ליתובי דעתא: מדוע משאירים את טעויות הדפוס (לכאו') על מכונם

א. נוסבוים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בספר המפולמס.... מקור ברוך, יש רשימה ענקית של תיקונים מבריקים. מי שיוכל להעתיק לכאן [אמצע חלק ג'] לפחות חלק מן ההברקות יבורך.
מגדיל/מגדול שמואל ב....
ברכת הלבנה במוצ"ש כשהוא מבושם - היינו אחר ז' שהלבנה מבושמת...
ועוד הברקות נפלאות!
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
לאכזבתנו רוב ההשערות הנחמדות שלו (גנובות בחלקן) לא עמדו במבחן המציאות ההיסטורית. למשל החילוק של מגדול/מגדיל שמופיע באבודרהם שנים רבות קודם שחולק ספר שמואל לשניים.
 

א. נוסבוים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לאכזבתנו רוב ההשערות הנחמדות שלו (גנובות בחלקן) לא עמדו במבחן המציאות ההיסטורית. למשל החילוק של מגדול/מגדיל שמופיע באבודרהם שנים רבות קודם שחולק ספר שמואל לשניים.
עיין שם שאת רוב הדברים אביו בעל הערוך השולחן דחה....
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני ראיתי חומשים של שנים מקרא שנדפסו בהוצאה 'לא רצינית', ובהם טעויות ושגיאות למכביר, שחייבים בתיקון, כן הדבר בתלמוד ובכל ספרי היסוד שכאשר יש טעות מוכחת חד משמעית עלינו להגיה, כך נהגו כל גדו"י בכל הדורות ואין על כך שאלה, כל הנידון ב'שארית ישראל' הוא על אי מחיקת הטעות בתוך הספר עצמו אלא ציון בצידו לנתינת חיות לנשמות מסוימות. אך שוב, אין ספק שבמהדורה הבאה נתקן. כך להבנתי
 

מתעמק

משתמש חדש
עריכה תורנית
ה'שארית ישראל' כתב שלצדיק מצד עצמו אין טעות, וטעויותיו הם רק מצד נשמות ישראל.
ולענ"ד הרבה מחברי ספרים בכל הדורות לא היו צדיקים גמורים כמרע"ה, וע"פ סברתו יתכן לומר שבטעויותיהם תיקנו גם החסר בנשמות עצמם.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ה"מקור ברוך" שם טוען שמקדש ישראל והזמנים זה טעות, כי היה צריך להיות וחג המצות וחג השבועות וחג הסוכות, רק המדפסי התעצל וכתב "והזמנים"
מעניין שגם המדפיס של הרמב"ם התעצל,
חוץ מזה, הוא היה כותב מקדש ישראל וחג פלוני ולא והזמנים שזה מלה לא מקובלת
ןחוץ מזה, האם ברגע אחד כל עם ישראל נגרר אחרי אותו מדפיס והתחיל לומר והזמנים? כולל חזנים מנוסים שהמנגינה שגורה על לשונותיהם?
מעניין שהמדפיס בחר באותו קיצור גם לקידוש וגם לברכת ההפטרה וגם הכניסו לטור.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לגבי מגדיל ומגדול,
הטענה שכבר באבודרהם מובא החילוק בין שבת לחול, אפי' שבזמנו עדיין לא היתה חלוקה בין שמואל א' לשמואל ב', היא קצת חלשה כי אולי הכותב כתב רק בש' וכוונתו היתה בשמואל, ומישהו פתח בשבת.
אבל אין לטעות זו טעם, מה גרם למגיה לציין שבשמואל כתוב מגדול, ואת מי זה מעניין.
היעלה על הדעת שהוא התקמצן כל כך על המקום שכתב רק בש' ולא בשמואל
אבל את ההערה ה'חשובה' לדעתו, שבנוסח הפסוק בשמואל מופיע מגדול, את זה הוא טרח לציין, ולא הפריע לו חוסר המקום, או המחסור בדיו? מגוחך.
 

א. נוסבוים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לגבי מגדיל ומגדול,
הטענה שכבר באבודרהם מובא החילוק בין שבת לחול, אפי' שבזמנו עדיין לא היתה חלוקה בין שמואל א' לשמואל ב', היא קצת חלשה כי אולי הכותב כתב רק בש' וכוונתו היתה בשמואל, ומישהו פתח בשבת.
אבל אין לטעות זו טעם, מה גרם למגיה לציין שבשמואל כתוב מגדול, ואת מי זה מעניין.
היעלה על הדעת שהוא התקמצן כל כך על המקום שכתב רק בש' ולא בשמואל
אבל את ההערה ה'חשובה' לדעתו, שבנוסח הפסוק בשמואל מופיע מגדול, את זה הוא טרח לציין, ולא הפריע לו חוסר המקום, או המחסור בדיו? מגוחך.
יש להאריך עד אין סוף בחידושי המקור ברוך שם.
אחד המשעשעים שם אם כי גאוני [עם קצת תוספת משלי] היא כזו -
מנהג לומר ברכת הלבנה במוצ"ש, ובפוסקים מופיע הטעם כדי שיאמר כשהוא מבושם.
שואל הת"ת [תורה תמימה, למי שלא יודע] מי מבושם במוצ"ש? אדרבה כולם נוטפים זיעה...
ועוד, מהיכן שמענו על מצוה לעשות כשהוא מבושם, רק בקידוש לבנה!
בקיצור, מייסד הרב שהיה כתוב במוצאי ז' כשהוא מבושם, והיינו להמתין למוצאי ז' מהמולד כדי שהירח יהיה מבושם ולא יהיה דק מידי....
 

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מקורות?
 

א. נוסבוים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עוד מהמקור ברוך-
ידוע התחבטות הפוסקים במש"כ תוס' בברכות יג שחיוב קריאת פרה הוא מדאורייתא. דלכאו' אין לזה מקור. מאריך שם המקור ברוך, ומוכיח שצריך לקרוא פעם בי"ב חודש, ולכן מניח שהיה ר"ת פ"א, ובטעות פיענחו פרה אדומה במקום פעם אחת, עי' שם בארוכה...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה