דרוש מידע כמה זמן לוקח להכין פרשה לקריאת התורה? וכמה ראוי לשלם ל"בעל קורא"?

חיים דוביד

משתמש סופר מקצוען
לא יודע איפה אתה חי.
אבל אני קראתי בכל המגזרים.
והמגזר שהכי יודע להעריך והכי דן על שינויי משמעות זה המגזר החרדי.
לא נראה לי שהנשים שלמדו דקדוק יותר מבינות בזה מהגברים.
זה אחד מהמקצועות שנשכחים הכי מהר.

והנידונים תמיד על שינוי הכי קטן בהדגשה, במתג, וכו' מגיע מהאברכים הכי צולים.

[אני זוכר דוגמא על נידון. איך צריך לקרוא אם "שנותי" ברק חרבי בהאזינו. שזה כתוב מלרע ולכאו' תלוי בפירושים שם בראשונים.]

אני אישית מדקדק מאד מאד כולל אותיות מודגשות. [ויש שמודגשות יותר.] בד"כ אין לי אפי' טעות אחת לא בניקוד ולא בטעמים. ומקבל המון המון הערכה. אני רואה שהסביבה מבינה את זה.
[שמתי לב שבמיוחד מתימנים משתכנזים שלמדו הרבה דקדוק בחייהם. אבל לא רק. ובד"כ איפה שהציבור יותר "צדיק" יותר מבינים ומעריכים.]
בכל בית כנסת יהיה מישהו, או אפילו כמה שמבינים בזה.
בדרך כלל זה לא הגבאי....
באופן כללי, מעריכים את מי שנשמע מדוייק, כלו' שקורא יפה וחלק ולא נתקע, ואף אחד לא ישים לב שהוא קרא [מפר' השבוע] וַיַעַנְךָ במקום וַיְעַנְךָ וכן ברעמסס, או חיים כלְכם היום, שהל' היא שוא נע, ועוד אלף ואחד דברים
 
נערך לאחרונה ב:

כתר מלוכה

משתמש מקצוען
בכל בית כנסת יהיה מישהו, או אפילו כמה שמבינים בזה.
בדרך כלל זה לא הגבאי....
באופן כללי, מעריכים את מי שנשמע מדוייק, כלו' שקורא יפה וחלק ולא נתקע, ואף אחד לא ישים לב שהוא קרא [מפר' השבוע] וַיַעַנְךָ במקום וַיְעַנְךָ וכן ברעמסס, או חיים כלְכם היום, שהל' היא שוא נע, ועוד אלף ואחד דברים
אגב, היית צריך להדגיש שה"נ" של ויענך מודגשת והיא בשוא נע. שבזה הטעות יותר נפוצה.

רעמסס באמת צריך לשים לב שלא תמיד כתוב אותו דבר.


זה בערך שיעור של 5 דקות מהם כללי שווא נע וכמובן מה זה תנועה גדולה וקטנה. [שזה חלק מכללי שווא נע.]

איפה שאני קורא, בבי"כ סטנדרטי בבני ברק רבים מבינים בזה [כולל הגבאים:(]
אבל אולי זכיתי במקום מיוחד במיוחד. [בד"כ מי שלומד רש"י כסדר נתקל בזה כל הזמן.]
בכל אופן שמתי לב שהמקומות היותר צדיקים יותר שמים לב. ודאי וודאי לסגנון הדברים שהבאת כאן. ואפי' דברים יותר קשים, כמו המילה ממנו אם ה"נ" מודגשת. וכו'.]
 

כתר מלוכה

משתמש מקצוען
זה לא יעזור לך כלום, אבל צריך להודות על האמת, שבציבור שלנו תחום הדקדוק הוא בגדר 'מת מצווה' שמועטים מאוד הם האנשים שמקפידים על זה, גם אם אתה זכית להמנות על אותו מיעוט.
עוד פעם.
כנראה קשור למקומות וסגנונות.
מסביבי יש הרבה שמבינים בזה והם לא בעלי קוראים. [ורחוקים מאד מ"ליבה"]
 

סערצע

משתמש מקצוען
ברור שהחלוקה היא, בעיקר, סגנונית וקהלתית.
בלי להכליל, אך - בכללות... - הציבור החסידי פחות מבחין בכה"ג.

