אין סיבה לומר כן, ואם נאמר כן נצטרך לומר כי זכה לאורך חיים מופלג מאד - בויצא ווישלח מוכח שהוא נולד עוד בחיי ישמעאל (שהרי נולד קודם שנשא עשיו את בשמת-מחלת בת ישמעאל), דהיינו כשישים-שבעים שנה וקדם ירידת יעקב אבינו למצרים, ואם כן היה קרוב לשלוש מאות שנה בזמן מתן תורה.השאלה אם רעואל בן עשיו זה יתרו?
גם שם לכאורה הכונה שהיה מבני בניו או משהו כזה.שאלת האריכות ימים היא משנית, אם הוא בלעם בן בעור הוא כושן רשעתיים, אז הוא האריך ימים הרבה יותר.
מכל מקום לא מצאתי מדרש שמחבר בין בן עשו לבין חותן משה/ אבי חותן משה, ובין אבי נשיא שבט גד.
אתה כעת מדבר על רעואל השלישי, @net13 דיבר על רעואל בן עשיו.שאלת האריכות ימים היא משנית, אם הוא לבן הארמי הוא בעור אבי בלעם הוא כושן רשעתיים, אז הוא האריך ימים הרבה יותר.
מכל מקום לא מצאתי מדרש שמחבר בין בן עשו לבין חותן משה/ אבי חותן משה, ובין אבי נשיא שבט גד.
אוקיי...לגבי כינויו של יתרו אולי זה מחלוקת בחז"ל אבל מכאן ועד לקשר את רעואל בפרשת יתרו לרעואל בן עשיו- לא הבנתי איך קרב זה אל זה ואפילו לא מסתבר כך.@איתן_ל
שבע הכינויים הן מדברי חז"ל במכילתא, ודלא כשיטת הספרי.
לדעתי, חבל לצטט בכלל את ספר הישר, נראה שהספר נכתב בידי ליצן-שרלטן אי שם בימי הרמב"ן או מאוחר יותר, ורוב מה שכתוב שם פשוט המצאה ללא כל בסיס.
בני בלעם התכוונת בודאי לינוס וימברוס.
אכן אין כל קשר בינו לרעואל בן עשיו, וזה אי"צ לפנים.אוקיי...לגבי כינויו של יתרו אולי זה מחלוקת בחז"ל אבל מכאן ועד לקשר את רעואל בפרשת יתרו לרעואל בן עשיו- לא הבנתי איך קרב זה אל זה ואפילו לא מסתבר כך.
לגבי ספר הישר, לדעתי, אתה טועה- הרבה מגדולי ישראל מתבססים על הספר הזה כולל אזכור של רש"י, וכן ראיתי לא מעט ת"ח מופלגים שהביאו את הספר בתור מקור נאמן לדרשות שלהם. דבר שני הרמב"ן אינו פסל את הספר אלא אמר "אם תרצה תאמין"- והוא דעה יחידאית שהסתפק באמינו לעומתו יש רוב שמכשיר את הספר.
אני לעומתך לא ראיתי שום המצאה ללא כל בסיס שכתובה שם אלא זה דווקא מסתדר היטב עם מאמרי חז"ל במקורות אחרים. לא הייתי ממהר לפסול כ"כ מהר ספר שהרבה גדולי ישראל לא פסלו אותו- ומי אנחנו שנגיד משהו על דברי אלוקים חיים. אני בהחלט מחבב את הספר הזה כפי שאני מחבב ספרים אחרים ולא רואה סיבה למה לא לצטט ממנו....
כרגע הספר הזה הוא בהחלט חלק מארון הספרים היהודי אצל רבים אחרים, ולומר "נראה שהספר נכתב וכו'"- זה עדיין לא מספיק כדי להוציא אותו מהקומפלקס.
אתה החלטת שהספר נכתב אחרי הרמב"ן ומי אמר לך כן- הספר נכתב עוד בימי בית שני בתקופת הזוגות והופץ אי שם במאה ה15 למניינם מתוך כתבי יד שנמצאו...יתכן שהספר בתקופות קדומות יותר לא הופץ בדפוס.אכן אין כל קשר בינו לרעואל בן עשיו, וזה אי"צ לפנים.
רש"י מזכיר את הספר??? אתה בטוח? - לפי הזכור לי הספר נכתב אחרי רש"י.
הרמב"ן מביא את ספר "מלחמות בני יעקב", ולמרות שבמקראות גדולות כתבו בסוגריים שהכונה לספר הישר, טעות הוא בידם, אלא הכונה למדרש מלחמות בני יעקב הבנוי על ספר היובלים שנכתב עוד בימי בית שני (אמנם הוא ספר בעייתי שנכתב בידי צדוקים והרבה מהמובא בו נסתר מדברי התורה, אבל בכל זאת הראשונים ציטטו ממנו).
כמובן, שככל מחבר, הרבה מדבריו בנויים על דברי חז"ל, אבל לכשעצמו אין בו תוכן, וכמאמר הפתגם "מה ששוה הוא לא ממנו, ומה שממנו לא שוה".
לאיזה ת"ח מופלגים כוונתך?
ראשית ראה כאן.מה שכתבו בהגאה בסוגריים זה דעתם של גדולי ישראל- בטוח שלא כתבו זאת מדעתם האישית (הכוונה לעורכים). אני חושב שזו בושה (חלילה אין לי כוונה לפגוע בך או בכבודך) לזלזל באינטליגנציה של הרמב"ן ולכתוב כאילו הוא ציטט מהספרים החיצוניים ועוד של הצדוקים ועוד לומר שהרבה מהראשונים ציטטו ממנו- האם יש לך סמך לדבריך?
היכן נמצא במדרשים את הלש' "כתוב" על דברי חז"ל?בשלב הבא, יש בחינה לשונית,
כך ספר שיכתוב אמרו 'חכמינו זכרונם לברכה', ברור שלא נכתב בימי חז"ל, או דוגמא מתוחכמת יותר, בחז"ל בדרך כלל מופיע כמו שאמרו חכמים וכו', ואילו הלשון כמו שכתוב נאמר רק על פסוקים, כי התורה שבע"פ לא נכתבה בזמנם, ובמדרש המופיע בו כמו שכתוב על דברי חז"ל זוהי הוכחה כי הוא מאוחר.
כולם כאן תמהים ולא מבינים.האם יש קשר בן רעואל שמופיע בפרשת וישלח, לבין יתרו חותן משה?
שמות רבה, במדבר רבה ומדרש תהלים.היכן נמצא במדרשים את הלש' "כתוב" על דברי חז"ל?
גם בראשונים לעולם לא תמצא את זה עד כמה שידוע לי.
המילה "כתוב" נאמרת רק על כ"ד כתבי הקודש (ועל ספר בן סירא ודומיו) דברים שאחת דינם להיכתב ולא על תורה שבע"פ שא"א רשאי לכותבם אם לא מצד "עת לעשות לה'".
הסתכלתי בערך שהובא- יש לי כמה בעיות, ראשית ידוע הדבר על מדרש ויסעו- מי החליט שדווקא למדרש הזה התכוון הרמב"ן נראה שכותב הערך או המקורות עליו התבסס הם יותר ראיה מחקרית מאשר תורנית. לא ראיתי שום מקור תורני אחד משמו או שמם של כמה מהאחרונים שהקבילו את מדרש ויסעו לספר מלחמות בני יעקב עליו כותב הרמב"ן...הדמיון בין מדרש ויסעו וספר הישר ולספר היובלים דבר שיתכן- כי תמיד ניתן למצוא מקבילות למאמרי חז"ל בין ספרים שונים- בכל זאת תורה אחת יש לנו. איני בא לפסול את הערך אך גם לא מצודד בו. לא מובן מי כתב את הערך ואיך הגיע להקבלה הזו. באף אחד מהמקורות שהביא אין אזכור מפורש שמדרש ויסעו הוא הוא ספר מלחמות בני יעקב שדיבר עליו הרמב"ן.ראשית ראה כאן.
הרמב"ן ציטט רשמית מספרים החיצוניים, ראה בהקדמתו לתורה.
ספר היובלים הובא לישיבת פומבדיתא על ידי הרס"ג, ומצוטט בפירוש ד"ה המיוחס לרס"ג, גם רבי משה הדרשן במדרש תדשא ועוד מביא ממנו רבות. גם מעשה יהודית הגיע לידינו רק דרך ספרים החיצונים.
הראשונים השתמשו בספים אלו על דרך תוכו אכל קליפתו זרק וכידוע (כמובן, גם בספרים החיצונים יש הבדל בין ספר שמקורו חז"לי כמו ספר חשמונאים, אלא שהגיע לידינו דרך הנוצרים, לבין ספר צדוקי).
במקרה של ספר היובלים אני מסכים איתך שיש תמיהה גדולה יותר, כי כאמור, יש שם דברים שממש להיפך מפסוקים מפורשים, אבל כאמור הספר מצוטט בשמו...
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
הנחת ענק!
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
24.06
י"ח סיוון
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
21.05
י"ג אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
דיגיטל בגובה העיניים
עם מנדי נאבול
כל האפשרויות הטמונות בעולם הדיגיטל שיגרמו לך להרוויח יותר!
לתלמידים ובוגרים בלבד!
תהילים פרק קלז
א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע: