צריך להבדיל לדעתי בין הסיטואציות, ולא כל העיתים שוות.
אינני תושב ירושלים, ולכן אינני מכיר את הרכבת הקלה ואת זמניה.
(נסעתי בה פעמים רבות, אבל לא מספיק בשביל לדעת את הדקדוק בזמנים, את התדירות, ואת הרמזורים.)
לגופו של עניין, (נכון יותר באוטובוסים) לדעתי כאשר יש אדם שרץ לאוטובוס והוא כבר קרוב, מידת החסד היא לעצור למענו את האוטובוס. (אם מדובר בשניות.)
וזאת מפני שיש כלל "אין ספק מוציא מידי ודאי". עצם העיכוב של 100 איש למשך חצי דקה, שווה פחות מהעגמ"נ של האיש הזה, שיפסיד את האוטובוס, והבא יגיע רק בעוד 20 דק' אם בכלל, ולפעמים זה כבר לא יעזור, כי האוטובוס השני כבר יעבור לו, ואת הנסיעה הזאת הוא הפסיד.
לעשות חישוב של חצי דקה כפול מאה, כי יש מאה אנשים, לדעתי זהו חישוב לא נכון. מס' האנשים, לא מכפיל את הזמן שעובר בשעון, אלא רק שיקולי ההפסד השונים. כשרבים מפסידים, זה קודם להפסדו של היחיד.
אם היחיד ודאי מפספס, וברבים אולי יפספסו, לדעתי, אין כאן רגישות, אלא תירוץ קל להימנע מעשיית חסד.
מה זה החשבונות האלו? כאן ועכשיו יש יהודי שמפסיד, נתיר לעצמנו לתת לו להפסיד רק בשל שיקולים של אולי יש אחרים שיפסידו אם נעשה לו חסד? הרי "אין ספק מוציא מידי ודאי"!
לכן, לדעתי לעשות את החשבונות הללו, זה היפך מהות מידת החסד, כי תמיד יהיו חשבונות. היכן שיש כאן ועכשיו הפסד ברור לרבים, אם יתעכבו, אסור לעכבם.
היכן שאין בבירור הפסד כאן ועכשיו לרבים, אלא אולי יפסידו, כי הרמזור יתחלף וכו', על זה נאמר אין ספק מוציא מידי ודאי.
ואסיים, שמנסיוני בחיים, רוב אלו שאינם בעלי חסד, זה לא כי יש להם לב רע או אטום, אלא כי הם "בעלי חשבונות" מהסוג הזה. הוא אף פעם לא יעלה טרמפים, כי תמיד הוא בטלפון/עסוק (וזה על חשבון הבוס/אישה/ילד/אבא וכו') הוא אף פעם לא יעצור לעזור לרכב בצד הדרך, כי תמיד זה יהיה מסוכן מידי/מעכב את התנועה או לא יודע מה.
יש ליצה"ר תמיד חשבונות, ואיכשהו יש כאלו שתמיד החיים מובילים אותם ללא לעשות חסד, וכאלו שהחסד הוא חלק מחייהם. אז זהו. שמידת החסד במהותה היא לראות בסבל השני, ולעזור לו ללא חשבון, במידה ואין נזק ישיר ממש לאחר מכך. ובזה נצטיינו זרעו של אאע"ה.
(אין באמור שום הצדקה לאלו המזניחים את משפחתם למען החסד, אלו אינם עושים חסד, אלא בורחים אליו. חסד זה לראות במצוקת השני, ולא לחשב עשרתא'לאפים חשבונות על זה.)
באשר לרכבת הקלה, אין לי נתונים מספיקים כפי שכתבתי, ואכן יהודי פשוט צודק אם יש כאן ועכשיו נזק ברור לכולם. אבל נא לשים על לב, שאין זה נוגע כלל לאוטובוסים וכדו'.
אינני תושב ירושלים, ולכן אינני מכיר את הרכבת הקלה ואת זמניה.
(נסעתי בה פעמים רבות, אבל לא מספיק בשביל לדעת את הדקדוק בזמנים, את התדירות, ואת הרמזורים.)
לגופו של עניין, (נכון יותר באוטובוסים) לדעתי כאשר יש אדם שרץ לאוטובוס והוא כבר קרוב, מידת החסד היא לעצור למענו את האוטובוס. (אם מדובר בשניות.)
וזאת מפני שיש כלל "אין ספק מוציא מידי ודאי". עצם העיכוב של 100 איש למשך חצי דקה, שווה פחות מהעגמ"נ של האיש הזה, שיפסיד את האוטובוס, והבא יגיע רק בעוד 20 דק' אם בכלל, ולפעמים זה כבר לא יעזור, כי האוטובוס השני כבר יעבור לו, ואת הנסיעה הזאת הוא הפסיד.
לעשות חישוב של חצי דקה כפול מאה, כי יש מאה אנשים, לדעתי זהו חישוב לא נכון. מס' האנשים, לא מכפיל את הזמן שעובר בשעון, אלא רק שיקולי ההפסד השונים. כשרבים מפסידים, זה קודם להפסדו של היחיד.
אם היחיד ודאי מפספס, וברבים אולי יפספסו, לדעתי, אין כאן רגישות, אלא תירוץ קל להימנע מעשיית חסד.
מה זה החשבונות האלו? כאן ועכשיו יש יהודי שמפסיד, נתיר לעצמנו לתת לו להפסיד רק בשל שיקולים של אולי יש אחרים שיפסידו אם נעשה לו חסד? הרי "אין ספק מוציא מידי ודאי"!
לכן, לדעתי לעשות את החשבונות הללו, זה היפך מהות מידת החסד, כי תמיד יהיו חשבונות. היכן שיש כאן ועכשיו הפסד ברור לרבים, אם יתעכבו, אסור לעכבם.
היכן שאין בבירור הפסד כאן ועכשיו לרבים, אלא אולי יפסידו, כי הרמזור יתחלף וכו', על זה נאמר אין ספק מוציא מידי ודאי.
ואסיים, שמנסיוני בחיים, רוב אלו שאינם בעלי חסד, זה לא כי יש להם לב רע או אטום, אלא כי הם "בעלי חשבונות" מהסוג הזה. הוא אף פעם לא יעלה טרמפים, כי תמיד הוא בטלפון/עסוק (וזה על חשבון הבוס/אישה/ילד/אבא וכו') הוא אף פעם לא יעצור לעזור לרכב בצד הדרך, כי תמיד זה יהיה מסוכן מידי/מעכב את התנועה או לא יודע מה.
יש ליצה"ר תמיד חשבונות, ואיכשהו יש כאלו שתמיד החיים מובילים אותם ללא לעשות חסד, וכאלו שהחסד הוא חלק מחייהם. אז זהו. שמידת החסד במהותה היא לראות בסבל השני, ולעזור לו ללא חשבון, במידה ואין נזק ישיר ממש לאחר מכך. ובזה נצטיינו זרעו של אאע"ה.
(אין באמור שום הצדקה לאלו המזניחים את משפחתם למען החסד, אלו אינם עושים חסד, אלא בורחים אליו. חסד זה לראות במצוקת השני, ולא לחשב עשרתא'לאפים חשבונות על זה.)
באשר לרכבת הקלה, אין לי נתונים מספיקים כפי שכתבתי, ואכן יהודי פשוט צודק אם יש כאן ועכשיו נזק ברור לכולם. אבל נא לשים על לב, שאין זה נוגע כלל לאוטובוסים וכדו'.