דרוש מידע מרכז מ.ל.מ שיטת שש הנקודות מבחני רבנות / דיינות. או כל מכון אחר

אגד

משתמש חדש
אני רוצה לשמוע דעות אם כדאי לי או לא?

אני רואה כאן בפרוג הרבה 'מאוכזבים' מכל מיני 'מכונים' כאלו ואחרים. אבל המכון הזה איך שזה נראה משהשיעורים לדוגמא ומההסבר לשיטה שלו, נראה שהוא בסך הכל חוסך זמן אבל מלמד בשיטה הגיונית

וגם ראיתי פה בפרוג אחד שמציע שאני יעשה את זה לבד: ללמוד שירת הים או שו"ת ...שלמה, לסכם ולהיבחן על זה.


מי יכול לשתף מנסיון אישי לטוב ולמוטב?
 

חדש בתחום

משתמש רשום
הייתי שנה במלמ דרך הזום - לא נהנתי , בכלל! למבחן הגעתי לא ברור לא מוכן ולא עברתי
אח"כ הלכתי למכון בשם סימנא ולמדתי חומר הרבה יותר מאסיבי וגדול, אבל השקעתי המון המון שעות חוץ מזמני השיעורים השבועיים, ועברתי את המבחן ברבנות בכיף ובידיעה.
זה הנתונים, החומר של סימנא היה מסוכם וברור. הרב המרצה ממש מעולה. אבל צריך המוווון השקעה כל יום שעה שעתיים למשך שנה
וודאי שאפשר ללמוד לבד, אבל זה פשוט קשה הרבה יותר שאין הספק שבועי ברור ואין תמריץ של חברים נוספים ואין שאלות חזרה מסודרות, אם תסדר לעצמך את כל זה - לך על זה ותרוויח כמה אלפי שקלים...
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני רוצה לשמוע דעות אם כדאי לי או לא?

אני רואה כאן בפרוג הרבה 'מאוכזבים' מכל מיני 'מכונים' כאלו ואחרים. אבל המכון הזה איך שזה נראה משהשיעורים לדוגמא ומההסבר לשיטה שלו, נראה שהוא בסך הכל חוסך זמן אבל מלמד בשיטה הגיונית

וגם ראיתי פה בפרוג אחד שמציע שאני יעשה את זה לבד: ללמוד שירת הים או שו"ת ...שלמה, לסכם ולהיבחן על זה.


מי יכול לשתף מנסיון אישי לטוב ולמוטב?
לא כדאי.
בסופו של דבר, מלבד להציע מסגרת - ניתן להשיג את כל היתרונות שלהם בדרך פשוטה יותר.
הלימוד הטוב ביותר, ועל כך לדעתי אין חולק, הוא לימוד מהמקורות, כאשר אפשר להיעזר בסוף - בחזרות, בספרי סיכום כעין אלו שהזכרת.
התועלת בלימוד עצמי היא, שאתה לא תלוי באף גורם, אלא אתה יכול ללמוד לבד מה שתרצה כמה שתרצה. הלימוד כמובן נעשה יעיל עם הזמן, ובסוף אתה תמצא את עצמך עוקף אותם בסיבוב, כאשר מי שלומד דרך הקורס - נדרש להמתין עד לסיומו כדי להיבחן.
לימוד דרך מכונים, הוא אולי מפתה, אבל בסוף - כשתשלם על קורס אחד ותצא ממנו עם הצלחה כזו או אחרת (במידה ואכן תצליח) - לא יהיה מי שילמד אותך איך ללמוד את החומר לבחינות הבאות.
כל זה, בעניין עצם הלימוד למבחן והתועלת שלו. עכשיו, כמה טיעונים הרבה יותר משכנעים:
המכונים הנ״ל מציעים פתרונות קסם, וזה סבבה בהרבה תחומים, אבל לא בתחום ההלכה.
פסיקת הלכה היא אחד התחומים הקשים והמאתגרים שקיימים, כאשר יש צורך בהיכרות מעמיקה עם דעות הראשונים שבבית יוסף, ועוד יותר - עם השו״ע ונו״כ. כמו כן, יש צורך מהותי בידיעה של ספרי אחרונים, והיכרות עם גישות שונות ושיטות שונות בפסיקה.
טעות בהכרעה - היא לא דבר שמורה הוראה יכול להרשות לעצמו, ולכן - לימוד סיכומי מתוך שיעורים והרצאות של שעות ספורות בשבוע, אינו מספק ואינו מספיק עבור קניית היכולת האמיתית.
במכונים המדוברים, אוהבים לשחק בכאילו. אני לא מכיר מורה הוראה אחד שלמד דרכם, ואני מכיר הרבה מו״צים.
אם סבבה לך ללמוד כדי לנפנף באיזו תוצאה מספרית, אז סבבה. אבל אם יש לך רצון אמיתי להתקדם בחיים, בתקווה להגיע מתישהו להורות באמת - וכשאני מדבר על הוראה אני לא מדבר על ׳פוסק הדור׳ אלא אני מדבר גם עליך ועל המשפחה שלך, הדרך היחידה היא זו המוכרת והמקובלת. לעבוד, ללמוד הרבה, לסכם, להיבחן, לעבור.
ספרי סיכומים הם בהחלט דרך טובה לחזרה וללימוד, אבל הרבה יותר טוב לסכם בעצמך. מניסיון, לכל לומד יש דרך אחרת שבה הוא מצליח לזכור ולסכם חומר. אם תצליח לגבש לעצמך דרך כזו, תוכל לעבור כל מבחן, והזמן יצטמצם מפעם לפעם.
מקווה שעזרתי. רק חייב לומר שזה אפשרי, אם כי בהחלט דורש מאמץ ויכולת למידה גבוהה.
==
אם יש לך שאלות יותר קונקרטיות, או שאלות מעשיות, תוכל לשאול כאן או בפרטי. אשמח לתרום מניסיוני לכל מי שזקוק להדרכה בתחום, וב״ה יש לי ידע וניסיון.
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
את המכון הזה אני לא מכיר.
באופן כללי צריך לומר את האמת, לא ניתן להגיע 'לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא' מבלי ללמוד את הסוגיא כמו שצריך.
הקיצורים טובים ואפי' חובה, לצרכי חזרה.
להורות הלכה למעשה זה רק מלימוד הסוגיא בעיון.
 

אגד

משתמש חדש
הייתי שנה במלמ דרך הזום - לא נהנתי , בכלל! למבחן הגעתי לא ברור לא מוכן ולא עברתי
מעניין. כי אני השתכנעתי מהשיטה שלהם כיוון שהיא הגיונית:
1. תימצות כל שיטה
- כל מי שלומד נכון עושה כך.
2. חלוקה של כל דבר לנושא, נידון, טעם. - הבנה טובה של נושא היא רק כך. ויש אנשים שגם בכולל עם הרבה שעות לא מגיעים לכך [עיין ערך קורס ללמוד לדעת]
3. לקחת מכל דבר מילות מפתח שמזכירות לנו את כל הדבר, ולרשום אותן במקום אחר (בדף בתחילת הספר). לשנן את החומר רק על ידי מילות המפתח = בעצם בעל פה. - [עיין ערך קורס בור סוד, ערן כץ]
4. לשנן את החומר על ידי שינון במרווחים שהולכים וגדלים (יום, שבוע, חודש, שנה) - כל הקורסים של הזיכרון הם כך [עיין ערך קל לזכור, אנקי תורה, בור סוד]
5.שכדי להבין דבר טוב ובעיון זה רק על ידי בקיאות של החומר - כל מה שלא הנושא כאן, הרי ש'דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר', ותבין רק מה שכתוב כאן ואת עיקר הנושא תשמור למקום העשיר. - שמעתי כבר עדות מכלי ראשון ששמע מאחד מגדולי הדור שכך דעתו.
אתה בעצם אומר שאולי התכנית נכונה אבל היא פשוט לא מבוצעת טוב? התימצות של החומר והחלוקה לנושא נידון טעם לא נעשתה?
או שהשיטה לא עובדת?
דבר שני האם אתה יודע אם יש כן אנשים שהצליחו כיוון שלאופי שלהם ולסיגנון שלהם זה כן מתאים [כמו כל הקורסים שמניתי תוך כדי - לכל אדם מתאים משהו אחר]?
אח"כ הלכתי למכון בשם סימנא ולמדתי חומר הרבה יותר מאסיבי וגדול, אבל השקעתי המון המון שעות חוץ מזמני השיעורים השבועיים, ועברתי את המבחן ברבנות בכיף ובידיעה.
זה הנתונים, החומר של סימנא היה מסוכם וברור. הרב המרצה ממש מעולה. אבל צריך המוווון השקעה כל יום שעה שעתיים למשך שנה
א. חיפשתי את המכון סימנא ולא מצאתי. מצאתי רק אנשים שמחפשים חוברות של סימנא?
ב. ההצלחה בסימנא היא כי הם יותר ברורים? וגם צריך יותר זמן בכל מקרה?
 

אגד

משתמש חדש
בסופו של דבר, מלבד להציע מסגרת - ניתן להשיג את כל היתרונות שלהם בדרך פשוטה יותר.
לא פירטת איך. [או שלא הבנתי]

התועלת בלימוד עצמי היא, שאתה לא תלוי באף גורם, אלא אתה יכול ללמוד לבד מה שתרצה כמה שתרצה. הלימוד כמובן נעשה יעיל עם הזמן, ובסוף אתה תמצא את עצמך עוקף אותם בסיבוב, כאשר מי שלומד דרך הקורס - נדרש להמתין עד לסיומו כדי להיבחן.
לימוד דרך מכונים, הוא אולי מפתה, אבל בסוף - כשתשלם על קורס אחד ותצא ממנו עם הצלחה כזו או אחרת (במידה ואכן תצליח) - לא יהיה מי שילמד אותך איך ללמוד את החומר לבחינות הבאות.
צדדים לכאן ולכאן:
מצד שני יש טענה שזה מחייב אותי כיוון שיש דד - ליין משא"כ בלימוד לבד.
המכונים הנ״ל מציעים פתרונות קסם, וזה סבבה בהרבה תחומים, אבל לא בתחום ההלכה.
פסיקת הלכה היא אחד התחומים הקשים והמאתגרים שקיימים, כאשר יש צורך בהיכרות מעמיקה עם דעות הראשונים שבבית יוסף, ועוד יותר - עם השו״ע ונו״כ. כמו כן, יש צורך מהותי בידיעה של ספרי אחרונים, והיכרות עם גישות שונות ושיטות שונות בפסיקה.
טעות בהכרעה - היא לא דבר שמורה הוראה יכול להרשות לעצמו, ולכן - לימוד סיכומי מתוך שיעורים והרצאות של שעות ספורות בשבוע, אינו מספק ואינו מספיק עבור קניית היכולת האמיתית.
במכונים המדוברים, אוהבים לשחק בכאילו. אני לא מכיר מורה הוראה אחד שלמד דרכם, ואני מכיר הרבה מו״צים.
א.אם המכון הספציפי הזה (ראיתי אחרים שסתם מחפפים משהו מלמעלה) מתמצת את הגמרא ואת השיטה של כל 'ראשון' ללא השקלא וטריא [שאת זה אני בעז"ה עוד ידע...]., הרי שיש לי את כל הידע או לפחות את רובו.
ב. אני מכיר הרבה מוצי"ם ואני מכיר רק אחד שהשתמש בקל לזכור וגם הוא עדיין בתחילת דרכו.
אבל ברור לי וגם דיברתי על כך עם כמה מהמוצי"ם, שאם להם היה קל לזכור הם היו יודעים יותר טוב. זה פשוט עוד לא היה.
אז אולי גם המכונים האלו הם תחילת עידן שמתפתח? אם לא להיות מו"צ רק מהמכון, לפחות כקיצור דרך בזמן שאורך ללמוד את כל החומר?
[האם הינך מכיר כאלו שעברו דרך המכונים האלו והם כיוסף בשוקא? או שרק אמרת שאינך מכיר מו"צ שעבר דרכם אבל תכף נכיר כאלו שעברו דרכם?]

שורה תחתונה תשכנע אותי! כי אני באמת רוצה לדעת!
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
לא פירטת איך. [או שלא הבנתי]


צדדים לכאן ולכאן:
מצד שני יש טענה שזה מחייב אותי כיוון שיש דד - ליין משא"כ בלימוד לבד.

א.אם המכון הספציפי הזה (ראיתי אחרים שסתם מחפפים משהו מלמעלה) מתמצת את הגמרא ואת השיטה של כל 'ראשון' ללא השקלא וטריא [שאת זה אני בעז"ה עוד ידע...]., הרי שיש לי את כל הידע או לפחות את רובו.
ב. אני מכיר הרבה מוצי"ם ואני מכיר רק אחד שהשתמש בקל לזכור וגם הוא עדיין בתחילת דרכו.
אבל ברור לי וגם דיברתי על כך עם כמה מהמוצי"ם, שאם להם היה קל לזכור הם היו יודעים יותר טוב. זה פשוט עוד לא היה.
אז אולי גם המכונים האלו הם תחילת עידן שמתפתח? אם לא להיות מו"צ רק מהמכון, לפחות כקיצור דרך בזמן שאורך ללמוד את כל החומר?
[האם הינך מכיר כאלו שעברו דרך המכונים האלו והם כיוסף בשוקא? או שרק אמרת שאינך מכיר מו"צ שעבר דרכם אבל תכף נכיר כאלו שעברו דרכם?]

שורה תחתונה תשכנע אותי! כי אני באמת רוצה לדעת!
העיקר זה לדעת,
שמבלי לימוד השקלא וטריא כמו שצריך מבלי קיצורי דרך, לא ניתן לדמות מילתא למילתא.
ועל זה כתב הרמב"ם בהל' ת"ת פ"ה ה"ד 'וכל תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה הרי זה רשע שוטה וגס הרוח. ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וגו'... אלו התלמידים הקטנים שלא הרבו תורה כראוי והם מבקשים להתגדל בפני עמי הארץ ובין אנשי עירם וקופצין ויושבין בראש לדין ולהורות בישראל הם המרבים המחלוקת והם המחריבים את העולם והמכבין נרה של תורה והמחבלים כרם ה' צבאות. עליהם אמר שלמה בחכמתו אחזו לנו שועלים שועלים קטנים מחבלים כרמים.
בברכת עלה והצלח
וכלל ישראל ירווה הרבה נחת ממך
 

אגד

משתמש חדש
העיקר זה לדעת,
שמבלי לימוד השקלא וטריא כמו שצריך מבלי קיצורי דרך, לא ניתן לדמות מילתא למילתא.
ועל זה כתב הרמב"ם בהל' ת"ת פ"ה ה"ד 'וכל תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה הרי זה רשע שוטה וגס הרוח. ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וגו'... אלו התלמידים הקטנים שלא הרבו תורה כראוי והם מבקשים להתגדל בפני עמי הארץ ובין אנשי עירם וקופצין ויושבין בראש לדין ולהורות בישראל הם המרבים המחלוקת והם המחריבים את העולם והמכבין נרה של תורה והמחבלים כרם ה' צבאות. עליהם אמר שלמה בחכמתו אחזו לנו שועלים שועלים קטנים מחבלים כרמים.
בברכת עלה והצלח
וכלל ישראל ירווה הרבה נחת ממך
כוונת הרמב"ם שונה, כיוון שהוא כתב בדיוק להפך בהקדמתו למשנה תורה:

"וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר הַגְּמָרָא עַצְמָהּ הַבַּבְלִית וְהַיְרוּשַׁלְמִית וְסַפְרָא וְסִפְרִי וְהַתּוֹסֶפְתָּא שֶׁהֵם צְרִיכִין דַּעַת רְחָבָה וְנֶפֶשׁ חֲכָמָה וּזְמַן אָרֹךְ וְאַחַר כָּךְ יוֹדֵעַ מֵהֶם הַדֶּרֶךְ הַנְּכוֹחָה בַּדְּבָרִים הָאֲסוּרִים וְהַמֻּתָּרִים וּשְׁאָר דִּינֵי הַתּוֹרָה הֵיאַךְ הוּא.


וּמִפְּנֵי זֶה נִעַרְתִּי חָצְנִי *) אֲנִי מֹשֶׁה בֶּן מַיְימוֹן הַסְּפָרדִּי וְנִשְׁעַנְתִּי עַל הַצּוּר בָּרוּךְ הוּא וּבִינוֹתִי בְּכָל אֵלּוּ הַסְּפָרִים וְרָאִיתִי לְחַבֵּר דְּבָרִים הַמִּתְבָּרְרִים מִכָּל אֵלּוּ הַחִבּוּרִים בְּעִנְיַן הָאָסוּר וְהַמֻּתָּר הַטָּמֵא וְהַטָּהוֹר עִם שְׁאָר דִּינֵי הַתּוֹרָה. כֻּלָּם בְּלָשׁוֹן בְּרוּרָה וְדֶרֶךְ קְצָרָה עַד שֶׁתְּהֵא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ סְדוּרָה בְּפִי הַכּל בְּלֹא קֻשְׁיָא וְלֹא פֵּרוּק. לֹא זֶה אוֹמֵר בְּכֹה וְזֶה בְּכֹה. אֶלָּא דְּבָרִים בְּרוּרִים קְרוֹבִים נְכוֹנִים עַל פִּי הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יִתְבָּאֵר מִכָּל אֵלּוּ הַחִבּוּרִים וְהַפֵּרוּשִׁים הַנִּמְצָאִים מִימוֹת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ וְעַד עַכְשָׁו. עַד שֶׁיִּהְיוּ כָּל הַדִּינִין גְּלוּיִין לַקָּטָן וְלַגָּדוֹל בְּדִין כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה וּבְדִין כָּל הַדְּבָרִים שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים וּנְבִיאִים, כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר כְּדֵי שֶׁלֹּא יְהֵא אָדָם צָרִיךְ לְחִבּוּר אַחֵר בָּעוֹלָם בְּדִין מִדִּינֵי יִשְׂרָאֵל אֶלָּא יְהֵא חִבּוּר זֶה מְקַבֵּץ לַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּה עִם הַתַּקָּנוֹת וְהַמִּנְהָגוֹת וְהַגְּזֵרוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ מִימוֹת משֶׁה רַבֵּנוּ וְעַד חִבּוּר הַגְּמָרָא וּכְמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ לָנוּ הַגְּאוֹנִים בְּכָל חִבּוּרֵיהֶם שֶׁחִבְּרוּ אַחַר הַגְּמָרָא. לְפִיכָךְ קָרָאתִי שֵׁם חִבּוּר זֶה מִשְׁנֵה תּוֹרָה. לְפִי שֶׁאָדָם קוֹרֵא בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב תְּחִלָּה וְאַחַר כָּךְ קוֹרֵא בָּזֶה * וְיוֹדֵעַ מִמֶּנּוּ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ וְאֵינוֹ צָרִיךְ לִקְרוֹת סֵפֶר אַחֵר בֵּינֵיהֶם."
מוכח שכוונתו בציטוט.שהבאת מתלמוד תורה היא לא שלא למד את הגמרא. אלא אחד שלא למד הכל!!
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
כוונת הרמב"ם שונה, כיוון שהוא כתב בדיוק להפך בהקדמתו למשנה תורה:

"וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר הַגְּמָרָא עַצְמָהּ הַבַּבְלִית וְהַיְרוּשַׁלְמִית וְסַפְרָא וְסִפְרִי וְהַתּוֹסֶפְתָּא שֶׁהֵם צְרִיכִין דַּעַת רְחָבָה וְנֶפֶשׁ חֲכָמָה וּזְמַן אָרֹךְ וְאַחַר כָּךְ יוֹדֵעַ מֵהֶם הַדֶּרֶךְ הַנְּכוֹחָה בַּדְּבָרִים הָאֲסוּרִים וְהַמֻּתָּרִים וּשְׁאָר דִּינֵי הַתּוֹרָה הֵיאַךְ הוּא.


וּמִפְּנֵי זֶה נִעַרְתִּי חָצְנִי *) אֲנִי מֹשֶׁה בֶּן מַיְימוֹן הַסְּפָרדִּי וְנִשְׁעַנְתִּי עַל הַצּוּר בָּרוּךְ הוּא וּבִינוֹתִי בְּכָל אֵלּוּ הַסְּפָרִים וְרָאִיתִי לְחַבֵּר דְּבָרִים הַמִּתְבָּרְרִים מִכָּל אֵלּוּ הַחִבּוּרִים בְּעִנְיַן הָאָסוּר וְהַמֻּתָּר הַטָּמֵא וְהַטָּהוֹר עִם שְׁאָר דִּינֵי הַתּוֹרָה. כֻּלָּם בְּלָשׁוֹן בְּרוּרָה וְדֶרֶךְ קְצָרָה עַד שֶׁתְּהֵא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ סְדוּרָה בְּפִי הַכּל בְּלֹא קֻשְׁיָא וְלֹא פֵּרוּק. לֹא זֶה אוֹמֵר בְּכֹה וְזֶה בְּכֹה. אֶלָּא דְּבָרִים בְּרוּרִים קְרוֹבִים נְכוֹנִים עַל פִּי הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יִתְבָּאֵר מִכָּל אֵלּוּ הַחִבּוּרִים וְהַפֵּרוּשִׁים הַנִּמְצָאִים מִימוֹת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ וְעַד עַכְשָׁו. עַד שֶׁיִּהְיוּ כָּל הַדִּינִין גְּלוּיִין לַקָּטָן וְלַגָּדוֹל בְּדִין כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה וּבְדִין כָּל הַדְּבָרִים שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים וּנְבִיאִים, כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר כְּדֵי שֶׁלֹּא יְהֵא אָדָם צָרִיךְ לְחִבּוּר אַחֵר בָּעוֹלָם בְּדִין מִדִּינֵי יִשְׂרָאֵל אֶלָּא יְהֵא חִבּוּר זֶה מְקַבֵּץ לַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּה עִם הַתַּקָּנוֹת וְהַמִּנְהָגוֹת וְהַגְּזֵרוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ מִימוֹת משֶׁה רַבֵּנוּ וְעַד חִבּוּר הַגְּמָרָא וּכְמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ לָנוּ הַגְּאוֹנִים בְּכָל חִבּוּרֵיהֶם שֶׁחִבְּרוּ אַחַר הַגְּמָרָא. לְפִיכָךְ קָרָאתִי שֵׁם חִבּוּר זֶה מִשְׁנֵה תּוֹרָה. לְפִי שֶׁאָדָם קוֹרֵא בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב תְּחִלָּה וְאַחַר כָּךְ קוֹרֵא בָּזֶה * וְיוֹדֵעַ מִמֶּנּוּ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ וְאֵינוֹ צָרִיךְ לִקְרוֹת סֵפֶר אַחֵר בֵּינֵיהֶם."
מוכח שכוונתו בציטוט.שהבאת מתלמוד תורה היא לא שלא למד את הגמרא. אלא אחד שלא למד הכל!!
קלעת בול!
הציטוט שהבאת מראה בעליל, את הבעתיות בפסיקה מספרי קיצורים.

זו עובדא שכל אחד יודע, שמימי הרמב"ם ועד עתה, אף אחד לא נהיה מורה הוראה מלימוד ספרי קיצורים (רמב"ם או שלחן ערוך גרידא).
אני לא רואה צורך להאריך בזה.
 

יוסייוסייוס

משתמש מקצוען
לעניות דעתי הדרך הטובה והנכונה היא ללכת ל'כולל' מתאים שתוכנית הלימוד שלו היא מכוונת למבחני הרבנות.
כך היא דרכה של תורה.
ללמוד יחד בקבוצה וב'דיבוק-חברים' עם ראש כולל שיכווין את הלימוד.
כך לומדים מהיסוד בצורה נכונה.
כך אפשר להצליח במבחנים וגם להיות תלמיד חכם.
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
כל הפטנטים לזכרון מצויינים ואף חובה.
אבל זה אחרי שלומדים את הסוגיא כמו שצריך, שיהיה סוג של שיעור כללי שמסכם את כל השיטות והטעמים, עם חזרות בדרך קצרה.
לדוגמא אברכים שלומדים את קנין הלכה של דרשו או כל מסגרת אחרת, זה יכול להיות מצוין להשתלם עם:
1. תימצות כל שיטה - כל מי שלומד נכון עושה כך.
2. חלוקה של כל דבר לנושא, נידון, טעם. - הבנה טובה של נושא היא רק כך. ויש אנשים שגם בכולל עם הרבה שעות לא מגיעים לכך [עיין ערך קורס ללמוד לדעת]
3. לקחת מכל דבר מילות מפתח שמזכירות לנו את כל הדבר, ולרשום אותן במקום אחר (בדף בתחילת הספר). לשנן את החומר רק על ידי מילות המפתח = בעצם בעל פה. - [עיין ערך קורס בור סוד, ערן כץ]
4. לשנן את החומר על ידי שינון במרווחים שהולכים וגדלים (יום, שבוע, חודש, שנה) - כל הקורסים של הזיכרון הם כך [עיין ערך קל לזכור, אנקי תורה, בור סוד]
5.שכדי להבין דבר טוב ובעיון זה רק על ידי בקיאות של החומר - כל מה שלא הנושא כאן, הרי ש'דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר', ותבין רק מה שכתוב כאן ואת עיקר הנושא תשמור למקום העשיר. - שמעתי כבר עדות מכלי ראשון ששמע מאחד מגדולי הדור שכך דעתו.
אבל צריך להיות מאד ברור, שזה לא תוכנית ל3 שעות לשבוע למשך שנה שנתים ונהיים רב. אלא כשלומדים את הסוגיא בכולל, אפשר להשתלם ולהגיע למטרה, באמצעות השקעה של 3 שעות לשבוע לסיכום וחזרת החומר.
 

POKER

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עימוד ספרים
תוכל ליצור איתי קשר בפרטי אם תרצה PO9181 בגי'מייל.
 

חדש בתחום

משתמש רשום
אני אברך כולל כבר כמה שנים... למדתי המון חומר, אבל את מבחן הרבנות לא עברתי. זה סגנון של מבחן, שבו לא משנה בכלל השקו"ט. מה שהם רוצים זה סיכום, זה כתיבה ברורה של מה שאתה יודע, זה ידיעת השיטות השונות, לראות שהנבחן הבין את עיקרי הסוגיות ולא מדקלם אותם, אבל לא השאלות והתשובות השונות בתוך הסוגיא. לעומת מבחני הרבנות, מבחנים של דרשו ובוודאי מבחנים של מפעל הש"ס מאוד חשוב לדעת את כל הסוגיא על בורייה - ולכן, בשביל לדעת לפסוק, להיות מו"ץ אמיתי אין תחליף ללימוד ארוך של לפחות 15 שנה בכולל, מי שלמד פחות מזה הוא.. (סתם, ברור שיש עילויים ולא רק.. אבל אני מדבר על העיקרון והרעיון) אבל, בשביל לעבור מבחן רבנות- הרבה יותר סביר לעבור בלימוד של קורס של שנה פעם בשבוע, קצר ומתומצת, כן כן, מאשר ללמוד בכולל שלוש שנים את אותו חומר כל יום למשך 3.5 שעות. ואני אומר מניסיון!
את האמת, אני הרגשתי ביזיון ללמוד בקורס, זה לא אמיתי, זה פייק. אבל מה לעשות אם אתה רוצה לעבור מבחן בוודאות- זה הוכיח את עצמו. (ועדיין, שלא תחשוב שמגיעים ולומדים וזהו גמרנו עוברים את המבחן, צריך לחזור המון ולעבוד קשה!)
ומצד שני, חשוב לציין, תקופה אחרי שעובר המבחן, החומר פורח לך מהזיכרון... לאט לאט... בשונה מלימוד מעמיק בכולל ששנים אח"כ מונח לך בכיס הסוגיות.
 

חדש בתחום

משתמש רשום
המשך מההודעה הקודמת...
אני ניסיתי, ועברתי מבחנים, ממליץ גם לך בחום לנסות, אחרי שתעשה את השיקול אם אתה רוצה להיות ת"ח אמיתי או לעבור את מבחני הרבנות..... בזמן הקרוב מתחילים במכון סימנא בו למדתי, את החומר הכי קל וקצר במחני הרבנות - עירובין, מומלץ להגיע, מה יכול לקרות...
ולמי ששאל הנה מספר הטלפון שלהם (נ.ב. אין לי שום טובת הנאה מזה אם תירשמו או לא..... חוץ מאם בזמן הקרוב מישהו יגיע אלי ויגיד "אתה זה שכתבת בפרוג?........) קוראים לו הרב יצחק טולידנו 0556782457
לילה טוב
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני אברך כולל כבר כמה שנים... למדתי המון חומר, אבל את מבחן הרבנות לא עברתי. זה סגנון של מבחן, שבו לא משנה בכלל השקו"ט. מה שהם רוצים זה סיכום, זה כתיבה ברורה של מה שאתה יודע, זה ידיעת השיטות השונות, לראות שהנבחן הבין את עיקרי הסוגיות ולא מדקלם אותם, אבל לא השאלות והתשובות השונות בתוך הסוגיא. לעומת מבחני הרבנות, מבחנים של דרשו ובוודאי מבחנים של מפעל הש"ס מאוד חשוב לדעת את כל הסוגיא על בורייה - ולכן, בשביל לדעת לפסוק, להיות מו"ץ אמיתי אין תחליף ללימוד ארוך של לפחות 15 שנה בכולל, מי שלמד פחות מזה הוא.. (סתם, ברור שיש עילויים ולא רק.. אבל אני מדבר על העיקרון והרעיון) אבל, בשביל לעבור מבחן רבנות- הרבה יותר סביר לעבור בלימוד של קורס של שנה פעם בשבוע, קצר ומתומצת, כן כן, מאשר ללמוד בכולל שלוש שנים את אותו חומר כל יום למשך 3.5 שעות. ואני אומר מניסיון!
את האמת, אני הרגשתי ביזיון ללמוד בקורס, זה לא אמיתי, זה פייק. אבל מה לעשות אם אתה רוצה לעבור מבחן בוודאות- זה הוכיח את עצמו. (ועדיין, שלא תחשוב שמגיעים ולומדים וזהו גמרנו עוברים את המבחן, צריך לחזור המון ולעבוד קשה!)
ומצד שני, חשוב לציין, תקופה אחרי שעובר המבחן, החומר פורח לך מהזיכרון... לאט לאט... בשונה מלימוד מעמיק בכולל ששנים אח"כ מונח לך בכיס הסוגיות.
הדרך היא הפוכה.
קודם כל, שקלא וטריא מתוך הטוב״י שו״ע ונו״כ.
בחודשים האחרונים - חזרה מתומצתת מתוך סיכומים.
התועלת היא כפולה. גם לא שוכחים מהר את החומר, וגם החומר מתומצת ומסודר בצורה נורמלית, מה שלא קורה בדר״כ כשלומדים שקלא וטריא, שזו הסיבה לכך שהרבה למדנים חשובים לא עוברים את המבחן - הם פשוט מתקשים להוציא ממה שלמדו שורה תחתונה מסכמת.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אם יהיה לי זמן וכוח, אני אעלה כאן דוגמא (שהכנתי עבור תלמידים) לצורה הנכונה לדעתי של לימוד עבור מבחני הרבנות, באופן שלא יהיה יעיל רק עבור המבחן עצמו - אלא גם עבור הלומד. יש דרך לעשות את זה והיא לא קשה בכלל.
למעשה, אחד התחומים שבהם אני מתמחה הוא שיטות למידה. יש לי דרך להפוך ידע גולמי - לידיעות ברורות שלא יישכחו מהלומד גם אחרי כמה חודשים מהלימוד הראשוני. הדגש שלי הוא על ידע שמונגש בצורה מעניינת (יש לי ניסיון בכתיבה עלילתית, אז זו לא בעיה), עם דוגמאות פרקטיות זכירות, ועם ירידה לעומק של כל פרט וסיכום של הכול. בינתיים - כל מי שניסה הצליח בגדול.
כבר עכשיו אני מדגיש - אין לי מטרה לשווק קורס כלשהו בתשלום. אני פשוט אוהב לפרסם את היצירות שלי, ויש בזה זיכוי הרבים. לדעתי, החומר הוא ברמה גבוהה, אבל אתם תשפטו.
 

1 היה אברהם

משתמש מקצוען
הנסיון האישי שלי הוא:
הייתי במצב כמוך, רואה את הפרסומות הרבים, מרים טלפונים לבירורים
ולבסוף מחליט שאני יכול לעשות זאת בעצמי..
קניתי את הסדרה של שירת הים שלטעמי אין לה מתחרים, (למרות שגם בשירת הים יש לעיתים חוסר דיוק וכן לפעמים חסרים אחרונים שמשום מה השמיט כגון קטעים של פת"ש וכד' אבל עדיין הוא הכי טוב)
נכנסתי לכולל שלומדים את מה שרציתי להבחן, למדתי בד בבד עם שירת הים, הוספתי מה שחסר הדגשות וכו'.
לאחר מכן חזרתי במהירות לפני המבחן ללא קשר לכולל, וב"ה עברתי בהצלחה כבר כמה מבחנים. ואכן מלימוד בכולל 5 שנים אין סיכוי להצליח ברבנות, ללא חזרות רבות ומהירות, והעיקר מתומצתות.
את המבחנים הקטנים כגון עירובין וחו"ק למדתי לבד מהמקורות.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כוונת הרמב"ם שונה, כיוון שהוא כתב בדיוק להפך בהקדמתו למשנה תורה:

"וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר הַגְּמָרָא עַצְמָהּ הַבַּבְלִית וְהַיְרוּשַׁלְמִית וְסַפְרָא וְסִפְרִי וְהַתּוֹסֶפְתָּא שֶׁהֵם צְרִיכִין דַּעַת רְחָבָה וְנֶפֶשׁ חֲכָמָה וּזְמַן אָרֹךְ וְאַחַר כָּךְ יוֹדֵעַ מֵהֶם הַדֶּרֶךְ הַנְּכוֹחָה בַּדְּבָרִים הָאֲסוּרִים וְהַמֻּתָּרִים וּשְׁאָר דִּינֵי הַתּוֹרָה הֵיאַךְ הוּא.


וּמִפְּנֵי זֶה נִעַרְתִּי חָצְנִי *) אֲנִי מֹשֶׁה בֶּן מַיְימוֹן הַסְּפָרדִּי וְנִשְׁעַנְתִּי עַל הַצּוּר בָּרוּךְ הוּא וּבִינוֹתִי בְּכָל אֵלּוּ הַסְּפָרִים וְרָאִיתִי לְחַבֵּר דְּבָרִים הַמִּתְבָּרְרִים מִכָּל אֵלּוּ הַחִבּוּרִים בְּעִנְיַן הָאָסוּר וְהַמֻּתָּר הַטָּמֵא וְהַטָּהוֹר עִם שְׁאָר דִּינֵי הַתּוֹרָה. כֻּלָּם בְּלָשׁוֹן בְּרוּרָה וְדֶרֶךְ קְצָרָה עַד שֶׁתְּהֵא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ סְדוּרָה בְּפִי הַכּל בְּלֹא קֻשְׁיָא וְלֹא פֵּרוּק. לֹא זֶה אוֹמֵר בְּכֹה וְזֶה בְּכֹה. אֶלָּא דְּבָרִים בְּרוּרִים קְרוֹבִים נְכוֹנִים עַל פִּי הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יִתְבָּאֵר מִכָּל אֵלּוּ הַחִבּוּרִים וְהַפֵּרוּשִׁים הַנִּמְצָאִים מִימוֹת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ וְעַד עַכְשָׁו. עַד שֶׁיִּהְיוּ כָּל הַדִּינִין גְּלוּיִין לַקָּטָן וְלַגָּדוֹל בְּדִין כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה וּבְדִין כָּל הַדְּבָרִים שֶׁתִּקְּנוּ חֲכָמִים וּנְבִיאִים, כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר כְּדֵי שֶׁלֹּא יְהֵא אָדָם צָרִיךְ לְחִבּוּר אַחֵר בָּעוֹלָם בְּדִין מִדִּינֵי יִשְׂרָאֵל אֶלָּא יְהֵא חִבּוּר זֶה מְקַבֵּץ לַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּה עִם הַתַּקָּנוֹת וְהַמִּנְהָגוֹת וְהַגְּזֵרוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ מִימוֹת משֶׁה רַבֵּנוּ וְעַד חִבּוּר הַגְּמָרָא וּכְמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ לָנוּ הַגְּאוֹנִים בְּכָל חִבּוּרֵיהֶם שֶׁחִבְּרוּ אַחַר הַגְּמָרָא. לְפִיכָךְ קָרָאתִי שֵׁם חִבּוּר זֶה מִשְׁנֵה תּוֹרָה. לְפִי שֶׁאָדָם קוֹרֵא בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב תְּחִלָּה וְאַחַר כָּךְ קוֹרֵא בָּזֶה * וְיוֹדֵעַ מִמֶּנּוּ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּהּ וְאֵינוֹ צָרִיךְ לִקְרוֹת סֵפֶר אַחֵר בֵּינֵיהֶם."
מוכח שכוונתו בציטוט.שהבאת מתלמוד תורה היא לא שלא למד את הגמרא. אלא אחד שלא למד הכל!!
עיין בתשובות פאר הדור, בתשובה המפורסמת לרבי פנחס הדיין (לא זוכר ציון, גם ככה כל מכון מחלק את התשובות איך שבא לו). הרמב״ם שם מבאר למה הייתה כוונתו, ובעבור מי נאמרה הקדמה זו.
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
אני אברך כולל כבר כמה שנים... למדתי המון חומר, אבל את מבחן הרבנות לא עברתי. זה סגנון של מבחן, שבו לא משנה בכלל השקו"ט. מה שהם רוצים זה סיכום, זה כתיבה ברורה של מה שאתה יודע, זה ידיעת השיטות השונות, לראות שהנבחן הבין את עיקרי הסוגיות ולא מדקלם אותם, אבל לא השאלות והתשובות השונות בתוך הסוגיא. לעומת מבחני הרבנות, מבחנים של דרשו ובוודאי מבחנים של מפעל הש"ס מאוד חשוב לדעת את כל הסוגיא על בורייה - ולכן, בשביל לדעת לפסוק, להיות מו"ץ אמיתי אין תחליף ללימוד ארוך של לפחות 15 שנה בכולל, מי שלמד פחות מזה הוא.. (סתם, ברור שיש עילויים ולא רק.. אבל אני מדבר על העיקרון והרעיון) אבל, בשביל לעבור מבחן רבנות- הרבה יותר סביר לעבור בלימוד של קורס של שנה פעם בשבוע, קצר ומתומצת, כן כן, מאשר ללמוד בכולל שלוש שנים את אותו חומר כל יום למשך 3.5 שעות. ואני אומר מניסיון!
את האמת, אני הרגשתי ביזיון ללמוד בקורס, זה לא אמיתי, זה פייק. אבל מה לעשות אם אתה רוצה לעבור מבחן בוודאות- זה הוכיח את עצמו. (ועדיין, שלא תחשוב שמגיעים ולומדים וזהו גמרנו עוברים את המבחן, צריך לחזור המון ולעבוד קשה!)
ומצד שני, חשוב לציין, תקופה אחרי שעובר המבחן, החומר פורח לך מהזיכרון... לאט לאט... בשונה מלימוד מעמיק בכולל ששנים אח"כ מונח לך בכיס הסוגיות.
בקיצור, לחדד את הרעיון;
להיות רב חרדי אמיתי, צריך לימוד מעמיק של 15 שנה בכולל.
להיות רב ברבנות צריך לעבור קורס למשך שנה פעם בשבוע, ונהיים רב.
 

Aארי

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אם יהיה לי זמן וכוח, אני אעלה כאן דוגמא (שהכנתי עבור תלמידים) לצורה הנכונה לדעתי של לימוד עבור מבחני הרבנות, באופן שלא יהיה יעיל רק עבור המבחן עצמו - אלא גם עבור הלומד. יש דרך לעשות את זה והיא לא קשה בכלל.
למעשה, אחד התחומים שבהם אני מתמחה הוא שיטות למידה. יש לי דרך להפוך ידע גולמי - לידיעות ברורות שלא יישכחו מהלומד גם אחרי כמה חודשים מהלימוד הראשוני. הדגש שלי הוא על ידע שמונגש בצורה מעניינת (יש לי ניסיון בכתיבה עלילתית, אז זו לא בעיה), עם דוגמאות פרקטיות זכירות, ועם ירידה לעומק של כל פרט וסיכום של הכול. בינתיים - כל מי שניסה הצליח בגדול.
כבר עכשיו אני מדגיש - אין לי מטרה לשווק קורס כלשהו בתשלום. אני פשוט אוהב לפרסם את היצירות שלי, ויש בזה זיכוי הרבים. לדעתי, החומר הוא ברמה גבוהה, אבל אתם תשפטו.
ממתינים בשקיקה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  104  פעמים

אתגר AI

קוביסט • אתגר 144

לוח מודעות

למעלה