נעמה, תרשי לי להמשיך לחלוק.
ברשותך אספר שני סיפורים, אחד מעשה שהיה ואחד שעוד לא היה.
משה - בעל חנות רהיטים גדולה, עם לוגו ומודעות משנות השישים, החליט שהוא רוצה להכנס חזרה לשוק, ועל פי המלצת חבריו חיפש גרפיקאי שיחדש לו את הלוגו. הוא הגיע דרך חבר ליוסקה כהן מיודענו, וכך התנהלה השיחה:
משה - שלום, רציתי לוגו חדש.
יוסקה - בשמחה, מחר תקבל.
משה - כמה זה עולה?
יוסקה - 350 שקל.
משה - כמה????
יוסקה - טוב, אה, 330.
משה - אוקיי.
עכשיו נספר את זה שוב, רק שהפעם הוא לא פנה ליוסקה כהן, אלא ל"כהן מיתוג והעצמה" (זה אותו יוסקה. זוכרים?)
משה - שלום רציתי לוגו חדש.
כהן - משה, הבנתי שאתה רוצה לחדש ולרענן את התדמית שלך, ולגרום לכך שיותר לקוחות יבואו אליך.
משה - (מתלהב) נכון!
כהן - תראה, אני רוצה להציע לך הרבה יותר מרק לוגו חדש, אני רוצה להציע לך מיתוג מחדש. לשם כך יש לי לשאול אותך כמה שאלות, כדי שאדע איך לבנות את הלוגו והקונספט באופן שישדר את ההבטחה שלך ללקוחותיך, וע"י כך להביא לקוחות שהתרגלו לקנות במקומות אחרים - אליך.
משה - (מסוקרן) אוקיי.
כהן - .......... (שואל את השאלות, ורושם לעצמו רשימות ביומן עם כריכת עור).
כהן - משה, תן לי כמה ימים, אעשה מחקר - מי קהל היעד שלך, מי המתחרים העיקריים שלך, מה החוזקה שלהם, מה אתה יכול להציע כנגד זה וכו' וכו', נפגש בעוד שבוע במשרדך (אין ליוסקה משרד, זוכרים?).
משה - (מתרגש) יופי. כמה זה יעלה לי?
כהן - אבדוק את זה, ואשלח לך הצעת מחיר במייל. (ההצעת מחיר כוללת דמי סקיצות ועם תנאי של מקדמה מראש).
כהן - הנה הכרטיס ביקור שלי, יש כאן את הטלפון של המזכירה שלי (זאת אשתו שהיא בכלל עקרת בית), לכל שאלה, אשמח להיות לעזר.
כעבור שבוע:
יוסקה מופיע עם פולדר מודפס, כשבתוכו הצעות מיתוג שכוללים שלושה סוגי לוגו, כאשר ליד כל לוגו יש הסבר למה הוא נראה כך, ואיך הוא משרת את המטרה של משה, ועם דוגמאות לכרטיס ביקור, ניירת וכו'.
על כל שאלה של משה יש ליוסקה תשובה. "למה צבע חום"? "כי צבע חום ....." וכו'.
משה - (משולהב) תודה רבה. לדעתך זה מה שיביא לי יותר לקוחות?
כהן - אתה יכול לבדוק אותי. תשווה נתוני מכירה מתקופות עברו לתקופה הקרובה.
משה - בבקשה, הנה התשלום. (5000 ש"ח לא כולל אתר...).
באיזה מקרה נראה לכם שמשה יעריך יותר את העבודה?
באיזה מקרה נראה לכם שהלוגו יהיה בעל ערך רב יותר?
באיזה מקרה נראה לכם שבאמת יבואו יותר לקוחות?
ואעיז להוסיף - באיזה מקרה נראה לכם שמשה מרגיש שהוא שילם יותר?? לדעתי במקרה הראשון, כי שכנה שלו לוקחת 300 שקל על לוגו. אבל במקרה השני הוא משוכנע (בצדק) שהוא שילם על משהו הרבה יותר גדול מלוגו. ודרך אגב, זו בדיוק תהיה הסיבה שמשה באמת יצליח למכור יותר. כי שוב, משה משוכנע יותר במה שיש לו להציע, וכשזה כך, הוא מעביר את זה ללקוחות בצורה הכי אמיתית ומשכנעת. אז באמת הוא שילם פחות...
ולסיום, מעשה שהיה.
חבר קרוב מיתג עסק חדש מא' ועד ת'. דרך אגב, הוא קיבל ביקורות חיוביות מאוד משני מעצבים (לשאלתך נעמה - לא דתיים).
אני לא רוצה לספר כמה הוא רב בשביל לקבל את הכסף (שלא מדובר בסכום גבוה בכלל), ועדיין הוא לא קיבל את זה.
עכשיו, העסק הזה הודיע לו שהם עוזבים אותו, כי הם רוצים להיראות יותר יוקרתיים, והם פונים למשרד פרסום גדול.
כולנו יודעים, ולדעתי גם בעל העסק יודע, שהם לא יקבלו במשרד פרסום תוצאה יותר טובה. אבל מכיון שחבר שלי ממותג בתור "יוסקה כהן", והמשרד פרסום בתור "____ ____", הם הולכים לשלם סכום עתק ולקבל תוצאה פחותה בהרבה.
אז האם זה נכון? האם זה צודק?
המסקנה לפי דעתי היא שוב, אם יש לך את זה, ואתה באמת יודע מה אתה עושה ואתה עומד מאחורי העבודות שלך, לך עם זה עד הסוף בלי להתבייש.
וההבדל נעוץ בהסתכלות של הגרפיקאי על עצמו. אם הוא רואה את עצמו בתור אחד שיודע "להזיז נקודות" באילוס' או לייצר מניפולציות בפוטושופ, אז באמת שישאר "יוסקה כהן". אבל אם הוא רואה את עצמו בתור אחד שיודע ליצוק תוכן לעבודה, אז הוא נמצא במקום אחר לגמרי, וזה לא משנה כמה זמן הוא בשוק או איפה הוא למד.
וגם לגבי התגובה של הצייר יוני, לצערי אני שוב לא מבין, וכי מי שיודע לצייר בצורה מדהימה לא ילך לעסוק בזה רק כי הוא לא למד בבית ספר לציור? הוא לא צריך את זה! אז בשביל מה?????