מניחה לפתחכם שאלה שאני מתחבטת בה זמן רב. איפה עובר הגבול של אלימות בכתיבה?
מתי הקטע האלים הופך לבלתי נסבל/ לא עובר צנזורה?
מתי הקטע האלים הופך לבלתי נסבל/ לא עובר צנזורה?
בדיוקעדיף לכתוב ברמזים ולהשאיר מקום לדמיון
לדעתי כבר השיבו לך. תלוי בקהל היעד, תלוי בסוגת הסיפור, ותלוי בניסוח מעודןמסכימה.
עולם בלי אלימות הוא בהחלט פנטזיה.
אם כן, שאלתי בעינה עומדת.
האמת שהז'אנר הזה הוא לא האהוב עלי, ככה שאני לא זוכרת בוודאות תיאורים.תוכלי לציין דוגמא מספר מוכר?
.האמינות.
אבל חוץ מזה, יש המון תיאורים בספרים שלא נצרכים בכלל וכתובים רק בשביל סחיטה רגשית או כדי להשאיר את הקורא במתח.
מעניין את קשר גורדי קראתי כ"פ לפני שנים ולא זכור לי תיאור גרפי במיוחד של אלימותשני ספרים שזעזעו אותי אבל כמו שכתבתי פחות זוכרת כיום מה בדיוק היה שם:
קשר גורדי (מ. ארבל)
טעות אופטית (נחמן גרשנוביץ)
אבל חוץ מזה, יש המון תיאורים בספרים שלא נצרכים בכלל וכתובים רק בשביל סחיטה רגשית או כדי להשאיר את הקורא במתח.
אולי הם לא גרועים ואלימים מאד, אבל לדעתי זה לא עושה טוב לנפש. ואם כן אז למה.
למחוק קטע ספרותי? זה כבר 'אלימות לבלברית'...תודה לכל העונים, בהחלט יצאתי עם כמה תובנות חשובות וטיוטות שייגנזו לנצח.
יכול להיות שהיה שם יותר סדיזם מאלימות. בעיני הכל אותו דבר...עריכה: לא בטוח שהייתה שם אלימות יוצאת דופן בשביל ספרי מתח. בכל הסוגה הזאת יש אלימות-מה יותר מה פחות. זו אחת הסיבות שאני (ואולי עוד כמוני...) לא מתלהבת עליה.
כמה ספרי שואה ביוגרפיים (חרדים) אתם מכירים שכותבים בפתיחות כמו שכתב יחזקאל הרפנס? אני לא מכירוהזכירו פה ספרי שואה (כף הקלע). אינו דומה ספר ביוגרפיה/אוטוביוגרפיה ועוד של היסטוריה משמעותית, לספר מדומיין. לא נכנס לאותה משוואה בכלל.
הלכתי לחפש בשבילך תגובה מדיון מעניין איך התמודד הצייר גדי פולק עם האתגר הזה:מניחה שצריך מדריך נפרד ל"איך לתאר אלימות, בלי לתאר אותה", זה לא בסט הכלים הספרותי שלי, עדיין
סדיזם זו תכונה שמאפיינת הרבה מהנבלים. לפעמים דמות הנבל נופלת לקלישאת "הנבל עושה כיף חיים", זה לא סדיזם.יכול להיות שהיה שם יותר סדיזם מאלימות. בעיני הכל אותו דבר...
והזכירו פה ספרי שואה (כף הקלע). אינו דומה ספר ביוגרפיה/אוטוביוגרפיה ועוד של היסטוריה משמעותית, לספר מדומיין. לא נכנס לאותה משוואה בכלל.
אוקייסדיזם זו תכונה שמאפיינת הרבה מהנבלים. לפעמים דמות הנבל נופלת לקלישאת "הנבל עושה כיף חיים", זה לא סדיזם.
במקרים בהם זה כתוב כמו שצריך,
גם אם האלימות המתוארת לא מאוד קשה, ההנאה של הנבל מעצימה את הסבל של הדמות ושל הקורא.
זה מקרים שבהם האלימות היא לא האישיו.הלכתי לחפש בשבילך תגובה מדיון מעניין איך התמודד הצייר גדי פולק עם האתגר הזה:
הודעה בנושא 'על המלחמות של הסופר במחזאי'
https://www.prog.co.il/threads/על-המלחמות-של-הסופר-במחזאי.734165/post-10015237
אישית אני חושבת שאפשר לדמות את זה לשימוש בתיאורים:
כתיבה פשוטה מספרת לנו שהדמות מפחדת.
כתיבה חכמה יותר מתארת לנו את הזיעה שנצצה על מצחה לאור הירח...
יש קוראים שישליכו את הספר בסלידה,אוקיי
בהנחה שהקורא לא מזוכיסט, אני לפחות, למה שיקרא משהו שיגרום לו לסבול ובעוצמה?
אולי כי זה באמת "תופס ומותח" אני אמשיך עד סוף הספר אבל לא אמליץ עליו לאחרים ולא אפתח אותו פעם נוספת.
מעניין להביא את הסצנה המלאה ולדון בהזה מקרים שבהם האלימות היא לא האישיו.
אם כבר הזכרת את מהללאל, אני בעיקר תוהה לגבי קטעים כמו קרב הסיף בין בסטיאן למהללאל.
פה אני מתחילה לתאר, סיבה ותוצאה.
החרב- חתכה בבשר החי- דימום מהאיזור הפגוע- דמות נחלשת.
אפשר להשמיט את תיאור חלק מהתהליך ועדיין לקבל תמונה שלימה והגיונית ?
אלימות לא אמורה להיות האישו אם הספר שלך לא מתמקד בה כנושא עיקרי. (לכן שאלתי אותך מה המטרה של הסצנה).זה מקרים שבהם האלימות היא לא האישיו.
אם את מוסיפה אלימות בשביל האמינות אז וותרי מראש : ) אף פעם לא תגיעי עד אליה...לגבי המטרה, שלושתן, בעיקר האמינות.
וכן יש משהו מותח ותופס בסצינה אלימה מתוארת היטב.
בעיני זה לא תיאור אלים מידי, אבל זה מאד אינדיבידואלי.החרב- חתכה בבשר החי- דימום מהאיזור הפגוע- דמות נחלשת.
אין בה אלימות לשם אלימות. כל קטע משרת את העלילה בצורה כזו או אחרת.מעניין להביא את הסצנה המלאה ולדון בה
אבל לגבי הסדרה הזאת באופן כללי - לי מורגש בה מאד שלכל סצנה בה יש מטרה של בנית האמינות והשלמת העלילה. אין בה סצנות בכלל שבנויות למתוח את הקורא. הכל שם משרת את העלילה והעולם של הסיפור.
בצורה מאד מאד רחבה ומפורטת ויש שיאמרו מיותרת. אבל למעשה שום דבר לא סתם להנאת הקוראים (או לסבלם) כשזה לא עוד שלב בעלילה.
ומה את אומרת, האם זה טוב לנפש להנות מליבוי תאוות שלילים, סדיזם ואלימות? האם זה מחבר אותו יותר לה' ולאהבת ישראל ולעידון ואצילות, לרחמנות וחמלה?אין בה אלימות לשם אלימות. כל קטע משרת את העלילה בצורה כזו או אחרת.
העלילה על כל שלביה מהנה את הקוראים, וחלק מהקוראים נהנים יותר מהשלבים הסוערים (רגשית ופיזית).
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: