חיים אחרים. כדור פלא, ולא מפינג פונג...

אומנות

משתמש צעיר
נכתב ע"י דוש;1841527:
מי שדיבר כאן על אומגה 3
אז תדעו שכמה רופאי משפחה ורופאים אלטרנטיבים
אמרו לי שאומגה 3 יכול מאוד לעזור לבעיית קשב קלה
אך במינון של 3 כדורים ליום!!!!
תמיד מומלץ לנסות לפני הריטלין.......

שמעתי מכלי שני.
ד"ר חבקין, נוירולוגית ידועה ומומלצת:
עשתה מעקב אחר ילדים שנטלו אומגה 3, טרום הריטלין. (ובלעה"ר, כמויות הילדים שעוברים אצלה, מצדיקים מעקב.)

שורה תחתונה: לא חד משמעי.
יש ילדים שזו היתה הצלה עבורם.
לא לכולם זה 'הזיז'.
יש ילדים שההשפעה לא היתה ניכרת.
תכל'ס: תלוי כל אחד במבנה הגופני, ובחוסר הגופני שמתבטא בקשיי הקשב.

ושווה לנסות.
 

מה טובו

משתמש רשום
לאחרונה נתקלתי מקרוב במקרה שנפתרה בעיית קש"ר חמורה אצל ילד בן 4 ,
לאחר שעבר לתזונה בריאה.
למשך כמה חודשים הם עברו כל המשפחה (כדי להקל עליו) לתזונה נטולת קמח לבן וסוכר לבן.
זה היה קשה מאד, ודרש להכין לו ממתקים לבד בבית-
אבל היום הוא ילד חדש.

כיום הם כן נותנים לו לחם לבן,
עם מתינות גדולה בסוכרים לבנים וממתקים,
וב"ה הבעיה לא חזרה.

מה שכן, בגלל שמדובר בהרבה חודשים (כ-5)
לא הייתי ממליצה ללכת על זה למי שכבר חייב ריטלין ,
אלא לקחת ריטלין ולהתחיל בדיאטה,
מקסימום להוריד מהריטלין בהדרגה אח"כ.
 

בתנופה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י צחצח;1841564:
כרגיל: ריטלין מוצא אחרון בלבד. "אל תיתן לכדורים להשתלט על המוח שלך שן למוח שלך להשתלט על עצמיך"
נכון עם תוספת: רק אם אתה אדם שמסוגל להתגבר על חום ללא אופטלגין, דלקת ללא אנטיביוטיקה, רעב ללא אוכל, ו96 קומות ללא מעלית.

ובכלל, כל פעם שכואב הראש, בשביל מה להכנס למיטה עם אקמול וכוס תה?
ניתן לגוף להתגבר!
 

שקדיה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י דוש;1841527:
מי שדיבר כאן על אומגה 3
אז תדעו שכמה רופאי משפחה ורופאים אלטרנטיבים
אמרו לי שאומגה 3 יכול מאוד לעזור לבעיית קשב קלה
אך במינון של 3 כדורים ליום!!!!
תמיד מומלץ לנסות לפני הריטלין.......
לא בטוח ש3 כדורי אומגה בריאים יותר מכדור ריטלין
מוצר טבעי לא תמיד מסמל בריאות
לא שאני שוללת אבל לא לקחת סתם
כי עודף מחומר מסוים בגוף יכול לגרום לבעיות משמעותיות במערכות הפנימיות
כך שממליצה להתיעץ למי שחושב לנסות לבד
 

דגנית

משתמש רשום
סליחה על ההקפצה
רק יש לי שאלה- האם ריטלין גורם לחרדות, ולפחות שמחת חיים?

(עבור ילדה שגם ככה חרדתית, אך מלאה שמחת חיים)
 

זהבי סגל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י דגנית;1871433:
סליחה על ההקפצה
רק יש לי שאלה- האם ריטלין גורם לחרדות, ולפחות שמחת חיים?

(עבור ילדה שגם ככה חרדתית, אך מלאה שמחת חיים)

מבינה שהיו חייבים לתת לו... לילד אחד מלא מרץ שאני מכירה.
אבדה לו כל שמחת החיים.
הייתי קוראת לו מדוכא. ובשבת כשאין לו ריטלין, כי הם לא נותנים סתם הוא בכלל אבוד.

עצוב לי בשבילו ובשביל ההורים שלו. איפה הוא?
 

דגנית

משתמש רשום
נכתב ע"י Sigalit;1871460:
מבינה שהיו חייבים לתת לו... לילד אחד מלא מרץ שאני מכירה.
אבדה לו כל שמחת החיים.
הייתי קוראת לו מדוכא. ובשבת כשאין לו ריטלין, כי הם לא נותנים סתם הוא בכלל אבוד.

עצוב לי בשבילו ובשביל ההורים שלו. איפה הוא?
והיתה תועלת שכיסתה על הנזק?

והאם לתחליפים יש תופעות שונות?
תודה
 

מה טובו

משתמש רשום
כן.
לתחליפים שונים תופעות אחרות,
ובאמת כדאי לנסות , בליווי מקצועי, עד שמגיעים לנוסחה הכי טובה בשביל הילד.
 

מרכז קשר

משתמש רשום
לתשומת לבכם.

בשבוע שעבר נכנסה תרופה חדשה לסל הבריאות לטיפול בהפרעת קשב.
התרופה מוכרת לרבים תחת השם אדרל (adderall) ובארה"ב היא נפוצה מאד.
בארץ היא משווקת תחת השם אטנט (attent ) או אמפטמין מיקס (amphetamine mix).
התרופה ממשפחה קרובה למשפחת הריטלין עם שינויים מסויימים שאין כאן המקום להרחיב.
לאלו הסובלים לאורך זמן מתופעות לוואי בריטלין הרגיל, מומלץ לנסות אדרל כי תופעות הלוואי שלה עדינות יותר.
התרופה קיימת בתכשיר לטווח קצר 4-5 שעות ובתכשיר ל 12 שעות.
המחירים משתנים בקופות השונת ובחלקם היא מוגבלת לטיפול קו שני בלבד.
במאוחדת המחיר ל 30 כדורים הוא 410 ש"ח ולבעלי ביטוח משלים 205 ש"ח.

בהצלחה לכולם
אפרים
 

מוח

משתמש צעיר
ADHD - ריטלין - חרדות

נכתב ע"י דגנית;1871433:
סליחה על ההקפצה
רק יש לי שאלה- האם ריטלין גורם לחרדות, ולפחות שמחת חיים?

(עבור ילדה שגם ככה חרדתית, אך מלאה שמחת חיים)

שלום רב
דבר ראשון אני לא מבין למה עוד לא הצטרף לפורום פה איש מקצוע שמתעסק בADHD
ושיענה על כל השאלות שנשאלו כאן. נשאלו שאלות טובות וגם מורכבות. אנסה להתחיל עם השאלה הזו.

בעיקרון ריטלין לא גורם לחרדות.
ריטלין הוא תרופה ממריצה שמפרישה כמות גדולה יותר של דופמין למרחבה סינפסה. וגורם לכך שיש יותר נוראפינפרין פעיל בכל רגע נתון בין תאי העצב, ובכך בעצם מגביר את פעילותו. פעולה זו נחשבת לפעולה מעוררת, והיא מאפשרת הפעלה יעילה יותר של מרכזי קשב, ריכוז ושליטה בהתנהגות.

אבל חייבים לדעת שיש עוד תרופות לADHD (בערך 11 תרופות שמשתמשים בה כהיום) ולכל אחד מתאים משהו אחר וכל אחד מתחבר למשהו אחר. (ואפי' שבהיימשע ציבור יודעים רק מריטלין אבל חייבים לדעת שלפעמים עם מעקב פשוט נגלה שכדור ממשפחה אחרת זה מה שיעזור)

ועכשיו נחזור לשאלה לגבי חרדות;
אחלק את התשובה לשתי חלקים
1. מי שסובל או שיש לו נטיה לחרדות / דיכאון גם לפני נטילת הכדור ;
לא מומלץ שיקח תרופה ממשפחת ההמריצים בגלל שכמו שזה ממריץ את המוח זה גם יכול להגביר את החרדות ה"י ,לכן בכאלו מקרים מתחילים עם סטרטרה שגם הוא עוזר להפרעת קשב אבל אינו ממריץ. אציין שיש מקרים שמעבר מיטלפנט לאפטימנים - ובשפה שלנו מריטלין לאדרל גם יכולה להפסיק החרדות וכו' (ודרך אגב שאדרל עכשיו נכנסה לסל הבריאות בשם אטנט)
2. ילד רגיל שלא סובל מכלום. האם זה מדכא;
כהקדמה,
פעם אמרתי בהרצאה שיותר קל להיות ADHD מADD וראיתי שהציבור רצה לבלוע אותי בגלל שלסובבים של הADHD (המלמד, המג"ש, ולפעמים גם ההורים,) הADD יותר קל לסבול אותו והוא לא מפריע לאף אחד ורק הוא סובל..
אבל מצד שני לבעלי הADHD יש להם "אנרגיה פנימית" שנותנת להם כוח להתמודד עם מה שהם עוברים, ונותן להם גז ללחם בבעיות קשב עצמו (ולדוגמה, פעם אחרי פעם יתחילו את הגמ' עד שיקלטו את הנלמד,מש"כ אצל הADD שאין להם את זה)
ואחרי ההקדמה הזו
לקיחת התרופה צריכה להגביר את הקשב ואת הריכוז אבל ח"ו לא להוריד את האנרגיה הפנימית, ולכן התאמת מינון וסוג תרופה הוא נושא חושב ביותר
ואם ריטלין מוריד את האנרגיה מומלץ לעבור לסוג כדור אחר.
(עפ"י המחקרים אצל 94 אחוז מנוטלי ריטלין זה לא מוריד את האנרגיה הפנימית אבל אם אתם חושבים שאתם מ6 אחוז מומלץ לשנות סוג התרופה)

שבוע טוב
אשמח לשמוע אם עזרתי...
 

קרטופניק

משתמש מקצוען
מקפיץ האשכול במקום לפתוח נושא מיותר:

האם יש בעיה הגיונית בחציית כדור קונצרטה לשניים?
(פורמלית צויין שאסור, האם יש הגיון בזה, או שבסופו של דבר אין בעיה עם זה.
השאלה נובעת מהמחיר היקר של הכדור.)
 

אהרן2

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
לא יודע לגבי קונצרטה
לכאורה קו החציה מוכיח שכל החומרים נמצאים באופן שווה בשני החצאי
אחרת זה עלול להיות מסוכן.
 

מרכז קשר

משתמש רשום
קרטופניק שלום.
הרעיון הכלכלי לרכוש כדור במינון גבוה ולחלקו לשניים ולחסוך כמעט חצי מהעלות המעצבנת, הוא מבריק ויצירתי אבל לצערנו לא ישים.

כדור קונצרטה הוא כדור 'מתוחכם' מאד הכולל מלבד החומר הפעיל כמין משאבה ומנגנון שגורמים לשחרור האיטי ולכן הוא פעיל לכל כך הרבה שעות.
שבירת הכדור מקלקלת את כל הדבר הזה ועלולה לגרום למצבים שונים. לדוגמא בחלק הראשון תקבל שניים וחצי מנות ביחד שזה ממש גרוע ובחלק השני תקבל חצי מנה ועוד כל מיני דברים שאינם תרופה.

בהצלחה
אפרים
 

מנגנת

משתמש מקצוען
הקפצה.
קראתי את האשכול בעיון. על הפרק חשד ל-ADD אצל אחד מילדי.

משהו חסר לי בנושא הזה, ואשמח אם למישהו מכאן תהיה תשובה לשאלתי.
האבחון של הפרעת קשב איננו חד משמעי. למה? הרי מדובר בחוסר אמיתי של חומר במוח, הייתי מצפה לבדיקה רפואית אוביקטיבית שתאשר או תשלול.
נניח שטכנית לא מצאו דרך לבצע בדיקה זו. אז אמשיך הלאה.
לילד קשה להתרכז בלימודים. אבל הי! ישנם שיעורים שהוא כן מרוכז.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. אבל מצליח להתרכז במה שמענין אותו.
אפשרות ב': אין הפרעה. מתרכז במה שמענין אותו, ובמה שלא- לא.
לילד קשה לקום בבוקר. חולמני ופזור דעת.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. זה בא עם בעיות הרדמות וקימה.
אפשרות ב': הילד לא ישן טוב. ההשלכה של זה היא חוסר ריכוז במהלך היום וקושי לקום בבוקר.
הילד אינו מעונין להכין שיעורי בית. באמצע השיעורים עובר לדברים אחרים, צובע, משחק, אינו משלים משימות. כשמדובר בעבודה שמאתגרת אותו הוא עושה אותה לעילא.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. הוא פשוט לא מסוגל זה קופץ לו! כשזה נורא חשוב לו הוא עושה מאמצי על.
אפשרות ב': הרבה יותר כיף לצייר מאשר להכין שיעורים. וכיוון שהוא לא פראייר, והעונשים מפחידים את אמא יותר מאשר אותו, ממשיכים החיים הטובים. עושים רק את מה שרוצים.
אפשר להמשיך אבל נראה לי שהבנתם.
מן הסתם כשהבעיה חמורה ההחלטה קלה יותר, גם מכיון שהמצב כה חמור שאין הרבה מה להפסיד. וגם אז, זהו סוג של נסיון.
אך בכל מצבי הביניים, מה אז?
עוד לא נתקלתי בכל החומר שכאן במאפיין אחד שהוא חד משמעי.
אני רוצה לדעת לקראת מה אנו הולכים. אפשר לקבל החלטה גם על סמך הערכה ב-80%, אך חשוב לדעת שזה רק 80%. לקחת בחשבון אפשרויות נוספות.
שמעתי כבר את כל הסיפורים והשכנועים הנלהבים. אין צורך לחזור עליהם. אשמח לקבל תשובה ממי שהבין מה התכוונתי לשאול, ויש לו תשובה לזה.

אם זה נורא דחוף לדעת, מדובר ככל הנראה בבעיה קלה. הערכה עצמית מצוינת. תסכול- לעיתים רחוקות וגם זה תמיד תלוי בהתנהגות ההורים/המערכת (כלומר ניתן להמנע מכך. ולא בסיטואציות בלתי נמנעות). אין שום פגיעה בידע הלימודי, הילדה בעלת ראש חזק ביותר. לא נגרמת שום הפרעה בכיתה למורה ולחברות. כלומר שום בעיה נלווית. בנוסף אוהבת חיים קלים (מגיל 0 השכל מסדר לה את החיים ללא מאמץ) ובת לאמא מאחרת כרונית :)
לגמרי ענין של פרשנות.
החשש היחיד שלי, שאכן קימת בעיה, שכרגע השכל מחפה עליה בקלות, ובהמשך זה לא יתאפשר.
מהי הדרך הנכונה והחד משמעית לאבחן זאת?

ואל תענו לי: בשביל זה יש נוירולוג מומחה.
צר לי. נסיון החיים שלי מהבהב לי באלף נורות מלשמוע בקול מומחים בלי לבדוק. זו האחריות שלי.
ואנחנו כבר אחרי המאבחן, ולפני אבחון ממוחשב. לי כאמא יש יותר על מה להסתמך מאשר לו. ובעיקר הרבה יותר מחויבות.

תודה לכל העונים. ובבקשה, אם אין לכם משהו שעונה לנקודה, אל תענו. טוב? זה קצת מבלבל.
 

א.ר.ז.

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
נכתב ע"י מנגנת;2358188:
לילד קשה לקום בבוקר. חולמני ופזור דעת.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. זה בא עם בעיות הרדמות וקימה.
אפשרות ב': הילד לא ישן טוב. ההשלכה של זה היא חוסר ריכוז במהלך היום וקושי לקום בבוקר.

באמת ההמלצה היא, טרום ריטלין, לבדוק שינה במעבדות שינה.
לעיתים שינה לא רצופה גורמת להתנהגות המזכירה ADHD.
תנסו אתם 'לישון הרבה פעמים בלילה', ולהבין איך תראה התנהגותכם ביום שלאחר מכן.

ומדובר, לפעמים, על יקיצות בלתי מודעות. האדם לא מזהה שהיתה כאן יקיצה, אולם השינה לא היתה רציפה כלל ועיקר.

אז לא מדובר על קשב וריכוז. מדובר על.. ילד עייייף.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י מנגנת;2358188:
הקפצה.
קראתי את האשכול בעיון. על הפרק חשד ל-ADD אצל אחד מילדי.

משהו חסר לי בנושא הזה, ואשמח אם למישהו מכאן תהיה תשובה לשאלתי.
האבחון של הפרעת קשב איננו חד משמעי. למה? הרי מדובר בחוסר אמיתי של חומר במוח, הייתי מצפה לבדיקה רפואית אוביקטיבית שתאשר או תשלול.
נניח שטכנית לא מצאו דרך לבצע בדיקה זו. אז אמשיך הלאה.
לילד קשה להתרכז בלימודים. אבל הי! ישנם שיעורים שהוא כן מרוכז.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. אבל מצליח להתרכז במה שמענין אותו.
אפשרות ב': אין הפרעה. מתרכז במה שמענין אותו, ובמה שלא- לא.
לילד קשה לקום בבוקר. חולמני ופזור דעת.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. זה בא עם בעיות הרדמות וקימה.
אפשרות ב': הילד לא ישן טוב. ההשלכה של זה היא חוסר ריכוז במהלך היום וקושי לקום בבוקר.
הילד אינו מעונין להכין שיעורי בית. באמצע השיעורים עובר לדברים אחרים, צובע, משחק, אינו משלים משימות. כשמדובר בעבודה שמאתגרת אותו הוא עושה אותה לעילא.
אפשרות א': לילד הפרעת קשב וריכוז. הוא פשוט לא מסוגל זה קופץ לו! כשזה נורא חשוב לו הוא עושה מאמצי על.
אפשרות ב': הרבה יותר כיף לצייר מאשר להכין שיעורים. וכיוון שהוא לא פראייר, והעונשים מפחידים את אמא יותר מאשר אותו, ממשיכים החיים הטובים. עושים רק את מה שרוצים.
אפשר להמשיך אבל נראה לי שהבנתם.
מן הסתם כשהבעיה חמורה ההחלטה קלה יותר, גם מכיון שהמצב כה חמור שאין הרבה מה להפסיד. וגם אז, זהו סוג של נסיון.
אך בכל מצבי הביניים, מה אז?
עוד לא נתקלתי בכל החומר שכאן במאפיין אחד שהוא חד משמעי.
אני רוצה לדעת לקראת מה אנו הולכים. אפשר לקבל החלטה גם על סמך הערכה ב-80%, אך חשוב לדעת שזה רק 80%. לקחת בחשבון אפשרויות נוספות.
שמעתי כבר את כל הסיפורים והשכנועים הנלהבים. אין צורך לחזור עליהם. אשמח לקבל תשובה ממי שהבין מה התכוונתי לשאול, ויש לו תשובה לזה.

אם זה נורא דחוף לדעת, מדובר ככל הנראה בבעיה קלה. הערכה עצמית מצוינת. תסכול- לעיתים רחוקות וגם זה תמיד תלוי בהתנהגות ההורים/המערכת (כלומר ניתן להמנע מכך. ולא בסיטואציות בלתי נמנעות). אין שום פגיעה בידע הלימודי, הילדה בעלת ראש חזק ביותר. לא נגרמת שום הפרעה בכיתה למורה ולחברות. כלומר שום בעיה נלווית. בנוסף אוהבת חיים קלים (מגיל 0 השכל מסדר לה את החיים ללא מאמץ) ובת לאמא מאחרת כרונית :)
לגמרי ענין של פרשנות.
החשש היחיד שלי, שאכן קימת בעיה, שכרגע השכל מחפה עליה בקלות, ובהמשך זה לא יתאפשר.
מהי הדרך הנכונה והחד משמעית לאבחן זאת?

ואל תענו לי: בשביל זה יש נוירולוג מומחה.
צר לי. נסיון החיים שלי מהבהב לי באלף נורות מלשמוע בקול מומחים בלי לבדוק. זו האחריות שלי.
ואנחנו כבר אחרי המאבחן, ולפני אבחון ממוחשב. לי כאמא יש יותר על מה להסתמך מאשר לו. ובעיקר הרבה יותר מחויבות.

תודה לכל העונים. ובבקשה, אם אין לכם משהו שעונה לנקודה, אל תענו. טוב? זה קצת מבלבל.


לפני שמתחילים טיפול בודקים עד כמה ההפרעה מפריעה בחיים.
אם יש התמודדות לפחות בשני מישורים או מישור אחד קריטי אז מתחילים טיפול.

המישורים הנבדקים הם בד"כ.
חברתי.
התנהגותי.
לימודי.

אם הילדה שלך מסדרת עם כולם, בעלת הערכה עצמית גבוהה, הכל טוב.
מקסימום את יכולה בשביל לשפר אצלה את מיומנויות הארגון וכו' ללכת על כיוון של אימון וכד'. ללא טיפול תרופתי.

ואכן לילדי הקש"ר. קשה להירדם (נוטים להיות ציפורי לילה) וקשיי קימה, קשיי אירגון וא קבלת מרות. עונשים לא מדברים אליהם, בכלל.

פעם נטו להסתכל על א' כעל ב'. זה לא מדהים ואם נופלים על צוות פחות חכם במקום הלימודים זה גם יכול להיות נורא.
היום (עדיין לא כולם:)) מבינים שא' הוא א' חכם ונבון אבל עם הפרעת קש"ר.
 

מנגנת

משתמש מקצוען
כלומר, את אומרת שגם במצב שלילד יש הפרעה כלומר חסר לו את החומר ההוא במוח (מעט או הרבה), ניתן לשפר מיומנויות ארגון באמצעים אחרים שאינם השלמת החומר החסר במוח. אכן?
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י מנגנת;2358299:
כלומר, את אומרת שגם במצב שלילד יש הפרעה כלומר חסר לו את החומר ההוא במוח (מעט או הרבה), ניתן לשפר מיומנויות ארגון באמצעים אחרים שאינם השלמת החומר החסר במוח. אכן?

כן, אפשר לשפר מיומנויות של באמצעות תוסף.
ישנו ספר שלם שעוסק באימון מוחי - להתגברות על הפרעת קשב.

למשל, הליכה נמרצת של 10 ק"מ כל בוקר גם יכולה להוות תחליף.


אבל יש תרגילים ספציפיים שטובים לכך.

אגב, רכישת שפה נוספת, לימוד נגינה על כלי בשתי ידיים, ועוד אלו פעולות שעוזרות למח לבנות את עצמו באופן שיכול להתגבר על הבעיה.

הכל תלוי ברמת ההפרעה. ילדה מסובכת חברתית, או מסובכת עם כל הצוות, או לא קולטת הוראות, או היפראקטיבית בצורה מחרידת סביבה. אי אפשר לחכות להשפעה של כל האמצעים הנחמדים הנ"ל.
 

g2035

משתמש פעיל
D I G I T A L
נכתב ע"י מנגנת;2358188:
הקפצה.
קראתי את האשכול בעיון. על הפרק חשד ל-ADD אצל אחד מילדי.

כבר כתבתי באשכול סמוך. מניסיון גם אצל אחד מילדי שכבר כמה שנים שמאובחן ב'חשד' הזה 'חשד אמיתי'.

נעזרתי רבות עם היעוץ של עזר מציון, אני כבר לא זוכר את הפרטים, אבל יש להם הרבה עזרה וייעוץ בנושא.

לאחרונה רכשתי וקראתי את הספר ADHD להכיר ולהצליח.

זה שינה לי את החשיבה וההסתכלות על זה. נתן לי הרבה ידע והבנה בתחום.

כיום זה לא חשד למשהו נורא כמו שהסתכלתי בתחילת הדרך, אלא משהו מעניין ומאתגר.

אם היה לי את הספר הזה בהתחלה היינו חוסכים המון עגמ''נ.

מומלץ בחום להורים לילדים עם בעיות קשב, וגם להורים עצמם עם בעיות כאלו להבין את עצמם ואת הסובבים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה