התייעצות ילדה בת 10 שמתעקשת על-

גרפטריק

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
@Mmiri @מלי רקפת @אסתי ק. [קראנצ'ית]
אני עדיין חושבת שיופי הוא ערך, כי הוא כלי לעבוד את ד'. כשם שהגוף הינו בעל ערך ויש לשומרו כי בלעדיו לא נוכל לעבוד את ד'.
לדעתי א"א לעבוד את ד' בשלמות בלי למצוא את החלק הפנימי שבנו שאוהב יופי.
אבל לא זאת הבמה לפרט.
ונישאר חלוקות בדעותינו לעת עתה....

אסתטיקה ורוחניות, הילכו יחדיו?
מסכת בבא קמא דף ט'
צוות האתר


בנוהג שבעולם, היופי נתפס כפניו החיצוניים של הגשמי, והעיסוק ביופי זה נתפס כמנוגד לפנימיות. מסיבה זו נחשבה מאז ומתמיד ההקפדה על אסתטיקה כמנוגדת לערכים וליהדות.

קשה להחשיב גישה זו כטעות מיסודה. אולם אם נברר את עקרון היופי ואת סיבת בריאתו, הרי שנדע כיצד להשתמש בו באופן המועיל. את ההנאה מאסתטיקה העניק לנו הבורא, בכדי שנדע להעריך דבר מסודר ומושלם. כך שלמרות שמדובר בפן החיצוני של הנברא, הוא אינו אלא בבחינת 'גמר מלאכה' הרומז רמז עבה לרובד העמוק יותר. חז"ל הודו בערכו של היופי וקבעו: "שלושה דברים מרחיבים דעתו של אדם אשה נאה דירה נאה וכלים נאים". לאמור: 'הרחבת דעתו של אדם' היא מעלה לכל הדעות, ואינה מגיעה אלא עם מעלת הסדר, כאשר כל דבר בא על מקומו ועומד על תבניתו.

אסתטיקה היא ענין תרבותי בעיקרו, והיא תלויית-הקשר, מקום, וטעם. לא הרי מושגי היופי של תקופת חז"ל, כאלה של ימינו. אך יש לנו תחום בלתי משתנה, והוא המצוות, ובו נוכל לבטא את הערכתנו ליופי. התורה מחייבת שנבצע את המצוות בשלמות אסתטית, שנאמר "זה אלי ואנווהו". נשים נא לב: הרעיון אינו מופיע כמצווה מן המצוות, אלא בתוך 'שירת הים'. ויש דברים בגו.

יש קשר בין שיר לבין מצווה. שיר הוא ביטוי לתחושות ולרגשות, תוך שימוש באמצעים אסתטיים וכלים שונים, כמו מילים, תוים, משקל וחרוז. כך גם מעלת "אנווהו" במצוות, מעשה המצווה אינו אלא כסות לרעיון פנימי, ולפיכך עליו להתבצע באופן מושלם. ככל שהוא יותר אסתטי, הוא יותר ירמוז ויכוון אותנו לפנימיות התורה. זהו ענין "נוי מצווה", שככל שנוסיף בה קישוט ויופי חיצוני, נבטא את חיבורנו הפנימי לרעיונותיה ונעשיר את חיינו.

אדם יכול לקיים מצוות על פי כללי ההלכה, ועדיין הם נראות בעיניו כמיותרות או כמסרבלות את החיים. ענין הידור מצווה פירושו להראות את היופי של המצוות לעצמך ולאנשים אחרים. "יופי" פירושו שלמות, הנובעת מהתאמה ומהרמוניה. על ידי התבוננות בעומק המצווה נגלה כיצד היא משלימה ומכינה את האדם לעולם ולא להיפך. ואת היעד הזה הם קבלו על עצמם באמירה "זה אלי, ואנווהו"..

(ב"ק דף ט') אָמַר רַב אַסִי, אָמַר רַבִּי זֵירָא, אָמַר רַב הוּנָא: בְּמִצְוָה, עַד שְׁלִישׁ. מַאי 'שְׁלִישׁ'? אִילֵימָא שְׁלִישׁ בֵּיתוֹ, אֶלָּא מֵעַתָּה אִי אִתְרַמִי לֵיהּ תְּלָתָא מִצְוְתָא, לֵיתִיב לְכוּלֵיהּ בֵּיתֵיהּ? אֶלָּא אָמַר רַב זֵירָא: בְּהִדּוּר מִצְוָה, עַד שְׁלִישׁ בַּמִּצְוָה.

תרגום - יש חיוב להדר בקיום מצוות עד שליש. שליש ממה? אם תאמר שצריך אדם להשקיע במצווה עד גובה סכום ששווה לשליש משווי ביתו, מה יעשה אדם במצווה הבאה, אם ימשיך כך יאבד את ביתו לאחר שלוש מצוות. אלא אמר רבי זירא: עד שליש מעלותה של המצווה עצמה. כלומר: אם למשל מחירו של אתרוג כשר הוא תשעים שקלים, יש להוסיף על אתרוג מהודר עוד כשלושים שקלים, כלומר מאה ועשרים.

החיוב להדר נלמד מן הפסוק "זה אלי ואנווהו". המונח 'הידור' מתייחס אמנם לנוי חיצוני, אולם כאמור החיצוני מלמד על הפנימי. מהו נוי? אסתטיקה, ומהו הרעיון האסתטי? הרמוניה, שילוב ואיזון בין הפרטים המרכיבים את התמונה. כשם שהנוי החיצוני נמדד על פי האיזון בין פרטיו, כך ה'הדר' שאנו מחויבים להוסיף למצוות, נמדד על פי האיזון וההרמוניה שבין שלל המרכיבים באדם: שכל, רגש, תכונה גופנית, ונטיה נפשית.

בָּעִי רַב אַשִׁי: שְׁלִישׁ מִלְּגַו אוֹ שְׁלִישׁ מִלְּבַר? תֵּיקוּ.

תרגום - האם שליש מן השווי 'נטו', [כפי שנקטנו בדוגמה הקודמת], או שמא שליש מן ה'ברוטו' לאחר ההוספה, כלומר אם הגענו למאה ועשרים שקלים, יש להוסיף ארבעים על התשעים, ולא שלושים.

ה'שליש' הנוסף הוא 'הדרה' של המצוה, הרומז לעומק הרעיון, שרק הנפש יכולה להכילו. מסיבה זו 'הידור מצוה' עד שליש ולא יותר, ללמדנו שאין ערך למרכיב הנפשי לבדו, ללא שני ה'שלישים' האחרים שבמצוה: השכל, והמעשה. על כך מסתפק רב אשי: האם מרכיב-מייפה זה תפקידו הוא פנימה, 'מלגו', כלומר נועד לעינו הפרטית של מקיים המצוה, או שמא: 'מלבר', כלומר נועד לעיניהם של המתבוננים בו? לאמור: האם מדובר באיזון חינוכי-עצמי, או שמא באיזון 'דידקטי', השייך לרובד הפומבי של המצווה.

תיקו. כל מקיים מצווה יכריע כנטיית לבו, ובלבד שיכוון ליבו לשמים.

מאתר "דעת" של מכללת הרצוג.
 

דגש חזק

משתמש פעיל
לא קראתי את התגובות אבל מניסיוני:
כל מצוה שהילדה טרם חשה את טעמה ומקיימת אותה לא מתוך חיפוש קירבת ה' אלא כדי לרצות (או לעצבן) אותך, והיא טרם הגיעה לגיל מצוות ,
חבל ללכת ראש בראש, אל תעשי מזה נושא בכלל!
יום, יומיים, שבוע שבועיים ויעבור לה...
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
כבר כתבו שיחה עם המורה מנהלת על תשומת לב לחצאיות של כולם.
ואפשר להגיד גם למנהלת היקרה אנא החמיאי לבנות הצנועות עם הכפתור הסגור והחצאית הארוכה יותר שמדברות בנחת וכו
לא רק להעיר כשלא בסדר.
פה קפצתי.
זה היה החלק הכי מעצבן בניסיונות החינוך לצניעות אצלנו בסמינר ...

רק להבהרה, הייתי בצד שקיבל את המחמאות והפרגונים והיום עיון ל'מיוחסות' בהזמנה טלפונית אישית.
 
נערך לאחרונה ב:

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
קודם כל- אל תכעסי עליה בלבך
היא סה"כ רוצה להיות מקובלת בחברה
ומה לעשות שהיום המצב כזה...

היא בסה"כ ילדה קטנה וזה ג'וק חולף בעז"ה
אל תראי בזה קצה קרחון של כלום, ולא תפתחי חרדה לעתידה.
זה משהו נקודתי צדדי ביותר.
כמו שאמרת- יתכן שאת יכולה לדאוג שהחצאיות הקצרות תהיינה פחות זמינות
לא מגוהצות, נשארות בתחתית סל הכביסה, כמובן בגבול ובטעם.
ובמקביל - לקצר את החצאיות החדשות עד רמה מינימלית הגיונית ולא יותר.

ובעיקר - להרפות מהנושא.
לא לדבר על זה לא לטוב ולא למוטב.
תוציאי את נקודת המאבק הזאת מסדר היום לגמרי.
שלא תרגיש שיש לה מאבק אישי איתך סביב זה,
הדבר האחרון שאת רוצה זה ראקציה, מחצאיות ארוכות, מצניעות,
וממך...


הרבה נחת!
 

אחת מהעולם הגדול...

משתמש מקצוען
תנו לי רק להגיב מעוד נקודה.
אני בת לאמא שמאוד מקפידה על אורך החצאית. היא ניסתה מאוד לשמר בבית אך בשום אופן לא להשניא. על חצאיות גבוליות אין מה לדבר, וקצת קצרות בצער רב לא אמרה כלום. גדלתי, התבגרתי, הבנתי והגעתי לשלב שאני מיוזמתי לובשת ארוך.
 

רותי וינברג

מנהלת פורום אדריכלות ועיצוב פנים
מנהל
מנוי פרימיום
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
לא קראתי את התגובות אבל מניסיוני:
כל מצוה שהילדה טרם חשה את טעמה ומקיימת אותה לא מתוך חיפוש קירבת ה' אלא כדי לרצות (או לעצבן) אותך, והיא טרם הגיעה לגיל מצוות ,
חבל ללכת ראש בראש, אל תעשי מזה נושא בכלל!
יום, יומיים, שבוע שבועיים ויעבור לה...
יפה!
בדיוק ברעיון ובגישה של מי שאומר בשום אופן שלא להכריח ילד להתפלל/ ללכת לבית הכנסת
אלא לתת להרגשה שלו להגיע לבד עם הזמן ואז הוא ירצה ויאהב אותה

חושבת שזה נכון מאד, כל עוד היא לא עוברת על ההלכה הכתובה (ולא על ספרי הצניעות שיש בהם הרבה גדרים יפים אבל הם תוספות) תנו לה לעבור את זה ולהגיע בעצמה לרצון להיות טובה יותר.

והעיקר כמו שכבר כתבו- ככל שיהיה פחות ענין ורעש סביב הנושא והוא פחות ילעס, כך יש סיכוי שמהר יותר היא תתחבר
 

נעמה חורי

משתמש רשום
הפקות ואירועים
בדרך כלל, כשהילד מתעקש על משהו חיצוני, זה כי הוא רוצה להתאים את עצמו לסביבה (או להבדיל, אבל פחות) השורש של הקושי שלה הוא לא שהיא יפה או לא יפה עם חצאית ארוכה, יש שם משהו אחר, אולי זאת בעיה קבוצתית בכיתה ואז אפשט לדבר עם המחכנת, אולי זה משהו שהיא ראתה במקום אחר, תנסי לשנות כיוון של שאלות..:)
בהצלחה
 

טנק

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
כולם חכמים כולם נבונים וכולם צודקים... עצה אחת נשארה לי לתת לך, אמא יקרה: אל תערבי את המוכרת/ הלקוחות או מי שלא תהיה- בויכוח הזה- כן/לא ארוך.
תשאירי ביניכן. זה רק מגביר ומלבה את המרירות והאנטיות.
 

שמרלינג

משתמש מקצוען
ככלל, בכל בעיה חינוכית צריך לשקול ולהכיר היטב את כל התמונה, ורק אז ניתן יהיה להגיע למסקנה, ומכאן כיצד לפעול.
האם זו ההתעקשות היחידה של הילדה? מה לגבי תפילה בחופש? ברכות?
האם גם בשיער ובתכשיטים היא מתקשטת? איך היא ביחס לחברותיה? מהן הדרישות של בית הספר? איך היא ביחס לשכנות בבנין? אולי יש לה דודה או בת דודה שהיא מחקה אותה?
האם זה משהו חדש או מימים ימימה ? יתכן ויש לה קושי בלימודים או אינה מספיק מקובלת בחברה או ביטחון עצמי נמוך, ומחפשת לבלוט,אולי פעם לגלגו עליה בחברה על בגד מסוים?
וכן ניתן להרחיב עוד ועוד
וכך ניתן יהיה להבין האם זו בעיה חולפת או נורה אדומה?
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
יש מצב שהא רוצה לחקות דמות כלשהיא? חברה חדשה בכיתה? חברה מכיתה גבוהה יותר שקנתה אותה בפירגונים וב'צומי'? שכנה? בגיל הזה רוצים לרַצות יותר מאשר רוצים 'להיראות טוב'.
 

M.TS

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
רק הערה קטנטנה (בלי קשר לפותחת האשכול)
משום מה בגינה אני רואה את כל הילדות החמודות, גם אלו בכיתות א' ב' ג'... עם שמלות/ חצאיות באורך שקרוב יותר לברך, מאשר לאמצע... (אם לא מעל הברך...)
וגם שמלות חדשות שהרגע נקנו והתקצרו במיוחד (שלא יהיה מראה "מוזנח")
בלי להכנס לענייני צניעות, אבל א"א לצפות מילדה שהתרגלה עד עכשיו לאורך מסויים, שתבין פתאום שמטעמי צניעות כדאי שתלך יותר ארוך...
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
בביהס של הבנות שלי לא היו חייבים גרביונים.
מכיון שהם נקרעו בזה אחר זה, לא הרשיתי להן לגרוב קיץ גרביונים אלא רק גרביים.

כל בוקר היה לנו ויכוח, הן התעקשו על גרביונים, ואני לא הרשיתי.
זה הגיע עד כדי דמעות!
שאני אמא שלא מבינה בצניעות, והכי נח עם גרביונים, וכו וכו.

בסופו של דבר הרשיתי להן, כי הן הכניסו את זה בכח.
וכיום הן הולכות עם גרביונים.

אני מנסה לחשוב מה היה קורה אילו המצב היה הפוך.
 

אדם לעמל יולד

משתמש מקצוען
יש לי הרבה מה להגיב על נושא האשכול חלק מהתגובות אך מכיון שהמגדר שלי שונה אעדיף לבחור שלא להגיב. אבל על העניין הזה של לומר לילדים תעשה X כי כך אבא ואמא אומרים, שמעתי בשם הרב דיאמנט כמדומני שאכן יש לזה חשיבות עליונה בחנוך ילדים כי אם הילד התרגל שהוא עושה את מה שההורים שלו אומרים לו מכיון שהם נתנו לו סיבה אז כשהסיבה לא תגיע הוא לא יעשה את מה שאומרים לו. וחלק מהעניין של כיבוד הורים או דומה לקיום המצוות גם כשאין כ"כ חשק והבנה,. אז אולי בנושא של צניעות יש מקום לעשות את זה יותר בעדינות אבל העיקרון לדעתי הוא מבורך.
 

בריקים

משתמש סופר מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
הכל נכון ויפה, אבל יש נקודה שונה לחלוטין - החצאית כ"כ יפה, אם תקני ממש מדוייק, היא צ'יק צ'ק תהיה קצרה ולא תוכלי ללבוש אותה.
אין דבר כזה, לא קונים חצאית כל חודש, ולכן חובה חובה, לפחות בתחילת השנה לקנות טיפל'ה יותר ארוך. שלא יחשבו שזו חצאית משנה שעברה.
מנסיוני, הילדות מבינות את זה, ובסופו של דבר מתרגלות גם לאורך הזה.
 

אחות

משתמש מקצוען
פה קפצתי.
זה היה החלק הכי מעצבן בניסיונות החינוך לצניעות אצלנו בסמינר ...

רק להבהרה, הייתי בצד שקיבל את המחמאות והפרגונים והיום עיון ל'מיוחסות' בהזמנה טלפונית אישית.

מסכימה איתך שלהגזים זה לט טוב לשום כוןן אבל ממה שאני שומעת זה בעיקר הערות ולא הארות.

וברוך ה' אני ובנותי לא ממקבלות ההערות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה