דרוש מידע זהירות, וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַ֖ל כָּל־לֹחֲצָֽיו! (על דרך גיוס הכספים מחברי הקהילה/בית הכנסת)

מצב
הנושא נעול.

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
כתבתי את זה על כתגובה על תגובה של מישהו שאמר שכל מי שבעד הגבאים הוא כנראה חלק מחברה לגיוס כספים.
????
אחרי קריאת כל האשכול, אומר בזהירות: נראה שכמה מחברות גיוסי הכספים, ישבו חזק על האשכול, והפציצו בהודעות מתקיפות,

כמה אנשים הצליחו להפוך את הכיוון של האשכול, מ"קריאת חירום לגבאים" - אל תלחצו עלייי, אם אין לי אפשרות,
ל... "פותח האשכול משלם כסף על הלחם והחלב ורק על הביכנ''ס הוא לא רוצה לשלם"
טוב, סה''כ אני מבין אותם, זה הפרנוסע שלהם...
 

אוזן שומעת

משתמש פעיל
העיקרון ברור, אבל אצלינו הכריחו לבנות ארון קודש (שזה לא מקום תפילה ושום טיפה לא דולפת) מפואר ביותר, כדי שיהיה הכי הכי יפה בעיר, כל מתפלל נאלץ לקחת 2500 ש"ח לפחות ומדובר באברכי אברכים.
ואחרי תקופה כמובן צריך גם בימה תואמת.
וכיסא של הרב תואם.
וזה חורג מכל הגיון.
ולפחות שיתיעעצו קודם עם המתפללים שדעתם שמספיק ויפה בהחלט ארו"ק שעולה רק 250,000 ש"ח ולא פי שנים
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הסתובבתם בארופה?
אני הייתי בפראג, בקרקוב ובכמה עירות בפולין.
קדם כל יש מלא בתי כנסת שהשתמרו במרחקים קצרים ומדהימים ביופים. ומן הסתם היו כאלה שלא השתמרו.
דבר שני אף אחד מהם לא מכיל מעל 100 מתפללים אולי חנוק כמה עשרות יותר.
כל הטענות של פעם לעומת היום פשוט לא מתכתבות עם המציאות. ושוב כאמור זה עוד לפני הצפיפות בה אנו גרים היום לעומת פעם מה שמחיב יותר בתי כנסת במרחקים קצרים אחד מהשני.
אכן, כל ההשוואות של פעם לעומת היום פשוט לא מתכתבות עם המציאות. אין שום מקום להשוות בין כמה בתי כנסת יפהפיים שנבנו לאורך תקופה ארוכה בקהילות של מאות רבות של שנים - ובין שכונה של פחות מעשר שנים, שצריכה אוטוטו להצמיח כמה וכמה בתי כנסת שבנויים ומרוהטים בפאר והדר.
מה זה משנה? לכל קהילה היתה בית כנסת. כמות בתי הכנסת הם ביחס ישיר למתפללים. ואם לבית כנסת אין מתפללים גם על אף אחד לא נופל לבנות אותו.
הרי הטענה כאן היא לא שמלחיצים לבנות בתי כנסת ריקים. אלא שלוחצים על המתפללים.
כנראה שאתם לא מכירים את המציאות.
המציאות היא שפעמים רבות יש שכונה שבה יש בית כנסת מרכזי עם מספיק מקומות או קהילה מרכזית סביב רב, שיכולה להתרחב כל הצורך, ואז מתכנסים מספר עסקנים ומחליטים ש"חייבים להקים בית כנסת נוסף, של "יוצאי ****" / "חניכי הישיבות" / "בני תורה" וכן הלאה, מתחילים בקראוון קטן בחניון נידח, וכמובן שצריך להרחיב ולהגדיל ולקבל הקצאה ולבנות ולשפץ וכו' וכו'. תמיד יש כמה מתפללים שנחמד להם להתפלל במקום הקטן הזה, והם נקשרים אליו, אבל זה לא אומר שיש להם מאות שקלים מדי חודש לשלם עבורו.
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
אם רוב המוסכמות החברתיות במקום, מקוממות אותך, זה הזמן לעשות חושבים מה עומד מול מה, ולקבל החלטה למצוא מקום שתואם גם את סל הערכים וגם את סל המצרכים. זה לגיטימי בהחלט.

אברך צעיר אחרי החתונה מגיע לקהילה ומשלם את הוראת הקבע מכספי החתונה / תמיכת ההורים, אחר כך מהמשכורת של הכולל ומאוחר יותר מהמשכורת של אשתו. כשהוא מחתן את הילדים ונכנס לחובות מגיע אליו הגבאי ואומר לו - נכון שהיית כאן אתנו 20 שנה והיית מהמייסדים של הקהילה, אבל אם לא תתן X כסף לשיפוץ 'לרומם את בית אלוקנו' תיאלץ לחפש לך קהילה אחרת...
הוגן??? לגיטימי???
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
פר - כשפתחתי את האשכול לא ידעתי עד כמה המצב חמור... ):

אני לכשעצמי נמנע מלהשתייך לביהכנ"ס כלשהו בגלל הלחץ שמפעילים עליך בסכומים שאין לי אפשרות לעמוד בהם.
):
(אגב, דיברו כאן על נזק רוחני שיכול להיות מבית כנסת לא כ"כ יפה... האם לדעתכם לאותם אלו שנמנעים מלהצטרף לבית כנסת (לא @חוטיוטיק,כמובן) גם יכול להיות "איזשהו" נזק)
צודק במאה אחוז.
כרגע אני לא נמצא בכזה מצב, אבל מתסכל אותי לראות בית כנסת מרכזי המיועד לאברכים, בשכונה של אברכים, שהגבאים החליטו שצריך לחפות את כל הקירות שלו בשיש, ולמלא את כל התקרה והקירות בנברשות פאר, להזמין ארון קודש עצום, להזמין ריהוט לכל בית הכנסת הישר מנגריה יוקרתית, ספרייה בסדר גודל עם כמויות בלתי נתפסות של ספרים, וכמובן "אוצר החכמה" במהדורה האחרונה - והכל כמובן צריך ליפול על האברכים, שלפעמים בסלון הבית יש להם שולחן מתקפל וכסאות כתר.

מכירה אישית אדם שחיתן ילדים ואין לו גרוש על הנשמה.
הושיבו אותו במזרח ודאגו שלא ירד משם בלי להתחייב על סכום גבוה מזה.
מישהו חשב מה יהיה הלאה? איזה לחץ יספוג הבית שלו? הילדים? אשתו?
אל תגידו שלכל אדם יש זכות בחירה. זה לחץ פסיכולוגי עצום!
לזה @אפרסמון2 התכוון.

מכירה משפחה שמתקשה מאד לסלוח על תרומה שנלקחה מהם באופן כזה במצב בלתי אפשרי מבחינתם, כשצרכים בסיסיים לא היה להם לקנות.
מאמינה שכמותם יש רבים.

אצלינו הכריחו לבנות ארון קודש (שזה לא מקום תפילה ושום טיפה לא דולפת) מפואר ביותר, כדי שיהיה הכי הכי יפה בעיר, כל מתפלל נאלץ לקחת 2500 ש"ח לפחות ומדובר באברכי אברכים.
ואחרי תקופה כמובן צריך גם בימה תואמת.
וכיסא של הרב תואם.
וזה חורג מכל הגיון.
ולפחות שיתיעעצו קודם עם המתפללים שדעתם שמספיק ויפה בהחלט ארו"ק שעולה רק 250,000 ש"ח ולא פי שנים

והאמת שזה הכי זעזע אותי. עדות של אשת גבאי! (לא על בית הכנסת שלהם, כמובן)

זו הנקודה!
יוצאים מתוך נקודת הנחה שאת הבית שלך כבר פיארת.
אבל יש משפחות שהבית שלהם עם ספה בלוייה, ספוטים אפילו לא בתכנון, שיש ישן...
ואז באים אליהם באירוע מטשטש חושים. אני יודעת מבפנים על אירוע שחברת ההפקות רצתה לשים בקינוח חומר כלשהו שיגביר את התוצאות של הגיוס.... ב"ה שהגבאים התנגדו
מוציאים מהם הוראת קבע בסכומים שאין להם...
סיפור כואב
(משום מה אני חושש שלא כל הגבאים התנגדו לרעיון המקורי...)
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
אגב, יש כאלו שבטוחים שכל המתפללים הסכימו. לפחות לפחות - רוב המתפללים.
התחלתי לגרד בזכרוני, ולצערי לא זכור לי...
אני בהחלט לא ראיה, בניגוד לכמה משתתפים כאן באשכול, אינני מכיר את כל בתי הכנסת בגלובוס, ואפילו לא את חצים, למעשה לא מכיר יותר מכמה וכמה בתי כנסת.
אבל אולי תעזרו לי...
אתם מכירים מקרה שהגבאים הציגו לבחירת הציבור כמה אלטרנטיבות מעשיות, (למשל: 1. פנלית. 2. בטון עם היכל 4 מ' גובה. 3. 15 מ' גובה) כולל הצגה שקופה וגלויה של תג המחיר (האישי, לא הכללי) הנלווה לכל אחת מהאופציות, וביקשו את דעתם?
אשמח לשמוע.
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אברך צעיר אחרי החתונה מגיע לקהילה ומשלם את הוראת הקבע מכספי החתונה / תמיכת ההורים, אחר כך מהמשכורת של הכולל ומאוחר יותר מהמשכורת של אשתו. כשהוא מחתן את הילדים ונכנס לחובות מגיע אליו הגבאי ואומר לו - נכון שהיית כאן אתנו 20 שנה והיית מהמייסדים של הקהילה, אבל אם לא תתן X כסף לשיפוץ 'לרומם את בית אלוקנו' תיאלץ לחפש לך קהילה אחרת...
הוגן??? לגיטימי???

ל @מנוי פרימיום תודה על השאלה,
ברשותך אצטט את כל הקטע הרלוונטי לתגובתך על דברי.
שנית, השתייכת לבית הכנסת כי הרגשת שייך. בסגנון הרוחני, והחברתי. ואם קיימת מוסכמה חברתית על רמת הוצאה לתרומה לקרן הבניין, זה חלק ממערכת החיים החברתית. גדול עליך? בסדר, זה שיושב מאחוריך, לא אוהב את סגנון הקידושים בבית הכנסת, אבל זו 'צפרדע' חברתית שהוא מוכן לבלוע כדי להיות עם קהילה שמתאימה לערכיו. (אל תדאג ממצבי קיצון, כי במצב כזה כל הציבור ינפנף את הדרישה מלמעלה ויאפס את הדורשים).
אם רוב המוסכמות החברתיות במקום, מקוממות אותך, זה הזמן לעשות חושבים מה עומד מול מה, ולקבל החלטה למצוא מקום שתואם גם את סל הערכים וגם את סל המצרכים. זה לגיטימי בהחלט.

לשאלתך, אדם החבר בקהילה וממייסדיה במשך 20 שנה, ויום אחד נפגש מול גבאי שדורש מעבר ליכולותיו, האם לומר לו לחפש מקום אחר זה לגיטימי והוגן?

ראשית,
זה מצב קיצון בהחלט. ואכן זה לא הוגן ולא לגיטימי לומר כך לאף אדם (גם אם הוא חדש בקהילה).

שנית, לגיטימי בהחלט, שמתפלל שנמצא במקום שרוב המוסכמויות החברתיות מקוממות אותו, זכותו לעשת לבד חושבים עם עצמו האם המקום מתאים לו, ולקבל החלטה בעצמו אם למצוא לעצמו מקום אחר.

שלישית, השוואה קצרה מעולם ההתחייבויות לנישואי הילדים.
מכיר מקרוב יהודי יקר בעל דירה ברחוב סורצקין בירושלים, שביום בהיר סיפר לי שהוא על שישים ומשהו שנותיו, אורז את מטלטליו לעבר אחת מהפריפריות של ירושלים, בגלל הוצאות נישואי הילדים. לא הייתה על פניו הבעת אכזבה מהמצב על אף שתחושת חוסר ההוגנות ריחפה באוויר.
הוא בחר להיות שייך לציבור על בסיס ערכיו, קיימת בציבור הזה מוסכמה (בין אם צודקת ובין אם לאו) להוציא עם נישואי הילדים התחייבויות שיכולות לגרום לו לצאת לגלות, זו 'צפרדע' שהוא היה מוכן לבלוע כדי להיות שייך ולהקנות את הערכים שרצה.
בחזרה אלינו,
ההשתייכות של היהודי 20 שנה למקום מלמדת על הסכמה שורשית עם רוב המוסכמויות החברתיות בקהילה שלו.
וכמו שציינתי "אם קיימת מוסכמה חברתית על רמת הוצאה לתרומה לקרן הבניין, זה חלק ממערכת החיים החברתית. גדול עליך? בסדר, זה שיושב מאחוריך, לא אוהב את סגנון הקידושים בבית הכנסת, אבל זו 'צפרדע' חברתית שהוא מוכן לבלוע כדי להיות עם קהילה שמתאימה לערכיו."

הבסיס, הוא מה אתה רוצה יותר, את הקהילה עם ה'צפרדע' הזו, או לבחון חלופות.
הוגן?
לא.
אלו החיים? לפעמים אלו החיים.
האם גישה כזו משתלמת לגבאים? אולי לטווח הקצר מאוד, לטווח הארוך ודאי שלא.
מתי הגבאי יקלוט זאת? בגל הראשון של ביטולי ההו"ק אחרי הקמפיין...
(חייב להוסיף...) האם כל הגבאים כך? בהחלט לא. מקום שמתנהל חכם, מבקש תרומה כשעיניו צופיות מה תהיה תגובת התורם לבקשה החוזרת בעתיד.

אבל רגע, אפשר להציע חלופות :) מהקטע הבא:
שלישית, מצאת את עצמך בקושי למלא מחוייבות חברתית בקמפיין, הצע עצמך לעזרה בתהליכי הקמפיין / איוש בחפ"ק / תימרוץ אחרים להגיע ליעד / תגייס תורמים אחרים.

רביעית, תשובה שווה לגבאי שלך, האם אתה מעדיף את הכסף שאין לי, או את היכולות שיש לי?... (ושלח לו קישור לכאן).

חמישית, שמו מסך ענק עם שמות הנדיבים החדשים בע"מ, קבל על עצמך יעד שאתה רוצה בו. גם אם אתה לא יכול בעצמך, מחר תרים טלפונים ותנסה להגיע ליעד. זה לא מעבר ליכולת שלך, גם אם יש בקרבך ביקורת על הקריסטל הצ'כי שבכניסה לחדר הקפה העתידי. זהו מחיר שאתה רוצה לשלם, כדי להיות בחברה, שאתה רוצה להיות חלק ממנה.

החכמה למצוא את הדרך להמשיך להיות שייך. מקד את הגבאי בתועלת שהוא יכול להפיק ממך, יותר מאשר מכספך.
שוב, זה לא שטיח אדום, אבל זה כנראה חומה שאפשר לעבור.

  • תשוו את זה לעסק שיוצר אי נעימות בדרך לסגירת עסקאות, כמה לקוחות חוזרים יש לו?
  • כשמדובר בדרישות קיצוניות, הציבור יודע להעביר את המסר, או להצביע ברגליים..
(במשפט המוסגר, הביטו בכל המקומות שביצעו קמפיין 'געוואלד', איך הם נגשו שנים אחר כך לקמפיין חוזר אם בכלל, ואיך הציבור נרתם בפעם השנייה).
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
העיקרון ברור, אבל אצלינו הכריחו לבנות ארון קודש (שזה לא מקום תפילה ושום טיפה לא דולפת) מפואר ביותר, כדי שיהיה הכי הכי יפה בעיר, כל מתפלל נאלץ לקחת 2500 ש"ח לפחות ומדובר באברכי אברכים.
ואחרי תקופה כמובן צריך גם בימה תואמת.
וכיסא של הרב תואם.
וזה חורג מכל הגיון.
ולפחות שיתיעעצו קודם עם המתפללים שדעתם שמספיק ויפה בהחלט ארו"ק שעולה רק 250,000 ש"ח ולא פי שנים
אבל למה הסכמתם?
זאת מדינה דמוקרטית.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אגב, יש כאלו שבטוחים שכל המתפללים הסכימו. לפחות לפחות - רוב המתפללים.
התחלתי לגרד בזכרוני, ולצערי לא זכור לי...
אני בהחלט לא ראיה, בניגוד לכמה משתתפים כאן באשכול, אינני מכיר את כל בתי הכנסת בגלובוס, ואפילו לא את חצים, למעשה לא מכיר יותר מכמה וכמה בתי כנסת.
אבל אולי תעזרו לי...
אתם מכירים מקרה שהגבאים הציגו לבחירת הציבור כמה אלטרנטיבות מעשיות, (למשל: 1. פנלית. 2. בטון עם היכל 4 מ' גובה. 3. 15 מ' גובה) כולל הצגה שקופה וגלויה של תג המחיר (האישי, לא הכללי) הנלווה לכל אחת מהאופציות, וביקשו את דעתם?
אשמח לשמוע.
אני לא מכיר הרבה בתי כנסיות.
אני מכיר את הבית כנסת שלי שהייתי מעורב גם בגיוס כספים.
(כולם לדמיין עכשיו יהודי עם מבט חמדן, שדולרים מבצבצים לו מהכיס, ומנסה לחשוב כיצד לקנות עוד דירה להשקעה באחיסמך... הזהו הנףצ'וק שלנו?!)

היה לנו קראוון, שפשוט לא משך את הציבור.
ואל תגידו אז מה נורא?
כי מבחינת אוכלוסיה מסביב, היה פוטנציאל עצום. ובלי ציבור אז אפילו הקטן בקושי שורד.
התורמים מבחוץ לא אוהבים לתרום למקומות קטנים עם מיתוג כושל.



קיבלנו הקצאה. והחולט ללכת על פשוט מבחינה יוקרה ועל יקר מבחינת איכות.
האדריכל פחות או יותר הונצח עלינו מהעירייה, וכל השאר, קרי קבלן ועיצוב פנים וכד' נעשה בצורה שקופה מול הציבור, עם צוות גבאים מורחב ('חברי קרן הבניין') שייצגו את מגוון הדעות בקהילה.

הכל נעשה עם הסברה מלאה לציבור, שהבין מה הסדר גודל של העלויות, והבין על מה אי אפשר לוותר ועל מה לא.

מכירת המקומות נעשתה בקורונה. לא בארוע מפוצץ אלא בפעילות מבית לבית עם קמפיין פנימי.
הציבור נרתם ונתרם בהתלהבות.

אני מכיר עוד בית כנסת שכבר יושב די טוב. ובהחלט לחצו על הציבור לתרום. אבל גם שם הקהילתיות מאד חזקה.
 

כתר מלוכה

משתמש מקצוען
:eek::eek::eek:
למי ששאל על איזה תגובות חשבתי שהם מגיעות משכיר עט של חברת גיוס כספים ערמומית, הנה.
הרמב"ם הזה הוא הראיה הראשונה מספרי הלכה שמבחינת החובה ההלכתית בית כנסת לא צריך להיות יותר יפה מהבית. רק אם לא מסלפים אותו, כמובן....
לא רציתי להביא אותו כי זה לא פורום תורני. אבל אם אתה רוצה - בשמחה.
רמב"ם הלכות איסורי מזבח פרק ז.
הקדמה: בסימן הזה כתוב שכל השמנים כשרים למנחות. ולמרות זאת, הרמב"ם מפרט את דרגות ההידור של השמנים. ואז מסיים:
"ומאחר שכולן כשרין למנחות למה נמנו, [כלומר - למה בעצם חשוב לנו מה יותר מהודר מהשני, הרי הכל כשר], כדי לידע יפה שאין למעלה ממנו והשוה והפחות, שהרוצה לזכות עצמו יכוף יצרו הרע וירחיב ידו ויביא קרבנו מן היפה המשובח ביותר שבאותו המין שיביא ממנו, הרי נאמר בתורה והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן וישע י"י אל הבל ואל מנחתו, והוא הדין בכל דבר שהוא לשם האל הטוב שיהיה מן הנאה והטוב, אם בנה בית תפלה יהיה נאה מבית ישיבתו, האכיל רעב יאכיל מן הטוב והמתוק שבשולחנו, כסה ערום יכסה מן היפה שבכסותו, הקדיש דבר יקדיש מן היפה שבנכסיו וכן הוא אומר כל חלב ליי' וגו'. סליקו להו הלכות איסורי המזבח.

הרמב"ם כותב מפורש שזו מידת חסידות, למרות שהכל כשר. כל הרשימה המנויה שם, כולה מידת חסידות. כפי שמפורש ברמב"ם, לתת את הקרבן הטוב ביותר, לעני את האוכל הכי טוב, ולא להקדיש את הדבר היפה שבנכסיו, וגם שבית הכנסת יהיה יותר יפה (לא כתוב כמה) מהבית שלו, הכל מידת חסידות.


וזאת כבר הכללה ממש לא נכונה. (יש נקודה אחת, של חומר הבניה, בטון או פנלית וכד'. אבל יש אברכים רבים שלא היו מתנגדים לגור בקראוון או בבתי עץ כפי שמקובל, היום יש בידודים לא רעים ויש מזגנים. אני בטוח שרבים רבים הוא שמחים למצוא משהו אחר לעשות עם החצי מליון ש"ח הפרש. אבל ההכרח לבתי בטון הוא רק בגלל שהם נאלצים לגור במבנה רב קומתי... ואגב לכן במידה מסויימת, מי שגר בקומה שמינית ועולה בשבת שמונה קומות, בית הכנסת שנמצא בקומת קרקע יותר נוח לו).

כתבתי דבר אחד, כתבו לי שמוכרחים להוציא כסף מעניים בעל כרחם מאשר להתפלל במרתף, כתבתי שלעשוק עניים הרבה יותר חמור מאשר זה.

(אני כמובן מסייג. אם לא משתמשים במרתף/חניה בצורה עראית, אלא קונים אותו מהבנים עבור בית הכנסת, ויש מקום לכל המתפללים, זה בהחלט כן מספק את החובה ההלכתית המינימלית. בפעם האלף, אני לא חושב שזה ראוי, להסתפק במינימום, ובאמת כמעט ואין כאלו שמסתפקים במינימום, ב"ה).


ניכר שכבר ראית את ספר המספיק לעבודת ה' פרק כה'. שם זה לא כתוב ממידת חסידות.
גם ברמב"ם עיקמת את הדברים.
אגב גם בספר חרדים כך מופיע.
והנידון אם גובים לפי ממון או לפי נפשות בנוי על זה שהעשירים מעוניינים בבי"כ עוד יותר יפה ולכן יתכן שצריך "לכפות" לפי ממון. ובכל אופן יש אומרים לפי נפשות.

כ"ש בימינו שזה לא כפיה יש ענין גדול לשכנע כמה שיותר.

אבל אם אתה מעוניין להתעלם מההלכה וללכת בדרכי לבך ולהעלים מהאחרים את ההלכה שירווח לך.

אגב באחת ההודעות כתבת להתפלל בחניה. חניה זה לא מבנה בשום צורה שהיא. הפיתולים הלא ברורים שלך בסוף לא קשורים להלכה.
 

כתר מלוכה

משתמש מקצוען
ספר המספיק של רבי אברהם בן הרמב"ם.
יש חלק הוצאות שמובא בסוף ציטוטים מחלק ב' שם יש פרק כה', וכתוב שלומדים מהמקדש שצריך להרבות ביופי של ביה"כ. [אם אני לא טועה שיהיה יותר יפה מכל בתי העיר, או שזה באחד המקורות האחרים.]
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ספר המספיק של רבי אברהם בן הרמב"ם.
יש חלק הוצאות שמובא בסוף ציטוטים מחלק ב' שם יש פרק כה', וכתוב שלומדים מהמקדש שצריך להרבות ביופי של ביה"כ. [אם אני לא טועה שיהיה יותר יפה מכל בתי העיר, או שזה באחד המקורות האחרים.]
עיין בפלא יועץ ערך בניין
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
אם הפכנו את הנידון לתורני נצרף עוד כמה מ"מ

מנורת המאור - השער הששי, כיצד גובין את הצדקה: "אם הוא עני - אין דוחקין אותו"

1671640229849.png


ירושלמי שקלים פר' ה
רבי חמא בר חנינה ורבי הושעיא רבה הוו מטיילין באילין כנישתא דלוד אמר ר' חמא בר חנינה לר' הושעיא כמה ממון שיקעו אבותי כאן אמר ליה כמה נפשות שיקעו אבותיך כאן לא הוה אית בני נש דילעון באורייתא
רבי אבון עבד אילין תרעייה דסדרא רבא אתא ר' מנא לגביה א"ל חמי מאי עבדית א"ל (הושע ח) וישכח ישראל את עושהו ויבן היכלות לא הוה בני נש דילעון באורייתא


קרבן העדה (שם)
כמה נפשות שיקעו בבנין הזה – וכי לא היו בני אדם שיעסקו בתורה והיה ראוי להוציא ממון זה עליהם לפרנסתם ונראה שהיה ידוע לר׳ הושעיא שהיו עניים בני תורה בזמן ההוא שביטלו תורתם מדוחק הפרנסה והיה ראוי לאבותיו של ר׳ חמא לפרנסם ולא יקפידו על הציור של בנין בה״כ:
חמי מה דעבדית – היה משבח עצמו ראה מה שעשיתי:
וישכח ישראל וכו׳ – טוב הוא ליתן לעניי תורה שעושין מצות בכל עת משיבנו בנינים והיכלות:
 
נערך לאחרונה ב:

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בודאי שכן! אני התרמתי לטובת בית הכנסת שלנו ורבים מבני המשפחה והידידים תרמו כדי לפאר את בית הכנסת שאינו שלהם. ובתורי תרמתי לבית כנסת שבנו בשכונה של גיסים.
אוי באמת...לא התכוונתי כשיש לך אי נעימות מהגיסים.
שאלתי אם תרמת פעם לבית כנסת שאין לך שום שייכות איתו, רק בשביל לפאר את בית ה'
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אברך צעיר אחרי החתונה מגיע לקהילה ומשלם את הוראת הקבע מכספי החתונה / תמיכת ההורים, אחר כך מהמשכורת של הכולל ומאוחר יותר מהמשכורת של אשתו. כשהוא מחתן את הילדים ונכנס לחובות מגיע אליו הגבאי ואומר לו - נכון שהיית כאן אתנו 20 שנה והיית מהמייסדים של הקהילה, אבל אם לא תתן X כסף לשיפוץ 'לרומם את בית אלוקנו' תיאלץ לחפש לך קהילה אחרת...
הוגן??? לגיטימי???
לגיטימי ביותר
מדה כנגד מדה!!!
הוא לקח את דמיהם תרתי משמע של הוריו, שנתנו לו במסירות נפש כדי שיהיה לו קל בחיים, ובלי להתייעץ עימם הלך ותרם את זה !!!
מגיע לו שבבוא העת יזרקו אותו מכל המדרגות
[נ.ב. כרגע אני שם לב שהכותב מדבר על הוראת הקבע החודשית ולא על תרומה מיוחדת לבנין, אם כך - טעיתי, אולי העונש לא מגיע לו]
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
הוא לקח את דמיהם תרתי משמע של הוריו, שנתנו לו במסירות נפש כדי שיהיה לו קל בחיים, ובלי להתייעץ עימם הלך ותרם את זה !!!
נגעת בנקודה חשובה שדילגו עליה כאן באשכול - אברכים צעירים שתורמים במצ'ינג את הכסף שההורים שלהם הקיזו את דמם עליו, לך תסביר את זה לגבאים...
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ניכר שכבר ראית את ספר המספיק לעבודת ה' פרק כה'. שם זה לא כתוב ממידת חסידות.
גם ברמב"ם עיקמת את הדברים.
אגב גם בספר חרדים כך מופיע.
והנידון אם גובים לפי ממון או לפי נפשות בנוי על זה שהעשירים מעוניינים בבי"כ עוד יותר יפה ולכן יתכן שצריך "לכפות" לפי ממון. ובכל אופן יש אומרים לפי נפשות.

כ"ש בימינו שזה לא כפיה יש ענין גדול לשכנע כמה שיותר.

אבל אם אתה מעוניין להתעלם מההלכה וללכת בדרכי לבך ולהעלים מהאחרים את ההלכה שירווח לך.

אגב באחת ההודעות כתבת להתפלל בחניה. חניה זה לא מבנה בשום צורה שהיא. הפיתולים הלא ברורים שלך בסוף לא קשורים להלכה.
אני מוחה על הנימה האישית כלפי מר אפרסמון שליט"א שהעלה והציף כאב ציבורי גדול.
כבוד הרב כתר מלוכה, ניכר שלא קראת את כל ההודעות לאורכו של האשכול,
אף אחד לא חייב אותך ולא כפה עליך לקרוא את כל ההודעות, אבל אני רק מנסה "לשכנע אותך בדרכי נועם", שלמען הקהילתיות, ובשביל לפאר את כבוד שמים, וכו' וכו', אל תגיב אישית בלי לקרוא תגובות קודמות

אגב, הוא לא עיקם כלום ברמב"ם, זה בדיוק כוונת הרמב"ם!
 

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
הבית כנסת שלי שהייתי מעורב גם בגיוס כספים.
הציבור נרתם ונתרם בהתלהבות.
וזאת מנין לך? כי לא העיזו לומר לך את האמת בפרצוף?
יתכן שאתה צודק, וכך היו הדברים בקהילתך, אבל מנין הבטחון המוחלט?

אגב: בשכונת מגוריי יש בית כנסת שכבר שנים רבות מתפלל בשטח שכור, בית כנסת פשוט וסטנדרטי.
לאחרונה התרבו שם האברכים, וכנראה גם שנמאס להם לשלם שכירות כל חודש, השיגו הקצאה, והופ... כל אברך התחייב עשרות אלפי שקלים... העיקר שחסכו כסף - לא יצטרכו לשלם שכירות
רק שאלה קטנה: למה לא לפצל את הקהילה ל-2 קהילות נפרדות, הלא כמות האברכים הוכפלה ויותר. מישהו מהגבאים מפחד מתחרות חלילה?
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
ברמב"ם עיקמת את הדברים.
מיותר לי לגמרי להמשיך ולהתכתב עם מי שכותב בזדון ובמוצהר על שחור שהוא לבן, גם אחרי שהוכיחו לו זאת שחור על גבי לבן.
אבל אם יש כאן מישהו אחר שסובר שאני עיקמתי כאן את דברי הרמב"ם, אשמח שיכתוב זאת, ויכתוב גם מה עקום, ואשמח לדון איתו, בל"נ.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה