מחפשת יועץ כלכלי טוב שעזר גם לכם

ייעוץ עיסקי ופיננסי

וניהול כספים לעסקים חברות ארגונים ופרטיים
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
ההחלטות שאנחנו מקבלים בחיים הם מהרגש ולא מהשכל.
גם ההחלטות האם לרכוש מוצר/שירות הם מהרגש.
התשלום במזומן מביא את הרגש ההפוך ומביא איזון להחלטות.
לכן כתבתי שיש כמה דעות בעניין
 

klik's

משתמש מקצוען
זה ברור שבאשראי היד קלה הרבה יותר על ההדק
אתה בכלל לא מרגיש כמה זה עולה
מה זה משנה אם 18, 187 או 359
הכל מועבר באותה צורה (חוץ משמעל 300 צריך קוד...)
אבל כשאתה מחזיק כסף ביד
אתה יודע בדיוק מכמה ואיזה שטרות אתה הולך להפרד.
הלוואי והייתי נפרדת מהאשראי
אבל אין חולק על הנוחות של האשראי

מנסיון בעבודתי בעבר בחנות
אין השוואה בין הקניות של אשראי למזומן...
 

וילה בצפת

משתמש פעיל
זה ברור שבאשראי היד קלה הרבה יותר על ההדק
אתה בכלל לא מרגיש כמה זה עולה
מה זה משנה אם 18, 187 או 359
הכל מועבר באותה צורה (חוץ משמעל 300 צריך קוד...)
אבל כשאתה מחזיק כסף ביד
אתה יודע בדיוק מכמה ואיזה שטרות אתה הולך להפרד.
הלוואי והייתי נפרדת מהאשראי
אבל אין חולק על הנוחות של האשראי

מנסיון בעבודתי בעבר בחנות
אין השוואה בין הקניות של אשראי למזומן...
נכון.
אבל..........
אבל אם אתה יודע שמתי שתבוא הביתה תתישב ליד המחשב ותרשום כל דבר שקנית וכמה הוע עלה אז לא!!!!
פשוט לא!!!
 

klik's

משתמש מקצוען
אמת.
אבל אם בן אדם מקציב לעצמו תקציב חודשי
ומחלק את זה לשבועות
(שיטת המעטפות)
וודאי יחסוך יותר כסף
(באמת לא צריך תמיד לרשום... רק בהתחלה כשרוצים להבין איפה אנחנו וכמה יוצא ולאיפה)
כשחיינו לפי שיטת המעטפות (הזכורה לנו לטוב...)
הכל היה ברור, לא היינו צריכים לרשום כלום
מעטפה להוצאות מזון ושוטף היתה ברורה. כל שבוע מילאנו את המעטפה.
נשאר עודף שבוע אחד? עבר למעטפת ההוצאות חד פעמיות.
רצינו לקנות טיטולים במבצע? ידענו שצריך להוריד משהו אחר... וכו'
היום לבית כמו שלנו, כבר יותר יהיה קשה לעמוד בזה
אבל כשהיו לנו 3 קטנטנים זה היה נהדר
היום? צמודים לאשראי ומבצעים בו קניות בשפע...
לצערי...
 

Tuch

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הייתי מחלקת את זה
ממה שאני רואה בתים עם ילדים קטנים או זוגות צעירים אשראי יותר טוב כי הוא מסודר ויודעים לאן הולך כל שקל (זה לאנשים עם מודעת כלכלית והתהנלות נכונה)
ומשפחות גדולות שהכסף נשפך כמו מים רק מזומן!!
ההסבר שכההורים יש להם שליטה מלאה על מה שקורה בתקציב אז מסודר להם יותר, בהמשך ההוצאות כ"כ שוטפות כל ילד צריך כל שניה משהו אחר וכו' השיטה היא מזומן, יש לי- מצוין, אין לי- יחכה למתי שיהיה.
פשוט כשאין מאיפה להוציא לא מוציאים, בד"כ בשגרת חיים עמוסה כזאת אין זמן ואפשרות לחשבונות מדוקדקים ביום יום (ודאי שתקופות שרוצים לבדוק מה קרה וכו' ,כן)
מה שאמרתי על מזומן לא מחייב שאין אשראי בכלל כי המציאות היום בודאי נוחה יותר בדברים מסוימים עם אשראי, אבל הוא משמש רק להוצאות קבועות כמו חשמל או מוסדות לימוד וכו'. שכשיגיע העשירי אני יכולה לדעת בע"פ כמה יורד ואין לחץ כל החודש כמה הבור החודש. מעבר לזה העיצה פשוט להחביא את האשראי, כן כמה שנשמע הזוי זה ככה. תנסו ותראו.
ומה שנכתב בקשר להתנהלות, ובחורים וכו'- ילד שחווה בבית התנהלות כלכלית נכונה ימשיך אותה, זה לא אמור להאבד לו כשהוא בחור, נכון הוא אולי יהיה פחות מחושבן אבל ברגע שהוא יהיה האחראי על ההתנהלות זה יבוא לו בטבעי, לא רואה למה צרך ללמד אותם כשהחיים זה הביה"ס הכי טוב, וההרגלים הם שישפיעו מיידית לטווח הרחוק הכי בטוח.
אלא מה? בחורים ובחורות שלא ידעו שיש כזה דבר שעם כסף צריך להתנהל והוא לא נקטף מהעצים של ההורים שתמיד גדלים וממשיכים לייצר, ואין להם מושג מה נקרא זול ומה יקר, ויש פעמים שצריך להסתפק בפחות, (כן, לא להאמין, אבל קיים!) הם יצטרכו, אוהו יצטרכו לימודים, וד' יעזור להם שיצליחו ליישם מיד לפני שנופלים.
לסיכומו של ענין- כתבתי את זה רק כדי לחדד שמותר וצריך שדר התהנלות כלכלית (לא לחץ) וכשמתנהלים נכון לא אמור להיות לחץ לילדים.
 

RACHELIB

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
דעתי היא הפוכה
המזומן מתבזבז ברגע ללא שום מידע והרבה יותר בקלות
אם האשראי יש מעקב מסודר ויכולת לרכז נתונים ולחשב תקציבים להבא

ככה זה דעתי ומניסיון של ליווי עסקים ומשפחות אבל יש הרבה דעות בעניין ומכבד את כולם

בהצלחה
אבל אשראי זה סוג של אשליה. במזומן אם אין- לא קונים!
וכמובן צריך להתנהל בחכמה ולא בבזבזנות. כי אם נגמר לך הכסף הנגיש- זה לא אומר שיש לך כיסוי לאשראי..
ברור שהכי טוב לעבוד עם רשימות מדויקות על כל שקל, ובהמשך להקציב סכום לכל מטרה
 

רמיזא

משתמש מקצוען
רק רוצה זווית אישית עם הסבר מה קרה לנו למצב הגרוע של דורנו תשפ"ב בעניין התנהלות פיננסית, צריך לדעת שאנחנו לא בעייתים הורינו וזקנינו לא ידעו להתנהל פיננסית יותר מאיתנו, הפוך אנחנו יותר למודי ניסיון מהם.
אממה,
בעבר הלא רחוק חנות פירושו היה שהוא מספק חומרי גלם כמו שמן קמח סוכר וכו, חנות בגדים היה חנות לממכר בדים שאיתו היו הולכים לתופרת או לתופר, לא היה בשר כמובן מוכן, לא היה אוכל מוכן לקניה, יש הרבה מה להוסיף בעניין ולהרחיב, אולי מישהו עם כשרון כתיבה יכול להרחיב ולהסביר את זה הרבה יותר טוב,
מסקנה שצריך להסיק מזה, שאנחנו לא בעייתיים אנחנו פשוט בניסיון מאוד מאוד קשה ומפתה, נכנסים לחנות עם כל השפע שיש בחנות והכל בזול ובאמת בזול, (מתי היינו מחדשים למשל מטאטא חדש לפני 20 ? היום זה 10 ש"ח,) מחירי האוכל נסקו לגבהים מטורפים, אין משוואה בין המוצר למחיר בכלל, איפה ההיגיון שעל מחיה שבועית מוציאים 1000 או יותר וזה מחזיק לנו סך הכל שבוע, ועל מוצר שמחזיק לנו לשנה פלוס כמו בגד חדש משלמים הרבה יותר זול, זה משהו שלא היה קיים אף פעם,
צריך לדעת שלא להיסחף אחרי הרוח, זה שיש הרבה מוצרים אפילו זולים זה לא אומר שאני צריך לקנות, הלוואי שהייתי יכול לעמוד במה שאני כותב עכשיו, אבל זה המציאות
 

ייעוץ עיסקי ופיננסי

וניהול כספים לעסקים חברות ארגונים ופרטיים
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
אבל אשראי זה סוג של אשליה. במזומן אם אין- לא קונים!
וכמובן צריך להתנהל בחכמה ולא בבזבזנות. כי אם נגמר לך הכסף הנגיש- זה לא אומר שיש לך כיסוי לאשראי..
ברור שהכי טוב לעבוד עם רשימות מדויקות על כל שקל, ובהמשך להקציב סכום לכל מטרה
לא דיברתי על לקנות באשראי וזהו
דיברתי שמי שרוצה להתנהל מסודר עם מעקב מדויק הרבה יותר קל ומסודר זה עם אשראי
 

hishtadlut

משתמש פעיל
@הון ובית היקר עד שראיתי את התגובה שלך נמנע ממני להגיב לך שם אז אני יגיב פה


"אני רואה שלא הובנתי נכון - אתה לא על זה..
כנראה לא הבנת על איזה סוויץ' אני מדבר.
כוונתי הייתה - סוויץ' על מלא!!
מי אמר שאלה החיים שאנחנו אמורים לחיות ככה?..
או יותר נכון, אם זה לא הצליח עד עכשיו - מדוע שנינעל ולא נעשה חישוב מסלול מחדש?!.."


אני חושב שאני לא הובנתי נכון,
אני יבהיר את כוונתי, מיועץ מפורסם לשלום בית שמעתי על אחוזים ממש גבוהים שיש להם בעיות משמעותיות בשלום הבית, במחילה מכבודו הפרשנות שלי הייתה שעם זה הוא מתעסק רוב היום עד שהוא בטוח שזה החיים.
לדעתי גם פה בנושא של כלכלת המשפחה אצלכם בארגונים יש רוח שזה בעיה רוחבית ולי שחי בין העם ורואה אנשים חיים בפשטות ובאופן מותאם להכנסות נראה לי שפשוט עם זה אתם מתעסקים.

אתה רוצה דוגמא קיצונית?!.. קבל:
- משפחה שלוויתי לפני שנתיים, האבא ראש ישיבה נחשב, האמא עקרת בית ועובדת במעון אחה"צ. האבא מרוויח 9,500 בחודש, והאמא עוד 1,500. יחד הכנסות 11,000 + קצבת ילדים של כמה מאות ש"ח. בשלב חתונות ילדים כבר.. סה"כ הכנסות: 11,500 ש"ח בחודש.
הגיעו אליי כשנה אחרי שעברו לגור בקוטג' יפיפה וחדש - 2 קומות, עם גינה היקפית מטופחת בעיר מרכזית מאד! (אני לא מדבר על הארנונה - נניח שזה בהנחה גדולה, ועל הוצאות תחזוקת בית וגינה גדולים), רק המשכנתא - 7,200 ש"ח בחודש!!! מתוך 11,500 ש"ח. טירוף!
עכשיו מה?!!..
שלום בית - כבר לא היה שם [ראיתי את זה בפגישות, האשה התחננה ללווי ושינוי מהותי, והבעל לא התקדם עם זה.. ], הבעל בשלו - זה הוצאות דיור וזה רוב ההוצאות, מה אפשר לעשות בדיוק ?! לגור ברחוב?
להגדיל הכנסות? - א"א! הוא ראש ישיבה, ואין לו פניות לכלום מעבר.. [אשריו שנתפס על ד"ת, אבל ב"ב משוועים לרוגע ועזרה]. האשה, לא מסוגלת לעבוד, מקסימום עוד קצת שעות במשפחתון.

עכשיו, זה נקרא - שא"א לעשות סוויץ', שא"א לחשב מסלול מחדש - רק כי הם החליטו שהם צריכים לקפוץ מעל ה..... עד לרקיע השביעי, בכדי לגור בבית שאינו תואם את מידותיהם, אבל קיצונית?!! כי זה הוצאות דיור - קדושות כמו פרה בהודו?...

אני לא אומר ולא אומר לעולם לאף אחד - למכור את דירתו ולעבור דירה, אני גם לעולם לא נכנס להחלטות של המשפחה, אבל להציף את המצב לאשורו - להבין שלא הכל סוף פסוק! לא נגזר עליהם משמיים נאבע'ך משכנתא של 7,200 בחודש [לפני העלייה הגדולה], יש וצריך לדעת לחשוב שוב מחדש - מה נכון ומה מתאים עבורנו.


אמנם הדגשתם שזה מקרה קיצון אבל עדיין אני חייב להדגיש את מה שאני רואה בסביבתי, אנשים שגם בנושא הדיור חיים על פי הכנסותיהם, אז אולי לא הקפידו על בדיוק שלושים אחוז מההכנסה, אבל בהחלט לקחו החזר חודשי הגיוני (אמנם אני מגיע מקהילה שמגיעים עם בסיס יותר גדול אבל בקהילות אחרות יותר מפותח בפריפריה או לשכור ולהשכיר).
הנדון באשכול שדיברנו היה על עליית הריבית שתפסה את אותם זוגות לא מוכנים (בצער רב אני צריך לכתוב שהיועצים לא הסבירו את הסיכונים, קרוב משפחתי בקבוצת רכישה שלפני שנה+ לקחו משכנתאות קרא כערער בערבה לחברי הקבוצה לקחת כמה שיותר קל"ץ והיועצים הורידו מזה את רובם)
עליה של 500/1000 בחודש מכבידה אמנם על זוג שחי מחושב אבל הפתרון שלהם קרוב לוודאי שלא יהיה במכירת הנכס

אבל בוא נניח לזה רגע בצד - וכולם ממשיכים בשמחה ובששון לגור בדירתכם, עדיין:
יש רצון גדול לפלוס
אין לי ספק, לכולם יש!
למי אין..???..
אז למה זה לא מצליח באמת? למה החשיבה המוקדמת לא מניבה תוצאות?..
לדעתי, ייתכנו 2 סיבות:
1.רצון - הוא בבחינת 'רצון לרצות'.. (מכיר משהו כזה?..). זה לא רצון מספיק ברור - למה אתה רוצה להשקיע בעניין?! הרצון כנראה לא מספיק חזק! למשל, מה אתה מוכן להקריב כדי להגיע למימוש הרצון הזה..?!
צריך ללמוד איך "רוצים" - זו אינה קלישאה, זה חלק מאימון אישי שחייבים לעבור, כדי לשנות הרגלים שמוטעמים עמוק, ולהצליח בחיים.
2. אולי זה כן רצון אמיתי - אבל חוסר ידע נכון מה לעשות, מה שפשוט מוביל לייאוש והרמת ידיים מתוך תחושה והרגשה, שאין לי מה לעשות. וזה כ"כ לא נכון.


גם פה לא הבנתי נכון הרצון לפלוס זה לא שיש מינוס (וגם לא היה מעולם ב"ה למעט פעם אחת שהייתה לי טעות בתאריך) הרצון לפלוס זה לקנות דירה לילדים, הרצון לפלוס הוא גם לדברים שנחשבים בסיסיים (אני לא רוצה להכנס אליהם) שכרגע לא אפשריים מבחינתנו,
בנוגע לאיך שפרשת את הרצון בתור רצון לא מושג אז גם לא הובנתי נכון, הרצון הוא רצון אמיתי שמביא את הדרייב לעבוד קשה ולמרות העלייה בהחזר (בתקוות שווא שלא יעלה בעוד הרבה) אנחנו קרובים לאפשר לעצמנו את אותה ההוצאה ההכרחית שנמנענו ממנה (פרטים באישי) וכבר מתחיל להרקם החלום (שבעז"ה יתגשם) על דירה לילדים,
מה שאני באתי לומר לך בהודעה היה שההחלט נשמח על כל נקודה של חסכון שתאיר לנו אם כי אני חושב שאין כ"כ במה

רוב מוחלט של ההוצאות זה דיור, משנת יוסף, שכר לימוד, ותחבורה ציבורית, ככה שלא ברור איך יעזור הסוויץ' (לקנות רק ירקות ולא פירות? לא לשלם משכנתא/ארנונה? ללכת 30 ק"מ ברגל?)
1. הוצאות דיור [אפילו לא במקרה קיצוני כמו שהבאתי] - משכנתא: אולי ניתן לפרוס ליותר שנים, להקל מעל ההחזר החודשי? [גם אם הריביות יהיו פחות טובות, אבל אם זה לוקח אותנו לקחת הלוואות/אוברדראפט, ייתכן וזה עולה הרבה יותר.. - מעבר לזה, שלשלוות נפש/שלום בית/חינוך מתוך רוגע/לישון בלילה בשקט/וכו', יש גם מחיר וחשיבות. על טיפולי פסיכולוגיה כבר דיברנו].

מראש לקחתי ל20 שנה מקסימום גם כי ביותר מזה לפי השפיצר ההחזר הכולל ממש מתייקר וגם כי אז אני רוצה להיות פנוי לנישואי הילדים בעז"ה, יושן טוב בלילה כי הוספתי שעות עבודה קשה ביום בשביל לעמוד בעוד כמה עליות ריבית.

ארנונה: מיציתם אפשרויות להנחה?

מה שחוקי כן, מה שלא חוקי אין מה לדבר, בגלל שצריך לשלם משכנתא צריך הכנסה יותר גבוהה ככה שלא מתלוננים אבל משלמים מלא.

ביטוחי משכנתא: כמה אירוני, אבל אני גיליתי ממש היום, שיש לי כפל בביטוחי המבנה..? לא חאראם, אני אפיו לא נהנה מזה?!

עשיתי התמקחות טובה, יש עוד לאיפה לרדת (ופרוטה לפרוטה מצטברת) אם כי מחמת מחויבות אני יעשה את זה רק עוד תקופה.

2. משנת יוסף - ראשית, כל הכבוד שאתם מחפשים לייעל הוצאות. אבל זה עדיין לא סוף פסוק! ברור שכל ההוצאות במשנת יוסף נכונות והכרחיות מבחינת הכמות למשל, אין דברים שאפשר לחשוב עליהם שוב? שמסתכמים בחודש בהרבה מאד כסף..? לא דיברתי על לא לקנות ירקות או פירות, אלא על איזה כמות צריך מכל דבר. ויש גם דברים מיותרים, בינינו.. משנת יוסף זה לא "הכשר" להוצאות.

כל שבוע בודקים בדיוק מה צריך (וגם גבינ"צ ומעדנים להם אני יתייחס בהמשך)

3. שכר לימוד - 1. לבקש הנחות. כנ"ל.. 2. מעבר לזה, לשלוח למשפחתון פרטי עולה הרבה הרבה יותר זול ממעון. זה אמנם שירות אחר לגמרי, אבל לעיתים נניתן להסתדר איתו, ולחסוך בין מאות לאלפי ש"ח בחודש.

1. כשאני מכיר את האנשים שיטוסו בשביל להשלים את ההנחות לא בטוח שאני ימהר לבקש.
2. יש הבדל של 500 שקל (אצלנו) אבל זה מה שנותן לעבוד (שווה הרבה יותר) ונתן גם תזונה טובה (כששני בני הזוג עובדים קשה אז חשוב שהילד יאכל מסודר)
השוקולד הוא המשל סה"כ ההוצאות שמורידות את התחושה של העניות (גבינ"צ, מעדנים, ממתקים, אייס) מגיע בחודש מבוזבז ל300,
בזבוזי מותרות מתחילים ב300 בחודש.. נכון! וככל שמפרגנים יותר, או שהמשפחה גדולה יותר - זה עולה יותר.
גבינ"צ חבילה בשבוע, זה רק 100 ש"ח בחודש, מעדנים - [חבילה של 8 גדולים או 16 מיני'ס] לשבוע - עוד 100 ש"ח בחודש, אייס יכול לעלות 15 ש"ח, ל-2 בני זוג 30, פעם אחת בשבוע בלבד - עברנו את ה300..
ועוד לא התחלנו לדבר על ממתקים, שתיה מתוקה מיותרת, אוכל בחוץ, וכו' כו' וכו'.


300 שקל זה המקס' (ואחרי הכול כשעובדים קשה קשה לקצץ בזה), אוכל בחוץ (לא בחתונות) זה ארוע היסטורי.

עניות היא מנוולת ויכולה בהחלט להביא לפסיכולוג.
אוקיי.
עכשיו מה?.. זה מנחם?, אז נחיה בלי שליטה? בלי ניהול? בלי לחסוך? .. נגיע לפסיכולוג מהדלת של העשירים שהבנק לא מכבד את האשראי שלהם - והם מתים מלחץ ובושה..


דברתי בדיוק על ה300 שקל שנשארו לי לפינוק אחרי החיים העמוסים והמחושבנים שלקצץ בהם יפגע בשלוות הנפש ובשלום הבית (סביר להניח שבחיים יותר רגועים לא היינו צריכים אותם)

אבל זה לא נכון, זה גם לא כך!
"אין עניות אלא בדעת" [נדרים מא, א] - עני הוא זה שחושב שאם יהיה לו עוד קצת כסף להוצאות ובזבוזים, חייו ישתפרו יותר - ורמת החיים שלו תעלה.. אבל העשיר - שכבר היה לו כסף לבזבוזים, והבין שלבזבוזים והוצאות אין גבולות, מבין שרמת חיים אמיתית - היא יציבות ואיתנות, רוגע ושלווה פיננסיים - ולכן הוא משקיע את כספו בתבונה.. עונג מול כאב!
המעדן, השוקולד [בתור משל], הם אמנם - רמת חיים - אבל רגעית, מדומה, שלעיתים מחפה על משקעים ורגשות וחסרים פנימיים. לעומת אדם עשיר - שמבין שאם את הכסף הזה הוא ישים במקום נכון, השלווה והרוגע - הם המה העשירות ורמת החיים באמת, ומהם גם תבוא לו עשירות ממון.
וכך מבאר התפארת ישראל [יכין] את המשנה באבות [ד', א'] "איזהו עשיר? השמח בחלקו" - השמח בחלקו: דהרי ידוע דמי שהשיג התכלית, טוב יותר מאותו שלא השיגו. וא"כ המתייגע להשיג דבר מה, ומסתפק בהמעט שחננו ה', כבר השיג התכלית. אבל אותו שאינו מסתפק במה שהשיג, לא השיג תכליתו, וגם לא ישיגו לעולם, וישאר תמיד עני. דהרי מתיגע לתכלית שלא ישיגו.
מסקנה: מי שחושב נכון - חשיבת עושר - לא מתנוול כלל בעוניו.. המתנוול הוא זה שעניותו היא בדעתו.


חשוב מאוד!!! יש לנו בהחלט תחושת עושר (ולא רק של השמח בחלקו אלא של הנהנה מיגיע כפו) עדיין יפגע לנו מאוד בתחושה אם תקחו ממנו את השוקולד

הארכתי - לגודל הערכה שאני רוחש לכותבים כאן,
ובברכת הצלחה, וכתיבה וחתימה טובה לכם, ולכל עם ישראל!

נ.ב.
פתחתי פתח לנושא של "כלכלה התנהגותית" - אבל הוא נושא גדול שיש להאריך בו, ואכמ"ל.
עוד חזון למועד..


תודה רבה על ההשקעה, נשמח להחכים בנושאי הכלכלה ההתנהגותית (ולהתקדם לדירות לילדים אפילו אם תאמר שגם זה התנהגותי, אני לא מרגיש על עצמי כך) כוח"ט.
 
נערך לאחרונה ב:

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
מומלץ בחום הספר של כלכלת המשפחה
יעזור להבין בדיוק את הכיוון

אם אתם חושבים שיועץ יעזור לכם מבחינת משמעת יותר מאשר ספר
אז יכול להיות שכדאי יועץ

אם המטרה רכישת ידע הידע קיים ונגיש בזיל הזול (מלא ספרים הרצאות ביוטיוב וכו)
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
ללא ספק מקצוען גדול - ונחשב לאחד המאסטרים בתחום.

באופן אישי (ואני עצמי גם מנטור לכלכלת המשפחה) אני ממליץ על הר' ישראל גוטמן, מי שהיה במשך 17 שנים - מנהל מחלקת משפחות במסילה, ועכשיו הקים ארגון משלו להכשרת מאמנים ויועצים בשם 'גוט-פלוס' [מוכר ע"י איגוד יועצי הכלכלה בישראל]. יש לי את הכבוד להיות בין סגל המרצים שם.
ליווה בעצמו למעלה מאלף משפחות, מכל הסגנונות - כולל משפחה שהסתבכה עם 5 מיליון ש"ח.. (הייתי עד למקרה). כתב ספר 'איך להרוויח 2 מיליון - מכלכלה התנהגותית' - מומלץ בחום רב!!
המספר של המנהל אצלו: 052-7644750 לתיאום.
בפרטי אוכל להעביר גם את המספר שלו האישי.
מעניין אותי דווקא הספר
באיזה חנויות ניתן להשיג?

(אגב,חייב לומר עליך שאתה אחד האנשים הרגישים ביותר המיוחדים ביותר
שבאמת מבינים וזה ניכר מכל תגובה שלך כמעט שאפו!!)
לא מצאתי מקום אחר לכתוב את זה
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
מעניין אותי דווקא הספר
באיזה חנויות ניתן להשיג?

(אגב,חייב לומר עליך שאתה אחד האנשים הרגישים ביותר המיוחדים ביותר
שבאמת מבינים וזה ניכר מכל תגובה שלך כמעט שאפו!!)
לא מצאתי מקום אחר לכתוב את זה
תודה על המשוב החיובי :).
הספר נקרא 'איך להרוויח 2 מליון מכלכלה התנהגותית'.
בזמנו מכרו אותו ביפה נוף, ובדוכנים של בלוי. כיום איננימיודע אם הוא עדיין על המדפים.
בעל מקרה, מי שרוצה להשיג אותו - אעזור בשמחה דרכי.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
תודה על המשוב החיובי :).
הספר נקרא 'איך להרוויח 2 מליון מכלכלה התנהגותית'.
בזמנו מכרו אותו ביפה נוף, ובדוכנים של בלוי. כיום איננימיודע אם הוא עדיין על המדפים.
בעל מקרה, מי שרוצה להשיג אותו - אעזור בשמחה דרכי.
אין לי דרך לשלוח הודעה פרטית
אבל אני אשמח לקנות אותו
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
אגב בעקבות אשכולות כאלה
אני באמת מיצר מאוד על זה שבחור ישיבה קלאסי
שלפני שהוא מתחתן
עושים לו הדרכת חתנים בהלכה
וגם ב-התנהגות ושלום בית

אבל לא עושים לו הדרכה כלכלית
זה כואב מאוד מאוד!

כי באמת באמצעות עיצות פשוטות ביותר
ניתן לחסוך עשרות ,ואולי אפילו מאות אלפי שקלים
רק דוגמה אחת

מחיר למשתכן-למי שמכיר זה הדבר הכי פשוט בעולם ואפילו לא צריך ללמד אותו על זה(אולי כן צריך ללמד אותו
שכדאי דווקא להירשם לאזורים בעלי סיכויי הזכייה הגבוהים)
אבל למי שלא מכיר (כמוני שלא היכרתי את זה כשהתחנתי,כלומר כן היכרתי
אבל לא הבנתי כמה הרווח הוא משמעותי כמה זה קריטי
וכמה זה טיפשות לוותר על זה)

וגם הנושא של לקחת יועץ משכנתאות (יכול לחסוך הרבה מאוד כסף)
גם הנושא של מה אסור בשום אופן לעשות
הלוואות שלא לצורך חיוני והכרחי
הלוואות בריביות גבוהות מדי

ואיך לא? השקעות גרועות!
יש הרבה שנופלים בזה (לאו דווקא אנשים תמימים כמו שכולם חושבים
הם תמימים בנושא הזה כי לא למדו אותו)

בקיצור כל כך חבל
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
ממש יש לו זמן לזה....
והוא לא יזכור כלום רק אחרי נכנסים לחיים אפשר להתחיל להבין על מה מדברים.
לא צריך הרבה זמן מספיק 4-5 שעות
בשביל הבסיס

וזמן יש לו אם זה מספיק חשוב....ברור שעדיף לו מאשר אחרי זה לפתח אשכול בפרוג ולתמרמר על המצב הגרוע
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
@הון ובית היקר עד שראיתי את התגובה שלך נמנע ממני להגיב לך שם אז אני יגיב פה


"אני רואה שלא הובנתי נכון - אתה לא על זה..
כנראה לא הבנת על איזה סוויץ' אני מדבר.
כוונתי הייתה - סוויץ' על מלא!!
מי אמר שאלה החיים שאנחנו אמורים לחיות ככה?..
או יותר נכון, אם זה לא הצליח עד עכשיו - מדוע שנינעל ולא נעשה חישוב מסלול מחדש?!.."


אני חושב שאני לא הובנתי נכון,
אני יבהיר את כוונתי, מיועץ מפורסם לשלום בית שמעתי על אחוזים ממש גבוהים שיש להם בעיות משמעותיות בשלום הבית, במחילה מכבודו הפרשנות שלי הייתה שעם זה הוא מתעסק רוב היום עד שהוא בטוח שזה החיים.
לדעתי גם פה בנושא של כלכלת המשפחה אצלכם בארגונים יש רוח שזה בעיה רוחבית ולי שחי בין העם ורואה אנשים חיים בפשטות ובאופן מותאם להכנסות נראה לי שפשוט עם זה אתם מתעסקים.

אתה רוצה דוגמא קיצונית?!.. קבל:
- משפחה שלוויתי לפני שנתיים, האבא ראש ישיבה נחשב, האמא עקרת בית ועובדת במעון אחה"צ. האבא מרוויח 9,500 בחודש, והאמא עוד 1,500. יחד הכנסות 11,000 + קצבת ילדים של כמה מאות ש"ח. בשלב חתונות ילדים כבר.. סה"כ הכנסות: 11,500 ש"ח בחודש.
הגיעו אליי כשנה אחרי שעברו לגור בקוטג' יפיפה וחדש - 2 קומות, עם גינה היקפית מטופחת בעיר מרכזית מאד! (אני לא מדבר על הארנונה - נניח שזה בהנחה גדולה, ועל הוצאות תחזוקת בית וגינה גדולים), רק המשכנתא - 7,200 ש"ח בחודש!!! מתוך 11,500 ש"ח. טירוף!
עכשיו מה?!!..
שלום בית - כבר לא היה שם [ראיתי את זה בפגישות, האשה התחננה ללווי ושינוי מהותי, והבעל לא התקדם עם זה.. ], הבעל בשלו - זה הוצאות דיור וזה רוב ההוצאות, מה אפשר לעשות בדיוק ?! לגור ברחוב?
להגדיל הכנסות? - א"א! הוא ראש ישיבה, ואין לו פניות לכלום מעבר.. [אשריו שנתפס על ד"ת, אבל ב"ב משוועים לרוגע ועזרה]. האשה, לא מסוגלת לעבוד, מקסימום עוד קצת שעות במשפחתון.

עכשיו, זה נקרא - שא"א לעשות סוויץ', שא"א לחשב מסלול מחדש - רק כי הם החליטו שהם צריכים לקפוץ מעל ה..... עד לרקיע השביעי, בכדי לגור בבית שאינו תואם את מידותיהם, אבל קיצונית?!! כי זה הוצאות דיור - קדושות כמו פרה בהודו?...

אני לא אומר ולא אומר לעולם לאף אחד - למכור את דירתו ולעבור דירה, אני גם לעולם לא נכנס להחלטות של המשפחה, אבל להציף את המצב לאשורו - להבין שלא הכל סוף פסוק! לא נגזר עליהם משמיים נאבע'ך משכנתא של 7,200 בחודש [לפני העלייה הגדולה], יש וצריך לדעת לחשוב שוב מחדש - מה נכון ומה מתאים עבורנו.


אמנם הדגשתם שזה מקרה קיצון אבל עדיין אני חייב להדגיש את מה שאני רואה בסביבתי, אנשים שגם בנושא הדיור חיים על פי הכנסותיהם, אז אולי לא הקפידו על בדיוק שלושים אחוז מההכנסה, אבל בהחלט לקחו החזר חודשי הגיוני (אמנם אני מגיע מקהילה שמגיעים עם בסיס יותר גדול אבל בקהילות אחרות יותר מפותח בפריפריה או לשכור ולהשכיר).
הנדון באשכול שדיברנו היה על עליית הריבית שתפסה את אותם זוגות לא מוכנים (בצער רב אני צריך לכתוב שהיועצים לא הסבירו את הסיכונים, קרוב משפחתי בקבוצת רכישה שלפני שנה+ לקחו משכנתאות קרא כערער בערבה לחברי הקבוצה לקחת כמה שיותר קל"ץ והיועצים הורידו מזה את רובם)
עליה של 500/1000 בחודש מכבידה אמנם על זוג שחי מחושב אבל הפתרון שלהם קרוב לוודאי שלא יהיה במכירת הנכס

אבל בוא נניח לזה רגע בצד - וכולם ממשיכים בשמחה ובששון לגור בדירתכם, עדיין:

אין לי ספק, לכולם יש!
למי אין..???..
אז למה זה לא מצליח באמת? למה החשיבה המוקדמת לא מניבה תוצאות?..
לדעתי, ייתכנו 2 סיבות:
1.רצון - הוא בבחינת 'רצון לרצות'.. (מכיר משהו כזה?..). זה לא רצון מספיק ברור - למה אתה רוצה להשקיע בעניין?! הרצון כנראה לא מספיק חזק! למשל, מה אתה מוכן להקריב כדי להגיע למימוש הרצון הזה..?!
צריך ללמוד איך "רוצים" - זו אינה קלישאה, זה חלק מאימון אישי שחייבים לעבור, כדי לשנות הרגלים שמוטעמים עמוק, ולהצליח בחיים.
2. אולי זה כן רצון אמיתי - אבל חוסר ידע נכון מה לעשות, מה שפשוט מוביל לייאוש והרמת ידיים מתוך תחושה והרגשה, שאין לי מה לעשות. וזה כ"כ לא נכון.


גם פה לא הבנתי נכון הרצון לפלוס זה לא שיש מינוס (וגם לא היה מעולם ב"ה למעט פעם אחת שהייתה לי טעות בתאריך) הרצון לפלוס זה לקנות דירה לילדים, הרצון לפלוס הוא גם לדברים שנחשבים בסיסיים (אני לא רוצה להכנס אליהם) שכרגע לא אפשריים מבחינתנו,
בנוגע לאיך שפרשת את הרצון בתור רצון לא מושג אז גם לא הובנתי נכון, הרצון הוא רצון אמיתי שמביא את הדרייב לעבוד קשה ולמרות העלייה בהחזר (בתקוות שווא שלא יעלה בעוד הרבה) אנחנו קרובים לאפשר לעצמנו את אותה ההוצאה ההכרחית שנמנענו ממנה (פרטים באישי) וכבר מתחיל להרקם החלום (שבעז"ה יתגשם) על דירה לילדים,
מה שאני באתי לומר לך בהודעה היה שההחלט נשמח על כל נקודה של חסכון שתאיר לנו אם כי אני חושב שאין כ"כ במה


1. הוצאות דיור [אפילו לא במקרה קיצוני כמו שהבאתי] - משכנתא: אולי ניתן לפרוס ליותר שנים, להקל מעל ההחזר החודשי? [גם אם הריביות יהיו פחות טובות, אבל אם זה לוקח אותנו לקחת הלוואות/אוברדראפט, ייתכן וזה עולה הרבה יותר.. - מעבר לזה, שלשלוות נפש/שלום בית/חינוך מתוך רוגע/לישון בלילה בשקט/וכו', יש גם מחיר וחשיבות. על טיפולי פסיכולוגיה כבר דיברנו].

מראש לקחתי ל20 שנה מקסימום גם כי ביותר מזה לפי השפיצר ההחזר הכולל ממש מתייקר וגם כי אז אני רוצה להיות פנוי לנישואי הילדים בעז"ה, יושן טוב בלילה כי הוספתי שעות עבודה קשה ביום בשביל לעמוד בעוד כמה עליות ריבית.

ארנונה: מיציתם אפשרויות להנחה?

מה שחוקי כן, מה שלא חוקי אין מה לדבר, בגלל שצריך לשלם משכנתא צריך הכנסה יותר גבוהה ככה שלא מתלוננים אבל משלמים מלא.

ביטוחי משכנתא: כמה אירוני, אבל אני גיליתי ממש היום, שיש לי כפל בביטוחי המבנה..? לא חאראם, אני אפיו לא נהנה מזה?!

עשיתי התמקחות טובה, יש עוד לאיפה לרדת (ופרוטה לפרוטה מצטברת) אם כי מחמת מחויבות אני יעשה את זה רק עוד תקופה.

2. משנת יוסף - ראשית, כל הכבוד שאתם מחפשים לייעל הוצאות. אבל זה עדיין לא סוף פסוק! ברור שכל ההוצאות במשנת יוסף נכונות והכרחיות מבחינת הכמות למשל, אין דברים שאפשר לחשוב עליהם שוב? שמסתכמים בחודש בהרבה מאד כסף..? לא דיברתי על לא לקנות ירקות או פירות, אלא על איזה כמות צריך מכל דבר. ויש גם דברים מיותרים, בינינו.. משנת יוסף זה לא "הכשר" להוצאות.

כל שבוע בודקים בדיוק מה צריך (וגם גבינ"צ ומעדנים להם אני יתייחס בהמשך)

3. שכר לימוד - 1. לבקש הנחות. כנ"ל.. 2. מעבר לזה, לשלוח למשפחתון פרטי עולה הרבה הרבה יותר זול ממעון. זה אמנם שירות אחר לגמרי, אבל לעיתים נניתן להסתדר איתו, ולחסוך בין מאות לאלפי ש"ח בחודש.

1. כשאני מכיר את האנשים שיטוסו בשביל להשלים את ההנחות לא בטוח שאני ימהר לבקש.
2. יש הבדל של 500 שקל (אצלנו) אבל זה מה שנותן לעבוד (שווה הרבה יותר) ונתן גם תזונה טובה (כששני בני הזוג עובדים קשה אז חשוב שהילד יאכל מסודר)

בזבוזי מותרות מתחילים ב300 בחודש.. נכון! וככל שמפרגנים יותר, או שהמשפחה גדולה יותר - זה עולה יותר.
גבינ"צ חבילה בשבוע, זה רק 100 ש"ח בחודש, מעדנים - [חבילה של 8 גדולים או 16 מיני'ס] לשבוע - עוד 100 ש"ח בחודש, אייס יכול לעלות 15 ש"ח, ל-2 בני זוג 30, פעם אחת בשבוע בלבד - עברנו את ה300..
ועוד לא התחלנו לדבר על ממתקים, שתיה מתוקה מיותרת, אוכל בחוץ, וכו' כו' וכו'.


300 שקל זה המקס' (ואחרי הכול כשעובדים קשה קשה לקצץ בזה), אוכל בחוץ (לא בחתונות) זה ארוע היסטורי.


אוקיי.
עכשיו מה?.. זה מנחם?, אז נחיה בלי שליטה? בלי ניהול? בלי לחסוך? .. נגיע לפסיכולוג מהדלת של העשירים שהבנק לא מכבד את האשראי שלהם - והם מתים מלחץ ובושה..


דברתי בדיוק על ה300 שקל שנשארו לי לפינוק אחרי החיים העמוסים והמחושבנים שלקצץ בהם יפגע בשלוות הנפש ובשלום הבית (סביר להניח שבחיים יותר רגועים לא היינו צריכים אותם)

אבל זה לא נכון, זה גם לא כך!
"אין עניות אלא בדעת" [נדרים מא, א] - עני הוא זה שחושב שאם יהיה לו עוד קצת כסף להוצאות ובזבוזים, חייו ישתפרו יותר - ורמת החיים שלו תעלה.. אבל העשיר - שכבר היה לו כסף לבזבוזים, והבין שלבזבוזים והוצאות אין גבולות, מבין שרמת חיים אמיתית - היא יציבות ואיתנות, רוגע ושלווה פיננסיים - ולכן הוא משקיע את כספו בתבונה.. עונג מול כאב!
המעדן, השוקולד [בתור משל], הם אמנם - רמת חיים - אבל רגעית, מדומה, שלעיתים מחפה על משקעים ורגשות וחסרים פנימיים. לעומת אדם עשיר - שמבין שאם את הכסף הזה הוא ישים במקום נכון, השלווה והרוגע - הם המה העשירות ורמת החיים באמת, ומהם גם תבוא לו עשירות ממון.
וכך מבאר התפארת ישראל [יכין] את המשנה באבות [ד', א'] "איזהו עשיר? השמח בחלקו" - השמח בחלקו: דהרי ידוע דמי שהשיג התכלית, טוב יותר מאותו שלא השיגו. וא"כ המתייגע להשיג דבר מה, ומסתפק בהמעט שחננו ה', כבר השיג התכלית. אבל אותו שאינו מסתפק במה שהשיג, לא השיג תכליתו, וגם לא ישיגו לעולם, וישאר תמיד עני. דהרי מתיגע לתכלית שלא ישיגו.
מסקנה: מי שחושב נכון - חשיבת עושר - לא מתנוול כלל בעוניו.. המתנוול הוא זה שעניותו היא בדעתו.


חשוב מאוד!!! יש לנו בהחלט תחושת עושר (ולא רק של השמח בחלקו אלא של הנהנה מיגיע כפו) עדיין יפגע לנו מאוד בתחושה אם תקחו ממנו את השוקולד

הארכתי - לגודל הערכה שאני רוחש לכותבים כאן,
ובברכת הצלחה, וכתיבה וחתימה טובה לכם, ולכל עם ישראל!

נ.ב.
פתחתי פתח לנושא של "כלכלה התנהגותית" - אבל הוא נושא גדול שיש להאריך בו, ואכמ"ל.
עוד חזון למועד..


תודה רבה על ההשקעה, נשמח להחכים בנושאי הכלכלה ההתנהגותית (ולהתקדם לדירות לילדים אפילו אם תאמר שגם זה התנהגותי, אני לא מרגיש על עצמי כך) כוח"ט.
@hishtadlut היקר, על אף השעה המאוחרת קראתי כבר אתמול בלילה את כל מה שכתבת בשקיקה אגב כוס קפה, ושמחתי להבין שאני זה שלא הבנתי אותך כראוי..
לפי הודעתך זו ניכר, כי אתם בדרך נכונה - ואינכם צריכים לי ולשכמותי.
לא נוצר לי אלא לאחל לכם רק שפע של ברכה בכל, שתזכו להגשים את שאיפותיכם וחלומותיכם, ואף להגיע לחתונות הילדים, בכבוד וברוגע מרוב כל.
לגבי כלכלה התנהגותית - הוא אכן תחום מרתק ומחכים, צריך למצוא מקום וזמן בעז"ה.
אגב בעקבות אשכולות כאלה
אני באמת מיצר מאוד על זה שבחור ישיבה קלאסי
שלפני שהוא מתחתן
עושים לו הדרכת חתנים בהלכה
וגם ב-התנהגות ושלום בית

אבל לא עושים לו הדרכה כלכלית
זה כואב מאוד מאוד!

כי באמת באמצעות עיצות פשוטות ביותר
ניתן לחסוך עשרות ,ואולי אפילו מאות אלפי שקלים
רק דוגמה אחת

מחיר למשתכן-למי שמכיר זה הדבר הכי פשוט בעולם ואפילו לא צריך ללמד אותו על זה(אולי כן צריך ללמד אותו
שכדאי דווקא להירשם לאזורים בעלי סיכויי הזכייה הגבוהים)
אבל למי שלא מכיר (כמוני שלא היכרתי את זה כשהתחנתי,כלומר כן היכרתי
אבל לא הבנתי כמה הרווח הוא משמעותי כמה זה קריטי
וכמה זה טיפשות לוותר על זה)

וגם הנושא של לקחת יועץ משכנתאות (יכול לחסוך הרבה מאוד כסף)
גם הנושא של מה אסור בשום אופן לעשות
הלוואות שלא לצורך חיוני והכרחי
הלוואות בריביות גבוהות מדי

ואיך לא? השקעות גרועות!
יש הרבה שנופלים בזה (לאו דווקא אנשים תמימים כמו שכולם חושבים
הם תמימים בנושא הזה כי לא למדו אותו)

בקיצור כל כך חבל
אתה צודק במליארד אחוז!
אגב, למסילה יש תכנית בישיבות רבות עבור חתנים ללמוד את הנושאים האלה, וגם בסמינרים הבנתי שמנסים להתחיל להטמיע את הנושא.
(מה שמעניין, שכשאני מדבר עם צעירים שמתארסים - רובם ככולם לא מבינים את העניין, ועל מה אני מדבר..)
ממש יש לו זמן לזה....
והוא לא יזכור כלום רק אחרי נכנסים לחיים אפשר להתחיל להבין על מה מדברים.
גם אתה צודק במיליארד אחוז!
ניסיתי לפתח פעם תכנית עם מדריך חתנים גדול ומוכר בעולם הישיבות, שהחתנים שעוברים דרכו יופנו לקבלת הדרכה בנושא כלכלת הבית, ומה שהוא אמר לי זה בדיוק מה שכתבת:
"הלוואי והם יקשיבו למה שעוד חייבים..".

מעבר לזה, שמה שכתבת שכל עוד לא נכנסים לחיים - ומתחילים להתעסק ולהסתבך עם התקציב, לא מבינים בכלל על מה הצעקה.. זה נכון כ"כ.
הדבר הנכון והטוב ביותר הוא - חינוך פיננסי מילדות.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
גם אתה צודק במיליארד אחוז!
ניסיתי לפתח פעם תכנית עם מדריך חתנים גדול ומוכר בעולם הישיבות, שהחתנים שעוברים דרכו יופנו לקבלת הדרכה בנושא כלכלת הבית, ומה שהוא אמר לי זה בדיוק מה שכתבת:
"הלוואי והם יקשיבו למה שעוד חייבים..".

מעבר לזה, שמה שכתבת שכל עוד לא נכנסים לחיים - ומתחילים להתעסק ולהסתבך עם התקציב, לא מבינים בכלל על מה הצעקה.. זה נכון כ"כ.
הדבר הנכון והטוב ביותר הוא - חינוך פיננסי מילדות.
ירדתי מ4-5 שעות
אם ראשי הישבות אומרים אז הם כמובן צודקים!

אבל שעה אחת ויחידה של לספר לבחורים את סיפורי הנוכלות
סיפורים עסייסיים של עקיצות רמאויות נוכלות ושקרים
שיקבלו שני בני הזוג
האם גם זה בלתי אפשרי???
וכמה זוגות כאלה ישנם??
זוגות שנפלו בפח מהשקעות גרועות(ואני לא רוצה לפרט)
מהלוואות מנופחות חסרות פרופורציה לתקציבם הדליל של בני הזוג??

לא צריך הרבה כדי קצת לכוונן את הזוג
בכל אופן יכול להיות שגם שעה זה הרבה לזוג המרוגש שחושב שיודע הכל

אבל אני חייב לכתוב את רחשי ליבי כי לי זה כואב לקרוא את הסיפורים הללו
שניתן היה בקלי קלות למנוע אותם
 

א נ

משתמש פעיל
לא פתחתי אשכול - מכיון שעומד לקום בקרוב פורום ייעודי כאן בפרוג [תת פורום בעל המחיה וכו'] שיהיה מיועד בדיוק עבור זה.
ושם בעז"ה נעלה הכל.
זה כרגע בטיפול ההנהלה היקרה שלנו @הכלבויניק.
אני מצדי התנדבתי והבעתי נכונות, ומחכה כעת להוראות מהמפקדה הראשית.
@הכלבויניק @הון ובית כולנו ממתינים לאשכול המיוחד בנושא הזה !!!

יש חדש ??????

תודה מראש !!!!
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ה'

לג הוֹרֵנִי יי דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ וְאֶצְּרֶנָּה עֵקֶב:לד הֲבִינֵנִי וְאֶצְּרָה תוֹרָתֶךָ וְאֶשְׁמְרֶנָּה בְכָל לֵב:לה הַדְרִיכֵנִי בִּנְתִיב מִצְוֹתֶיךָ כִּי בוֹ חָפָצְתִּי:לו הַט לִבִּי אֶל עֵדְוֹתֶיךָ וְאַל אֶל בָּצַע:לז הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי:לח הָקֵם לְעַבְדְּךָ אִמְרָתֶךָ אֲשֶׁר לְיִרְאָתֶךָ:לט הַעֲבֵר חֶרְפָּתִי אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי כִּי מִשְׁפָּטֶיךָ טוֹבִים:מ הִנֵּה תָּאַבְתִּי לְפִקֻּדֶיךָ בְּצִדְקָתְךָ חַיֵּנִי:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

סוכות • אתגר חופשי

לוח מודעות

למעלה