זה בערך שיעור של 5 דקות
לא מדויק.
ידיעת הכללים אורכת דקות ספורות; זכירתם (וה'שליפה' מהם לנשמע מפי הקורא) היא אינדיבידואלית יחסית, ולעתים - גם חיים שלמים לא יספיקו לזה.
 

השלום

משתמש חדש
מסביבי יש הרבה שמבינים בזה והם לא בעלי קוראים. [ורחוקים מאד מ"ליבה"]
זה לא קשור לליבה, כי כבר הוציאו את לימוד הדקדוק מבתי הספר. היום בבתי הספר (הן ממלכתי הן ממ״ד וכ״ש בחינוך החרדי) לומדים מקסימום הבנת הנקרא, תחביר, נטיית פעלים על פי בניינים וגזרות, וכדומה, אבל ניקוד, דגשים, שוואים, וכמובן טעמים, כבר לא לומדים. כך שהביקורת של חיים דוביד אינה נכונה: היום, אין מגזר שלומדים בו דקדוק.
 

yosy

משתמש פעיל
זה לא קשור לליבה, כי כבר הוציאו את לימוד הדקדוק מבתי הספר. היום בבתי הספר (הן ממלכתי הן ממ״ד וכ״ש בחינוך החרדי) לומדים מקסימום הבנת הנקרא, תחביר, נטיית פעלים על פי בניינים וגזרות, וכדומה, אבל ניקוד, דגשים, שוואים, וכמובן טעמים, כבר לא לומדים. כך שהביקורת של חיים דוביד אינה נכונה: היום, אין מגזר שלומדים בו דקדוק.
אין להקפיץ אשכולות ישנים
 

השלום

משתמש חדש
אני תמיד חשבתי שהבעל קורא הוא זה שמשלם.
הוא הנהנה העיקרי לא?;)
בדיוק בגלל אנשים שחושבים כך חדלתי לפני מספר שנים לקרוא בהתנדבות.
הייתי קורא בקהילה קטנה, (אז אברך טרי), לקחתי אחריות לקרוא שם בעקביות ובדקדוק רב. לפעמים קיבלתי הזמנות להתארח בשבתות וסירבתי כי חשבתי שזה מאוחר מדיי ולא יהיה קל לגבאי למצוא מחליף. לפעמים הייתי מתארח אצל בני משפחה באותה עיר, אבל במרחק לא מבוטל, והייתי הולך במיוחד (אחרי שכבר התפללתי במקום אחר) לבית הכנסת ההוא לקרוא שם.
ועם הזמן הגיעו לשכונה עוד שני אנשים שיודעים גם הם לקרוא, אבל פעמים רבות היו נוסעים לשבתות, והם שאלו באסיפת שכנים למה אני כל הזמן קורא, צריך לתת גם לאחרים, אז מעכשיו עושים תורנות, כשהם נמצאים הם יקראו לפי תורם, וכשיגיע תורי או כשהם לא נמצאים אני אקרא.
מאז, קלטתי שעשיתי טעות לשעבד את עצמי ולקרוא בחינם. האנשים לא קלטו שאני מוסר את נפשי עבורם והם חשבו שהם עושים לי טובה שנותנים לי לקרוא. מאז הודעתי שאני מפסיק לקרוא, ואם הם רוצים שאמשיך, שישלמו.
 

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בדיוק בגלל אנשים שחושבים כך חדלתי לפני מספר שנים לקרוא בהתנדבות.
הייתי קורא בקהילה קטנה, (אז אברך טרי), לקחתי אחריות לקרוא שם בעקביות ובדקדוק רב. לפעמים קיבלתי הזמנות להתארח בשבתות וסירבתי כי חשבתי שזה מאוחר מדיי ולא יהיה קל לגבאי למצוא מחליף. לפעמים הייתי מתארח אצל בני משפחה באותה עיר, אבל במרחק לא מבוטל, והייתי הולך במיוחד (אחרי שכבר התפללתי במקום אחר) לבית הכנסת ההוא לקרוא שם.
ועם הזמן הגיעו לשכונה עוד שני אנשים שיודעים גם הם לקרוא, אבל פעמים רבות היו נוסעים לשבתות, והם שאלו באסיפת שכנים למה אני כל הזמן קורא, צריך לתת גם לאחרים, אז מעכשיו עושים תורנות, כשהם נמצאים הם יקראו לפי תורם, וכשיגיע תורי או כשהם לא נמצאים אני אקרא.
מאז, קלטתי שעשיתי טעות לשעבד את עצמי ולקרוא בחינם. האנשים לא קלטו שאני מוסר את נפשי עבורם והם חשבו שהם עושים לי טובה שנותנים לי לקרוא. מאז הודעתי שאני מפסיק לקרוא, ואם הם רוצים שאמשיך, שישלמו.
אתה קולט שאתה מגיב על דבר שנכתב לפני למעלה משנה???
זה לא חוקי לפי תקנות פרוג
 

השלום

משתמש חדש
ולגוף הדיון, לא מובן לי: הבעל קורא דורש סכום מסויים. אם מקובל על הגבאים, הנה מה טוב, אם רוצים יותר זול, שיחפשו מישהו אחר. זה כמו בכל מקצוע
 

השלום

משתמש חדש
אתה קולט שאתה מגיב על דבר שנכתב לפני למעלה משנה???
זה לא חוקי לפי תקנות פרוג
סליחה, לא שמתי לב לשנה.
גם איני מכיר את תקנות פרוג, אשמח אם תפנה אותי לשם ולסעיף המדוייק.
אם זה לא חוקי, אז למה לא נועלים אוטומטית כל אשכול ישן?
 

סטודיו לגרפיקה

משתמש מקצוען
בדיוק בגלל אנשים שחושבים כך חדלתי לפני מספר שנים לקרוא בהתנדבות.
הייתי קורא בקהילה קטנה, (אז אברך טרי), לקחתי אחריות לקרוא שם בעקביות ובדקדוק רב. לפעמים קיבלתי הזמנות להתארח בשבתות וסירבתי כי חשבתי שזה מאוחר מדיי ולא יהיה קל לגבאי למצוא מחליף. לפעמים הייתי מתארח אצל בני משפחה באותה עיר, אבל במרחק לא מבוטל, והייתי הולך במיוחד (אחרי שכבר התפללתי במקום אחר) לבית הכנסת ההוא לקרוא שם.
ועם הזמן הגיעו לשכונה עוד שני אנשים שיודעים גם הם לקרוא, אבל פעמים רבות היו נוסעים לשבתות, והם שאלו באסיפת שכנים למה אני כל הזמן קורא, צריך לתת גם לאחרים, אז מעכשיו עושים תורנות, כשהם נמצאים הם יקראו לפי תורם, וכשיגיע תורי או כשהם לא נמצאים אני אקרא.
מאז, קלטתי שעשיתי טעות לשעבד את עצמי ולקרוא בחינם. האנשים לא קלטו שאני מוסר את נפשי עבורם והם חשבו שהם עושים לי טובה שנותנים לי לקרוא. מאז הודעתי שאני מפסיק לקרוא, ואם הם רוצים שאמשיך, שישלמו.
צודק ב 100%
אני באותו מצב בדיוק
קורא בתורה בחינם ואני משקיע בזה המון המון בימות השבוע...
וכמעט אפס ההערכה מצד האנשים
(יש לדוג' אחד שלא מסכים בשופו"א שאני אקרא בקריאות המיוחדות בשנה (שהם בעצם הקריאות הכי כיפיות שמחכים להם...) כמו לדוג' ימים נוראים, חתן תורה/בראשית, כי הוא טוען שיש לו על זה 'חזקה'... 'חזקה'??? איפה אתה כל השבוע...???)
 

דבורה ק

משתמש פעיל
זה לא קשור לליבה, כי כבר הוציאו את לימוד הדקדוק מבתי הספר. היום בבתי הספר (הן ממלכתי הן ממ״ד וכ״ש בחינוך החרדי) לומדים מקסימום הבנת הנקרא, תחביר, נטיית פעלים על פי בניינים וגזרות, וכדומה, אבל ניקוד, דגשים, שוואים, וכמובן טעמים, כבר לא לומדים. כך שהביקורת של חיים דוביד אינה נכונה: היום, אין מגזר שלומדים בו דקדוק.
אם כבר הקפיצו, אז לפחות בלי טעויות....
בתיכונים החרדים (של הבנות) לומדים דקדוק עם ניקוד וכו' בצורה יסודית מאוד.
מבחני סאלד כוללים גם ניקוד, דגשים וכו'.
 

השמח בחלקו

משתמש מקצוען
אגב, לאחרונה בהפטרה היה כתוב 'חמתי' והבעל קורא קרא עם חולם דהיינו 'חמותי' מתוך כוונה לקרוא חמתי עם קמץ חזקה,
האם לדעכם יצאו ידי חובה ?
 

חיים של תורה

משתמש מקצוען
אם כבר הקפיצו אז קצת מנסיוני.
כבעל קורא ותיק יותר מעשור, אני יכול להעיד על עצמי שאני כמעט לא צריך להכין.
היום שאני כבר לא קורא במקום קבוע (עברתי דירה), יוצא לי לפעמים שמבקשים ממני ממש ברגע האחרון (לפני קריאת התורה!) לקרוא, ובדרך כלל זה יוצא חלק לגמרי, אבל ברור שבהתחלה זה לקח לי המון זמן להכין, לא יודע אם 5 שעות אבל ודאי משהו כמו 3 שעות.
אבל אני חייב לציין נקודה חשובה, בכל מקום שאני שומע קריאת התורה אני יכול להצביע תוך פחות מדקה האם לבעל קורא "יש" את זה או לא.
לדעתי לקרוא את כל הפרשה בנעימה המיוחדת של הטעמים, זה אחד החושים שהתברכו בו בני האדם.
יש כאלו שגם אם יקראו 30 שנה עדיין כל פעם זה ישמע כמו בעל קורא מתחיל, ויש כאלו שגם כשהם קוראים קריאה של ראש חודש או תענית, אתה קולט מיד ש"יש" להם את זה, והם בעלי קריאה אמיתיים.
ולענ"ד לבעל קורא מגיע לא פחות מ150 ש"ח לשבת, אלא אם כן הבית כנסת הוקם כהתארגנות ובהתנדבות של כמה תושבים והוא נמנה עליהם.
 

דוב ס

משתמש מקצוען
בלת''ק
כבעל קורא אני חייב לציין!
בעל קורא שמגיע לא מוכן לקריאה
ואפילו שלא משלמים לו על כך [גם כשהוא משלם בשביל לקרוא]
הוא מזלזל בציבור וכבוד התורה.
קריאה חייבת להיות נעימה חלקה וזורמת!!!!
מלבד איסור צער בעלי חיים שיש בדבר
 

דוב ס

משתמש מקצוען
צודק ב 100%
אני באותו מצב בדיוק
קורא בתורה בחינם ואני משקיע בזה המון המון בימות השבוע...
וכמעט אפס ההערכה מצד האנשים
(יש לדוג' אחד שלא מסכים בשופו"א שאני אקרא בקריאות המיוחדות בשנה (שהם בעצם הקריאות הכי כיפיות שמחכים להם...) כמו לדוג' ימים נוראים, חתן תורה/בראשית, כי הוא טוען שיש לו על זה 'חזקה'... 'חזקה'??? איפה אתה כל השבוע...???)
מזדהה....
האנשים ''החשובים''
שיש להם "חיוב"...
לקרוא את ויחל ואת קריאת ראש חודש ושמחת תורה.....
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  59  פעמים

לוח מודעות

למעלה