להצטמצם בחתונות- לא פיתרון קסם!

מצב
הנושא נעול.

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אולי אחד מחברי הפורום הנכבדים מתכבד להסביר לו שרק אתמול הוא מאוד מאוד מאוד מאוד רצה חתונה חסכונית?!

נדבר איתו אחרי שכמות גדולה של אנשים יחתנו כך,
רק נדמה לי שאפילו לא יצטרכו לדבר איתו. הוא לא ירצה להרגיש טמבל המבזבז אלפים רבים על לילה אחד.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
יותר עצוב לראות לפגוש את זה מקרוב
ועוד יותר עצוב לחוות את זה....
אבל זו המציאות.
מציאות זה דבר שאפשר להשלים איתו או לשאוף לשנות אותו.
אפשר להשלים עם הגשר השבור ולבנות תחתיו בית חולים, ואפשר לתקן את הגשר.
אפשר גם להתייחס לסטנדרט של החתונות בתור מציאות, והנה, בכל אופן יש רצון לשנות אותו.


לגבי התקנות, לדעתי, הן מחזקות במידה רבה את העדריות.
זה תיקון נקודתי בלבד.
במקרי חירום צריך תיקונים נקודתיים, אבל השאיפה היא לתיקון מעמיק יותר.

כל חברה היא עדרית במידה מסוימת, אבל יש יותר ויש פחות.
למה החברה שלנו עדרית יותר מדי?
ומה אפשר לעשות כדי לשנות את זה?
 

yudit10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אני חלילה לא מזלזל, אלא מנסה להביא שקווי המחשבה יפגשו איפשהוא.
כרגע לא אני מבין איך אתם חושבים שניתן להביא שינוי לפי הלך רוחכם,
ולא אתם מבינים איך אני חושב שניתן לחולל שינוי לפי הקו אותו שרטטתי.

הניקית הנכבדת הנ"ל כתבה שהכיוון אמור להיות עקירת העדריות, על זה כתבתי שבמציאות לא ניתן לעקור עדריות.
אז אפשר לסכם ולומר שיש כאן קבוצה של ניקים שחושבים שבשביל לחסוך בחתונות אין צורך בתקנות,
יש מקום לעבוד על בעלי אולמות שיסכימו לתת רק 200 מנות
יש מקום לפתוח השכרות שמלות זולות וכו'
אבל בגדול הפיתרון האמיתי הוא לעקור את העדריות מגיל 0, ולעודד את האינדבדיאוליות מגיל 0.

ויש קבוצה של ניקים שטוענים שאין אפשרות לעקור עדריות.
חייבים תקנות.


ובכן,
מכיוון שאם יעשו תקנות זה לא יפריע לקבוצת הניקים הסבורים שאין צורך בתקנות,
אני מציעה אכן שיערכו תקנות.
וניפגש בעוד כמה שנים לבדוק אם זה הצליח.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
אז אפשר לסכם ולומר שיש כאן קבוצה של ניקים שחושבים שבשביל לחסוך בחתונות אין צורך בתקנות,
יש מקום לעבוד על בעלי אולמות שיסכימו לתת רק 200 מנות
יש מקום לפתוח השכרות שמלות זולות וכו'
אבל בגדול הפיתרון האמיתי הוא לעקור את העדריות מגיל 0, ולעודד את האינדבדיאוליות מגיל 0.

ויש קבוצה של ניקים שטוענים שאין אפשרות לעקור עדריות.
חייבים תקנות.


ובכן,
מכיוון שאם יעשו תקנות זה לא יפריע לקבוצת הניקים הסבורים שאין צורך בתקנות,
אני מציעה אכן שיערכו תקנות.
וניפגש בעוד כמה שנים לבדוק אם זה הצליח.
לא בטוחה שזה לא יפריע..
 

yudit10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
לא בטוחה שזה לא יפריע..
חושבת כמוך
אבל בסוף בסוף אם נתנגד לתקנות,
יגידו שאנחנו רק רוצים לקלקל,
ורק רוצים לא להצטמצם ולערוך חתונות מופרעות.

אז מה אכפת לי שיתקנו עכשיו תקנות?
זה לא יזיק לי לעוד 10 שנים.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
שוחחתי עם נערונת חמודה, שהיא בת להורים בדיוק כפי שאת מתארת.
אולי תתפלאי לשמוע, אבל ברור לה שהדבר הראשון שהיא עושה אחרי החתונה,
זה לטוס לחופשה זוגית עם בעלה.
כן, הדבר הזה שאני אולי חולמת לעשות בתור חגיגות העשור, ולא בטוח שאגשים,
לה ברור שהיא עושה את זה בעוד חצי שנה.

ובכן אותה נערונת נחמדה, עם השעון והתיק הממותג,
זה הרי ברור שכשהמחותנת שלה תגיד לה שהיא תקנה לה שעון מותג,
היא תענה ברוב חינוך: רוב תודות, באמת תודה רבה.

וכשאמא שלה תגיד לה שהיא תקנה לה פיאה ב-6000 ש"ח
היא אפילו לא תרמז בעדינות שכל החברות שלה קונות פיאה ב12,000 ש"ח
אלא תהנהן ברוב חינוך ומידות ותגיד: רוב תודות אמא היקרה, באמת הפיאה של ה6000 שלי הולמת אותי מצוין.

וכשהם יגיעו לרכוש את הבגדים לשבע ברכות
היא תגיד ברוב חינוך ומידות לאמא: אמא, 20 שנה קנית לי בגדים יקרים וטובים.
עכישו לכבוד השבע ברכות ובגלל החינוך הטוב שנתתם לי, בואי נקנה עודפים מהחנויות הפשוטות...

1. את צודקת. מי שחינך את בנותיו להתפרע כלכלית, יאכל אותה בזמן החתונה. מכירה כאלה.

2. אפשר לחיות ברמה סבירה ועם פינוקים, ועדיין לחנך ילדים לחיים בחשבון ולערך הכסף. כמו שכתבה @Tweenset . זה לא סותר. גם ילדה שטסה בחופש לאירופה, יכולה לדעת כמה החופשה הזו עלתה להורים שלה, ולמה הם לוקחים מקום לינה זול יותר, ועוד חודשים ארוכים קודם - לדעת שחוסכים בשביל הטיול הזה. להבין את ערך הכסף. (בנקודה זו יש לי ויכוח מר מול חברות, שטוענות שילדים לא אמורים לדעת כלום על המצב הכלכלי של הוריהם).

3. אם ההורים האלה לא חינכו את בתם שלכסף יש ערך ומישהו עובד עליו קשה, והם בבעיה בזמן נישואיה - כמתואר בהודעה שלך ובסעיף 1, תקנות יעשו להם רק טוב. הם פשוט יודיעו לה שהם לא חורגים מהתקנות כי אלו התקנות בקהילה.
 

yudit10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
זה מביא למסקנה שפשוט זה באמת חשוב לגיל הזה לחתן בכבוד. זה עושה להם טוב. וזה נותן להם את החיים.
קצת אחרת מההסבר שהסברתם בתחילת האשכול. לא?

זה בדיוק מה שכתבתי מתחילת האשכול.
שבני ה30 לא מבינים עד כמה הרצון לחתן בשמחה בגיל 40 זהה לגמרי לרצון לקנות עגלת יוקרה ו/או לטוס לחו"ל בגיל 30.
זה בדיוק אותו רצון שאם לא עובדים עליו
הוא לא מתפוגג לשום מקום.

(אגב בני ה-50 לא מבינים את הרצון בעגלת מותג ובטיסה זוגית לחו"ל. כל דור והע"ז שלו)
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
קדם כל תכבד אותם.
פחות או יותר היו פה די תמימי דעים ש40 מנות לחברים וחברות החתן והכלה הם הראשונות שצריך להוריד.
ואני חושבת 20 מנות לבן אדם שמתחתן זה הרבה??? חברות שהן כל העולם בגיל הזה, קולגות בעבודה, שכנות שגדלו איתם מגיל 0. צ'יק צ'ק גרשתם אותם למקום של תבואו כשצריכים אתכם (לרקוד), חוץ מזה הנוכחות שלכם מיותרת (בלי לתת את הדעת למי היא מיותרת)
ההסכמה הזו בעיני מוכיחה שלא מכבדים מספיק את הצרכים שלהם וזה יחזור אל המבוגרים כבומרנג כי הם לא יכבדו את הצורך של ההורים שלהם לחסוך (ואולי בבחינת בעל המאה הוא בעל הדעה)
לדעתי אחרי שיובן שהם גורם דרמטי במשואה והם שותפים לדיונים בצמצומים אפשר יהיה להגיע יחד איתם לתובנות מרחיקות לכת לגבי איך תראה החתונה. (אבל זה גם תלוי איך ולמה חנכת אותם, באיזה חברה שמת אותם ועוד כמה דברים. כלומר יש פה גם רכיב של לאכול את מה שבשלו....)
ברור.
שם עיקר הבעיה.
כדי להתמודד - לא מספיק לכבד אותם.
חושב שיצטרכו לפעול מולם בישיבות ובסמינרים. להגיע למצב שהבחורה תדרוש את זה בפגישות.

כולנו נסכים שבסעודת החתונה אמורים להשתתף מי שמשמח את בעלי השמחה בעצם נוכחותם.
החתן והכלה כמעט לא נמצאים באולם בשעת הסעודה, לכן לא סביר שחבריהם ישתתפו בסעודה.
אבל מה זה משנה, אף אחד לא הולך להתערב את מי להזמין.
יקבעו נורמה - אולם בן 200 מקומות, שהמחותנים יסתדרו עם זהאיך שבא להם. שלא יזמינו דודים ויזמינו חברים. למה איכפת?
 

שקדנות

משתמש פעיל
צ'יק צ'ק גרשתם אותם למקום של תבואו כשצריכים אתכם (לרקוד), חוץ מזה הנוכחות שלכם מיותרת (בלי לתת את הדעת למי היא מיותרת)
זה באמת צורם, מה זה הדבר הזה לומר לקבוצה מסויימת אתם תבואו רק לרקוד. אנחנו נשב לאכול בארוחה כיד המלך ואח"כ ברקודים כמובן ננוח כי יש כמה פראיירים שבאים לרקוד.
מאיפה הגישה הזו? צריך לכבד אותם. אם נסכים שהם עושים את השמחה, אז שהם יאכלו.
או לפחות יהיו שותפים ולא רק שיבואו לרקוד.
 

שינדלה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
לאבא שלי יש המון מכרים,
כשערכנו שולם זכר לאח שלי שנולד אחרי הרבה בנות (יש בנים בהתחלה),
הגיעו מאות אנשים כפשוטו (אחים שלי ספרו כמה נגלות במקום עם 72 כיסאות בתפוסה מלאה).
(אין לא תפקיד שמחייב את זה זה פשוט האפי שכולם מרגישים החברים הכי טובים שלו...)
רוצים לאמר לי שיגיעו פחות משלום זכר לחתונה שלי?
לא שאיכפת לי, אבל זה לא נראה לי הגיוני.
אצלינו בעיר יש אולם פשוט,
אבל הוא קטן ואני לא רוצה שבחתונה שלי לא יהיה מקום לזוז מינימלית.
גם לי יש כמה חברות...
גם אם תחתכו את מספר המנות, צריך מקום לרקוד,
ולכן לא הגיוני כ״כ האופציה של אולמות קטנים.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

יענקף

משתמש פעיל
3. אם ההורים האלה לא חינכו את בתם שלכסף יש ערך ומישהו עובד עליו קשה, והם בבעיה בזמן נישואיה - כמתואר בהודעה שלך ובסעיף 1, תקנות יעשו להם רק טוב. הם פשוט יודיעו לה שהם לא חורגים מהתקנות כי אלו התקנות בקהילה.
התקנות יעזרו - אולי - לזמן קצר. גם אם יהיו חייבים לחתן באולם השכונתי, מהר מאד ימצאו אלו שיש להם את היכולת להרשים את כולם על ידי שכירות חברת הפקות שתשדרג את האולם בכמה רמות, ואולי גם להקרין קליפ מיוחד לכבוד החתונה, וכולם יאוצו ירוצו להתחרות בהם. מדובר בתיקון קוסמטי ותו לא.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
ולכן לא הגיוני כ״כ האופציה של אולמות קטנים

הם יוכלו לשרת משפחות קטנות, או שאינן מרובות מכרים, או כאלו שהחליטו לערוך את השמחה במתכונת מצומצמת.
 

הנורמלי

משתמש פעיל
היום תקנות בזרמים אינם חסדיים של אדמו"ר ספיצפי זה ברכה לבטלה!!!
בחלק הרעיוני כמו שכותבת כאן yudit10 לאורך האשכול אנשים בוחרים איך לעשות את החתונה שלהם, וכשהם מגיעים לזה הם רוצים חתונה בסטדנרטים של החברה שבה הם נמצאים, וכל המבנה של ציבור שאינו חסידי הוא שלא יכתיבו לו בחייו הפרטיים מה תהיה צורת ההתנהלות שלו {בדברים שאינם קשורים לנושאי דת והשקפה} וכך הוא מבנה הנפש של האוכלסיה הזו איך בדיוק יכפו את זה עליהם?
בחלק המציאותי אין סדר גודל של בי"ד ראשי ישיבות או מנהיגים שהצליחו להכתיב נורמה בשונה ממה שהיה בכל העשור האחרון ואולי גם קודם
הערת אגב: זוכרים את הארגון שניסה בכל כוחו להילחם במחירים שנותנים לחתנים לפני 9 שנים ואולי גם קצת אחרי, הם הפכו לפשקוויל אפילו שהיו חתומים שם ראשי ישיבות ורבנים הכי מקובלים שיש!!!!!
בנושא הזה זה הרבה יותר קשה כי ישנם אנשים שיש להם את הכמה עשרות אלפי ש"ח האלה וכך הם ירצו לראות את חתונתם. בשונה מכסף לדירה שצריך כמה מאות אלפי ש"ח
 

yudit10

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
1. את צודקת. מי שחינך את בנותיו להתפרע כלכלית, יאכל אותה בזמן החתונה. מכירה כאלה.

2. אפשר לחיות ברמה סבירה ועם פינוקים, ועדיין לחנך ילדים לחיים בחשבון ולערך הכסף. כמו שכתבה @Tweenset . זה לא סותר. גם ילדה שטסה בחופש לאירופה, יכולה לדעת כמה החופשה הזו עלתה להורים שלה, ולמה הם לוקחים מקום לינה זול יותר, ועוד חודשים ארוכים קודם - לדעת שחוסכים בשביל הטיול הזה. להבין את ערך הכסף. (בנקודה זו יש לי ויכוח מר מול חברות, שטוענות שילדים לא אמורים לדעת כלום על המצב הכלכלי של הוריהם).

3. אם ההורים האלה לא חינכו את בתם שלכסף יש ערך ומישהו עובד עליו קשה, והם בבעיה בזמן נישואיה - כמתואר בהודעה שלך ובסעיף 1, תקנות יעשו להם רק טוב. הם פשוט יודיעו לה שהם לא חורגים מהתקנות כי אלו התקנות בקהילה.
תראי יש כאן אי הבנה מסוימת.
מבחינתך, אם להורים בני 30 יש מספיק כסף לקנות בגדים ברמה Y במשך כל השנים, זה לא נקרא התפרעות כלכלית, וזה מותר להם.
מבחינתי זה גם מותר להם,
אבל מכיוון שאני חוזה מראש שבעוד 10 שנים הם יצטרכו לחתן,
ואז הם יצטרכו לקנות את הבגדים ברמה Y, כפול שניים לפחות, כי יש בגדים מיוחדים מעט יותר לאופרוף ולשבת שבע ברכות,
והבחורה הזו שהתרגלה לבגדים ברמה Y, תרצה את אותם בגדים כפול ימי השבע ברכות שלה...
ומכיוון שאם ההורים לא חסכו בגיל צעיר, בדרך הטבע לא אמור לצנוח להם פתאום בגיל 40 עוד כסף ע"מ שיוכלו לקנות את הבגדים של רמה Y כפול שניים
אני צופה מראש התפוצצות שלא קשורה בכלל לגודל האולם בחתונה.
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
כולנו נסכים שבסעודת החתונה אמורים להשתתף מי שמשמח את בעלי השמחה בעצם נוכחותם.
לא יודעת.
המחותנים לא באמת יושבים ומפטפטים עם מאות אורחיהם. זה נראה כמו משימה יחסית מעצבנת להושיב את כולם על הצד היותר טוב. נהנים מזה??
אני חושבת שגם החתן והכלה וגם הוריהם המקסימום הם נהנים לפני ואחרי. מהידיעה שהקרובים יהיו איתם/ היו איתם ברגעים החשובים שבחיים..
בתור אחת שהתחתנה אי פעם אם היו אומרים לי שהחברות שלי מיותרות בחתונה (והחתונה זה בהחלט החופה וקבלת הפנים שלפניה בבחינת מתי הכלה חווה את אורחיה) זה היה פוגע בי עד עמקי נשמתי.
ואין לי ספק שגם להורים שלי זה היה ברור שהן חשובות הרבה יותר מהבני דודים שלהם שהם לא פגשו נצח.
 

ELFISH

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אם האולמות היו משתפים פעולה, היינו רואים חתונות עם 120 מנות שזה רק האחים ואחיות של הזוג ובר ביתי ומושקע, עם עוגות וקינוחים בהכנה עצמית או קנוי, עם פירות ומרקים וטשולנט בסגנון קידוש עשיר בשבת. לחברות זה מצוין ועדיף על מנת שניצל ואורז, זה מכבד את האורחים ומנרמל את כל הסיפור של אורחים עומדים לצפות באורחים אחרים נאבקים בעצמות העוף ומחכים שיקרה משהו מלהיב יותר באולם.
 

ספרא וסייפא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה באמת צורם, מה זה הדבר הזה לומר לקבוצה מסויימת אתם תבואו רק לרקוד. אנחנו נשב לאכול בארוחה כיד המלך ואח"כ ברקודים כמובן ננוח כי יש כמה פראיירים שבאים לרקוד.
מאיפה הגישה הזו? צריך לכבד אותם. אם נסכים שהם עושים את השמחה, אז שהם יאכלו.
או לפחות יהיו שותפים ולא רק שיבואו לרקוד.
למי שזה חשוב - שיזמין אותם על חשבון מוזמנים אחרים.
רוצים לאמר לי שיגיעו פחות משלום זכר לחתונה שלי?
לא שאיכפת לי, אבל זה לא נראה לי הגיוני.
אצלינו בעיר יש אולם פשוט,
אבל הוא קטן ואני לא רוצה שבחתונה שלי לא יהיה מקום לזוז מינימלית.
גם לי יש כמה חברות...
גם אם תחתכו את מספר המנות, צריך מקום לרקוד,
ולכן לא הגיוני כ״כ האופציה של אולמות קטנים.
בשלום זכר יגיעו פחות מחתונה.

בסיום הסעודה מקפלים את רוב השולחנות. הופ, יש מקום.
 

הנורמלי

משתמש פעיל
אז אפשר לסכם ולומר שיש כאן קבוצה של ניקים שחושבים שבשביל לחסוך בחתונות אין צורך בתקנות,
אבל בגדול הפיתרון האמיתי הוא לעקור את העדריות מגיל 0, ולעודד את האינדבדיאוליות מגיל 0.
ויש קבוצה של ניקים שטוענים שאין אפשרות לעקור עדריות.
חייבים תקנות.
זה המסר הכי חשוב שצריך לצאת שישפיע על עוד המון המון נורמות לעודד אינדבדואליות, וגם קבוצת הניקים השניה מסכימה עם זה רק מתווכחת עם המציאות יכולה להיות כזו
למרות שיש לזה חסרון שיכול להפרץ בנושאים של מוסכמות דתיות, וקודים אתים חברתיים שבאים משמרנות חרדית כי ברגע שאין עדריות זה הולך בצורה רוחבית על כל הקופה
 

