מניחה לפתחכם שאלה שאני מתחבטת בה זמן רב. איפה עובר הגבול של אלימות בכתיבה?
מתי הקטע האלים הופך לבלתי נסבל/ לא עובר צנזורה?
מתי הקטע האלים הופך לבלתי נסבל/ לא עובר צנזורה?
צנזורה של מי? מי קהל היעד? ילדים צעירים מבוגרים?צנזורה?
בסיפור היסטורי יש ערך מוסף.(אם כותבים על השואה, אינקוויזיציה, קרבות סוערים, שבי.)
כי האפשרות השניה זה קל. הכל עובר, כל עוד לגיבור יש כיפה, הוא מוכה למען ערכים נעלים והמכה הוא הרשע כמובן.
ב'ציידי' היתה לי קוראת בטא אלופה, (שגם חצי מהעלילה היא בזכותה) ובעלת סרגל מוסר שלא נסחף בלהט הכתיבה, אז היא כל פעם דאגה לאזן אותי ב'זה קשה מדי! תתארי יותר מלמעלה, יותר בעדינות, פחות דם...'
וואו זאת שאלה טובה...מניחה לפתחכם שאלה שאני מתחבטת בה זמן רב. איפה עובר הגבול של אלימות בכתיבה?
מתי הקטע האלים הופך לבלתי נסבל/ לא עובר צנזורה?
מצטרפת לפתרון הזה, למצוא מישהו שיודע לכוון לאיזון הנכון מבחינה מוסרית ורגשית.ב'ציידי' היתה לי קוראת בטא אלופה, (שגם חצי מהעלילה היא בזכותה) ובעלת סרגל מוסר שלא נסחף בלהט הכתיבה, אז היא כל פעם דאגה לאזן אותי ב'זה קשה מדי! תתארי יותר מלמעלה, יותר בעדינות, פחות דם...'
וככה נשארתי על גבול השפוי...
לא מסכימה. אומנם יש מנעד של קוראים בעלי אופי שונה, אבל יש גבול שאי אפשר לעבור גם אם מדובר בערכים נעלים וגיבור בכיפה... (יש מצב שכתבת את זה בסאטיריות? )כי האפשרות השניה זה קל. הכל עובר, כל עוד לגיבור יש כיפה, הוא מוכה למען ערכים נעלים והמכה הוא הרשע כמובן.
לפעמים, ולאו דווקא בשביל הנושא המדובר.ולגבי הצנזורה, חשבתי שיש ועדת בדיקה לספרים שיוצאים לאור ומופצים לקהל חרדי, אני טועה?
1. מעשה בהחלט אלים, אבל לא תיאור גרפי של אלימות, וזה קצת שונה (לדעתי)יש שני תיאורים שלא עוברים לי בגרון ודיי נטשתי קריאת ספרים של הסופרים הנל
1. ציפורה אדלר -תיאור מזוויע של אחד שהגיעו להציל אותו ובלע ציאניד שהיה לו בשן...
2. ספר שלם שכולו מתח מתח מתח - בסוף מתגלה מושא המתח, אישה שבערך גרשה את בעלה לטפל בעצמו והוא מת על שולחן הניתוחים...
זו בדיוק השאלה, מה נחשב לתיאור קשה, מה המדד?יש שני תיאורים שלא עוברים לי בגרון ודיי נטשתי קריאת ספרים של הסופרים הנל
1. ציפורה אדלר -תיאור מזוויע של אחד שהגיעו להציל אותו ובלע ציאניד שהיה לו בשן...
2. ספר שלם שכולו מתח מתח מתח - בסוף מתגלה מושא המתח, אישה שבערך גרשה את בעלה לטפל בעצמו והוא מת על שולחן הניתוחים...[/ISPOILERז
לא. בעולם מתוקן כמו שאת אומרת, אבל בחרדי שאני מכירה, לא ראיתי שום הגבלות.לא מסכימה. אומנם יש מנעד של קוראים בעלי אופי שונה, אבל יש גבול שאי אפשר לעבור גם אם מדובר בערכים נעלים וגיבור בכיפה... (יש מצב שכתבת את זה בסאטיריות? )
ספרות כל עוד היא לא משתייכת לסוגת פנטזיה (שאז יש לה חוקים משל עצמה) באה לתאר עולם מציאותי,או שאין מקום בספרות לאלימות באופן כללי, ואם כבר כותבים אז עדיף לכתוב מלמעלה, כמו off cam?
תוכלי לציין דוגמא מספר מוכר?לא. בעולם מתוקן כמו שאת אומרת, אבל בחרדי שאני מכירה, לא ראיתי שום הגבלות.
תיאורים מזעזעים של אלימות ולא שמעתי מילה.
תיאור אותנטי ואמין על התקופות האלו בוודאי לא יעבור צנזורה חרדית, וכנראה יהיה גם קשה לקריאה להרבה אנשים.חשוב שהתיאור יהיה אמין ואותנטי מחד, ומאידך- שלא יהיה מוגזם.
(אם כותבים על השואה, אינקוויזיציה
מה המטרה של הסצנה? זה יכול אולי לכוון יותר.אז כשאני כותבת סצינה שנחשבת אלימה, אפילו קשה, על מה חשוב להקפיד?
מסכימה.ספרות כל עוד היא לא משתייכת לסוגת פנטזיה (שאז יש לה חוקים משל עצמה) באה לתאר עולם מציאותי,
ואלימות היא חלק בלתי נפרד ממנו, כך שלהתעלם לגמרי זה כמו בת יענה עיוורת.. (לדעתי)
כשקראתי לראשונה את הספר 'בכף הקלע' של יחזקאל הרפנס די נדהמתי לגלות תיאורים גרפיים שקשה למצוא כמותם בספרי שואה חרדים קלאסיים. אבל בגדול אתם צודקיםתיאור אותנטי ואמין על התקופות האלו בוודאי לא יעבור צנזורה חרדית, וכנראה יהיה גם קשה לקריאה להרבה אנשים.
מניחה שצריך מדריך נפרד ל"איך לתאר אלימות, בלי לתאר אותה", זה לא בסט הכלים הספרותי שלי, עדיין.תיאור אותנטי ואמין על התקופות האלו בוודאי לא יעבור צנזורה חרדית, וכנראה יהיה גם קשה לקריאה להרבה אנשים.
אולי לפעמים עדיף לכתוב ברמזים ולהשאיר מקום לדמיון, מאשר לכתוב תיאור מפורט וגרפי שחוטא לאמת.
מה המטרה של הסצנה? זה יכול אולי לכוון יותר.
להוסיף אמינות? לזעזע? למתוח את הקורא?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קנ
א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֵל בְּקָדְשׁוֹ הַלְלוּהוּ בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ:ב הַלְלוּהוּ בִגְבוּרֹתָיו הַלְלוּהוּ כְּרֹב גֻּדְלוֹ:ג הַלְלוּהוּ בְּתֵקַע שׁוֹפָר הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר:ד הַלְלוּהוּ בְתֹף וּמָחוֹל הַלְלוּהוּ בְּמִנִּים וְעוּגָב:ה הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה:ו כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ: