

לא אהבתי את הבדיחה. אפשר למות מרוב גועל.

*

בכל מקרה, סטטיסטית, שיערתי שאזכה להקים בית. שאהיה חלק מקבוצת האוכלוסיה הענקית של הנשואים בע״מ, ולא אאלץ להיות שותף בקליקת הרווקים האומללים הזקנים. אלו שלא הצליחו למצוא לעצמם בת זוג.

מדע הסטטיסטיקה הוא משהו נפלא. סטטיסטקאי טוב יודע לקחת כל דבר מלחיץ, לכמת אותו, למספר אותו, לשקלל אותו, ואז להוכיח שמדובר באחוז זניח ביותר.

ג'ורג' קזאחי סיפר לי על פציינט שלו שקרא ספר על התרסקות מטוסים ומטעני חבלה מוטסים בשירותו של בן לאדן, ומאז הוא מפחד לעלות על מטוס. המטופל אמר ששמע שעל כל מליון טיסות, ישנה טיסה אחת שמופלת על ידי פצצה, וממילא הוא רועד מפחד ולא מסוגל לטוס לשום מקום, ויהי מה.

ג'ורג' פתר את הבעיה בקלות, והמליץ למטופל לעלות למטוס עם פצצה תוצרת בית בתוך התיק. הרי הסיכוי שיהיו שתי פצצות נפרדות על טיסה אחת, נימק ג'ורג', הוא בערך אחת לשש מאות מליון.

מקווה שסיכויי להינשא גבוהים יותר.

הרי בינינו, מי מבטיח לי שאזכה להינשא? שאזכה להיות בעל בעמיו? שאמצא את עצמי תחת החופה, מקדש את הקוקיה שלי לאשה?

משם לכאן, מטולטל באוטובוס הבינעירוני המקפץ, דמיוני הקודח פעל בשירות האוייב, והעלה בי מראות קשים. מציג לי את עצמי בשלל שמחות משפחתיות, מגיע לבד. עצב. יושב בצד. לא רלוונטי. לא יכול לתרום כלום לשיחות הקיטורים של הגברים הנשואים. אוכל קצת בחוסר חשק, שותה סודה עם טעם של פח מגולוון, לועס בשעמום הרינג תפל, ויודע שאין לי לאן למהר. אף אחד לא מחכה לי בבית. שום אשה לא אורבת לי מאחורי דלת ביתי, אוחזת מערוך ועיניה יורקות אש וגופרית, צווחת עליי שאפסיק כבר להתבטל ולא אהיה יאצמעח בטלן.

אם יש משהו שיכול לרסק לרסיסים לב של גבר, זאת אשה שסבורה שהוא יאצמעח בטלן. אני מוכן להיות שוליה של עורך לשוני, כל זמן שלעולם לא ידביקו עליי סטיגמה כזו. נחמן מרכוס הוא דוגמה חיה לסבל שהטיפוסים האלו ממיטים על הסובבים אותם.

עליי לעשות הכל, אבל הכל! כדי לא להיות כמוהו. מטבע הדברים, אני גם מוכן להתאמץ לשם כך ולעשות כל עבודה קשה שרק נדרשת, בתנאי שהיה תהיה קלה ולא תדרוש ממני יותר מידי.


טבע הדברים!
טבע הדברים!
טבע הדברים!

צמד המילים המסתורי הזה שהדהד במרכז התודעה שלי, אי שם בין האונה השמאלית לימנית, העיר אותי באחת. טבע הדברים אלו מילים של שונאי ישראל בכל הדורות. של פרופסורים קרחים באוניברסיטאות, של כמרים הורגי נערים ומעלילי עלילות דם, של בלעם הרשע. אני יהודי! יהודי יודע שאין דבר כזה טבע הדברים. הכל מכוון מלמעלה, מאת הבורא יתברך שמו. אין דבר כזה טבע, יש רק אלוקות. רק אלוקות!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
פרק כ"ה
עִם האידישקייט יַעוֹר, יִשְׂגָב אָדָם...


נלהב לגמרי מהמחשבות השמחות והטובות, שכנעתי את געציל הקודר, את האני שלי: אל תיתן לעצמך לצלול למעמקי הייאוש. עוד אזכה להגיע בשבת לשטיבל ולקטר כמו זקן רוטן ממוצע על השווער הנורא שלי. לספר לכל אוזן פנויה על המשפטים המעליבים שהשווער שלי משלח בי. רק להיות חזק עד שזה יקרה.

בואכה ירושלים, התחלתי לשיר לעצמי את הרציונל, השיר שעליו התאמנתי בביקורים האחרונים שלי בקליניקה של ג'ורג' קזאחי:

קוּם הִתְנַעֵרָה געציל החֵלֵכָה
מגזע עֲבָדִים וּמְזֵי רָעָב
אֵשׁ הַנְּקָמוֹת הַלַּב לִחֵכַה
לִקְרַאת אוֹיַב הייאוש הִכּוֹן לַקְרָב.

עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה
מִגַּב כָּפוּף נִפְרֹק הָעֹל
אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִימָה
לֹא כְלוּם מִתְּמוֹל,
מָחָר – הַכֹּל.

זֶה יִהְיֶה קְרַב אַחֲרוֹן בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם
עִם האידישקייט יַעוֹר, יִשְׂגָב אָדָם...

ומה אומר, צלחתי את המשבר. שרדתי. התכנית כבר הספיקה להיטוות במוחי, מוכנה ובשלה. המתנתי עם יישומה עד שהאוטובוס הגיע למחוז חפצי, שם ירדתי ממנו בצעדים כושלים, עייף אך מותש. הרמתי את עצמי, לגמתי מעט מים חמים שמצאתי בבקבוק קטן שהיה תקוע בעמקי מזוודתי הכתומה והדוויה, ומיהרתי לנצל את העובדה שיש לי סוף סוף מעט פרטיות. פשפשתי במכשיר הסלולרי שלי, יזמתי שיחה אל מירי השדכנית. ׳האשפית׳, כך הגדיר אותה זעליג אחי. 'היא תמצא לך שידוך, שווה לך ללכת לריאיון איתה, ואל תבהל מהשאלות ומהטון'.

שויין.

וכך, יום אחד בלבד אחרי המסע מבלגיה, עדיין עייף למרות שלוש עשרה השעות שישנתי בחדרי, מצאתי את עצמי בביתה של מירי השדכנית, ילדיה הסקרנים מלווים אותי לחדר העבודה שלה, והיא עצמה נכנסת לחדר, עטה שלוח ופנקסה רושם, עיניה מפחידות וקוראות מחשבות. השם, תשמור עליי. אנא - - -
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
לטענתו: דג סלמון טרי ביותר עם נשמה יתירה ורגש חסידי, לימון אחד מקולף וקצוץ ובעל טבע נוח, לימון וחצי סחוט ושתקני, רבע כוס שמן זית מהוגן, אחד פלפל אדום קצוץ למשעי, שני משמשים קצוצים היטב הדק, פלפל קטון חריף חתוך לטבעות נאות, מלפפון חתוך לקוביות מהוקצעות, כמעט כפית שלימה מלח גס חסר ריח, 3 כפיות סוכר חום מהמטבח של סבתא, וכמובן - מעט שורש ג'ינג'ר קצוץ דק עם מרקם של שורש ג'ינג'ר אסלי אותנטי. וכן, יש בהחלט מה לדבר גם על פיסות אננס קטנות ואלגנטיות.
וואו. פסקה גאונית.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

פרק כו – סוד המוצא האמיתי שלי​

מירי השדכנית קיבלה אותי בפנים חתומות ובטון דיבור ענייני. כמעט לא נותנת שום רמזים לגבי התרשמותה ממני:
שב, געציל. הכסא השמאלי קצת לא נוח, שב על הימני בבקשה. כן, אתה יכול לשתות מים. בבקשה לא לפתוח את המחברות. כן, תעזוב אותם. תודה. הם מלאים בפרטים אישיים של משודכים. למה אתה פותח את המגירה הקטנה? זה לא הבית שלך פה. מקווה שבבית שלך לא תעשה מהומה כזו, אף אשה, ואני אומרת לך את זה כאחת שחיתנה כבר בלי עין הרע מאתיים עשרים ושלוש זוגות עד כה - לא תסכים לחיות עם בעל שמשתולל כך.

איזו שטיפה. אללי לי. נפלתי היישר ללוע של קרוקודיל, מתברר. סיוט אמיתי. הישר מהג׳ונגל!

אך אני, איך לומר בעדינות? איש חזק. לפיכך לא התרשמתי מהשיניים הנושכות של מירי. אני גדלתי על ברכי הפתגם הגורס כי כלב נובח לא נושך, ולכל קוקו יש קוקיה, ועל כן ברור שאיפשהו בעולם ישנה אשתי לעתיד, ועליי רק להגיע אליה. אולי בעזרת מירי השדכנית, אין לדעת.

ואני אחד שנותן צ׳אנסים בקלות. היה לי ברור שאני לא קם ויוצא בחמת זעם - תגובה הולמת לדברי הבלע שהוטחו בי - אלא נשאר על מנת לתת לשדכנית צאנס להיות המאושרת שתציע לי הרבנית שלי.

נשמתי לאט, חייכתי חיוך צרפתי פושר, חלול ומטופש, והתיישבתי בברכיים כושלות. הנחתי לגופי הלחוץ להשען קלות על מסעד הכסא, יודע שמייד יתחיל החיטוט בקרביי. מי אני, מה המוצא שלי. איפה למדתי. כל הסבל הזה. המושב כולו מרגיש כמו כסא עינויים מודרני. אני תוהה למה האינקצוויזיציה לא פקדה על אנוסי ספרד לשבת שעה ביום עם שדכנים כחלק מהעינויים. איזה עונש נורא לאדם נמרץ וחי. אולי הם לא היו רעים כמו שסיפרו עליהם?

ואז, באותו רגע, זעזוע תת מימי שטף אותי. מצפוני הנידח. קם על רגליו. רושף. גרונו ניחר. דוקר אותי מבפנים עם מטריה סגורה בעלת מקל מתכת בגווני נחושת עם מרקם מחוספס ולא נעים. געציל. השתגעת? כך ללמד זכות על רשעי אומות העולם?

קיבלתי באהבה את התוכחה הבוטה. מצפון הוא דבר שתמיד צודק, כמו בעלה של אשתי לעתיד. לא מומלץ להתווכח. הרכנתי ראש, מלמלתי תירוץ סתמי. אבל משהו טוב, כזה שנשמע אמיתי: איזה הבלים המוח שלי אומר לפעמים. טעיתי. האינקוויזיציה באמת היו חלאות אדם.

ככל שהעמקתי במשגה שביצעתי, גברה כלימתי. אכן, אסור ללמד זכות על רשעים שכאלה, שהתעללו ביהודים והרגו אותם בדם קר. עם כל הכבוד לתלאות המשודכים, יהודי ספרד סבלו יותר.

פתאום כה שמחתי שאני מתפלל בנוסח ספרד! מחזיק אצבעות למגורשים האומללים. משמר את זכרם גם כעבור חמש מאות שנה או משהו. יכולתי בהחלט להבין אותם. את הבדידות, את תחושת ההשפלה, את הפחד מהעתיד.

זה גם מה שהסברתי למירי: מצד אחד ברור לי, בדיוק כמוהם, שעוד אגיע לקרקע מוצקה כלשהי. הם רצו אדמה ובית, אני מחפש בית עם אשה, רצוי יתומה מאם.

הבנתי שעליי להוסיף פרט חשוב, התעלמתי מסימני התסכול של השדכנית מולי, ואמרתי: חשוב לי לציין שאני לא נצר אמיתי למגורשי ספרד. הקשר בינינו הוא אפלטוני בלבד. אלחוטי. סלולרי. לוויני. המוצא האמיתי שלי הוא סוד כמוס.

מירי הרימה רבע גבה חצי סקרנית, ולמרות שלא רציתי לחשוף את הנושא כולו, הגבה המורמת הפעילה עליי לחץ כביר ומצאתי את עצמי ממלמל את האמת: טוב, נו. אני גם לא ממוצא וורשאי. לשמחתי כולם בטוחים בכך, מה שמעניק לי ניקוד גבוה למדיי בשוק הצפוף. אף אחד לא צריך לדעת שאני בכלל ממוצא אחר, מוצא שאותו אינני יכול לפרט פן יהיה לי לרועץ.

ובראשי מלמלתי: סליחה, מוצא יקר שלי.


פרק כז – אוי ויי; אני לא להיט בכלל!​

ככה או ככה, הסברתי למירי, לא באתי למשרדך כדי לנאום לך על אלו שאינם וורשאים שווים, בודאי שלא על הנורצ'ינים ועל כך שהקיפוח המתמיד שהם זוכים לו הוא עוול נוראי. באתי רק להציג את עצמי בפנייך, אולי יהיה לך רעיון לשידוך טוב בשבילי. רצוי אחת עם אבא שמן ועם קול חזק. שהחברים שלי יקשיבו בפיות פעורים לסיפורי האימה שאספר בשטיבל אחרי שחרית.

מירי לא הגיבה לכל המשפטים הנ״ל, משום מה. למרות שהייתי כנה וגלוי.

היא שרבטה לעצמה משהו בכריכת המחברת המרוטה שצצה לזוועתי יש מאין על שולחן העבודה שלה, ושאלה אותי בחוסר עניין מוחצן: אז הרב געציל. הבנתי שאתה לא לומד בישיבה, אבל בכל זאת רוצה מישהי חרדית ותורנית שלמדה בסמינר מהשורה הראשונה. אחת איכותית עם אופי טוב ומידות טובות. למה שמישהי כזו תרצה אותך? במיוחד שהבנות הטובות כולן וורשאיות. ואתה אומר שאתה לא. מי יודע, אולי אתה בכלל נורצ'יני? - - -

בום. בום.

השאלה נפלה עליי כמו דגם מוקטן של מגדל אייפל, כבד ומוצק, שנזרק על ראשי מגג מגדלי עזריאלי. נשברתי לרסיסים. הייתי לרכיכה. האגו שלי עבר תאונת דרכים, בטחוני העצמי החל לשדר סימני חולשה.

מדוע, באמת, שאלתי את עצמי, מישהי כזו תרצה בי? מה לה ולי?

הרי נערה וורשאית אמיתית, מן הסתם מוצפת בהצעות טובות בהרבה ממני, על הנייר כמובן. אולי בנים של ראשי ישיבות או לפחות נכדים, אולי בכאלו שגובהם מטר שמונים וזקנם נאה. אולי כאלו הלומדים יומם וליל?

מה יש לי בכלל להציע לה? הכיצד אוכל להתחרות בהם, באמצעות כרסי הקצת נוכחת ומתעגלת, מראי הסביר-עד-בינוני, ומוצאי הנתון בסוד, וחשוד כנורצ'יני??

לכן שתקתי.

שתיקה עמוקה ורחבת אופקים.

לצערי, אינני זעליג. שתיקותיי אינן מאופיינות באותו כבוד ראש אפוף יראת כבוד ותחושת מלכות. אני שותק כמו שקית מזון קטנה עם שאריות של קורנפלקס מפורר. כמו מנגו חצי רקוב מתחת לכל הגזרים במגירת ירקות במקרר. כמו בקבוק מיץ ענבים יבש וריק שמישהו זרק פעם בוואדי.

מירי לא הייתה צריכה לומר דבר, השתיקה שלי עשתה טוב את העבודה: הבנתי שמכל הבנות הרשומות אצלה בפנקס הנחשב, אף אחת מהן לא תרצה בי.

לפיכך קמתי בכבדות, דכדוך דביק בכל עצמותיי, הנפתי את עצמי ונפרדתי ממנה בלי מילים. היא ניסתה לשאול אם מעניין אותי לשמוע על הבת של טרפיפי, בוזגלוביץ או שטענגל, משפחות חצי – חצי, אמא נורצ'ינית ואבא וורשאי או סתם חוזר בתשובה עם שווי שוק אפסי במקרה של שטענגל, וכמובן שאפילו לא נאותתי לשמוע פרטים. לפי נימת קולה יכולתי לדעת בוודאות שמדובר בבנות פשוטות, בעייתיות מאוד, שלא לדבר על הרקע המפוקפק. טרפיפי בכלל ידוע שהם נורצ'ינים מכל כיוון. פוי! אני שונא גזענים ונורצ'ינים.

אז מירי, לא תודה. חשבתי במרירות, ויצאתי החוצה. לא מעניין אותי ההצעות העלובות האלו. שאיזה בחור חוזר בתשובה או נורצ'יני יתפשר עליהן. יכולתי להרגיש היטב איך עשתונותיי צורחים בתוכי, דמי שוצף, שעוני מתקתק, ומצב רוחי בתחתית החבית. מחוצה לה. הכי נמוך שיש. אפילו השמש הנעימה של סוף היום לא הצליחה להרים את מצב רוחי. מיותר לציין שבאותה השעה לא שיערתי שעוד אשמע ממירי לא מעט, ושעוד נכונו לנו שיחות רבות...
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קראתי רק חלק מהפרקים ונהניתי מאד!!
כל פרק מדהים בפני עצמו.
לגבי בחירת השמות, נראה שהשקעת חשיבה על כל שם ושם. אז למה מירי? שדכנית, ועוד מפחידה, לא תיקרא לדעתי מירי.
אני מציעה מטילדה, גריזלדה, ברקת, ועוד מהסוג הזה
למצער, אפשר ברכה או נחמה
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
קראתי רק חלק מהפרקים ונהניתי מאד!!
כל פרק מדהים בפני עצמו.
לגבי בחירת השמות, נראה שהשקעת חשיבה על כל שם ושם. אז למה מירי? שדכנית, ועוד מפחידה, לא תיקרא לדעתי מירי.
אני מציעה מטילדה, גריזלדה, ברקת, ועוד מהסוג הזה
למצער, אפשר ברכה או נחמה
הערה מעניינת, תודה רבה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  24  פעמים

לוח מודעות

למעלה