ט.פריד

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
ובכן,
יש שאלה אחת שעדיין לא הצליחו לענות לי לאורך כל 18 עמודי האשכול.
אולי תצליחי לפקוח את עיני,

הרי ברור לכולנו שאנחנו לא מדברים על בני ה50, שהם נפלו עמוק לתוך הבור בעיניים עצומות (זו לא דעתי, אבל דעת רוב האנשים פה)

אבל מה קורה עם בני ה-40?

הרי הם טענו לפני 5 שנים את כל אותן טענות שאתם משמיעים כאן,
הם מאוד מאוד מאוד רצו חתונות חסכוניות. נ ק ו ד ה.

מה קרה להם כשהם הגיעו לגיל הבינה?
איך יתכן שלא נפלה עליהם רוח החיסכון מלמעלה והם החלו לערוך חתונות חסכניות?!
[/QUOTE]
טעות.
בהחלט רואים שינוי בין אלו שמתחילים לחתן עכשיו לבין המבוגרים יותר "שלא רוצים להפלות בין הגדולים לצעירים יותר".
אני רואה בהחלט בחוג המשפחה שאלו שפחות מתרגשים ממה יאמרו וחיים עם אמת פנימית חזקה יותר בהחלט מצמצמים באופן משמעותי וזה תלוי גם עם מי הם השתדכו.
קרובתי עשתה מספר אויפרופים מצומצמים בבית וחתונות שפויות שהסתימו בשעות שיכולנו לקחת אוטובוס חזרה הביתה (אנחנו חסידים כך שזה אחרי מצווה טאנץ) וכל הכבוד לה. אבל כשהיא חיתנה עם משפחה מבוגרת יותר והמחותנת כמעט התעלפה שלא הולכים להזמין לאויפרוף את כל הנשואים של משפחת הכלה וכמובן חתונה עד עלות השחר כי הזוג מתחתן רק פעם בחיים ועוד כל מיני פנינים מן הסוג הזה (כן, כי בחתונתי האישית אני זוכרת שנפלתי מהרגליים ורק רציתי שישחררו אותי כבר לחיים ולשלום אבל הוציאו כ"כ הרבה על הצלם/שמלות/ולא יודעת מה עוד שהיה צריך עוד סשן צילומים עד שעה מאוחרת וכולם יצאו ממילא עם פנים מעוכות מעיפות בתמונות המהוללות)
ובסופו של דבר היא נאלצה להעלות רמה למען שלום הבית של הזוג הצעיר וכדי למנוע את זה אנחנו צריכים לדבר ולשכנע עד שאנשים יבינו שהבושה היא לא לעשות חתונה פשוטה אלא הבושה היא לשפוך ים של כסף על דברים שכמעט אף אחד לא צריך.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ז'

מט זְכֹר דָּבָר לְעַבְדֶּךָ עַל אֲשֶׁר יִחַלְתָּנִי:נ זֹאת נֶחָמָתִי בְעָנְיִי כִּי אִמְרָתְךָ חִיָּתְנִי:נא זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי:נב זָכַרְתִּי מִשְׁפָּטֶיךָ מֵעוֹלָם יי וָאֶתְנֶחָם:נג זַלְעָפָה אֲחָזַתְנִי מֵרְשָׁעִים עֹזְבֵי תּוֹרָתֶךָ:נד זְמִרוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ בְּבֵית מְגוּרָי:נה זָכַרְתִּי בַלַּיְלָה שִׁמְךָ יי וָאֶשְׁמְרָה תּוֹרָתֶךָ:נו זֹאת הָיְתָה לִּי כִּי פִקֻּדֶיךָ נָצָרְתִּי:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

סוכות • אתגר חופשי

לוח מודעות

למעלה