דרוש מידע מרכז מ.ל.מ שיטת שש הנקודות מבחני רבנות / דיינות. או כל מכון אחר

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בקיצור, לחדד את הרעיון;
להיות רב חרדי אמיתי, צריך לימוד מעמיק של 15 שנה בכולל.
להיות רב ברבנות צריך לעבור קורס למשך שנה פעם בשבוע, ונהיים רב.
א. 15 שנה זה מוגזם. אולי בשביל כל או״ח יו״ד.
ב. למבחני הרבנות יש תועלת משלהם. לא נכון יהיה לטעון שכל מי שעבר אותם ראוי להיות מורה הוראה, אבל גם לא נכון לטעון שאין בהם תועלת. התועלת בהם מלכתחילה מוגבלת לתחום מסוים, ויש מי שמצאו טריקים שונים שמתלבשים בדיוק על נקודות התורפה של המבחן.
ג. גם מי שלמד 15 שנה בכולל, לפעמים לוקה בחיסרון בהורדת הדברים הלכה למעשה. אברך שלא עבר מבחן ברבנות אחרי כל כך הרבה שנות לימוד - זה מעיד עליו שהוא לא יודע באמת לענות על כל שאלה שתישאל, ולתת לה סימוכין ומקורות.
ד. המבחן ברבנות מועיל בהיותו ׳מחייב׳ די רציני, ובנוסף - הוא נדרש עבור כל משרה תורנית רשמית. יש ציבורים שהוא רלוונטי יותר, יש פחות. בציבור הספרדי מייחסים לתוכנית מבחני הרבנות חשיבות רבה, ולכן כמעט כל רב שמכבד את עצמו - עשה את הדרך הזו.
ה. התכלית היא לדעת הלכה, ולא לעבור מבחן. זה מוסכם על כולנו, אני מקווה.
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
א. 15 שנה זה מוגזם. אולי בשביל כל או״ח יו״ד.
לא יודע מה נקרא מוגזם,

התוכנית של דרשו הוא 11 שנה למקצועות אלו:
עיקר הלכות שבת (ט"ל מלאכות).
איסור והיתר, (בשר בחלב, תערובות).
הלכות נדה.
עיקר הלכות פסח,
הלכות שביעית.

הלכות ברכת הפירות
הלכות מקוואות
הלכות ריבית
הלכות עירובין
הלכות סת"ם

ואפי' בהלכות המצויות, זה לא מכסה רוב או"ח ח"א, מכירת חמץ, אפיית המצות, רוצה בקיומו, יום טוב, חול המועד, סוכה, ארבעת המינים, שחיטה, טריפות, יין נסך, תרומות ומעשרות, ערלה, חלה, שמחות, הלכות ייחוד.
ומי מדבר על חושן משפט ואבן העזר.
לכן, 15 שנה זה באמת נשמע הרבה אבל לפי כמות השעות שאברך ממוצע משקיע בלימוד זה בערך הזמן הנדרש.
ב. למבחני הרבנות יש תועלת משלהם. לא נכון יהיה לטעון שכל מי שעבר אותם ראוי להיות מורה הוראה, אבל גם לא נכון לטעון שאין בהם תועלת. התועלת בהם מלכתחילה מוגבלת לתחום מסוים, ויש מי שמצאו טריקים שונים שמתלבשים בדיוק על נקודות התורפה של המבחן.
נקודות התורפה הם די ברורים.
מבחני הרבנות צריכים להתאים בעיקר לבוגרי מוסדות שלא משקיעים בכלל בלימוד העיוני המסורתי. וד"ל.
ג. גם מי שלמד 15 שנה בכולל, לפעמים לוקה בחיסרון בהורדת הדברים הלכה למעשה. אברך שלא עבר מבחן ברבנות אחרי כל כך הרבה שנות לימוד - זה מעיד עליו שהוא לא יודע באמת לענות על כל שאלה שתישאל, ולתת לה סימוכין ומקורות.
עצם העובדה שיש מכונים שפונים לציבור האברכים, מראה שיש חסר מסויים בכוללים, בנושא של שיעורי 'סיכום'.
ומכאן תצא הקריאה למי שיכול לארגן שיעורים כאלה.
אנחנו מחכים בשקיקה ל-
אם יהיה לי זמן וכוח, אני אעלה כאן דוגמא (שהכנתי עבור תלמידים) לצורה הנכונה לדעתי של לימוד עבור מבחני הרבנות, באופן שלא יהיה יעיל רק עבור המבחן עצמו - אלא גם עבור הלומד. יש דרך לעשות את זה והיא לא קשה בכלל.
למעשה, אחד התחומים שבהם אני מתמחה הוא שיטות למידה. יש לי דרך להפוך ידע גולמי - לידיעות ברורות שלא יישכחו מהלומד גם אחרי כמה חודשים מהלימוד הראשוני. הדגש שלי הוא על ידע שמונגש בצורה מעניינת (יש לי ניסיון בכתיבה עלילתית, אז זו לא בעיה), עם דוגמאות פרקטיות זכירות, ועם ירידה לעומק של כל פרט וסיכום של הכול. בינתיים - כל מי שניסה הצליח בגדול.
כבר עכשיו אני מדגיש - אין לי מטרה לשווק קורס כלשהו בתשלום. אני פשוט אוהב לפרסם את היצירות שלי, ויש בזה זיכוי הרבים. לדעתי, החומר הוא ברמה גבוהה, אבל אתם תשפטו.


ד. המבחן ברבנות מועיל בהיותו ׳מחייב׳ די רציני, ובנוסף - הוא נדרש עבור כל משרה תורנית רשמית. יש ציבורים שהוא רלוונטי יותר, יש פחות.
לבושתינו ולחרפתנו, 'משרה תורנית רשמית' תלוי ברמת הקשרים שיש במשרד הג'ובים, וממש לא ברמת 'התלמיד חכם'.
בציבור הספרדי מייחסים לתוכנית מבחני הרבנות חשיבות רבה, ולכן כמעט כל רב שמכבד את עצמו - עשה את הדרך הזו.
זה הגיע מהרב עובדיה במסגרת 'החזרת עטרה ליושנה'. שיעסקו בתורה ויגדלו להיות רב או דיין, ושלא יילכו לאקדמיה ללמוד להיות עורך דין.
וזה ממש לא אומר שניתן לגדול 'הרב עובדיה' מלימוד קורס רבנות פעם בשבוע.
ה. התכלית היא לדעת הלכה, ולא לעבור מבחן. זה מוסכם על כולנו, אני מקווה.
רק לחדד;
התכלית איננה לדעת את ההלכה ברמה של 'ידיעת החומר', התכלית היא לדעת להורות הלכה מתוך הסוגיא - לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה