כללי לעצור את התופעה העצובה והמבישה

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
ועל זה (ועל עוד דברים משמחים מאוד שקורה בשוק), נשאר רק לומר:
טוב עשית שעברת לעולם האינטרנט.
 

GD

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מקובל לסכם עם הלקוח מראש שאם הוא לא ירצה את העבודה, הוא יצטרך לשלם בין 30-50% מהמחיר הסופי, למרות שלא לקח
 

photosbyrik

משתמש פעיל
צילום מקצועי
נטע את יודעת שאני לא מכאן והאמת אני חושבת שאת אחד מהאנשים הכי ישרים בעולם שפשוט אין דברים כאילו וכסיפרתי לאנשים שאת מכספך האישי שילמת לי בזמנו הם גם היו די בשוק (הסיפור למי שלא מבין מה אני כותבת לפני כמה חודשיים חברת בגדים עשתה אצל נטע לוגו ופירסום והם היו צריכים צילומים של ילדים בבגדים ואני עבדתי בלימצוא ילדים והשקעתי בזה זמן ובעל החנות ירד מהרעיון תוך כמה דקות נטע העבירה לי תשלום על השעות שעבדתי על זה בלי באמת לעבוד על הצילומים עצמם- בסוף הסיפור כן צילמתי) אבל בישבילי זה היה משהוא שלא בגדר הרגיל.

אצלי יש בעיה של הדיסק שצלמות אחרות נותנות בחינם או אפילו כאילו שלא רק נותנות את הדיסק עם כל התמונות ולא רק הניבחרות ואז כשבאים אלי אומרים אבל כולם נותנים את הדיסק....

ועכשו לסיפור אחר- שנה שעבר לפני הכנס של פרוג ביקשו מימני לפרסם ובאמת לא הרגשתי שאני צריכה את הפירסום אבל בגלל שאני מרגישה שפרוג שלח לי כבר כמה לקוחות אני יפרסם ולא היה לי פירסום ועשיתי דבר שעכשו כשאני חושבת על זה אולי באמת לא היה בסדר פירסמתי כאן שאני מחפסת פירסום ומי שתיזכה תקבל סט צילומים חינם ובאמת כמה שלחו סקיצות והיה אחת שבחרתי אז אני רוצה לומר סליחה לכל אילו שעבדו לחינם ללא קבלת תשלום (זה היה ידועה מראש)

דרך אגב יש פורום בחו"ל שאני נהנת להיסתכל שם לפעמיים שכותבים כמה מוכנים לשלם ללוגו ומשלמים לאתר וכותבים מה מחפסים ודי הרבה פרטים ואז גרפיקאים מכל העולם עושים סקיצות ומי שבסוף ניבחר מקבל את הכסף.
 

שמים

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
כל מילה זהב.
גם לי קרה שלא הסכימו לשלם על עבודה למרות שהמחיר סוכם מראש, והעבודה כמעט הושלמה אבל בסוף המוצר לא יצא לדפוס מסיבות שתלויות לגמרי בלקוח. והלקוחה טענה ש"היא לא משתמשת, והיא ביקשה רק סקיצות והיא לא אשמה שהשקעתי ונתתי לה מבחר רעיונות (שאכן נחה עלי הרוח והיה הרבה ממה לבחור, ולא על זה טענתי בכלל, אלא על עצם תחילת העבודה, שלא לדבר שהיתה כאן התקדמות הלאה בבחירת הרעיון והשקעה בעיבודו וכו') וככה זה הולך, אולי את לא יודעת על סקיצות לא צריך לשלם וביקשתי רק סקיצה. גם הציירות שהיא ביקשה מהן סקיצות של ציורים לא ביקשו תשלום על כך, ומה פתאום וכו..."
ואחרי התלאות (שאין מנוס מהן, כל אחד עובר) עצה (מנסיון - מועילה ביותר) לכל חסרות הבטחון שזה בעיקר מה שגורם להן לא לבקש ע"כ תשלום: תשקיעו בתיק עבודות מאורגן, מסונן וברמה גבוהה ביותר, אפשר גם קריאייטיבי אבל בעיקר מכובד ומכבד אתכן. לפני שאתן מתקשרות עם הלקוח תוודאו שהוא ראה אותו, וכך תרגישו שהוא יודע את הרמה האמיתית שלכן, והוא מבין שעל דברים כאלו משלמים. אוטומטית השיחה תתחיל ממקום יותר גבוה...
אנא, אל תפגעו בפרנסת כולנו, ובודאי שלא בעצמכם.
בהצלחה.
 

טפטפת

משתמש צעיר
D I G I T A L
ריקי יקירה, תודה!
היה כיף אמיתי לעבוד איתך, והפרסומים עם התמונות היפות שצילמת תלויים על הקיר לידי, והבלונדינים הקטנים לא מתעייפים מלחייך אלי :)

שמים - מה היה סוף הסיפור?
 

שמים

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
שמים - מה היה סוף הסיפור?[/QUOTE]

הסוף עדיין מחכה לאנשי ההוצאה לפועל שצריך להחזיק בצמוד לסטודיו, מחשש לבזבוז אנרגיות ולמפח נפש מנסיונות כושלים...
אבל הסוף הנוסף, שהוא החשוב יותר זה הלקח שמשתדלים ליישם.
אבל צריך כל הזמן תפילה, כי אף פעם לא יודעים מאיפה זה יבוא...
 

natittt

משתמש פעיל
עימוד ספרים
ועכשיו נחשוב קצת על שני הצדדים, לא רק על הצד של הגרפיקאי...

הלקוח מבחינתו לא מעוניין לשלם על עבודה שלא תמצא חן בעיניו. הגיוני, לא?

מה עושים?

אולי סכום מינימום לסקיצות, נניח 50% מעלות העבודה?

נחלק את הסיכון שלא ימצא חן, שוה בשוה בין הגרפיקאי ללקוח.
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י natittt;525331:
ועכשיו נחשוב קצת על שני הצדדים, לא רק על הצד של הגרפיקאי...

הלקוח מבחינתו לא מעוניין לשלם על עבודה שלא תמצא חן בעיניו. הגיוני, לא?

מה עושים?

אולי סכום מינימום לסקיצות, נניח 50% מעלות העבודה?

נחלק את הסיכון שלא ימצא חן, שוה בשוה בין הגרפיקאי ללקוח.

אין דבר כזה לא מעוניין לשלם.
יש מקצועות בהם משלמים על תוצר פיזי במידה וקונים אותו, ויש מקצועות בהם משלמים על העבודה שבוצעה, לא משנה אם שלמים עם התוצר הסופי או לא. עיצוב גרפי משתייך לחלק השני של המקצועות.

הבה נצייר מצב דמיוני בו שלום הבית של מר וגברת לופוחובסקי התערער, והם החליטו לפנות לייעוץ זוגי אצל יועץ מומחה, עליו קיבלו המלצות ממספר מקורות. הם יושבים אצל אדון יועץ מספר פגישות, מקבלים עצות חכמות פרי נסיונו רב השנים. כעבור מספר פגישות ועוד לפני זמן העברת התשלום, מר וגברת לופוחובסקי מחליטים, לא עלינו, להתגרש זה מזה.
אדון יועץ מגיש להם חשבונית על שירותיו, האם יסרבו לשלם רק מפני שבשרוה התחתונה, הייעוץ שלו לא הועיל להם לשקם את שלום הבית?
לא, זה לא יעלה על הדעת, נכון?
 

חויד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צודקת!

וזה בדיוק כמו עו"ד,
גם אם הלקוח לא זכה במשפט, היעלה על הדעת לא לשלם טבין ותקילין לעו"ד על שירותיו?
אלא א"כ הלקוח רוצה משפט נוסף עם העו"ד...
 

שירי כהן

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
בדיוק אתמול חבתי על דוגמת הפסיכולוג...
ילך אדם שצריך טיפול לעשרה אנשי מקצוע,
רק כדי לבדוק ע"י פגישת נסיון אם הסגנון מדבר אליו...
ודאי שיש אפשרות שהוא לא יתחבר וילך למישהו אחר!
אבל תשלום מלא ישלם גם ישלם, אחרת כל הפסיכולוגים יפשטו את הרגל...
 

orli_dimri

משתמש פעיל
נכתב ע"י pr;525544:
בדיוק אתמול חבתי על דוגמת הפסיכולוג...
ילך אדם שצריך טיפול לעשרה אנשי מקצוע,
רק כדי לבדוק ע"י פגישת נסיון אם הסגנון מדבר אליו...
ודאי שיש אפשרות שהוא לא יתחבר וילך למישהו אחר!
אבל תשלום מלא ישלם גם ישלם, אחרת כל הפסיכולוגים יפשטו את הרגל...


ועל זה הדרך....
בנאדם שילך למסעדה כדי לבדוק
אם האוכל טעים לו וערב לחיכו
יזמין מנה עסקית ורצינית, יטעם ממנה...
ורק אז יחליט אם להזמין ?

אין דבר כזה.
 

אורה

משתמש רשום
בלי לחוות דעה,
דווקא אני שמעתי שבאולמות יוקרתיים הלקוח מגיע ל"טעימות" לפני הזמנת תפריט לארוע. דהיינו הזוג מפנה ערב, ומגיע לאולם שם מגישים לפניו מכל ההצע שניתן להזמין. ההורים וגם החתן או הכלה טועמים מכל הסוגים ומחליטים מה להזמין, זה כולל יותר מתפריט של חתונה אחת... ואפשר לצאת משם שבעים למשך יומיים...
 

איתמר נתן

עיצוב | מיתוג | פרסום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
עימוד ספרים
לא מזמן קרה שעשיתי לישיבה מסויימת פרוספקט מושקע ומיוחד מאד, אולם מסיבה פנימית מסויימת ואין כאן המקום לפרט הפרוספקט לא ראה אור, (ואף נתבקשתי שלא להעלותו אותו לפרוג מאותה סיבה) מאחר וסיכמנו מחיר מראש, סיכמנו שהישיבה תשלם לי 50% מהתשלום (מה גם שהרוספקט עצמו לא היה גמור לגמרי ויש עוד מה לעבוד עליו) וכשנמשיך אותו בפעם אחרת נתחשבן על ה50% הנותרים.

זה לקוח הוגן
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
ואלו אני עיצבתי 2 כריכות לספרים שהיו אמורים לראות אור כסדרה, והיו אמורים להתפרסם בהמשך ספרים נוספים באותה הסדרה.

בסופו של דבר הסדרה לא יצאה לאור, אך אני את כספי קיבלתי - ב"ה לא היו לאיש עוררין על כך.
 

מטאור

משתמש צעיר
נכתב ע"י אורה;525560:
בלי לחוות דעה,
דווקא אני שמעתי שבאולמות יוקרתיים הלקוח מגיע ל"טעימות" לפני הזמנת תפריט לארוע. דהיינו הזוג מפנה ערב, ומגיע לאולם שם מגישים לפניו מכל ההצע שניתן להזמין. ההורים וגם החתן או הכלה טועמים מכל הסוגים ומחליטים מה להזמין, זה כולל יותר מתפריט של חתונה אחת... ואפשר לצאת משם שבעים למשך יומיים...

מה בכלל ההשוואה? מדובר באוכל שהוכן עבור ארוע שמתקיים באותו ערב, לא בתפריט שהוכן במיוחד בשביל הזוג שמתעתד (או לא) להתחתן באולם הזה. תטעם ממה שיש, ותחליט מה להזמין. בא לך לטעום משהו שמופיע בתפריט ובאף אירוע לא הזמינו אותו היום? תנסה לדמיין את הטעם... אתה אמור לשער שכמו שכל המטעמים ערבו (או לא) לחיכך, כך גם המאכל המדובר שלא טעמת אותו יהיה. זה דווקא יכול להיות משל נפלא.
 

gol

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
חברה שלי עשתה עבודה (סרט) למשהו ובסוף לא הקרינו אותו ולא רצו לשלם לה.אמרו לה שתשאל רב. התשובה היתה: ואם היא תקנה שמלה ולא תלבש אותה בסוף היא תבקש את הכסף בחזרה?
 

naamah

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י gol;525573:
חברה שלי עשתה עבודה (סרט) למשהו ובסוף לא הקרינו אותו ולא רצו לשלם לה.אמרו לה שתשאל רב. התשובה היתה: ואם היא תקנה שמלה ולא תלבש אותה בסוף היא תבקש את הכסף בחזרה?


למען האמת, עבר לאחרונה חוק כזה - מותר להחזיר פריט לבוש (ועוד רשימה ארוכה של פריטים נוספים) עד יומיים לאחר קנייתו ולקבל בחזרה תשלום מלא במזומן (לא זיכוי).

אבל זה אך הוגן - מכיוון שהחנות יכולה למכור את אותו פריט מחדש, מה שאין כן בעבודת עיצוב גרפי שמותאמת ספציפית ללקוח.
 

מכלול

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י אורה;525560:
בלי לחוות דעה,
דווקא אני שמעתי שבאולמות יוקרתיים הלקוח מגיע ל"טעימות" לפני הזמנת תפריט לארוע. דהיינו הזוג מפנה ערב, ומגיע לאולם שם מגישים לפניו מכל ההצע שניתן להזמין. ההורים וגם החתן או הכלה טועמים מכל הסוגים ומחליטים מה להזמין, זה כולל יותר מתפריט של חתונה אחת... ואפשר לצאת משם שבעים למשך יומיים...

כל אחד ותיק העבודות שלו, בו הוא מרשים את הלקוח.
שירות קייטרינג ירשים את הלקוח ע"י טעימה, ומעצבת תרשים את הלקוח ע"י הצגת העבודות הקודמות שלה.
 

שמח לעזור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
החוקים לא מעניינים אפי' (או דוקא..) את הבית משפט.

להבדיל בין חושך לאור, להלכה יש עמדות חד משמעיות בנושאים אלו, ואין שום היתר לנטת מהם.
אני ממש לא פוסק, אבל במקרה כמו הראשון באשכול, אני בטוח שההלכה מחייבת את הלקוח.
ברוב המקרים מי שחוזר בו הוא לא הגון כלל וכלל, ובגמ' כתוב עליו דברים די מפחידים.
נא למחול במידת האפשר, וכל המעביר על מידותיו (ועל כספו ועמלו) וכו'.

אגב יש לי טיפ: לקבוע עם הלקוח עוד לפני שמדברים על משהו בכלל, שתנאי התשלום וכו' בכל מקרה של חילוקי דעות יקבעו ע"י רב המקובל עליכם והקליינט, ואז הקליינט ייקח את זה הרבה פחות אישי אם הוא חייב, וגם הכבוד העצמי (אין היום, אני מתכוון למעין זה...) יחייב אותו יותר מויכוח מסחרי ריק.

בקשר ל:
נכתב ע"י naamah;525576:
למען האמת, עבר לאחרונה חוק כזה - מותר להחזיר פריט לבוש (ועוד רשימה ארוכה של פריטים נוספים) עד יומיים לאחר קנייתו ולקבל בחזרה תשלום מלא במזומן (לא זיכוי).

אבל זה אך הוגן - מכיוון שהחנות יכולה למכור את אותו פריט מחדש, מה שאין כן בעבודת עיצוב גרפי שמותאמת ספציפית ללקוח.
גם במקרה זה כמדומני לא צריך לעניין אותנו חוקי הסדום של אתרא קדישא הדין, ורק עם זה עוזר למצב הלכתי כשיש לנו נידון אם אחד שמעניין אותו דוקא החוק אז יש לנו בזה עניין.
במקרה רגיל - אפי' רגע אחרי המכירה אין ללקוח אפשרות לחזור אם לא בהונאה, שוב, אני לא פוסק, יש כאלו ב"ה ואפשר לשאול.
 

עדן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
עימוד ספרים
למנותבים:
חבל לפספס כזאת כתבה, מתוך גלובס (הקישור שהביאה נטע)
מעצבים גרפיים, אדריכלים ומאיירים זורקים יחד את העיפרון: עשרות שנים מבקשים מהם להכין סקיצות לתחרויות ולמכרזים בלי תשלום. עכשיו, בהשראת קמפיין עולמי, הם מתמרדים. מי ינצח: בעלי מקצוע מנוצלים או לקוחות קמצנים? שרטוט לדמותו של מאבק < צאלה קוטלר
בביקורו האחרון בהונג קונג, לפני כחצי שנה, הופתע דוד גרוסמן, נשיא קהילת המעצבים הישראלית ועד לא מזמן ראש המחלקה לעיצוב גרפי בשנקר, למראה שלטי חוצות הקוראים למעצבים מכל הסוגים - אדריכלים, מאיירים, מעצבי מוצרים שונים ופרסומאים - להפסיק להכין סקיצות חינם ללקוחותיהם. זה לא טוב למעצבים, קבעו השלטים, זה גם לא טוב ללקוחות. גרוסמן הופתע, בעיקר משום שהדברים שיקפו את הרהורי לבו.

פחות או יותר באותו הזמן התיישבה בצדו השני של העולם המעצבת תמי מלמד מול המחשב שלה, והחלה להקליד בנחישות מייל. "לכל חבריי המעצבים, העוסקים ביצירה מכל התחומים", כתבה, "קמפיין עולמי חדש הושק נגד שיטת המכרזים והעבודה החינמית שלנו (...) חשוב שתצטרפו כדי להגביר את מודעותם של אנשי מקצוע ושל לקוחות. חתמו על העצומה, ואנא העבירו הלאה".

המייל הגיע למאות מעצבים בישראל ומלמד הוצפה בתגובות. "וואו, זה אחד הנושאים המעצבנים, כל הכבוד לך", כתב לה מעצב. "יפה שאת אומרת מה שכולם חושבים ולא מעיזים לומר ללקוח", הגיב פרסומאי.

בחודשים שחלפו מאז הפכה סוגיית אי-התשלום על הסקיצה, או העבודה בחינם כהגדרת המעצבים, לאחד הנושאים החמים בתחום. בפורומים מקצועיים ובשיחות פרטיות נשמעת שוב ושוב הקריאה להתאגד ולחסל את הנוהג הזה, המקובל מאוד בישראל. הצלחת התאגדותם של עובדי רשתות בתי קפה, של שומרים ושל קלדניות, מעודדת את המעצבים, אף שבמקרה שלהם המאבק מורכב הרבה יותר; מאחוריו מסתתרים מתח בין מעצבים ותיקים לחדשים, שוק רווי ותחרותי, וחשש רב מתגובת הלקוחות. אם יצלח המאבק, תהיה זו אחת הפעמים הבודדות שבהן הצליחה קבוצה קטנה של בעלי מקצוע חופשי לשנות את התנהלותו של השוק הישראלי.

איך נאבקים בנוהג?

הציפייה שהרעיון שבבסיס העיצוב יוצג באמצעים גרפיים וללא תמורה, קיימת בישראל מכל מקצועות העיצוב - אדריכלות, איור, פרסום, עיצוב מוצר, עיצוב תעשייתי ועוד. הלקוח בדרך כלל מבקש, כחלק מהצעת המחיר, גם סקיצה, הדמיה או פרזנטציה של הפרויקט המדובר. כמעט אף אחד מהלקוחות לא מעלה על דעתו לשלם על זה.

"מה שהם לא מבינים", אומר המעצב גיא לאור, "הוא שאם למעצב יש שתי סקיצות לעשות, על האחת הוא מקבל תשלום ועל השנייה לא, הרי ברור שהוא יעבוד יותר ברצינות על הסקיצה בתשלום. כשלקוח מבקש סקיצה של לוגו ללא תשלום, זה אומר שהוא בעצם מבקש סקיצה של לוגו ללא חשיבה. אני קורא לזה לוגו צ'יפס-סלט".

הסקיצה, אומרים המעצבים, היא החלק החשוב והמורכב ביצירה. "זה תהליך שמצריך את הבנת הרעיון ברמה של משחק שחמט", אומר אדריכל. "90% מהעבודה הם הסקיצה", אומרת מעצבת אחרת, "השלב שבו אנחנו אמנים - מחכים להברקה ולהשראה".

איך נאבקים בנוהג שרווח כבר עשרות שנים, ולא רק בישראל? אתר הקמפיין העולמי No Spec מציע למעצבים נוסח של מכתבים שאותם הם מוזמנים לשלוח ללקוחות. עוד מציע האתר מאמרים בנושא שאליהם אפשר להפנות את מי שמעדיפים לא לשלם, ועצומה לחתימת המעצבים. אתר נוסף שהוקם לצורך הקמפיין, Give Pitch a Change, מציע גם הוא מכתבים להורדה - במקרה הזה לממשלות, לגופים ציבוריים ולתעשיינים, שבהם מוסברים חשיבות העיצוב לתעשייה והנזק הנגרם מעבודה ללא תמורה.

בישראל קשה להאמין שמישהו יתרשם ממכתב בנוסח הזה. "צריך פשוט לסרב במצבים כאלה", קובע גרוסמן בנחרצות. "המעצבים המנוסים כבר יודעים לסרב. הרי מעצב, כמו כל איש מקצוע, נותן מהזמן, מהניסיון ומהמקצועיות שלו, ועל זה צריך לשלם".

מלמד מסכימה. "העיצוב נתפס אצל הלקוח כסוג של מותרות", היא אומרת, "הלקוח חושב לא פעם שגם הבן של השכן יכול לעצב בעבורו, ומשום שכך זה נתפס יש לקוחות שנוטים לחשוב כי אין סיבה לשלם הרבה או אפילו לשלם בכלל. לפני שנה החלטתי לשנות את הגישה עם לקוחות והפסקתי לתת סקיצות חינם".

רעיון אחר שעלה הוא להפיץ בין המעצבים "רשימות שחורות" של לקוחות סרבני תשלום, ולקרוא להם לא לעבוד איתם. התקווה היא כי חוסר הנעימות והחשש מהרשימה יגברו על חוסר הרצון לשלם.

לא כמו פיקאסו

כשמדברים עם מעצבים על סוגיית התשלום, עולה בווריאציה כזאת או אחרת סיפור על פאבלו פיקאסו. אל האמן, לפי הסיפור, הגיע איש עשיר והזמין ציור של תרנגול. פיקאסו ביקש תשלום נכבד מראש, והורה למזמין לחזור אליו כעבור שנה. המזמין לא אהב את הדרישות, אבל פיקאסו זה פיקאסו - והוא הסכים. כעבור שנה הוא חזר, ועם כניסתו לסטודיו הופתע לגלות תרנגולים מצוירים מציצים אליו מכל פינה. פיקאסו הוביל את האיש ללוח הציור שלו, ובתוך שתי דקות צייר עליו תרנגול. המזמין היה המום ושאל, "זה הכול? בשביל שתי דקות חיכיתי שנה ושילמתי הון?" פיקאסו השיב: "זה אולי לקח שתי דקות, אבל שנה של אימון".

בעיני מעצבים רבים, הסיפור מדגים את החיבור העדין בין מעמדו של המעצב לבין התשלום, עניין שבעיניהם הוא שורש הבעיה. "לפעמים מתייחסים אלינו כאילו אנחנו ועדת קישוט", אומרת המעצבת עליזה אשכנזי-חיון. "לא פעם, חברות לא מבינות את המשמעות האמיתית של העיצוב. קחו כדוגמה את האייפוד. זה מוצר שהפך לפופולרי בכל העולם בזכות העיצוב שלו. עיצוב יכריע אם מוצר יצליח או לא, ולכן ברור שמעצבים כועסים כשלא מוכנים לשלם להם על סקיצות. גם אני, בעברי, הסכמתי להציג סקיצות בחינם, אבל נפל לי האסימון מהר מאוד".

מלמד: "קיבלתי הזמנה להשתתף בתחרות לעיצוב לוגו של חברה מסחרית גדולה. ההזמנה נשלחה לעוד מאות מעצבים. בואו נגיד שמתוכם מאה ישלחו סקיצה, ורק שני המקומות הראשונים יקבלו תשלום. המקום השני יקבל אלף שקל והראשון 3,000 שקל. במצב רגיל לוגו לחברה יכול לעלות אלפי דולרים".

התיאור של מלמד עוסק בעוד אחת ממטרות המאבק: ביטול תחרויות עיצוב. הפטנט הזה הועתק לעולם העיצוב הגרפי מהאדריכלות, ובקרב המרואיינים קיימת תמימות דעים כי מדובר בלא יותר משיטה לשלם פחות. דוגמה בולטת לתחרות שנערכה לאחרונה היא תכנון בניין בצלאל החדש בירושלים, פרויקט שנחשב ליוקרתי מאוד. בתחרות השתתפו לא פחות מ-190 משרדי אדריכלים מהארץ ומחו"ל.

באדריכלות הסקיצה היא עניין מסובך במיוחד. יצירת הדמיה תלת-ממדית שמיועדת לתחרות או למכרז יכולה לארוך גם שבועות. "לא רק שניגשים לתחרויות האלה ללא דמי סקיצה", מספרת האדריכלית דידי דמרר, "היו גם מקרים של רשויות מקומיות שבהם נדרשו המשרדים לקנות את מסמכי ההשתתפות בעלות של מאות שקלים. נכון שהיתרון הגדול בשיטה הזו הוא שכל אדריכל יכול לגשת, אבל זה גם החיסרון. צריכה להיות סלקציה ראשונית כדי שלא יהיה מצב שבו עשרות משרדים עובדים לחינם".

קובי יסקי, שותף במשרד האדריכלים יסקי מור סיוון, ובנו של האדריכל זוכה פרס ישראל אברהם יסקי (שתכנן את כיכר מלכי ישראל, כיום כיכר רבין, לאחר שזכה בתחרות), אומר ששיטת הסקיצות חינם והתחרויות הן עניין מתסכל.

לדבריו, "במצבים כאלה אנחנו מבקשים לכסות עלויות. התחרות בשוק פרועה ויוצרת מצבים של ניצול. המסר שצריך לעבור, בעיקר ליזמים, הוא ההבנה כי העבודה בין אדריכל ויזם היא תוצר של מערכת אמון. אם יזם פונה למשרד ומבקש סקיצות, ולאחר מכן הדמיות - מבלי להיות גלוי ולומר כי פנה לעוד משרדים - נוצר חוסר אמון שיפגע בסופו של דבר ביזם. אני חושב שכל משרדי האדריכלים צריכים לדרוש כיסוי עלויות. אין ספק שיזמים שעובדים עם משרדים גדולים ומכובדים מבינים ומכבדים את התהליך".

האדריכל יוסי מטלון, כמו המעצבים הגרפיים, משוכנע שהמצב הנוכחי הוא תוצר של תדמית האדריכל. "פעם אדריכל נחשב לחצי אלוהים, היום כבר לא נותנים כל-כך הרבה כבוד, בוודאי לא לאדריכל מתחיל. זה נובע גם מכך שבימינו כל מי שעשה קורס של ארבעים שעות קורא לעצמו אדריכל; אפילו ורה מהישרדות היא אדריכלית. זה יוצר חוסר איזון בין היצע וביקוש - היזמים יכולים לשחק עם האדריכלים ולטרטר אותם; משרדים קטנים לא יכולים להרשות לעצמם להגיד 'לא', וכל הענף נפגע".

גם אצל הפרסומאים והמאיירים

כמו אצל האדריכלים, גם בענף הפרסום מקובלת שיטת מכרזי הפרזנטציה ללא תשלום, שגורמת - לפי גינגי פרידמן, פרסומאי ותיק ומנכ"ל חברת משאבי אנוש בענף הפרסום - לבזבוז של עשרות אלפי דולרים. "בתהליך פרזנטציה מושקעים חודשיים של עבודה אינטנסיבית הכוללת בדיקת שוק, אסטרטגיה, והמון שעות עבודה וכוח אדם. ללקוחות זה לא אכפת, כי כל המשרדים בארץ, מהקטנים ועד הגדולים, משחקים את המשחק הזה. בחו"ל זה לא עובד ככה, ועל כל פרזנטציה המשרדים מקבלים תשלום לכיסוי עלויות. אני חושב שהבעיה היא שהפרסומאים בארץ הם מצוינים, אבל הם לא אנשי עסקים טובים".

יעל שחר-שריד, מנכ"לית אגודת המאיירים, מספרת שגם אליה מגיעות תלונות רבות. "אפילו ממני מבקשים לעתים סקיצה חינם, וזה אבסורד. להוצאות ספרים זה נראה טבעי לבקש ממאייר סקיצה חינם, כדי שיחליטו אם זה מתאים להם או לא. זה לא הגיוני שלא משלמים בעבור זה. הרי לא ייתכן שנלך לרופא שיניים ונבקש סתימת ניסיון חינם. בזמנו ניסיתי ליזום הסכם שכולם יחתמו עליו ושבו יוחלט על סכום מינימום שכל מאייר ייקח על סקיצה, אך לא הצלחתי להעביר את זה".

דניאל קיש, מנכ"ל חברת קונץ לעיצוב תעשייתי ולפיתוח מוצרים, מספר שבנישה שלו כבר לא מקובל לבקש סקיצות חינם. "הבעייתיות היא שמה שהם משלמים לא מכסה את העלויות של הסקיצה. אז אמנם זהו מצב יותר מאוזן, אך בפועל אנחנו עובדים לעתים חצי חינם". אגב, כמעט כל המעצבים בנישות השונות אומרים שכאשר מדובר בהצעה מלהיבה מקצועית, או בפרויקט גדול המגלם הזדמנות כלכלית ניכרת, הם מוכנים לעבוד ללא תמורה. "אם אקבל הצעה מחברת סוני אני אבלע הכול", מזדרז קיש להבהיר.

צעירים מול מבוגרים

אחת הבעיות המרכזיות שמפריעות לקמפיין היא ההתמודדות עם בעלי מקצוע צעירים ורעבים שמחפשים הכרה. כמעט כל המעצבים הוותיקים שהתראיינו לכתבה מודים כי גם הם, בצעירותם, עבדו חינם כדי לזכות בהכרה. הבעיה ידועה בכל העולם, ובקמפיין העולמי מושקע חלק ניכר מהמאמץ בשכנוע הצעירים. "בכל הזדמנות שיש לי, אני אומרת למאיירים מתחילים - לעולם אל תעבדו בחינם. אני עשיתי זאת, וזו הייתה טעות", אומרת אלית אבני-שרון, "בתחילת דרכי נרשמתי לתערוכה כדי להתפרסם. מה שקרה זה שעיתון מסוים פשוט סרק את האיורים מהתערוכה, שילם לי גרושים, ועשה בהם שימוש בכתבות. כשאני הולכת ברחוב שינקין אני מגלה איורים שלי שדלפו ונמכרים כתמונות, ואני לא מקבלת לא קרדיט ולא תשלום.".

"קל להם להגיד את זה", עונה חן לחם, מעצבת צעירה, "הם כבר מוכרים ובעלי שם. אבל אנחנו חדשים ומחפשים הכרה, אפילו אם זה אומר שנשב בלילות על סקיצה בחינם. מבחינתנו - רק לקבל כל עבודה וכל הזדמנות".

לחם לא מגזימה בתיאור נכונותם של צעירים במקצוע לעבוד חינם, ולא רק על סקיצות. חיפוש קצר באינטרנט מעלה מודעות המנוסחות בסגנון "דרוש מעצב גרפי מתחיל. אין באפשרותנו לשלם, אולם אנו נותנים קרדיט על-גבי העיצוב". את המודעות הללו מפרסמות גם חברות גדולות, שמגלגלות סכומים ניכרים ובהחלט יכולות לשלם.

מלמד עונה לדברים כי מאז שהחלה לדרוש דמי סקיצה, "הלקוחות מעריכים אותי יותר, ואני גם מרוויחה יותר. השינוי צריך לבוא מתוך המעצבים, גם מהצעירים שבהם. הם צריכים לזכור שיחד עם המשרדים המבוססים שדורשים בידיים חינם הם שוברים את השוק, ולזה יש השפעה על כל מי שעוסק במקצוע. מניסיוני אני יודעת שאם מבקשים מהלקוח לשלם, הוא משלם. צריך פשוט אומץ".

הלקוחות: גם לנו מגיע

הלקוחות, מצדם, טוענים שכמו שאף אחד אינו אוהב לעבוד בחינם, כך הם אינם מעוניינים לשלם בעבור רעיון מופשט שאותו הם מתקשים לראות בעיני רוחם. "קשה לי להתמודד עם זה שאני צריכה לחתום על משהו שעוד לא ראיתי", אומרת לקוחה שמחפשת מעצב בעבור אתר האינטרנט של החברה שבבעלותה. "הייתי אצל מעצב שדרש מחיר מאוד גבוה, ודרש שאחתום על חוזה לפני שראיתי מה יש לו להציע. זה לא מקובל עליי. לגיטימי להחתים את הלקוח על כך שלא ישתמש ברעיון, אבל זה גם לגיטימי מצדי לבקש לראות איך זה ייראה ורק אז להחליט".

על הטענות האלה עונים היוצרים כי חברות ויזמים צריכים לעשות שיעורי בית, לבחון עבודות קודמות, ורק אז להחליט. "כל אדריכל משחרר את העבודות שלו לרחוב, כך שאפשר להתרשם בקלות", אומר האדריכל ועורך אתר אדריכלות ובנייה בישראל, ארז מירב. "הלקוח הישראלי תמיד רוצה הכול, ובכמה שפחות מחויבות. קורה שלקוחות מבקשים סקיצות חינם, אבל אני, במצבים כאלה, מסביר שיש נורמות מסוימות. לעשות סקיצה של תכנון בית זה גם להיות קצת הפסיכולוג של המשפחה, וזה לא משהו מובן מאליו".

"אני בגישה שבכלל לא צריך את התהליך הזה", מוסיף פרידמן. "אם לקוח רוצה להתרשם מעבודה של משרד פרסום שיבקש לראות קמפיין קודם, ועל סמך זה יחליט אם להעסיק אותם או לא". על כך עונה הלקוחה כי "פניתי למעצב על סמך העבודות הקודמות שלו, אבל דבר לא מבטיח לי שאני אוהב את מה שיש לו להציע לי ספציפית".

השורה התחתונה

האם יצליח הקמפיין? כל המעורבים מסכימים כי התהליך מייגע, אבל חלוקים בשאלה אם יצליח. הסקפטיים אומרים כי לשכנע את הצעירים שלא לעבוד ללא תמורה יהיה בלתי אפשרי, האופטימיים אומרים כי גם הצעירים מבינים את ההשלכות שיש להתנהלות השוק על עתידם. כך או אחרת, ליאור גנץ, מעצב פנים שאינו מוכן לעבוד ללא תמורה, מציע פתרון מעניין. הוא אומר שבלי קשר לשאלה העקרונית, התשלום מבחינתו הוא סוג של מערכת סינון. "אם לקוח נבהל מדמי סקיצה, זה אומר שזה לקוח שאני לא רוצה לעבוד איתו, כי ברור שהוא לקוח לא רציני".* *
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה