שיתוף - לביקורת מידג'רנטפרי

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אשמח לביקורת, פליז.



יום שלישי.
היום הקבוע שאני יוצא לסיבוב עם סבא.
כמו תמיד. סבא נותן לי את ידו. היד הזו שמתחת לשרוול הלבן חקוקות בה ספרות כחולות.
הוא צועד בקצב נמרץ, סבא. תמיד הוא אומר שהוא חייב להשלים את שלושת השנים שבהם לא היו לו ספרים.
וסבא באמת משלים. בכל רגע פנוי הוא יושב עם ספר ענק עב כרס, המשקפיים שלו מורמות לכיוון המצח, והעיניים המאומצות מעיינות באותיות הקטנות.
רק כשהנכדים שלו, 'הנקמנים' כמו שהוא אוהב לכנות אותם, מגיעים אליו, הוא סוגר את הספר הגדול שלו ויוצא לסיבוב של נחת.
כמו מידי יום שלישי, הגעתי אל סבא, ויחד יצאנו לסיבוב הקבוע ברחובות העיר.
פתאום צדה את עיניי דמות מרוחקת, וסביבה התגודדות קטנה של נערים בגילי.
ביקשתי מסבא, והוא הסכים ללכת יחד איתי לבדוק את פשר ההתגודדות.
היה זה יהודי קשיש. הצצתי, בלי כוונה, באמת, וראיתי שגם ביד שלו חקוקים המספרים הכחלחלים האלה.
הוא החזיק ביד שקית עם לקקנים אדומים מבריקים, והציע לכל ה'קינדערלאך'.
סבא נתן לי שוב יד, וצעד משם מהר בתקיפות.
בהמשך הדרך הסביר לי סבא שלא ניתן לסמוך על הכשרות של הלקקן, ולשאול את הקשיש זה לא כדאי כי הוא יכול להיפגע.
ככה התהלכנו עוד כמה דקות אבל כבר לא פטפטתי בהתלהבות.
הלקקן האדום נצץ לי מול העיניים...

כשחזרנו לבית, אחרי שהוא סגר היטב את דלת העץ החומה, סבא פקד עלי להתיישב על הספה.
אם סבא אומר עושים, וכך התיישבתי על הספה הקרועה בקצוות, מחכה לסבא שיחזור מהמטבח.
כשחזר סבא, ובידו ארגז עץ גדול, קמתי מיד לעזור לו לסחוב את הארגז ולהניח אותה על השולחן.
ידעתי מה יש בארגז, אבל נתתי לסבא לדבר. ככה אבא חינך אותי.
"זה הארגז של ה'גוטעזאכן'. של הממתקים. עכשיו, בגלל ההתגברות שלך ברחוב, אני נותן לך רשות לבחור שלושה ממתקים מהארגז.
אבל לפני כן, אני רוצה להסביר לך משהו.
כעת, אחרי ההתגברות שלך, יש לך זכות גדולה. זכות ענקית שיכולה להיות רק לאידישער יינגאלע שמתגבר על הפיתויים של היצר הרע.
זכויות כאלה, שבגללם הוא רצה להרוג אותנו.
עכשיו, אתה יכול לבחור שלושה ממתקים, ועדיין הזכות תישאר שלך. אבל אני מציע לך לוותר על הממתקים.
אני רוצה שהטעם הכואב של ההחמצה יישאר לך בפה, אל תדחה את ההרגשה הזו, ואל תנסה לשכוח ממנה. תזכור כל הזמן כמה אתה רוצה את הלקקן האדום, ושלא קיבלת תמורתו שום פיצוי. אבל כל הזמן תישאר בשמחה על הזכות לקיים את רצונו יתברך, אפילו כשזה קשה.
הבנת, נקמן יקר שלי?"
ואני הבנתי, נקמן שכמותי.
כל הדרך הביתה, באוטובוס, ואחרי זה במעריב ובמיטה, עמד לי לקקן אדום ונוצץ מול העיניים, גם בחלומות הוא בא לבקר, אבל בבוקר כשהתעוררתי והטעם המתוק מילא את כל כולי, הבנתי שזה הרבה יותר טעים מהלקקן.
בארוחת הבוקר, כשהמלמד הוציא חבילת לקקנים אדומים עם חותמת מוכרת מתנוססת עליהם, ולמול כל הכיתה סיפר את הסיפור שלי, ועל סבא שהלך מיד אחר כך לקנות חבילה של לקקנים, חשבתי שזה מיותר.
אני את הפרס שלי קיבלתי גם ככה.

היום, שלושים שנה אחר כך, כשאני רואה לקקן שמיועד עבור מבוגרים, מידג'רני קוראים לו, וזכיתי ואין לי גישה אליו, אני נותן להרגשה החמצמצה למלא את כל כולי, לא דוחה אותה.
אחרי שהיא ממלאה אותי היטב, ההרגשה החמוצה, נותנת לי להרגיש לא שווה ולא מעודכן, אני פותח עיניים גדולות, עיניים שזכו לראות את סבא הצדיק שלי, ומסתכל על המודעה הגדולה שתולה על הקיר שמולי.
'אני נקמן לתמיד. גם מול המחשב!'
ואני יודע, שגם ביום שלקקן מידג'רני הנוצץ יפתח לי בנטפרי, אדע שזה מיותר לגמרי. טוב לי גם ככה.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אחד החזקים.
זה סיפור שכל אחד יכול לקחת למחוזותיו, לאו דווקא למידג'רני...



אשמח לביקורת, פליז.
אז לאור תחנוניך, החלטתי לא להשיב פניך ריקם ;).
אם סבא אומר עושים
נראה לי שצריכים פסיק או משהו בין 'אומר' ל'עושים'.
כשחזר סבא, ובידו ארגז עץ גדול, קמתי מיד לעזור לו לסחוב את הארגז ולהניח אותה על השולחן.
אותו.
תזכור כל השמן כמה אתה רוצה את הלקקן האדום
הזמן?
 

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אחד החזקים.
זה סיפור שכל אחד יכול לקחת למחוזותיו, לאו דווקא למידג'רני...
קודם כל יישר כח.

שנית, אכן, יש כאן לקח מאוד בולט. (מקווה שאכן הבינו אותו), והמטרה של הכתיבה הזו הייתה לתת הרגשה של 'גאווה דקדושה', דווקא ובעיקר כשאנו מפסידים משהו בגלל יהדותינו וקדושתינו.
ומי שיקח זאת לתחומים נוספים, אשרי לו.

אני התמקדתי דווקא בנושא של מידג'רני כי נושא הבינה המלאכותית הוא הנושא הבוער ביותר בפורום הזה ובתקופה הזו, ובעיקר בגלל שמידג'רני היא אחרי הכל הפלטפורמה האיכותית והמוכשרת ביותר בנושא הבינה המלאכותית.

לקחתי את המסר למקום כזה, שלא רק מחכה ליום שמידג'רני יפתח וסוף סוף גם היהודים החרדים ששומרים על קדושתם ייחשפו למידג'רני, אלא לשמחה עצומה על עצם אי היכולת להשתמש במידג'רני.
אנו מוכרחים לזכור: הסיבה שאנו לא משתמשים במידג'רני, היא בגלל היותינו יהודים חרדיים השומרים על קלה כבחמורה. בגלל הציות המוחלט שלנו לגדולי ישראל. בגלל ציווי התורה קדושים תהיו. ובגלל אלף ואחד סיבות שלא כאן המקום והזמן לפורטם.
כשאנו נחשפים ליכולות המופלאות של מידג'רני (או כל אתר אינטרנט אחר שאין לנו גישה אליו בגלל חרדיותנו) אין לנו אלא לרקוד על גודל השמחה שזכינו להימנות על העם הנבחר, ולא להיחשף לאתרים מפוקפקים גם כשהם מאוד מאוד מסקרנים..
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
מכיוון שביקשתם ביקורת ואני מעריכה מאד אנשים שטורחים לא רק לסמן לייק או לתת מחמאה גנרית אלא גם לעשות את מה שעבורו נועד הפורום בפועל ולהעניק ביקורת שיכולה גם להשביח, אנסה לתת את החלק שלי.

כתיבה יפה ורעיון מצוין.
יש לי רק בעיה קטנה עם אמינות הסיפור של הילד:
אנסה לתאר את ה'עלילה הקצרה' בצורה יבשה:
ילד שיוצא עם הסבא לטיול ברחוב -> רואה איש מבוגר מחלק סוכריות -> מתחשק לו גם - > סבא אומר שלא -> הוא עדיין רוצה (בדרך חושב על הסוכריות) - > מגיעים לבית וסבא פותח בנאום (מטיף קצת בעיני) ומבקש ממנו למרות ההחמצה להישאר בשמחה (לכאורה הוא צריך להיכנס קודם לשמחה) -> הילד שמח ומאושר -> סיכום-> חזרה על המסקנה.

שנית, אכן, יש כאן לקח מאוד בולט. (מקווה שאכן הבינו אותו),
הלקח באמת בולט. אולי אפילו קצת יותר מידי.
אם תשימו לב רוב הסיפור הוא נאום שנועד לשכנע אותנו בנכונות של הרעיון.
מבחינתי ההרגשה הכללית בקריאה הייתה מטיפה קצת והמסקנה ברורה מאד מתחילתו של הסיפור.
אין פקפוק, אין תהייה מצדו של הילד שחושק בסוכריה - למה נגיד הוא צריך לשמוח כל כך? או לפחות שלב הפנמה עם עצמו. (נכון זה סיפור קצר מאד אבל משפט שניים נוספים של התלבטות לאחר נאומו של הסב היו מוסיפים לדעתי הרבה מבחינתנו כקוראים).
ואני יודע, שגם ביום שלקקן מידג'רני הנוצץ יפתח לי בנטפרי, אדע שזה מיותר לגמרי.
"לא יאמר אדם אי איפשי ללבוש שעטנז, אי אפשי לאכול בשר חזיר...אבל איפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך". (וכמובן שאין טענתי להשוות את מידג'רני לחזיר).
במאמר מוסגר וכי בכל אופן זה לא פורום השקפה:
לא נראה לי שאפשר לומר באופן מובהק שחזיר זה דבר לא טעים, להפך כנראה שהרבה אנשים בעולם יתנגדו לכך בתוקף. אבל זה לא באמת משנה אם זה נכון או לא, כי זה בכלל לא פרמטר במשוואה.
 

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא נראה לי שאפשר לומר באופן מובהק שחזיר זה דבר לא טעים, להפך כנראה שהרבה אנשים בעולם יתנגדו לכך בתוקף.
דרך אגב, הוא הגדיש שה'חזיר' מידג'רני מאוד 'טעים' ומגרה (לכתחילה, לפני ההתגברות ושינוי החשיבה).
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
דרך אגב, הוא הגדיש שה'חזיר' מידג'רני מאוד 'טעים'.
אני לא חושבת שזה חזיר, לא חושבת שזה גם בר השוואה.
התייחסתי למשפט הסופי בו נטען שזה יהיה מיותר לגמרי, כי ממש לא בטוח שאפשר לומר שדברים אסורים הם גם מיותרים.
 
נערך לאחרונה ב:

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לא חושבת שזה חזיר, לא חושבת שגם זה בר השוואה.
גם אני לא חושבת שזה חזיר, ואני מאמינה שגם @היהלומן לא חושב כך.
התייחסתי נטו לדוגמה שהבאת.
התייחסתי למשפט הסופי בו טען שזה יהיה מיותר לגמרי, כי ממש לא בטוח שאפשר לומר שדברים אסורים הם גם מיותרים.
זה מיותר לו, לי ולכל מי שאינו זקוק לזה לעבודתו.

ובכללי אסור זה כן מיותר, שכן אם היינו זקוקים לזה אלוקים לא היה אוסר עלינו את השימוש.
לפעמים אנו מרגישים שאנו זקוקים לדבר האסור, זה לא אומר שאנחנו באמת צריכים אותו.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
גם אני לא חושבת שזה חזיר, ואני מאמינה שגם @היהלומן לא חושב כך.
התייחסתי נטו לדוגמה שהבאת.

זה מיותר לו, לי ולכל מי שאינו זקוק לזה לעבודתו.

ובכללי אסור זה כן מיותר, שכן אם היינו זקוקים לזה אלוקים לא היה אוסר עלינו את השימוש.
לפעמים אנו מרגישים שאנו זקוקים לדבר האסור, זה לא אומר שאנחנו באמת צריכים אותו.
יש לי מה לומר אבל לא רוצה להסיט את הדיון למקום אחר.
נסכים שלא להסכים :)
 

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
אני עובד עם מידג'רני כבר שנים על גבי שנים, ואני אומר לך, אין בזה שום דבר מעניין. זה כמו לקקן אדום דהוי בהכשר הרבנות נרניה.
אפילו אם זה לא היה נכון,
אנשים לפעמים מתעצבנים על נטפרי כאילו הם לא הזמינו אותו למחשב שלהם,
אם יש לך נטפרי תשמח, תקבל, תתייעל. על יתרונותיו הרבים וחסרונותיו המועטים (לפחות לפי מה שנראה לי)
 

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אני עובד עם מידג'רני כבר שנים על גבי שנים, ואני אומר לך, אין בזה שום דבר מעניין. זה כמו לקקן אדום דהוי בהכשר הרבנות נרניה.
ייתכן מאוד שזה כך.
אני זוכר שבתחילה, כשהתפרסם כאן אשכול מרתק על DALL-E2 הציבור היה מרותק ברמה מטורפת, וגם אני כמו רבים אחרים נרשמתי לרשימת ההמתנה של התוכנה בעלת היכולות המופלאות כל כך.
למעשה, התקשקשתי מעט עם DALL, אבל לא זכור לי מתי בפעם האחרונה פתחתי את התוכנה הזו...

אבל, וכאן מגיע אבל גדול מאוד.
הכלל הידוע של מים גנובים ימתקו מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש, וכל זמן שמידג'רני חסום בנטפרי, הרי אלו שזכו ואין להם גישה אליו, עומדים מול לקקן נוצץ ומפתה.
ביום שנוכל להשתמש ולהתקשקש בו, ייתכן מאוד שההתלהבות תיעלם תוך שבוע לכל היותר, אבל אני התייחסתי למצב העכשווי, וכרגע זה מגרה מאוד, וגם משמח מאוד שבגלל היותינו יהודים יראים ושלמים, זכינו לא להיחשף לאתרים מסויימים גם אם הם מאוד מסקרנים.
 

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
מכיוון שביקשתם ביקורת ואני מעריכה מאד אנשים שטורחים לא רק לסמן לייק או לתת מחמאה גנרית אלא גם לעשות את מה שעבורו נועד הפורום בפועל ולהעניק ביקורת שיכולה גם להשביח, אנסה לתת את החלק שלי.
יישר כח!
הביקורת שלכם מיוחדת ממש. נותנת כיוון נכון לחשיבה ונעמדת במקומות הנכונים.

כתיבה יפה ורעיון מצוין.
יש לי רק בעיה קטנה עם אמינות הסיפור של הילד:
אנסה לתאר את ה'עלילה הקצרה' בצורה יבשה:
ילד שיוצא עם הסבא לטיול ברחוב -> רואה איש מבוגר מחלק סוכריות -> מתחשק לו גם - > סבא אומר שלא -> הוא עדיין רוצה (בדרך חושב על הסוכריות) - > מגיעים לבית וסבא פותח בנאום (מטיף קצת בעיני) ומבקש ממנו למרות ההחמצה להישאר בשמחה (לכאורה הוא צריך להיכנס קודם לשמחה) -> הילד שמח ומאושר -> סיכום-> חזרה על המסקנה.
אכן, חסר כאן במסר, וכל הכתיבה דלעיל יכולה הייתה להשתבח הרבה יותר.
פשוט, הרעיון עמד לי כמה ימים בראש, וברגע הראשון שיכולתי להוציא אותו מהכוח אל הפועל, עשיתי זאת.
דא עקא, שלא היה לי הרבה זמן מיותר, וכך שיגרתי מיד את הנכתב בלי ביקורת מינימלית.
ובכל אופן, איני מתחרט על כך, כי המטרה בכתיבה דלעיל לא הייתה להראות את כישוריי הספרותיים, אלא לתת את המסר הנכון בזמן הנכון. (לפני שנטפרי תפתח את מידג'רני...)

וזוהי גם התשובה לטענה הבאה:
הלקח באמת בולט. אולי אפילו קצת יותר מידי.
אם תשימו לב רוב הסיפור הוא נאום שנועד לשכנע אותנו בנכונות של הרעיון.
מבחינתי ההרגשה הכללית בקריאה הייתה מטיפה קצת והמסקנה ברורה מאד מתחילתו של הסיפור.
אין פקפוק, אין תהייה מצדו של הילד שחושק בסוכריה - למה נגיד הוא צריך לשמוח כל כך? או לפחות שלב הפנמה עם עצמו. (נכון זה סיפור קצר מאד אבל משפט שניים נוספים של התלבטות לאחר נאומו של הסב היו מוסיפים לדעתי הרבה מבחינתנו כקוראים).
כי אכן, ניתן להוסיף הרבה לסיפור, (בעיקרון הסיפור עצמו היה צריך להיות ארוך יותר, והמסר מוחצן פחות,) אבל כפי שכבר כתבתי, לא היה לי הזמן לכך.
(בינתיים לא משלמים לי פה על הכתיבה, ויש לקוחות שנושפים בעורף...:)

"לא יאמר אדם אי איפשי ללבוש שעטנז, אי אפשי לאכול בשר חזיר...אבל איפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך". (וכמובן שאין טענתי להשוות את מידג'רני לחזיר).
במאמר מוסגר וכי בכל אופן זה לא פורום השקפה:
לא נראה לי שאפשר לומר באופן מובהק שחזיר זה דבר לא טעים, להפך כנראה שהרבה אנשים בעולם יתנגדו לכך בתוקף. אבל זה לא באמת משנה אם זה נכון או לא, כי זה בכלל לא פרמטר במשוואה.
כפי שכתב @אש קודש!
דרך אגב, הוא הגדיש שה'חזיר' מידג'רני מאוד 'טעים' ומגרה (לכתחילה, לפני ההתגברות ושינוי החשיבה).
לי אישית מסקרן מאוד להתקשקש עם מידג'רני.
ואדרבה, זה מגרה אותי מאוד מאוד.
ואכן, הדוגמא שהבאתם מצויינת מאוד.
כי אנחנו לא אומרים בשר דבר אחר לא טעים, אבל מאידך כשמביאים לנו במטוס כריך מגרה שבשר טריפה שוכן בפנים בשאננות, אנו לא מרגישים צער או החמצה, אלא שמחים על ההזדמנות לקיים את רצונו יתברך.
ואם הילד שלנו בן השלוש או שצתים עשרה יהיה לידינו באותו זמן, נראה בכך הזדמנות מצויינת להנחיל לו את הערכים הנכונים.

ו...אה, כמובן שגם אני לא משווה את מידג'רני לדבר אחר...
(אולי ל:
לקקן אדום בהכשר הרבנות נרניה.

עד כאן לעכשיו.
 

REBEKA997

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מושלם.
אהבתי את הקטע ואת הרעיון
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה